Saturday, July 31, 2010

Bunuh: Suami isteri dibebas


KHOHARUDDIN bersama Sabariah (kiri) disambut gembira oleh anaknya, Luqman dan isteri keduanya, Che Sham di Mahkamah Tinggi Ipoh semalam.


IPOH - Sepasang suami isteri dilepas dan dibebaskan tanpa dipanggil membela diri daripada tuduhan membunuh seorang lelaki yang sebelum ini didakwa sebagai 'kekasih gelap' kepada si isteri dalam kejadian tujuh tahun lalu.

Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi di sini, Datuk Dr. Hassan Ab. Rahman memerintahkan Mohd. Khoharuddin Ismail, 48, dan isterinya, Siti Sabariah Ahamad, 44, dibebaskan daripada tuduhan membunuh Mohd. Yusof Ismail, 32, setelah pihak pendakwaan gagal membuktikan kes prima facie.

Keputusan itu dibuat setelah beliau mendapati keterangan ikut keadaan dan keterangan saksi utama Nordin Yusof, 54, yang dikemukakan pihak pendakwaan tidak mencukupi untuk membuat kesimpulan bahawa si mati telah dibunuh oleh kedua-dua tertuduh.

Berdasarkan fakta kes, kedua-dua tertuduh yang berasal dari Kulim, Kedah didakwa membunuh Mohd. Yusof di Kilometer 20, Jalan Lepang Nenering, Kampung Lalang, Gerik dekat sini pada pukul 4 pagi 1 Februari 2003.

Mohd. Yusof yang dipercayai mempunyai hubungan sulit dengan Siti Sabariah, isteri pertama tertuduh, ditemui dalam keadaan tenat dengan hampir 70 peratus badannya terbakar oleh penduduk kampung di tepi jalan.

Bagaimanapun, lelaki itu mati selepas 10 hari menerima rawatan di Hospital Besar Alor Setar.

Mohd. Khoharuddin merupakan Inspektor Kesihatan Pejabat Kesihatan Kulim manakala Siti Sabariah merupakan setiausaha sebuah syarikat pembinaan di Kulim.

Pasangan itu dituduh di bawah Seksyen 302 (a) Kanun Keseksaan dibaca bersama Seksyen 34 akta sama yang membawa hukuman penjara hingga 20 tahun jika sabit kesalahan.

Sementara itu, keputusan pembebasan Mohd. Khoharuddin dan Siti Sabariah disambut penuh kesyukuran oleh sanak keluarga mereka tersebut termasuk anak bongsu pasangan itu, Luqman Haqeem,10, dan isteri kedua tertuduh pertama, Che Sham Ishak, 46.

"Syukur ini rezeki bulan Syaaban, bulan Allah," kata Mohd. Khoharuddin.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: