Friday, October 30, 2009

Jeli kon inspirasi daripada gunung


ANTARA personaliti yang menyertai bengkel membuat jeli anjuran Royal Selangor ialah Khairy Jamaluddin (empat dari kiri), Khoon Hoi (enam dari kiri) dan Owen Yap (paling kanan).


SATU bengkel membuat jeli telah diadakan baru-baru ini khusus untuk kaum lelaki bagi mempertingkatkan kesedaran terhadap kanser payu dara. Ia juga bertujuan untuk menyumbang dana kepada Persatuan Kebajikan Kanser Payudara (BCWA), Malaysia.

Acara yang dikenali sebagai Jelly Good Time anjuran Royal Selangor itu menghimpunkan pemimpin korporat, pereka fesyen dan selebriti.

Antaranya termasuklah Khoon Hooi, Owen Yap, Tunku Ali Muhriz, Khairy Jamaluddin, Justin Leong dan Charlz Chan. Mereka meluangkan masa untuk menghasilkan jeli dengan menggunakan acuan berbentuk kon Royal Selangor yang diinspirasi daripada bentuk gunung, hasil ciptaan pereka Britain, Nick Munro.


BAKAT terpendam. Para peserta begitu tekun membuat jeli.


Acara membuat jeli yang hanya disertai oleh kaum lelaki itu dianjurkan bagi mengenengahkan peranan lelaki untuk menyokong wanita yang menghidap penyakit kanser payu dara.

Pengurus Besar Pemasaran Royal Selangor, Chen Tien Yue berkata, syarikatnya berusaha memberikan kesedaran dan mengumpul dana bagi kanser payu dara sejak 2006.

"Kami menganggap kesedaran terhadap kanser payu dara memerlukan lebih banyak sokongan dan kami melihat peluang ini untuk menyumbangkan sesuatu melalui kepakaran kami.

"Kami amat berterima kasih atas sokongan rakan-rakan yang hadir hari ini. Mereka semuanya mempunyai jadual yang padat tetapi mereka bersetuju untuk menyumbangkan masa untk kempen kesedaran ini bagi memastikan kaum lelaki mampu memberikan sokongan padu di samping menambah ilmu mengenai kanser payu dara," katanya.


INILAH jeli berbentuk kon Royal Selangor yang dihasilkan oleh para peserta.


Yuran penyertaan sebanyak RM200 dikenakan setiap seorang yang merangkumi bengkel membuat jeli, acuan jeli dan minum petang di Kafe Pusat Pelawat Royal Selangor. Bagi setiap penyertaan, Royal Selangor akan menyumbangkan RM70 kepada BCWA.

Acuan jeli piuter yang diberikan dalam kotak berwarna merah jambu terang itu turut memuatkan resipi chef-chef dari seluruh dunia. Mereka terdiri daripada Emmanuel Stroobant, Ken Hoh, Yvan Cadiou, Jean-Pierre Wybauw, Stefano Deiuri dan chef dari Kafe Royal Selangor Visitor Centre.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: