Saturday, July 30, 2011

Teluk Chempedak tidak pernah 'tidur'


WALAUPUN sudah dinihari, pantai Teluk Chempedak, Kuantan masih dikunjungi oleh orang ramai yang ingin menyaksikan aktiviti tengah malam di kawasan itu termasuk gerai jualan, bermain papan luncur dan juga pameran lukisan.


BAGI mereka yang masih tercari-cari tempat bersantai pada waktu malam, pantai Teluk Chempedak merupakan antara destinasi terbaik untuk dikunjungi di bandar Kuantan.

Berbanding pantai lain, Teluk Chempedak paling menjadi tumpuan sebagai destinasi riadah bersama keluarga mahupun teman-teman sejak siang hingga ke lewat malam.

Setiap hari, pantai itu sentiasa dipenuhi pengunjung, tidak kira pada hari bekerja mahupun musim cuti kerana selain menikmati keindahan pantai dan menghirup udara segar, pelbagai aktiviti dan kemudahan disediakan di situ.

Meskipun jam menunjukkan pukul 1 pagi namun kebanyakan pengunjung masih tidak berganjak malah semakin ramai yang datang ke pantai itu, seolah-olah beranggapan malam masih muda.

Di setiap kawasan hingga ke kawasan tempat meletak kenderaan, kelihatan deretan gerai menjual pelbagai barangan termasuk makanan, pakaian, aksesori dan cenderamata.

Dengan deretan restoran makanan Melayu, Barat dan makanan segera yang dibuka 24 jam sehari, membuatkan Teluk Chempedak seolah-olah tidak pernah 'tidur'.

Bukan itu sahaja, penyediaan kemudahan taman permainan kanak-kanak yang mesra pengunjung juga memberi kelebihan kepada Teluk Chempedak sebagai destinasi pilihan utama orang ramai pada waktu tengah malam.

Mereka yang ingin mengabadikan potret diri sebagai kenang-kenangan, boleh berbuat demikian melalui khidmat pelukis profesional yang setia menunggu di pantai itu.

Di satu sudut lain, kelihatan anak-anak muda berkumpul bersama rakan-rakan sambil mempamerkan kehebatan modifikasi kenderaan masing-masing seolah-olah seperti ada satu pertandingan.

Ada antara mereka yang mengambil kesempatan mempamerkan kemahiran bermain papan luncur dan tidak kurang juga yang membawa haiwan peliharaan mereka termasuk spesies ular sebagai tontonan pengunjung.

Selain landskap yang cantik, kemudahan Wi-fi turut menjadi sebab utama lokasi itu menjadi tumpuan ramai terutama pelajar yang menggunakan perkhidmatan tersebut untuk tujuan tugasan dan sebagainya.

Dengan cahaya lampu neon melimpahi sekitar kawasan itu, ia benar-benar menghidupkan lagi suasana malah pengunjung tidak perlu bimbang mengenai keselamatan anak-anak selain bertujuan mengelakkan daripada berlaku gejala negatif seperti perbuatan sumbang.

Bagi mereka yang memilih untuk bersantai di pesisiran pantai, terdapat beberapa bangku disediakan bagi kemudahan pengunjung.

Mereka juga boleh melakukan aktiviti waktu malam seperti barbeku, berkhemah dan aktiviti sukan bermain bola tampar.

Seorang peniaga yang ditemui, Mohd. Rushidi Jaafar, 33, berkata, setiap hari pantai Teluk Chempedak tidak pernah sunyi malah sentiasa dipenuhi warga tempatan dan pelancong terutama waktu malam hingga awal pagi.

Dia yang juga seorang pelukis berkata, selain melihat telatah dan ragam manusia, permintaan pengunjung untuk melakar wajah mereka juga meningkat ketika musim cuti.

"Kebanjiran pengunjung hingga lewat malam membuatkan pantai Teluk Chempedak tidak pernah sunyi apatah lagi pelbagai aktiviti menarik disediakan oleh beberapa pihak berkenaan menambahkan lagi kemeriahan di sini," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Seorang bapa, Farikh Abdul Manaf, 39, berkata, suasana menarik dengan pelbagai kemudahan seperti taman permainan menjadi penyebab utama mereka sekeluarga memilik lokasi tersebut.

Katanya, kerana kesibukan bekerja di siang hari, waktu malam atau hujung minggu menjadi pilihan sekeluarga untuk beriadah di pantai itu.

"Suasana di sini lebih tenang dan jauh daripada kesibukan di bandar tambahan pula, aktiviti dan kemudahan yang disediakan bersesuaian dengan semua peringkat umur.

"Pelbagai jenis gerai makan dan restoran segera yang dibuka 24 jam memudahkan kami sekeluarga untuk menikmati makanan pilihan walaupun sehingga lewat malam," jelasnya.

Bagi Rahayu Zainal Abidin, 32, dia mencadangkan kerajaan negeri memperbanyakkan aktiviti terutama pada waktu tengah malam di Teluk Chempedak bagi menggalakkan kehadiran pengunjung.

"Golongan muda dapat memanfaatkan aktiviti yang lebih sihat dan berfaedah daripada membuang masa begitu sahaja," ujarnya.

1 comment:

  1. HEBAT,MERIAH DAN MENARIK.ITULAH TELUK CEMPEDAK SEKARANG.TAHNIAH.

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: