Sunday, May 30, 2010

Shiqin bakal ratu filem


SHIQIN sudah membintangi empat filem dalam tempoh setahun.


TERLALU awal untuk meletakkan gelaran bakal ratu filem untul gadis yang bernama Shiqin ini. Namun, menelaah perjalanan kerjaya lakonannya, dia yang berusia 19 tahun dilihat terbalut tuah.

Manakan tidak, langkah pertama dan seterusnya dalam bidang seni terjambat dengan tawaran berlakon terus ke dalam layar lebar.

Bermula dengan menjadi pelakon lagak ngeri untuk filem Magika, Shiqin kemudian terlibat dalam empat buah filem termasuk Lagenda Budan Setan yang bakal ditayangkan 3 Jun kelak.

Malah, untuk membawakan watak Emylia dalam filem arahan Sharad Sharan tersebut, Shiqin mendapat tunjuk ajar yang terperinci daripada pengarah terkenal Ogy Ahmad Daud.

"Pengalaman belajar tentang selok-belok lakonan daripada Kak Ogy tidak mungkin saya lupakan.

"Terlalu banyak input yang diberikan olehnya buat saya yang masih terlalu mentah dalam bidang ini," ujarnya yang juga pelajar tahun pertama UiTM, Shah Alam.

Melakonkan watak Emylia yang diadaptasikan daripada novel karya Ahadiat Akashah, jujurnya dia belum pernah membaca novel tersebut.

Namun, untuk menghasilkan lakonan yang mantap seiring pelakon hebat seperti Lisa Surihani, Que Haidar dan Farid Kamil yang merupakan tunjang utama filem tersebut, Shiqin atau nama sebenarnya Nur Ashiqin Muhd. banyak membaca dan banyak bertanya pada teman-teman yang meminati novel tersebut.

"Sharad merupakan seorang pengarah yang sangat tegas tetapi senang bekerjasama.

"Pelakon-pelakon hebat dalam filem tersebut juga banyak membantu saya memberikan emosi pada watak Emylia.

"Yang sedikit sukar adalah melakonkan watak intim bersama Farid Kamil yang membawa watak Akasyah.

"Pada awalnya saya begitu kekok dan segan tetapi saya buang kesemua perasaan itu agar kami nampak serasi," ujar Shiqin yang berdarah kacukan Pakistan, Jawa, Siam, Cina serta Baba dan Nyonya ini.

Selain filem Lagenda Budak Setan yang sarat dengan emosi cinta dan sedih ini, Shiqin bakal bertemu peminat melalui filem Uncle Hussain, Mantera dan Dilarang Masuk.

Ketiga-tiga filem tersebut bakal memberikan gemerlapan buat bakat lakonan Shiqin yang merupakan pelakon utama dalam filem tersebut.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: