Friday, July 30, 2010

Amalina seksi diburu

KUALA LUMPUR: Seorang gadis dikenali sebagai Amalina boleh dianggap wanita ‘paling panas’ pada masa ini kerana menjadi buruan polis berikutan disyaki mendalangi satu skim cepat kaya yang dilumpuhkan polis serentak dengan rampasan 17 kereta mewah, kelmarin

IMBAS...laporan Harian Metro, semalam.
IMBAS...laporan Harian Metro, semalam.
Gadis yang gemar berpakaian seksi itu dianggap ikon di kalangan ahli skim terbabit kerana sering hadir sebagai pakar motivasi dan berkongsi pengalaman mengenai kemewahan serta kekayaan dimilikinya menerusi pelaburan tidak wujud itu.

Difahamkan, Amalina yang baru berusia 23 tahun kini memiliki aset bernilai puluhan juta ringgit dan menjalani kehidupan mewah seperti melancong ke luar negara serta menggayakan pakaian berjenama bagi meyakinkan pelabur baru.

Ketua Penolong Pengarah (Operasi) Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Asisten Komisioner Rohaimi Md Isa, berkata pihaknya kini memantau pergerakan suspek yang dipercayai masih giat meneruskan kegiatan itu.

“Wanita terbabit dipercayai mempunyai pengaruh kuat di kalangan ahli skim terbabit kerana bijak berlakon kononnya pelaburan berasaskan produk kesihatan itu wujud dan mempunyai lesen jualan langsung yang sah.

“Pada setiap kali perjumpaan, suspek akan berlakon dengan menceritakan kehidupannya yang susah ketika bekerja sebagai kerani di sebuah jabatan kerajaan, namun kerana berani membuat pinjaman untuk melabur, dia hidup mewah pada usia muda,” katanya ketika ditemui, semalam.Rohaimi berkata, pihaknya mengumpul maklumat risikan serta memantau pergerakan suspek sebelum menahannya dalam tempoh terdekat.


“Buat masa ini, kami menahan reman 59 orang dipercayai ahli sindiket itu untuk siasatan lanjut. Jika terdapat bukti kukuh berlaku penipuan dalam pelaburan ini, polis akan mengambil tindakan membekukan aset mereka yang dipercayai mencecah lebih RM10 juta,” katanya.Sementara itu, bekas ahli skim terbabit dikenali sebagai Maria mendakwa turut ditipu dan meninggalkan pelaburan terbabit empat bulan lalu.

“Menyedari sesuatu yang tidak kena, saya meninggalkan pelaburan itu. Saya tidak mendapat produk yang dijanjikan walaupun hampir tujuh bulan menyertai skim terbabit. Apabila ditanya, ‘upline’ saya hanya mendiamkan diri.

“Kegiatan mereka ini sudah bergerak meluas di Sabah dan Sarawak. Mereka tidak menjual sebarang produk, sebaliknya hanya menganjurkan majlis perjumpaan semata-mata,” katanya dalam kiriman e-mel kepada Harian Metro.

Menurutnya, walaupun menyedari ditipu, dia gagal membuat laporan polis berikutan skim terbabit tidak mempunyai alamat tetap.

“Saya percaya ramai yang terpedaya, tapi hanya mendiamkan diri. Saya berharap pihak berkuasa melumpuhkan skim ini sehingga mereka tidak lagi menipu dan beroperasi,” katanya.

Dalam serbuan di Pusat Perniagaan Mentari, Bandar Sunway, malam kelmarin, pihak berkuasa menyoal siasat kira-kira 100 ahli yang mengadakan perjumpaan di empat restoran di lokasi terbabit sebelum 59 daripada mereka ditahan.

Polis merampas 17 kereta mewah antaranya BMW 5 Series, Nissan Fair Lady, BMW Z4 Spider, Mitsubishi Evo Lancer serta Nissan GTR Skyline.

Sindiket terbabit mendakwa menjalankan perniagaan jualan langsung, namun tidak mempunyai pendaftaran syarikat dan bergerak bebas mencari mangsa yang juga kakitangan kerajaan muda serta berpendapatan rendah untuk memancing membuat pelaburan kira-kira RM41,000.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: