Saturday, July 30, 2011

Mertua suka ganggu hidup kami

KATA orang, apabila berlakunya perkahwinan itu, dua keluarga pengantin itu akan menjadi satu. Ertinya pengantin bukan sahaja 'berkahwin' dengan lelaki atau wanita pilihan tetapi juga keluarga pasangan mereka.

Ada setengah hubungan keluarga yang terjalin melalui perkahwinan ini membawa bahagia tetapi tidak kurang juga yang membawa masalah.

Puncanya mudah sahaja, campur tangan mertua dan ipar-duai dalam rumah tangga yang baru dibina. Tidak kira sama ada di pihak lelaki atau wanita, pastinya campur tangan akan membawa kepada perceraian jika tidak ditangani dengan baik.

Inilah kisah yang ingin dikongsi dengan pembaca minggu ini. Luahan hati seorang isteri yang mahu dikenali sebagai Aini (bukan nama sebenar).

Dalam e-melnya, Aini bercerita bagaimana rumah tangganya diatur oleh mertua sejak mereka berkahwin hingga mempunyai dua anak. Kita ikuti kisah Aini untuk iktibar bersama.

"Saya berusia 30 tahun, telah berkahwin dengan suami seorang pegawai tentera sejak lapan tahun lalu. Kami dikurniakan sepasang anak, berusia 5 dan 7 tahun.

"Saya bekerja sebagai guru di sebuah sekolah menengah. Anak-anak dihantar ke nurseri kerana keluarga mertua tidak mahu menjaganya. Ibu saya tinggal jauh di kampung saya nun di selatan tanah air.

"Saya mengharapkan ibu mertua menjaga anak-anak kami kerana rumah kami berdekatan. Lagipun saya hanya bekerja separuh hari. Malangnya dia menolak dengan alasan saya ada gaji, boleh hantar nurseri.

"Saya tidak ambil hati tentang perkara itu kerana sejak awal perkahwinan saya sudah nampak perangai pelik mertua dan ipar-duai saya. Suami saya anak sulung daripada tiga beradik, dia mempunyai dua adik perempuan yang tidak bekerja walaupun ada kelulusan. Bayangkan jika mereka buat perangai, ditambah dengan sikap mertua saya. Bapa mertua saya sudah meninggal dunia.

"Di awal perkahwinan saya tidak berapa ambil tahu tentang urusan kewangan suami sebab saya percaya dia tahu tanggungjawabnya terhadap saya dan rumah tangga kami.

"Ketika mengandung anak sulung, mertua saya meminta suami membawa saya keluar dari rumahnya dengan alasan, rumah sempit dan hanya ada dua bilik.

"Saya terima permintaannya dengan senang hati, memang itu yang saya mahu. Kami menyewa di sebuah taman berhampiran rumahnya yang hanya mengambil masa 10 minit untuk sampai.

"Ingatkan akan reda, sayangnya lain yang terjadi. Mertua meminta saya dan suami datang ke rumahnya setiap hari selepas balik kerja. Selepas makan baru kami boleh balik.

"Suami mengikut perintah ibunya tanpa membantah. Sehari dua saya boleh tahan, kalau hari-hari, bukankah kerja bodoh namanya. Lebih baik kami terus tinggal di rumah itu, daripada berulang-alik setiap hari.

"Peliknya, duit belanja sudah diberi setiap bulan tetapi mertua minta kami belikan barang-barang dapurnya apabila cukup bulan, ini tidak termasuk permintaan untuk beli keperluan lain yang diingini.

"Ada masa dia mahu pergi makan angin, atau melawat saudara-maranya, kami suami saya perlu ikut sebab mahu menjaga hati ibunya.

"Setelah anak sulung saya lahir kami tidak punya waktu lagi untuk singgah ke rumahnya setiap hari. Sebab anak saya dihantar ke nurseri. Mertua saya tidak mahu jaga walaupun dia masih sihat dan saya ada dua adik ipar yang tidak bekerja. Kerja mereka menonton TV dan melawa. Semuanya dengan duit abang mereka.

"Disebabkan saya tidak mahu singgah ke rumahnya, dia mula kata saya menantu tidak guna, tak sedar diri dan macam-macam. Di jajanya cerita buruk tentang saya kepada orang kampung sedangkan saya mempunyai alasan kukuh kenapa tidak mahu ke rumahnya lagi setiap petang.

"Keadaan berterusan selama setahun lebih sehingga saya melahirkan anak kedua. Itu pun saya terpaksa hantar nurseri. Pada masa yang sama, sikap mertua semakin menjadi-jadi.

"Dia memeras ugut suami saya dengan macam-macam cerita termasuk meminta wang beribu-ribu ringgit untuk membesarkan rumah tanpa sebab. Pada hal rumah itu sudah cukup besar. Bukan ada siapa pun kecuali mereka tiga beranak. Saya dan suami ada rumah sendiri.

"Walaupun dikata macam-macam saya pekakkan telinga, tutup mata dengan gelagat mereka sebab sayangkan suami dan rumah tangga. Saya cuba berbuat baik dengan mereka tetapi tidak dilayan, mereka tetap menyakiti hati saya.

"Yang saya pelik kenapa adik-adiknya tidak mahu cari kerja sedangkan mereka ada kelulusan walaupun setakat tingkatan lima. Apabila saya nasihat mereka marah-marah dan kata bukan minta duit saya tetapi duit abang mereka. Mereka tidak faham abang mereka juga dalam kesempitan dan apabila tiada duit saya yang terpaksa tolong dia.

"Saya pernah menyuarakan masalah ini kepada suami. Seperti biasa dia kata jangan ambil hati, memang begitu perangai ibu dan adik-adiknya. Tapi sampai bila?

"Saya inginkan keluarga yang bahagia dan gembira, bukan macam ini. Terkenangkan sikap mereka hati saya terguris. Mak dan ayah saya berpesan supaya saya tidak ambil hati. Sabar banyak-banyak kata mereka.

"Bagaimanapun saya tetap berdoa dan berusaha memulihkan hubungan ini. Saya amat berharap untuk hidup gembira dengan keluarga mertua sama seperti apa yang saya dapat daripada keluarga saya. Mudah-mudahan Allah permudahkan," Aini menamatkan ceritanya.

Begitulah lumrah hidup Aini, selalu diduga tanpa kita jangka. Saya hargai sikap baik Aini dalam menangani masalah ini. Kesabaran pada saya memainkan peranan penting untuk mencapai kebahagiaan.

Saya juga yakin suami Aini tersepit antara isteri dan ibu. Berat baginya menimbang mana yang perlu didahulukan. Namun sebagai lelaki dan ketua keluarga dan anak sulung lelaki yang bertanggungjawab, saya amat pasti suami Aini mampu melakukan semua itu.

Aini harus terus memberi sokongan kepada suaminya dan pada masa yang sama berusaha memujuk dan mengubah sikap mertua dan ipar duainya,

Mungkin pada suatu ketika yang baik, berterus-terang dengan suami tentang perkara ini secara lebih serius dan minta dia juga tolong sampaikan kepada ibunya dengan cara halus dan bersopan supaya ibu tidak terluka hati,.

Memang susah melakukannya tetapi masih ada ruang untuk membaik keadaan. Saya doakan agar usaha Aini dimakbulkan oleh Allah SWT.

Mengakhiri catatan, pesanan saya, kesabaran itu sebenarnya kunci kebahagiaan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: