Saturday, July 16, 2011

Pengembaraan zaman dahulu


HARIS menunjukkan hasil ilustrasi watak yang digunakan dalam siri kartun Upin dan Ipin.


Walaupun demikian, haiwan tersebut kini telah pupus dan hanya boleh dibuktikan secara saintifik berdasarkan kesan tapak kaki dan fosil-fosil tulang dinosaur.

Minggu ini, S3 bertemu dengan Ketua Pelukis Konsep Animasi, Mohd. Haris Amran, 27, di Les' Copaque Production Sdn. Bhd., Jalan Boling Padang, Seksyen 13, Shah Alam, Selangor.

Selepas kejayaan yang telah diraih oleh filem animasi Geng: Pengembaraan Bermula dan siri kartun Upin dan Ipin; Les' Copaque kembali lagi dengan siri terbaru, Pada Zaman Dahulu.

Siri kartun tersebut mengisahkan mengenai kehidupan pelbagai watak dinosaur yang dihidupkan kembali dalam bentuk animasi.

Bagaimanapun, siri tersebut masih lagi dalam proses pembikinan dan bakal ditayangkan tidak lama lagi.

Mohd. Haris berkata, kebanyakan idea untuk menghasilkan konsep rekaan animasi Pada Zaman Dahulu itu didapati ketika berada di Zoo Negara.

"Ketika berada di Zoo Negara, saya mendapat ilham untuk menghasilkan sebuah cerita berdasarkan latarbelakang zaman dahulu ketika meneliti pergerakan haiwan-haiwan yang terdapat di sana dan saya ambil gambar untuk dijadikan sebagai bahan rujukan ketika menghasilkan imej lakaran haiwan zaman batu," jelasnya ketika ditemui baru-baru ini.

Beliau berkata, setiap episod yang dihasilkan itu mengambil masa selama dua hingga tiga minggu untuk menyiapkan proses penghasilan animasi.

"Setakat ini, kami telah berjaya siapkan sehingga empat episod. Proses animasi ini tidak semudah melukis, sebab itu ia mengambil masa yang agak panjang untuk menghasilkannya.

"Biasanya proses tersebut mengambil beberapa langkah penghasilan yang penting seperti selepas saya mendapat skrip, saya akan lakukan kerja-kerja menghasilkan konsep watak-watak berdasarkan skrip tersebut," katanya.

Bercerita mengenai pembabitan beliau dalam industri animasi, Mohd. Haris mula menceburi bidang itu sejak tiga tahun lepas.

Katanya, sejak dari kecil beliau meminati siri kartun animasi dan secara tidak langsung beliau bercita-cita untuk bekerja di dalam bidang tersebut.

Selepas menamatkan pengajian dalam bidang Seni Lukis Grafik di Universiti Teknologi Mara (UiTM), beliau diterima untuk berkhidmat di bawah Les' Copaque Production.

Dari situ, beliau semakin berminat untuk mendalami bidang animasi.

"Saya minat melukis sejak dari kecil. Bagi saya melukis dan rekaan visual animasi memberikan gambaran yang sama dalam menyampaikan perasaan ataupun emosi yang ditimbulkan.

"Lukisan boleh berdiri dengan sendiri dalam menyampaikan mesejnya sebaliknya visual animasi memerlukan kemahiran tertentu untuk menghasilkan sesebuah cerita," jelasnya.

Menurutnya, cara untuk menghasilkan konsep animasi terpulang kepada individu itu sendiri dan baginya beliau lebih gemar menggunakan perisian komputer untuk memudahkan kerja-kerja hariannya.

"Bantuan perisian komputer memudahkan kerja saya kerana ia lebih cepat dan bersih dan ia tidak hadkan asalkan ia mudah difahami dan diterima ramai," ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: