Monday, May 31, 2010

Pentingnya biokeselamatan sektor perikanan


Kerjasama daripada pengusaha industri perikanan dan kerajaan perlu ditingkatkan dari semasa ke semasa.


Permintaan terhadap produk makanan yang berkualiti tinggi, mesra alam dan selamat menjadi isu yang hangat diperkatakan kini.

Isu tersebut sekali gus menggalakkan industri sektor perikanan meningkatkan teknologi akuakultur dan sistem pengurusannya agar lebih bersih dan selamat.

Ia juga selaras dengan kesedaran umum yang semakin meningkat di kalangan masyarakat negara ini terhadap keselamatan makanan.

Seiring dengan peningkatan teknologi serta kesedaran yang mendalam di kalangan pengusaha dalam mengeluarkan produk, kini permintaan terhadap hasil perikanan turut meningkat saban tahun.

Menyedari akan kepentingan mengenai isu keselamatan makanan termasuk akuakultur,

Persatuan Perikanan Malaysia, Universiti Putra Malaysia (UPM) baru-baru ini menganjurkan Seminar Penyakit Ikan Bersirip bertujuan meningkatkan pengetahuan di kalangan pengusaha dan pengguna mengenai isu tersebut.

Pengerusi seminar terbabit, Prof. Madya Dr. Hassan Mohd. Daud berkata, pada 2008 penghasilan ikan ternakan seperti siakap, kerapu dan jenahak berjumlah hampir 16, 000 tan.

''Manakala bagi ternakan ikan tilapia, keli dan pelbagai lagi jenis ikan air tawar turut mencecah 100,000 tan.

''Oleh itu, kebersihan serta ancaman penyakit terhadap ikan ternakan amat dititik beratkan kini," ujarnya ketika ditemui di Seminar Penyakit Ikan Bersirip di Putrajaya baru-baru ini.

Beliau yang juga pensyarah di Unit Kesihatan Haiwan Akuatik, Fakulti Kedoktoran Veterinar UPM berkata, kesan penyakit yang tidak dapat dibendung mampu melumpuhkan industri perikanan.

Malah, masalah tersebut juga turut memberi implikasi negatif terhadap pengguna yang saban hari menjadikan ikan sebagai sumber makan utama di negara ini.

Serangan penyakit

Sejak berabad yang lalu, penternakan ikan kolam di sekitar kawasan pantai mahupun air tawar sering berhadapan dengan serangan penyakit yang pastinya merugikan penternak.

Ketua Unit Perdagangan dan Pelaburan, Jabatan Perikanan, Dr. Marzuki Hashim berkata, seminar itu bertujuan memberi maklumat yang tepat kepada pengusaha berkenaan jenis-jenis penyakit ikan.

''Selain itu, kita juga dapat menerangkan kepada pengusaha bahawa mereka perlu memastikan ternakan sentiasa bersih agar produktiviti akan terus meningkat.

"Bersih dalam erti kata lain termasuklah daripada sumber pemakanan ikan ternakan dan pengurusan kolam yang bebas daripada penyakit," ujarnya.

Terdapat sesetengah penternak gemar mencari jalan mudah dengan menggunakan bahan buangan terutama dari pusat-pusat penyembelihan sebagai makanan kepada ikan untuk menjimatkan kos.

Hasilnya bukan sahaja mereka mengalami kerugian malah memberikan imej yang buruk kepada penternak yang lain.

Sekiranya punca makanan ikan tidak bersih ia juga bakal mengundang pelbagai penyakit kerana diet pemakanan yang tidak seimbang dan tepat akan mengurangkan daya ketahanan ikan melawan penyakit.

Jelas Marzuki, sebagai usaha membendung kejadian tersebut berlaku, pihaknya kini turut mengeluarkan sijil perakuan kebersihan terhadap penternak ikan.

Setelah menerima sijil tersebut, segala pengurusan kawasan serta kebersihan penternakan ikan akan pantau oleh kerajaan dari masa ke semasa.

Ia sekali gus dapat menjamin sumber ikan yang bersih kepada pengguna.

Seminar tersebut turut membincangkan masalah yang dihadapi oleh penternak seperti kekurangan sumber benih, keadaan persekitaran yang sesuai untuk sektor penternakan ikan.

Selain itu para penternak yang menyertainya turut didedahkan terhadap teknik pengurusan pemakanan, turun naik harga ikan dipasaran dan cabaran-cabaran yang bakal dihadapi oleh mereka dimasa hadapan.

Walaupun sektor penternakan ikan bersirip di negara ini mengalami pelbagai halangan serta masalah namun perniagaan tersebut tetap membawa keuntungan yang berlipat kali ganda kepada pengusahanya.

Sementara itu menurut Presiden Persatuan Perikanan Malaysia, Dr. Annie Christianus, pihaknya berharap seminar tersebut memberi peluang kepada peserta berkongsi maklumat terkini mengenai isu penjagaan ikan yang baik untuk membendung masalah penyakit.

''Ia juga dapat mengenal pasti penyakit yang banyak mengakibatkan kematian ikan dan seterusnya menyebabkan kerugian dalam industri akuakultur,'' katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: