Friday, July 9, 2010

Dr. Danial contohi ulama tersohor


FENOMENA golongan profesional menulis buku agama dan dakwah secara tidak lansung menjadi faktor semakin ramai yang mengunjungi pesta dan jualan buku di mana sahaja.


Dr. Danial Zainal Abidin, satu lagi nama yang cukup terkenal kerana usaha-usaha beliau yang tidak pernah putus menulis buku mengenai Islam.

Beliau merupakan seorang doktor perubatan yang mempunyai klinik di Gelugor, Pulau Pinang.

Sebenarnya, negara mempunyai ramai lagi kalangan profesional yang juga bergelar ustaz. Malah ramai di kalangan mereka ini menulis untuk tujuan dakwah.

Selain doktor perubatan seperti Danial nama-nama seperti Muhammad Alexander (Perancang Bandar), Zulkifli Khair (Pakar Motivasi), Abdul Latip Talib (bekas Pengurus Felcra, Shamsuddin Kadir (Akauntan), Amran Yunus (Jurutera), Norhayati Bakri (Jurutera) dan Aswanizam Alias (Jurutera Eletrik) adalah antara kalangan profesional yang menulis untuk tujuan dakwah. Penglibatan mereka ini mendedahkan kehebatan dan mengagungkan Islam.

Seorang lagi penulis muda yang menceburi penulisan novel Islam ialah Dr. Farhan Hadi Mohd. Taib, 26, yang menghasilkan novel sulungnya, Denyut Kasih Medik.

Jika Farhan Hadi menulis novel, Danial memilih menulis pelbagai topik menarik mengenai Islam yang memberikan motivasi dan kesan kepada pembaca.

Apabila penulis membaca karyanya - Bukti-bukti Sains dan Sejarah Kerasulan Muhammad yang diulang cetak kali ke-10 menambahkan keyakinan umat Islam tentang kerasulan Nabi Muhammad. Sebabnya, baginda ada disebutkan dalam pelbagai kitab agama yang ada di dunia ini; Injil, Vedas, Purana dan Maitreya.

Ini cukup mengagumkan kerana selain tugas hakiki merawat kecederaan fizikal, Danial juga 'merawat' penyakit dan kesakitan yang ditanggung daripada aspek rohani umat Islam.

"Saya menulis buku-buku dengan menjadikan al-Quran sebagai asas sambil disokong oleh pelbagai fakta akademik, sains sehinggalah sejarah.

"Ini bagi merawat kebanyakan kita yang pada hari ini ditimpa penyakit kronik berkaitan dengan kerohanian, cara berfikir, sikap dan cara hidup," katanya.

Medan terbaik

Graduan perubatan Universiti Iskandariah, Mesir itu mula-mula menulis kerana dirangsang petikan ayat al-Quran surah ali-'Imran, ayat 110 yang bermaksud: Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan bagi manusia, kamu menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kepada Allah.

Ayat itu merangsang beliau mengajak kepada makruf dan mencegah kemungkaran kepada diri dan juga masyarakat dengan bertunjangkan iman.

"Penulisan merupakan antara medan yang baik untuk menyebarkan konsep ini. Apabila kita menulis kita sedang memelihara ilmu dan sejarah. Tanpa penulisan, ilmu dan sejarah akan hilang," kata bapa kepada lapan anak itu.

Lebih-lebih lagi beliau mendapati ramai ulama Islam yang tersohor menyebarkan kebenaran dan ilmu melalui penulisan.

Sebagaimana Imam al-Ghazali menghasilkan 57 karya, mengikut Imam As Subki dalam Thabaqat Asy Syafi'iyah dan Imam Syafie pula menghasilkan 174 kitab.

Pencapaian Danial yang kini telah menulis dan menghasilkan 10 buku boleh dianggap mengagumkan di sebalik kesibukan tugas sebagai doktor.

Terkini empat buku beliau telah dilesenkan untuk pasaran Indonesia, iaitu Empayar Minda Muslim, Perubatan Islam dan Bukti Sains Moden, 7 Formula Inividu Cemerlang dan Tip-tip Cemerlang Daripada Quran.

Ini satu penanda aras yang baik bagi menunjukkan usaha beliau itu telah mula mendapat pengiktirafan pihak luar.

Beliau yang juga Pengarah Urusan Syarikat Danial Zainal Consultancy (M) Sdn. Bhd. adalah kolumnis Ruang Islam dan Sains di Majalah I (Karangkraf) dan Majalah Kosmik (Dewan Bahasa dan Pustaka) yang diminati para pembaca.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: