Monday, May 31, 2010

Jerayawara pembestarian sekolah di Kuantan


PESERTA Jerayawara peringkat negeri Pahang bergambar selepas mengikuti program itu di SMK Rahman Talib, baru-baru ini.


PROGRAM jelajah program pembestarian sekolah atau Jerayawara diteruskan selepas program sulung di Pulau Pinang, kali ini di Kuantan Pahang, dengan Sekolah Kebangsaan (SMK) Abdul Rahman Talib menjadi tuan rumahnya.

Jerayawara merupakan inisiatif Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDeC) untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tentang program pembestarian sekolah, dan bagaimana mereka boleh berperanan membantu pihak sekolah mencapai hasrat yang murni itu. Program turut dianjurkan Kementerian Pelajaran Malaysia, dengan Utusan Malaysia sebagai akhbar rasmi program.

Program pada kali ini mendapat sambutan daripada ibu bapa, yang menerima dan memberi input tentang pembestarian di sekolah anak masing-masing, selain pentadbir sekolah dan guru yang mendapat input tentang konsep asas pengurusan dan pentadbiran abad ke-21 dan amalan integrasi menggunakan medium yang diperolehi daripada gelanggang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).

Program dikendalikan oleh Penasihat Portal Pendidikan Utusan Malaysia, Dr. Ismail Zain, yang juga pensyarah kanan di Institut Perguruan Ipoh, Perak dan pegawai dari Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Pahang.

Program dihadiri juga oleh guru penyelaras ICT dan guru media.

Objektif kepada Jerayawara pada kali ini adalah seperti berikut:

1. Membina kesedaran tentang kesan pelaksanaan program pembestarian seeolah kepada masyarakat awam.

2. Mempercepatkan pelaksanaan model gandaan secara eksponen dalam usaha pembestarian sekolah.

Antara aktiviti yang dijalankan sepanjang Jerayawara adalah seperti berikut:

1. Taklimat tentang Piawaian Kelayakan Sekolah Bestari (SSQS) dan menjadikan semua sekolah bestari. Taklimat bagi sesi ini disampaikan oleh pegawai dari Bahagian Teknologi Pendidikan Negeri Pahang.

Taklimat memberi penekanan kepada perkara berikut:

1. Sejarah gagasan mercu tanda Sekolah Bestari

2. Melaporkan perkembangan terkini tentang kemudahan ICT yang dibekalkan oleh Kementerian Pelajaran serta pelaksanaan program di sekolah sebagai menyokong usaha pembestarian sekolah.

3. Tentang SSQS sebagai alat pemantauan untuk mengukur guna pakai ICT di sekolah.

4. Mengemas kini keputusan rating sekolah di bawah program pembestarian di Pahang.

2) Taklimat pembudayaan pembestrian sekolah

Sesi ini dikendalikan oleh Dr. Ismail. Bengkel dan ceramah berfokus kepada isu semasa dan cabaran, sudut pandang kemahiran abad ke-21, pengurusan sekolah bestari dan aktiviti pintar dalam pengajaran dan pembelajaran.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: