Sunday, July 31, 2011

Motosikal di hati Hafiz


Bangga dengan aset yang dimiliki.


LELAKI ini cukup taksub bercerita tentang perincian semua jenis motosikal dalam sesi fotografi baru-baru ini. Riak wajahnya cukup beria-ria menerangkan satu persatu tentang kenderaan beroda dua itu.

Sambil memberi penerangan, dia sempat menyelak helaian majalah bagi membuktikan penjelasannya.

lebih menarik perhatian apabila rujukan yang digunapakai itu berbahasa Itali. Biarpun tidak ke semua patah kata yang tertera dalam majalah itu difahami, namun semangatnya wajar dipuji.

Mohd. Firdaus Jauri sedaya upaya mendapatkan terjemahan menerusi kamus andai wujud mana-mana perkataan yang keliru.

Tambahan pula, kesempatan bekerja di negara selatan tengah Eropah itu selama tiga tahun memberi banyak peluang kepadanya untuk mempelajari bahasa Itali.

Pergaulan bersama penduduk di negara itu dan mengambil kursus bahasa Itali memberi banyak manfaat bagi setiausaha pejabat sepertinya.

“Saya sempat mengumpulkan kira-kira 150 buah majalah motor berbahasa Itali sewaktu berada di sana. Ketika itu rasa kagum memuncak setelah melihat teknologi permotoran di negara berkenaan,” katanya.

Antara majalah berbahasa Itali yang dimilikinya adalah in Stella, Autoin, Dueru ote, in Moto, Scooter Facile, Mondo Ducati, Moto Super Market dan Riders.

Itu tidak termasuk majalah popular TnT Magazine, Moto Sprint, 1000 Moto dan Eero Moto yang kerap kali bahan bacaan Mohd. Firdaus pada masa lapangnya.

Baginya, dia memperoleh banyak maklumat dalam pemilikan majalah itu terutama kepakaran dalam bidang permotoran yang menjadi minat bagi kebanyakan lelaki sepertinya.

Sekadar mengimbas kenangan lalu, sebenarnya motosikal cukup dekat dengan jiwa suami kepada Ghazila Elni Ghazalli ini. Sejak kecil lagi, dia mula membonceng Yamaha 100cc bersama pakciknya.

Bertitik tolak dari situ, rasa untuk memiliki sebuah motosikal ditanam. Azamnya dalam hitam hati, kalau tak dapat yang besar, motosikal kecil pun sudah memadai.

Pada masa yang sama, motosikal merupakan pengangkutan paling mudah untuk menjalankan sebarang urusan.

Kenderaan itu juga menjadi pilihannya sehingga dia melanjutkan pelajaran di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dungun dalam bidang kesetiausahaan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: