Friday, October 30, 2009

Mantera cinta tak jadi




KUALA LUMPUR: Hajat di hati mahukan gadis pujaan yang menghilangkan diri pulang semula ke pangkuan, namun seorang kerani akhirnya termasuk jerat penipuan seorang ‘pawang cinta’ yang mengarahkannya membayar lebih RM2,000 hanya untuk mempelajari jampi mantera dan ayat pengasih.

Lelaki itu mendakwa, dia diarah menghafal pelbagai jampi mantera aneh yang menyimpang daripada ajaran Islam serta berunsur khurafat oleh pawang wanita berusia 50-an terbabit yang turut didakwa terkenal di kalangan artis dan golongan kenamaan.

Dia akhirnya tidak mempunyai pilihan kecuali membuat laporan di ibu pejabat Polis Daerah Sentul di sini, berikutan diugut bomoh terbabit dan pembantunya kerana mempertikaikan kaedah perubatan yang menyeleweng selain mendakwa ia langsung tidak memberi kesan.

Mangsa mendakwa, jampi mantera yang ‘ditauliahkan’ kepadanya gagal mencairkan hati teman wanitanya yang beralih arah kepada lelaki lain.Lelaki berkenaan yang hanya mahu dikenali sebagai Roslan, 30, berkata dia menjadi mangsa tipu muslihat bomoh terbabit yang beroperasi di Jalan Chow Kit di sini, selepas diberitahu rakannya yang pernah mendengar ‘kehebatan’ bomoh berkenaan.

Menurutnya, dia sebelum ini menghadapi masalah cinta dengan teman wanitanya yang tiba-tiba ingin memutuskan hubungan tanpa alasan kukuh selepas sekian lama terjalin.


“Teman wanita, ‘L’ yang tinggal di Pulau Pinang seolah-olah membenci, namun saya tidak mudah putus asa lalu bertanya punca kemarahannya,” katanya.

Menurutnya, kerana sayang dan tidak mahu kehilangan buah hati, dia mengambil keputusan berjumpa pawang wanita terbabit yang kerap dikaitkan dengan personaliti terkenal dan artis tanah air.

“Pada pertemuan pertama dengan wanita berkenaan yang mesra dipanggil ‘ibu’, saya menceritakan masalah dihadapi sambil dia mengangguk-angguk bagaikan mengerti gelodak jiwa yang saya alami.

“Selepas beberapa minit menyatakan hajat, ‘ibu’ akhirnya mendakwa boleh menyelesaikan kemelut itu dengan syarat saya datang sekali lagi dan membawa sekeping gambar kekasih bersama kain dan pisau lipat,” katanya.

Menurutnya, dia menemui semula bomoh berkenaan beberapa hari kemudian dengan membawa bersama barangan diminta selain wang pengeras RM175 seperti diarahkan warga emas terbabit.

“Sebaik menyerahkan semua barangan itu, saya diarah menjalani upacara mandi bunga sebelum ‘ibu’ membaca mantera untuk menaikkan seri wajah selain mengembalikan semangat yang hilang sebelum ini.

“Proses ‘berubat’ itu berlanjutan beberapa hari kemudian apabila saya diminta datang bertemu pawang terbabit untuk menerima ‘anugerah’ ayat-ayat jampi dan mantera yang perlu dihafal dan diamalkan,” katanya.

Menurutnya, dalam pertemuan kali kedua itu dia disyaratkan menyerahkan RM300 sebelum diarah menyalin jampi mantera didakwa ayat pengasih di atas sehelai kertas disediakan sambil dia membacakan mantera berkenaan.

“Saya diarah menghafal mantera yang dipercayai mengandungi bahasa kuno selain perkataan berunsur tahyul. Malah, jampi mentera berkenaan seolah-olah seperti memuja jin dan makhluk ghaib lebih daripada mempercayai kuasa Allah.

“Walaupun sangsi, saya mengamalkan mantera berkenaan kerana termakan pujukan ‘ibu’ yang mendakwa ramai individu yang menghadapi masalah sama kini hidup bahagia,” katanya.

Menurutnya, dia berulang kali bertemu bomoh terbabit dalam tempoh dua bulan lalu dan menghabiskan lebih RM2,000 untuk diberikan kepada wanita berkenaan seperti disyaratkan.

“Ibu pernah berjanji teman wanita saya akan melutut dan tunduk kepada saya selewat-lewatnya sebelum Aidilfitri lalu. Namun, selepas sekian lama mengamalkan apa yang disarankan ternyata ia satu pembohongan apabila L sebaliknya makin menjauhi saya.

“Saya cuba mempersoalkan keberkesanan ilmu ‘ibu’ dan pembantunya, namun kedua-dua mereka bagaikan tidak mahu melayan pertanyaan saya.

Menurutnya, tindakannya itu bagaimanapun mencetus kemarahan ‘ibu’ yang akhirnya mengugut akan melakukan sesuatu jika dia terus mengganggu aktivitinya.

“Malah, pembantu lelaki bomoh berkenaan turut mengeluarkan kata-kata berbentuk ugutan termasuk menghantar ‘benda’ dipercayai sihir jika saya masih enggan menutup mulut.

“Tindakan berbentuk ancaman itu menyebabkan saya membuat laporan polis kerana bimbang keselamatan saya terancam.

“Kejadian ini satu pengajaran berguna dan seharusnya dijadikan peringatan kepada orang ramai supaya tidak terpedaya dan percaya perkara tahyul melebihi kuasa Allah,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: