Saturday, October 31, 2009

Pintal bola gelang getah 4 tan


JOEL WAUL memanjat bola gergasi yang diletak di hadapan rumahnya di Lauderhill, Florida baru-baru ini.


MIAMI - Berkat ketekunannya selama enam tahun, seorang lelaki di Amerika Syarikat (AS), Joel Waul berjaya memintal gelang-gelang getah menjadi sebiji bola gergasi sebesar sebuah kereta sekali gus diisytihar bola gelang getah terbesar di dunia oleh The Guinness Book of World Records pada tahun 2008.

Kelmarin, Waul mengucapkan selamat jalan pada bola kesayangannya selepas satu pasukan dari program televisyen popular, Ripley's Believe It or Not tiba di sini untuk membawa pergi bola setinggi dua meter dan berat 4.09 tan itu dengan menggunakan sebuah trak dan kren.

"Saya agak sedih melihat ia dibawa pergi tetapi ciptaan saya itu akan dihargai oleh berjuta-juta pelawat yang berkunjung ke muzium Ripley di Orlando," katanya.

Waul, 28, mendapat idea menghasilkan bola getah itu enam tahun lalu selepas teruja menyaksikan sebiji bola gelang getah terbesar di dunia ketika itu, dijatuhkan dari pesawat ke sebuah gurun di AS semasa menonton program khas Ripley's.

Bola getah Waul memiliki peminat tersendiri di laman web jaringan sosial MySpace tetapi ciptaan lelaki itu dianggap satu karya agung oleh timbalan presiden Ripley's Believe It or Not, Edward Meyer sehingga beliau sanggup membayar harga tinggi untuk memilikinya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: