|
|
COKLAT memang digemari rakyat Malaysia. Ia dinikmati dalam pelbagai bentuk termasuk sebagai perisa makanan.
Sebab itu permintaan untuk coklat di negara ini cukup tinggi termasuk yang diimport dari luar negara.
Sejak kebelakangan ini telah muncul usahawan tempatan yang terbabit secara langsung dalam perusahaan membuat coklat yang sesuai dengan cita rasa rakyat negara ini.
Salah satu daripadanya ialah Ryverra Chocolate & Confectionery Sdn. Bhd. (RCC) yang produknya telah berada di pasaran negara ini.
Istimewanya produk RCC yang menggunakan jenama Ryverra ialah ia dihasilkan sendiri secara manual menggunakan koko tempatan.
Yang paling penting ia dijamin halal kerana diiktiraf oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).
Pengarah Latihan dan Pembangunan Produk RCC, Mohd. Radzi Othman berkata, syarikat tersebut adalah milik penuh bumiputra yang telah beroperasi sejak 2008 melalui produknya Ryverra yang telah mendapat pengiktirafan dari pelbagai pihak.
Antaranya, mereka pernah memenangi anugerah kategori pembungkusan terbaik daripada SIRIM dan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
Malah Ryverra juga meraih tempat pertama dan kedua bagi produk komersial coklat terbaik pada Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Antarabangsa (MAHA) 2010.
"Dalam Ekspo Groom Big Nasional pada 2010 kami telah dianugerahkan sebagai Rekabentuk Terbaik bagi Produk Konfensi.
"Malah kesemua produk Ryverra telah dibenarkan untuk menggunakan logo 1Malaysia Best oleh Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)," katanya.
Menurut Mohd. Radzi, dalam membangunkan produk pihaknya beriltizam untuk mengembangkan produk-produk yang menggunakan resipi Malaysia.
Justeru bahan asas utama dalam coklat iaitu koko dan lemak koko diambil dari sumber tempatan.
"Dengan berpegang kepada falsafah 'Biarlah Coklat Kami Yang Berbicara' kami berjaya meraih keyakinan untuk memasarkan produk di premis-premis coklat terpilih termasuk di KLIA (Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur).
"Produk kami juga telah menembusi pasaran luar seperti Xi'an dan Beijing, China, serta negara jiran, Singapura," katanya.
Tanpa meminggirkan pasaran tempatan yang menjadi tulang belakang kejayaan RCC selama ini, syarikat tersebut baru-baru ini tampil dengan satu siri produk baru yang dinamakan Estana.
Ia dimulakan dengan siri Coklat Panning Tiramisu yang sudah memasuki Pasaraya Mydin dan akan dipasarkan di Tesco tidak lama lagi.
Sementara itu sempena sambutan Aidilfitri tahun ini kata Mohd. Radzi, sebanyak 11 jenis produk coklat raya pelbagai warna dan bentuk telah dihasilkan oleh syarikatnya untuk dijadikan juadah istimewa kepada tetamu.
"Biskut menjadi hidangan biasa pada setiap Aidilfitri. Kali ini kami mahu mencipta kelainan dengan memperkenalkan coklat raya pula.
"Kami menyasarkan untuk menjual 30,000 kotak coklat raya tahun ini berbanding hanya 15,000 kotak tahun lepas," katanya.
Untuk koleksi Aidilfitri antara yang dijangka menjadi tumpuan ialah Shortbread, Heartshape dan Tiramisu Almond.
Bukan itu sahaja, Ryverra juga mengajak orang ramai berkongsi peluang perniagaan dan menambah pendapatan dengan menjadi agen berdaftar bagi produk tersebut.
Pendaftaran boleh dilakukan dengan melayari www.ryverra.com atau www.strawchocz.blogspot.com, atau email kepada ryverra@gmail.com atau menghubungi talian 03-42950885.
Sebagai galakan Ryverra telah menawarkan ganjaran kepada agen yang bertuah seperti televisyen Philips 42 inci, iPad dan tiket penerbangan pergi-balik bersama pasangan ke Bandung.
No comments:
Post a Comment
Tinggalkan Komen Anda Sini: