Saturday, July 30, 2011

Memiliki pakej lengkap

CERIA...Neelofa bersama ibunya, Noor Kartini Noor Mohamed dan juga Lisa Surihani bersama ibunya, Siti Amira Ahmad ketika pelancaran filem S.A.M, baru-baru ini
CERIA...Neelofa bersama ibunya, Noor Kartini Noor Mohamed dan juga Lisa Surihani bersama ibunya, Siti Amira Ahmad ketika pelancaran filem S.A.M, baru-baru ini

BUANG jauh-jauh dulu segala kontroversi yang pernah melanda si empunya jelitawan ini kerana ia sudah menjadi permainan dunia hiburan.

Sebelum ini kita pernah melihat ramai pelakon yang cantik tidak kira di Malaysia, Indonesia, Hollywood dan Bollywood terkena tempias gosip kerana pelbagai godaan menunggu di luar sana.

  • Foto

    NEELOFA...bukan saja jelita, malah mempunyai peribadi lemah-lembut.

  • Foto

    NEELOFA...bukan saja jelita, malah mempunyai peribadi lemah-lembut.

Namun bagi anak jati dari Negeri Cik Siti Wan Kembang ini - Noor Neelofa Mohd Noor - dugaan yang pernah dilaluinya tidak pernah menjadi kudis sebaliknya dia semakin yakin dan mara ke depan menonjolkan bakat.

Lebih daripada itu, ketika ini Neelofa sedang menjadi buruan ramai produser dan pengarah kelas A di Malaysia seperti Mamat Khalid, Syamsul Yusof, Erma Fatima dan Aziz M Osman kerana dia memiliki pakej yang lengkap sebagai artis dan diyakini memberikan saingan hebat kepada pelakon lebih senior. Memang begitu adat dunia hiburan yang berputar seperti roda.


“Sejak awal melangkah ke dalam gelanggang seni, saya hanya ada satu impian.

Impian saya adalah untuk menjadi anak seni yang hebat seperti mana seniwati pujaan saya iaitu Saadiah, Normadiah dan Sarimah.

“Jadi saya sedang mempertaruhkan bakat lakonan yang ada. Syukurlah pintu rezeki itu mula terbuka, cuma saya kena bijak mencatur langkah seterusnya.

“Apa yang menjadi keutamaan sekarang adalah merencana masa depan dan terus memperbaiki kelemahan dari semasa ke semasa. Saya sedia ditegur dan dibimbing asalkan ia memberikan kebaikan kepada diri saya,” kata pemegang gelaran Dewi Remaja 2010 ini.

Rap difahamkan pernah sekali seorang pengarah terkenal berbisik, usah menghakimi sese-orang berdasarkan cakap-cakap belakang atau spekulasi yang tersebar, sebaliknya kata pengarah itu, Neelofa seorang bintang baru yang sangat bersinar dan mampu memberi saingan kepada wajah terkenal hari ini dalam lapangan seni lakon.

Meskipun drama bersiri lakonan-nya, Tahajjud Cinta sedang rancak ditayangkan ketika ini, pelajar Kolej Universiti Sunway ini masih ternanti-nanti filem sulung lakonannya sentuhan sutradara Aziz M Osman, Azura 2011 yang bakal ditayangkan pada Februari 2012.

“Saya memang bersyukur dengan segala peluang dan kepercayaan yang diberi terutamanya kepada pihak produksi dan produser yang memberikan tawaran.

“Mungkin semua itu adalah berkat kesungguhan saya mengorak langkah dalam industri ini.

“Sebagai pendatang baru, ini adalah satu hadiah terindah yang akan terus menyokong semangat saya. Saya juga terharu kerana pihak media sendiri tidak putus-putus menyokong saya.

“Bayangkan, sebaik saya menerima tawaran berlakon filem Azura sejurus tamat pertandingan Dewi Remaja, Januari lalu, rezeki lain datang me-nyusul. Percaya atau tidak, saya belum pun sampai setahun jagung, sudah beberapa filem dan drama yang saya bintangi. Saya percaya disiplin dan nawaitu adalah kunci terbaik,” katanya.

Selain Azura 2011, setakat ini Neelofa sudah pun membintangi tiga filem iaitu King Kapcai bersama Fizz Fairuz, Remy Ishak dan Zizan, S.A.M terbitan Skop Production Sdn Bhd dan terbaru yang bakal dibintanginya, Lemak Kampung Baru bersama Hans Isaac.

Bermula dengan drama Kasih Najiha untuk TV9 pada Mac lalu, dia yang terpaksa menolak beberapa tawaran atas sebab tertentu, turut berkesempatan mewarnai dua drama bersiri arahan Erma Fatima, Kitab Cinta dan Tahajjud Cinta.

Malah, jelasnya, apa yang lebih membuatkannya gembira apabila dipilih membintangi drama istimewa yang bakal ditayangkan pada malam raya pertama nanti berjudul Pusing Raya.

Sebagai pendatang baru, bibirnya tidak henti menyifatkan segala rahmat yang datang dalam jalur kerjaya seninya sebagai satu tuah.

Selain lakonan filem dan TV, Neelofa juga menjadi buruan jenama komersial kerana dia pernah menjadi model iklan untuk Nokia, Celcom, Safi, Fair & Lovely, Bank RHB, Mee Sedap, Bank HSBC dan McDonald’s.

“Alhamdulillah apa yang pernah saya impikan sudah pun selesa di depan mata, cuma ia memerlukan lebih usaha dan kesungguhan saya bagi terus merealisasikannya.

“Ada kalanya, saya sendiri macam tidak percaya sudah berpeluang melakonkan tiga filem dan beberapa drama.

“Malah, pengalaman bekerja dengan pengarah terkenal membuatkan saya lebih yakin dengan peluang yang ada.

“Azura umpamanya memberikan satu permulaan yang baik kepada saya untuk belajar dan menimba pengalaman bekerja di bawah Aziz M Osman.

Kemudian watak Khadijah dalam filem King Kapcai terbitan KRU Studios membuka peluang melakonkan sesuatu yang berbeza.

“Namun pengalaman melakonkan watak Zura, teman baik kepada Lisa dalam filem S.A.M adalah kenangan paling manis kerana plot ceritanya yang menarik dan perwatakan yang santai.

“Kalau tiada sebarang masalah, semua filem-filem lakonan saya akan ditayangkan tahun depan. Sepanjang puasa ini, saya juga sibuk dengan penggambaran drama raya
dan sekiranya tidak ber-tembung jadual, saya akan membintangi sebuah filem seram komedi arahan Mamat Khalid pula.

“Bagaimanapun, saya percaya semua tawaran dan peluang ini tidak akan kekal lama kalau kita mudah lekas lupa diri, tiada komitmen dan sibuk melayan kontroversi.

“Mungkin selepas ini saya akan cuba mencabar diri saya sendiri dengan melakonkan watak berbeza pula dan mempelbagaikan diri serta personaliti saya agar lebih mudah menghidupkan sesebuah watak yang diberi.

“Lantas saya mengharapkan agar apa yang ditempuhi hari ini akan terus terpahat menjadi pengajaran buat saya sampai bila-bila,” katanya yang terpaksa menolak tawaran sebuah filem baru lagi kerana pertindihan jadual.

Andai tepat percaturan, 2012 adalah tahun terbaik buatnya untuk menggegarkan arena perfileman tempatan.



PROFIL:

NAMA PENUH: Noor Neelofa Mohd Noor
TARIKH LAHIR: 10 Februari 1989
TEMPAT LAHIR: Pasir Mas, Kelantan
USIA: 22 tahun
KELUARGA: Anak ketiga dari sembilan adik-beradik
PENDIDIKAN: Tahun kedua Ijazah Pemasaran dan Perniagaan Antarabangsa di Kolej Universiti Sunway
Pencapaian: Juara Dewi Remaja 2010
FILEM: Azura 2011, King Kapcai, S.A.M, Lemak Kampung Baru
DRAMA: Kasih Najiha, Kitab Cinta, Tahajjud Cinta, Pusing Raya
PENGACARA: Paparazi di Tonton TV
JURUCAKAP PRODUK: Jam tangan U2 Watch
IKLAN KOMERSIAL: Nokia, Celcom, Safi, Fair & Lovely, Bank RHB, Mee Sedap, Bank HSBC, McDonald’s

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: