Saturday, October 31, 2009

Kapal penumpang gergasi keluar limbungan


KAPAL GERGASI Oasis of the Seas menjalani ujian pentauliahan berhampiran limbungan di Turku, Finland pada 28 September lalu.


HELSINKI - Kapal penumpang terbesar di dunia, Oasis of the Seas memulakan pelayaran pertamanya menuju ke Miami, Amerika Syarikat (AS) dari sebuah limbungan kapal tempat ia dibina di Finland.

Kapal sepanjang 360 meter berharga AS$1.5 bilion (RM5.1 bilion) itu dimiliki oleh syarikat perkapalan Royal Caribbean Cruise Lines.

Ia dijadual memulakan operasi di Miami Disember ini. Kapal berkenaan dilengkapi 16 dek penumpang di samping 2,700 kabin serta mampu menampung seramai 6,300 penumpang dan 2,100 krew.

Ia turut memiliki arena terbuka bersaiz sebuah padang bola selain menampilkan beberapa kemudahan lain untuk aktiviti penumpang seperti teater dengan 750 tempat duduk, sebuah gelanggang luncur ais dan kawasan hiburan remaja.

Oasis of the Seas dibina oleh firma Korea Selatan, STX meninggalkan pelabuhan Turku, barat daya Finland semalam serta dijadual singgah di pelabuhan Southampton, England sebelum belayar ke Florida.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: