Saturday, July 31, 2010

Lash Mokhtar Terima 'Lamaran' Alex Komang

Lash Mokhtar mahu mencuba nasib di Indonesia.

BUKAN merajuk dengan industri seni, sebaliknya aktor muda tempatan, Lash Mokhtar mahu mencuba nasib di negara seberang, Indonesia pada awal tahun depan.

Biarpun namanya belum dikenali ramai di negara sendiri, namun Lash atau nama sebenarnya Ahmed Lashery Mokhtar, 25, mempunyai tujuan tersendiri untuk terbang ke negara itu.

Lebih-lebih lagi, Lash mempunyai kenalan dari sana seperti aktor terkenal Alex Komang dan aktres Rahayu Saraswati yang mengalu-alukan kedatangannya.

“Insya-Allah, jika tiada aral, saya akan ke Indonesia pada awal tahun depan sebab keturunan keluarga saya berasal dari sana, jadi saya nak kenal dan dekat dengan tempat asalo usul.

“Jika Datuk Michelle Yeoh boleh mencipta nama di Tanah Besar China dan Ashraf Sinclair di Indonesia, kenapa tidak saya juga mengikut jejak langkah mereka,” katanya yang mempunyai saudara dari Jawa sebelah bapanya, Mokhtar Abdullah, 55, manakala ibunya, Hamidah Mohd Yusof, 51, dari Sumatera.

Dalam serius, dia juga sebenarnya seorang yang pandai berjenaka dan kadangkala menjadi pemalu.

Malah, Lash berkata bapanya sendiri yang menggalakkan dia mencari peluang kerja di negara tersebut. Dia juga nekad ke sana setelah jatuh cinta dengan karya tulisan Andrea Hirata berjudul Laskar Pelangi.

Menurut perkiraannya, mungkin dia akan menetap untuk beberapa tahun di sana dan sekali-sekala pulang ke sini.

“Saya bukan sahaja mahu bekerja di sana tetapi juga belajar dengan lebih mendalam dalam dunia lakonan, penulisan skrip dan novel.

“Saya akan berhenti bekerja di sana dan balik selepas cukup duit untuk menyambung pelajaran dalam Ijazah Sarjana Muda Perfileman di Los Angeles,” kata anak sulung daripada empat beradik itu.

Seawal kemunculan Lash dalam dunia lakonan kira-kira tiga tahun lalu, dia hanya melakonkan watak kecil menerusi filem Kami The Movie dan drama bersiri Goda.

Seterusnya, dia turut menunjukkan kebolehan berlakon watak pemuda kampung melalui telefilem Cinta Lima Bintang, drama bersiri Sepuluh dan drama bersiri Apa Dosaku.

Terbaru, dia menggalas watak utama dalam telefilem Wira Waja dan tidak kurang berlakon dalam filem Hanyut, yang baginya filem itu bertaraf Hollywood serta drama bersiri 8 Bulan yang baru disiarkan di TV3. Dia juga dipanggil berlakon sitkom komedi bersiri Phua Chu Kang Sdn Bhd.

Sebelum itu, graduan Komunikasi Media dari Kolej KDU itu pernah menjalani latihan di sebuah produksi kelolaan Astro. Selain itu, dia juga pernah bekerja di belakang tabir dan berlakon watak sampingan di bawah pengarah Erma Fatima.

Walaupun berwajah serius, namun anak muda berasal dari Petaling Jaya itu sebenarnya seorang yang suka berjenaka dan kadangkala pemalu.

Dalam rancak berbual, anak kepada jurutera itu bercita-cita untuk mencapai kejayaan seperti mentornya, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee.

Setakat ini, dia hanya bergelar pelakon sepenuh masa dan turut berjinak-jinak dalam penulisan skrip.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: