Sunday, July 31, 2011

Aeril tepis tuduhan palsu


Aeril


SUDAH-SUDAHLAH, kita bukan nak cerita mengenai kisah dirinya yang dikatakan bergaduh dengan pelakon jelita Anzalna Nasir.

Lagipun empunya diri sudah menafikan hal tersebut.

Kali ini kita nak cerita mengenai pementasan teater Gelanggang Tuk Wali.

Ya, benarlah teater tersebut telah berlangsung dengan jayanya sepanjang tiga hari ia dipentaskan di Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur baru-baru ini.

Namun meski sudah selesai, ada khabar angin mengatakan penglibatan pelakon baru ini pada saat-saat akhir sebenarnya tidak wujud.

Jejaka berusia 23 tahun ini didakwa telah menarik diri daripada pementasan teater tersebut pada saat-saat akhir kerana didakwa bermasalah.

Cerita juga berubah kepada versi lain apabila da pihak yang mendakwa, Aeril bukan menarik diri.

Tetapi telah dibuang daripada teater yang mendapat sentuhan oleh pengarah tersohor, Joosaidy Johari.

Selain itu, dia juga dikatakan pernah dimarahi oleh pelakon senior selepas didakwa gagal memberikan komitmen yang baik sepanjang latihan teater tersebut dijalankan.

Mungkin kerana malu, maka sebab itulah Aeril dikatakan bertindak menarik diri untuk terlibat daripada pementasan teater.

Melahirkan rasa terkejut berhubung isu, Aeril punya alasan tersendiri untuk memberi penjelasan mengenai keadaan sebenar.

Lalu, kepada wartawan SITI ATHIRAH DZULKIFLY, Aeril membuka cerita.

Teater dah selesai, tapi pahat masih berbunyi. Aeril dituduh punya masalah sikap sepanjang latihan berlangsung. Apa kes ini?

Saya punya masalah? Cuba jelaskan dari mana datangnya cerita ini. Sepanjang saya tahu, tak ada masalah pun di antara saya dan kawan-kawan lain dalam teater ini.

Habis tu, kalau tak ada, masakan orang boleh bercakap?

Entahlah ya. Saya pun kurang pasti. Tapi saya memang tak ada buat masalah dengan orang lain.

Ada pihak kata, Aeril ni tak beri komitmen dengan baik,banyak main-main, tak serius nak berlakon. Walhal, semua tahu, lakonan teater tak sama dengan drama arau filem. Teater memerlukan penghayatan semaksimum mungkin. Tapi, Aeril tak begitu. Komen?

Oh begitukah? Bukan saya tak beri komitmen, tapi pada ketika itu, saya sedang sibuk menjalani rakaman suara untuk filem Tujuh Petala Cinta. Jadi kadang-kadang saya tak dapat nak beri tumpuan sepenuhnya. Tapi itu tak bermaksud saya tak serius dengan apa yang saya buat. Cuma ada masa ketika itu saya terikat dengan komitmen lain.

Habis tu, dah habis ke proses rakaman suara tu?

Belum lagi. Faham-faham sajalah, proses itu mengambil masa yang bukan sehari dua. Lama juga..sepatutnya habis 25 Julai lalu. Tapi nampaknya terpaksa dianjak lagi.

Dengar cerita Aeril sebenarnya tak jadi berlakon dalam teater tersebut di saat-saat akhir. Tapi baru-baru ini kelibat awak ada pula di pementasan tersebut. Apa cerita pula ni?

Eh, bukankah saya ada dalam teater itu? Maka dakwaan orang tu salahlah. Bila masa pula saya tarik diri?

Ha..lebih parah, ada yang kata Aeril tarik diri sebab pernah dimarahi oleh pelakon senior semasa latihan berjalan. Iyalah, bermasalah lah katakan. Sebab itulah senior pun naik hantu dengan Aeril.

Seingat sayalah, tak pernah pun saya kena marah dengan mana-mana pelakon senior. Pengarah marah adalah. Tapi pengarah buat begitu pun memang wajar sebab dia nak kami hasilkan yang terbaik untuk teater tersebut. Saya nak jumpa dengan pelakon senior pun kadang-kadang rasa segan.

Ke tak mahu mengaku sebab kena marah? Mungkin juga Aeril tak tahu yang mereka ada mengadu dan cakap pasal benda ni di belakang awak?

Entahlah kak. Saya tahu sepanjang latihan saya kurang memberikan tumpuan dan hanya 50 peratus sahaja komitmen yang saya mampu berikan. Semuanya sebab saya ada hal lain yang perlu diuruskan dalam masa yang sama. Saya mengaku memang tak boleh nak bagi seratus peratus tumpuan semasa latihan di studio. Tapi masa latihan di IB, saya sudah berikan yang sebaiknya. Saya minta maaflah kalau ada yang terasa.

Itulah lain kali kerja kena ikhlas. Jangan main-main. Ni mesti kes sebab nak cari glamor semata-mata dengan menjadi artis. Tak begitu Aeril?

Saya terlibat dalam pementasan teater ini pun sebab pengarah yang panggil saya untuk sertai. Saya memang tak tahu watak apa yang saya akan bawa dan sebagainya pada awal-awal dahulu. Kalau saya nak glamor, saya yang pergi cari wartawan dan orang-orang media dan bercerita mengenainya. Glamor bukan tujuan saya untuk masuk dalam bidang ini. Yang penting saya nak kongsi bakat saya. Entah-entah orang yang sebarkan khabar angin ni yang mahu glamor kot? Hahaha.

Komen Aeril bila orang kata awak ni suka dekat dengan kontroversi.

Saya tak suka kontroversi. Namun apa yang saya alami sekarang ni terutamanya mengenai isu ini, saya terimanya sebagai satu perkara yang positif. Ada kebaikan dan keburukannya. Saya pun tak mahu memburukkan keadaan. Saya tak tahulah sama ada benda ni timbul sebab ada orang nak jatuhkan nama saya atau teater Gelanggang Tuk Wali ini sendiri. Atau mungkin orang yang sampaikan cerita ini sengaja hendak buat gempak dengan gosip-gosip macam ni? Saya pun tak pastilah.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: