Monday, May 31, 2010

Niat, cara perlu praktikal

MELIHAT kembali 'dosa' yang telah kita lakukan memang berat dan sukar untuk ditelan kerana jadam pahitnya. Apatah lagi jika telinga kita nipis ketika menerima kritikan.

Sementara ada yang mengikat perut dek bajet yang ketat, ada juga yang bermewah-mewahan dan melakukan aktiviti yang langsung tidak berfaedah - atau dalam bahasa kasarnya - berpeleseran.

Berbilion ringgit dihabiskan untuk membangunkan keseronokan yang membazir, tetapi pada akhirnya tidak mencapai objektif yang diharapkan. Mewujudkan jawatan dengan gaji dan pangkat yang tidak munasabah dengan kerja, bidang kerja yang entah ke mana dan apa - adalah barah di segelintir sektor mewah milik kerajaan, yang diurus tadbir secara mewah juga - tetapi yang dikutip daripada rakyat.

Inilah yang dikatakan kemudahan kelas pertama, mentaliti kelas ketiga. Dalam kata yang lebih tegas, bagai kera mendapat bunga.

Petronas - serta agensi milik kerajaan 'yang sewaktu dengannya' adalah antara agenda yang diharap dapat bersama-sama membantu membangunkan sektor pendidikan negara ke satu tahap yang lebih tinggi daripada sekarang, bukan semakin merosot dan mengancam masa depan pelajar dengan aktiviti picisan yang berakhir seperti debu atau menuang air di daun keladi.

Perancangan yang cukup lemah, tidak mempunyai objektif yang jelas, tenggelam dan lemas dalam kemewahan, dan gaya hidup segelintir kakitangannya - yang tidak sepatutnya - menjadikan duit ditabur sahaja ke dalam longkang dan dinikmati oleh segelintir umat manusia yang beruntung dan kekenyangan.

Berbelanja untuk berseronok-seronok - makan malam mewah, artis popular, neon bergemerlapan - semuanya dibolehkan, tapi bila hendak melabur dalam pendidikan, maka semuanya mahal, membazir dan tidak ada bajet. Malah segala aktiviti pendidikan diperniagakan dengan memeras duit kerajaan atau pelanggan - seperti pelajar dan sekolah. Wajarkah?

Organisasi yang mengaut untung yang cukup banyak daripada hasil perut bumi di Malaysia itu sepatutnya memulangkan semula kepada anak-anak kita dalam cara yang betul dan ikhlas. Janganlah hanya melabur berapa sen sahaja atas nama tangungjawab sosial korporat (CSR) kerana hendak memperaga jasa.

Banyak perkara yang boleh difikirkan dan ingin dicadangkan di ruangan Perspektif ini, bukan untuk menyakiti hati sesiapa, tetapi sekadar renungan tentang perkara sekecil-kecilnya sehingga kepada yang berat.

Cuba sekali-sekala bila kita melintas di depan sebuah pusat pameran sains di Menara Berkembar Petronas, kita lihat berapa caj yang dikenakan kepada setiap kepala kanak-kanak comel daripada kampung dan pedalaman yang datang dari jauh dan dekat. Kenapa hendak mengambil kesempatan?

Isu pokoknya ialah apakah sebenarnya peranan pusat sains mewah tersebut? Apa yang ada di dalam pusat sains tersebut? Gajet mainan, mendengar celoteh abang dan kakak - atau apa?

Cuba anda melawat ke Pusat Sains Negara di Bukit Kiara. Anda akan melihat seribu satu kekurangan berbanding Pusat Sains di Singapura mahupun di California.

Saya pernah berkunjung di kedua-dua buah pusat sains itu, dan saya melihat kita tidak inovatif dalam mengurus sumber, memanfaatkan peluang, dan tidak pandai menjangka risiko.

Apakah perlunya dua pusat sumber pembelajaran sains (Petrosains dan Pusat Sains Negara) di dalam radius beberapa kilometer?

Saya dan anak-anak tertarik ke Singapura dan California kerana tawaran sains berhibur (science is fun) jauh lebih menarik daripada di Petrosains - yang saya lihat lebih kepada Sains ialah funfair. Pergilah sendiri untuk merasainya. Kenapa pula tidak dikelompokkan sahaja kedua-dua pusat sains ini (Petrosains dan Pusat Sains Negara) atas satu nama supaya Bukit Kiara lebih seronok dikunjungi rakyat?

Untuk menambah keberkesanannya, maka kita boleh meniru inisiatif Pusat Sains California mengadakan sekolah untuk komuniti setempat dengan beberapa pendekatan baru dan sistem persekolahan yang baru. Mungkin boleh difikirkan sebuah sekolah asrama separa swasta yang dibiayai oleh Petrosains yang kaya itu. - khusus untuk pelajar miskin luar bandar yang prodigy. Mungkin ini satu lagi showcase pendidikan negara yang unik. Sebuah sekolah di dalam Pusat Sains Negara.

Sebelum segelintir pihak terus berbelanja mewah dan menghabskan duit rakyat, sesuatu mesti dilakukan. Kita mungkin tidak bankap, tetapi kita diajar oleh guru di sekolah bahawa sikap boros ialah sahabat syaitan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: