Thursday, April 2, 2009

Vanidah tidak risau adegan peluk


WATAK Mahsuri menguji kemampuan Vanidah Imran menyanyi, menari dan berlakon dalam teater arahan Fauziah Nawi.


SEBAGAI pelakon, Vanidah Imran sentiasa bersedia melakonkan pelbagai watak sama ada menerusi teater, drama atau pun filem.

Menurut ibu kepada dua anak ini, setiap watak akan cuba dilakonkannya asalkan ia tidak melampaui batas agama dan budaya Timur.

Antaranya kata Vanidah ialah, adegan peluk yang akan dipersembahkannya menerusi teater berjudul Mahsuri pada 24 April ini.

Teater arahan Fauziah Nawi di Istana Budaya, Kuala Lumpur yang akan berakhir pada 30 April itu misalnya, turut membabitkan adegan tersebut.

Jelas Vanidah, dia tidak risau dengan adegan-adegan itu kerana ia tidak keterlaluan dengan statusnya yang sudah bergelar isteri.

“Saya tidak risau kerana itu adalah lumrah dalam bidang lakonan. Sebelum ini, dalam teater Tun Perak pun saya pernah lalui pengalaman itu.

“Tetapi dalam budaya Melayu kita ada batasan tertentu yang harus dipatuhi. Suami saya (Rashidi Ishak), seorang yang amat memahami diri saya.

“Apatah lagi dia juga seorang pelakon. Dia faham,” katanya kepada Hits ketika ditemui selepas sidang media Mahsuri di Istana Budaya, baru-baru ini.

Menepuk bontot

Dalam Mahsuri, beliau akan melakonkan watak Mahsuri bergandingan dengan pelakon baru, Arja Lee yang melakonkan watak sebagai suaminya.

Watak Wan Darus lakonan Arja misalnya, menampilkan beberapa adegan peluk dengan Mahsuri bagi menghidupkan lagi watak mereka.

Menyingkap pengalaman melakonkan adegan seperti itu yang boleh mencetuskan kontroversi, ia bukanlah pengalaman baru buat Vanidah.

Sebaliknya, Pelakon Wanita Terbaik Festival Filem Malaysia pada 2007 ini pernah melakonkan adegan yang lebih mencabar daripada itu.

“Dalam teater Lantai T. Pinkie yang saya lakonkan pada tahun 2000, pelakon Che Kem pernah menepuk bontot saya dalam satu adegan.

“Bagi saya, adegan itu diadakan bagi menguatkan lagi jalan cerita teater itu. Saya yakin, suami saya faham akan adegan seperti itu,” ujarnya.

Dengan kepercayaan yang telah diberi oleh Fauziah Nawi, Vanidah akan sedaya upaya menghayati dan melakonkan watak Mahsuri.

Ini kerana katanya, peluang itu tidak datang bergolek, sebaliknya dia terpaksa melalui jerit perih dalam sesi uji bakat yang telah diadakan.

“Walaupun ada pengalaman berlakon, tetapi saya seperti juga pelakon lain terpaksa melalui sesi uji bakat sebelum terpilih berlakon dalam teater ini.

“Uji bakat itu penting bagi mencari pelakon yang benar-benar sesuai dan boleh menghayati watak Mahsuri yang boleh dikatakan mencabar.

“Watak Mahsuri memerlukan saya berlakon, menari, menyanyi dan mungkin juga bersilat. Rangkuman semua elemen itu amat mencabar.

“Tanpa latihan intensif, mana mungkin saya mampu melakonkan watak Mahsuri dengan berkesan,” kata pelakon filem Red Kebaya ini.

Sejak terbabit dalam bidang lakonan pada 1993, Vanidah telah berlakon dalam banyak naskhah teater dengan membawakan pelbagai watak.

Antaranya menerusi teater Megat Terawis (1994), Anak Tanjung (1996), Selendang Umi (1997) dan Laila Majnun (1998).

Vanidah pernah membintangi filem seperti Putera (1994), Cinta Metropolitan (1994), KL Menjerit (2001) dan Mami Jarum (2002).

Bagi memantapkan lakonannya, buat masa ini Vanidah dan para pelakon Mahsuri lain sedang giat menjalani latihan pementasan tersebut.

Katanya, latihan terutama dalam teater amat penting bagi memastikan watak Mahsuri dapat dilakonkannya dengan berkesan.

Sehubungan itu, Vanidah terpaksa menolak tawaran berlakon beberapa drama bagi memberi komitmen kepada naskhah epik itu.

“Berlakon teater tidak sama seperti berlakon drama atau filem. Ini kerana, dalam teater seseorang pelakon itu perlu banyak berlatih.

“Kalau tidak nanti kita akan kaku kerana teater dipersembahkan secara langsung di hadapan para penonton,” jelasnya.

Selain Vanidah, Mahsuri turut dilakonkan oleh barisan pelakon seperti Azman Md. Hasan (Deramang) dan Azizah Mahzan (Wan Endah).

Mahsuri yang mengenakan tiket RM30, RM50, RM70 dan RM100 itu merupakan terbitan Istana Budaya yang bertemakan seni budaya tempatan.

Teater itu mengisahkan Mahsuri yang menjadi mangsa fitnah kerana kecantikan rupa paras dan keluruhan budi pekerti yang dimilikinya.

Akibat fitnah itu, Mahsuri telah mati dibunuh, di mana selepas kematiannya Pulau Langkawi ditimpa musibah gara-gara angkara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: