Saturday, July 10, 2010

Konflik Erra Fazira dalam Tun Hasmah

Bukan mudah membawakan watak tokoh ternama di atas pentas teater, kehadiran tokoh itu menonton diri dipentaskan pastinya menambah gusar di hati. Namun beruntungnya Erra Fazira apabila diperkenankan sendiri Tun Dr. Siti Hasmah mengisahkan dirinya dalam Muzikal Tun Mahathir.

"Erra tahu expectation orang melihat Erra tonjolkan watak Tun Hasmah sangat tinggi. Lagipun Tun lemah lembut orangnya. Erra tak dibenarkan bawa watak secara berlebihan atau biasa-biasa saja dan itu menjadi konflik apabila memegang watak ini sebab tak boleh sesuka hati create my own style.

"Namun syukur bila diberi guideline oleh Tun sendiri bagaimana dan apa yang Erra harus lakukan untuk menonjolkan diri Tun yang sebenar dalam muzikal ini nanti. Tun beri tips dan tak mahu Erra over sangat bawa watak dirinya. Paling utama adalah Erra harus tonjolkan sifat keibuan dan lemah lembut dalam karektor.

"Erra tak boleh bawa watak sesuka hati mengikut kreativiti sebab Tun sangat menitikberatkan soal itu. Dari gaya rambut sehinggalah perwatakan, semuanya harus sama dengan Tun," ujar Erra gementar menanti reaksi penonton menerusi wataknya dalam Muzikal Tun Mahathir yang bakal dipentaskan di Istana Budaya bermula 24 September hingga 4 Oktober ini

Bukannya mudah meluangkan masa dan berbual mesra dengan bekas Wanita Pertama Malaysia ini. Peluang mendekati Tun Hasmah tidak dilepaskan begitu sahaja. Bertanyakan soalan peribadi dan Erra akui jawapan yang diterima adakalanya mengejutkan.

"Tun seorang pemalu so saya yang banyak bertanya. Baru saya tahu masa muda-muda Tun berpewatakan tomboi sebab beliau satu-satunya anak perempuan di dalam keluarga. Tun juga seorang yang lasak dan suka bersukan namun semuanya berubah apabila bertemu Tun Mahathir.

"Walaupun Tun lasak namun masih mengekalkan imej ketimuran dan sangat gemar memakai baju kurung dan kebaya," katanya yang digandingkan bersama Esma Daniel dan Zizan Nin dalam muzikal ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: