Monday, May 31, 2010

Mesin serba guna inovasi anak tempatan


Zuraidi Yaacub mengalih-alihkan kedudukan lemang dan ayam di dalam mesin MTL 01 L bagi membolehkan kedua-duanya dibakar dan masak serentak.


Pernah lihat peniaga ayam percik atau ayam golek dan lemang? Lihatlah bagaimana susah payahnya mereka yang seolah-olah turut sama 'dipanggang' ketika menyediakan makanan kegemaran itu.

Kaedah memanggang secara tradisioanal itu bukan sahaja memerlukan bahan api seperti arang yang banyak, tetapi juga memcemarkan alam sekitar dengan asap dan kotoran yang ditinggalkan.

Susah payah dan penat lelah golongan itu memberi ilham kepada Zuraidi Yaacub untuk mencipta satu alat memanggang yang menjimatkan.

Berpegang kepada prinsip di mana ada kemahuan di situ pasti ada jalan, dia menggunakan bakat yang ada untuk menghasilkan sesuatu yang dapat membantu masyarakat.

Hasilnya, ciptaan itu bukan sahaja cukup membantu dalam kehidupan seharian, ia juga menjimatkan kos, masa dan tenaga bagi para peniaga.

Mesin pembakar serba guna yang dikenali sebagai MTM 01 L juga membuktikan anak tempatan mampu menghasilkan peralatan yang berguna.

Zuraidi yang merupakan Ketua Unit Bengkel Pembaikan Kenderaan, Jabatan Pertanian di Serdang, Selangor berkata, ilham untuk mencipta MTM 01 L selepas melihat masalah yang dialami peniaga ketika hendak membakar ayam, ikan mahu pun lemang.

''Mereka terpaksa berpanas, bersusah payah mendirikan tempat pemanggang tetapi hasilnya agak berkurangan dan tidak berbaloi.

''Malah kita sering lihat mereka membakar makanan tersebut di tepi jalan yang terdedah dengan habuk serta kekotoran," ujarnya ketika ditemui pada pelancaran mesin tersebut di Serdang baru-baru ini.

Hasil pemerhatian serta daya kreativiti beliau maka MTM 01 L dicipta bagi menyelesaikan masalah yang sering dihadapi oleh para peniaga tersebut.

Jelas Zuraidi, mesin itu yang direka di bawah kelolaan syarikat CrewWork Engineering Constructions Sdn. Bhd. mampu membakar tiga jenis atau lebih masakan sekali gus.

''Kita boleh bakar ayam 24 hingga 30 ekor sekali gus dan pada masa yang sama ia juga boleh membakar 15 batang lemang, serta ikan (bergantung kepada saiz)," katanya.

Diperbuat daripada keluli tahan karat, mesin tersebut juga boleh digunakan untuk membakar kuih tradisional seperti baulu, kuih bakar dan sebagainya.

Ia hanya mengambil masa satu setengah jam untuk memanggang 30 ekor ayam.

Apa yang pasti kos penyediaannya adalah sangat murah iaitu hanya RM1 untuk setiap pembakaran.

Berbanding kaedah biasa yang menggunakan arang, dapur mesin tersebut dipanaskan dengan menggunakan api daripada gas memasak.

Pastinya kos membakar menggunakan arang jauh lebih tinggi berbanding menggunakan gas. Yang paling penting pembakaran adalah tertutup.

Maknanya ia dapat menjamin aspek kebersihan makan yang disediakan.

Kos membina MTM 01 L juga agak murah dan berbaloi dimiliki jika dibandingkan dengan mesin pembakar seumpamanya dipasaran.

Ini kerana, penggunaan motor untuk menggolek ayam adalah ringkas dan mudah diselenggarakan.

Terdapat tiga hingga empat besi menggolek ayam yang diputarkan oleh satu motor manakala satu motor lagi digunakan untuk memutar lemang.

Kedua-dua motor tersebut dijanakan menggunakan elektrik menerusi alat pengubah bagi mengawal kelajuan putarannya.

MTM 01 L didatangkan dengan dua saiz (L dan M) berbeza mengikut kemampuan para peniaga yang ingin mendapatkannya.

Mesin beraiz Lberharga RM9,900 seunit dan pengguna boleh mendapatkannya sebulan selepas tarikh tempahan.

Jelas Zuraidi, mesin ciptaannya juga boleh dibina mengikut kemampuan para peniaga.

"MTM 01 L mampu menghasilkan masakan yang sama kualitinya jika dibakar seperti biasa. Malah boleh dikatakan ia lebih baik daripada mesin yang sedia ada kerana dibuat khas mengikut kesesuaian jenis masakan seperti lemang.

"Sebelum ini saya juga ada mencipta alat pembakar lemang sahaja. Namun ia tidak begitu berkesan kerana jualan lemang hanya akan meningkat ketika musim perayaan," ujarnya.

Justeru, melalui MTM 01 L, jika di luar musim perayaan ia boleh digunakan untuk masakan lain.

3 comments:

  1. TAHNIAH PADA YANG MEMIKIRKAN PROJEK INI..PERLULAH DIPATENKAN....TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  2. tahniah....
    smoga trus success....
    amat bermanfaat kpada peniaga....

    ReplyDelete
  3. mcm mne nak contact cik zuraidi????ley bg no phone x????

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: