Wednesday, July 7, 2010

PLUS peroleh kebenaran lebarkan dua lebuh raya

LEBUH RAYA Utara-Selatan menjadi pilihan  utama pengguna setiap  masa.
LEBUH RAYA Utara-Selatan menjadi pilihan utama pengguna setiap masa.
Laluan Ekspres Utara Selatan, NKVE dijadikan 4 lorong

PLUS Expressways Bhd (PLUS Expressways) mendapat kebenaran kerajaan untuk melebarkan lebuh raya Laluan Ekspres Utara Selatan dan Laluan Ekspres Baru Lembah Klang (NKVE) kepada empat lorong dengan anggaran kos RM1.143 bilion.

Pengendali lebuh raya terbesar negara itu dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia semalam berkata, anak syarikat milik penuhnya, Projek Lebuhraya Utara-Selatan Bhd (PLUS) sudah menerima notis daripada Kementerian Kerjaraya mengenai perkara itu.PLUS sudah menerima notis daripada Kementerian Kerjaraya yang kerajaan sudah bersetuju membenarkan ia melaksanakan projek itu.Ia membabitkan pembinaan lorong keempat di sepanjang laluan tertentu di lebuh raya berkenaan iaitu dari Shah Alam ke Rawang, Shah Alam ke Jalan Duta dan dari Nilai (utara) ke Seremban. Kos bagi pembinaan itu dianggarkan berjumlah RM1.143 bilion, katanya dalam kenyataan itu.

Katanya, perincian bagi cadangan pemerolehan dana bagi pelaksanaan serta pengaturan lain untuk projek pembesaran lebuh raya itu sedang dinilai dan dibincangkan dengan kerajaan.

Perkara itu (kaedah pemerolehan dana) itu juga bergantung kepada kelulusan kerajaan, pemegang bon, pemberi pinjaman dan Lembaga Pengarah syarikat.

PLUS Expressways akan membuat pengumuman kepada Bursa Malaysia mengenai sebarang perkembangkan lanjut mengenai perkara itu, katanya.
Sementara itu, penganalisis berkata, projek pelebaran lebuh raya itu daripada tiga ke empat lorong itu berupaya membantu menangani masalah kesesakan jalan raya khususnya di sekitar Lembah Klang.

Kesesakan jalan raya adalah isu utama di Lembah Klang dan jumlah kenderaan di sekitar ibu kota juga semakin bertambah setiap hari.

Pelebaran lebuh raya itu antara lain akan menangani sebahagian masalah berkenaan dan memberi lebih keselesaan kepada pengguna, selain berpotensi mengurangkan kemalangan, katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: