Monday, July 5, 2010

Netanyahu tipu rakyat sendiri

   KELUARGA warga Palestin yang ditahan di penjara Israel membuat bantahan  di Gaza, semalam.
KELUARGA warga Palestin yang ditahan di penjara Israel membuat bantahan di Gaza, semalam.
PM Israel nafi desakan politik punca gagal bebas tawanan askar Yahudi

BANDARAYA GAZA: Hamas semalam menuduh kerajaan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu membohong kepada rakyatnya sendiri berhubung faktor penyebab kegagalan rundingan untuk pembebasan askar Yahudi Gilad Shalit yang ditawan kumpulan Palestin itu.

Rundingan antara Hamas dan Tel Aviv untuk pembebasan Shalit yang ditawan Jun 2006 gagal Disember lalu berikutan kerajaan Netanyahu tunduk kepada politik dalaman Israel.Pemimpin anda membohong anda. Jangan mempercayai mereka, kata pemimpin kanan Hamas, Mahmud Zahar kepada wartawan di Bandaraya Gaza ketika satu majlis bantahan oleh keluarga warga Palestin yang ditahan di penjara Israel semalam. Mereka (kerajaan Netanyahu) sudah bersetuju dengan syarat pembebasan Shalit tetapi mengubah fikiran sebagai helah untuk mengekalkan perpaduan kerajaan mereka, katanya.Disember lalu kedua-dua Hamas yang menguasai semenanjung Gaza dan Tel Aviv hampir mencapai persetujuan tetapi terdapat bantahan di kalangan anggota kumpulan kecil kerajaan Netanyahu berhubung syarat pembebasan Shalit yang termasuk pembebasan beberapa warga Palestin dalam tahanan Israel yang didapati terbabit dalam serangan maut.

Sejak itu kedua-dua pihak masing-masing saling menyalahi yang lain berikutan kegagalan rundingan berkenaan.

Khamis lalu, Netanyahu menyalahi Hamas dengan mengatakan kumpulan Palestin itu tidak pernah memberi maklum balas terhadap tawaran Israel untuk membebaskan 1,000 orang tawanan.
Zahar bagaimanapun menyangkal dakwaan Netanyahu itu dengan menuduh perdana menteri berkenaan cuba buat helah.

Kami mahu menghantar pesanan kepada kerajaan Israel, helah ini tidak akan mengubah fikiran kami.

Jika anda mahu persetujuan yang boleh diterima kedua-dua pihak kami bersedia berunding...tetapi kami tidak mahu berunding berdasarkan pembohongan ini, kata Zahar.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: