Tuesday, August 21, 2012

Ejen jual lambang menipu


SALAH seorang penjual (kanan) mempamerkan pelbagai lencana dan lambang badan penguat kuasa serta pingat kebesaran yang dijual secara terbuka di Taman Melawati, Ampang baru-baru ini.


KUALA LUMPUR – Satu sindiket kini berleluasa menipu pengguna dengan menjual lencana pelbagai agensi penguat kuasa termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang didakwa memudahkan pemiliknya melepasi sekatan jalan raya meskipun melanggar undang-undang.

Pihak terbabit juga mendakwa mereka merupakan ejen yang diberi kuasa untuk menjual lencana pelbagai agensi penguat kuasa lengkap dengan kad keahlian kepada orang awam yang ingin memilikinya.

Tinjauan Kosmo! mendapati lencana tersebut dijual secara online atau di lokasi tertentu di Lembah Klang oleh ejen-ejen tidak bertauliah.

Ejen-ejen tersebut mempamerkan pelbagai lencana termasuk lencana Polis dan Tentera (Poltera), lencana Kelab Bekas Polis Selangor, lambang rasmi Pingat Jasa Kebaktian P.J.K, lambang Jaksa Pendamai J.K dan lencana persatuan datuk-datuk dari beberapa negeri, lencana lambang kerajaan negeri, lencana Majlis Peguam serta lencana Ikatan Relawan Rakyat (Rela).

Pemerhatian Kosmo! mendapati harga setiap lencana itu ditawar serendah RM150 hingga RM2,000 bergantung kepada pakej ditawarkan.

Lencana berkaitan persatuan polis merupakan lencana paling mahal dan mendapat banyak permintaan.

Bagi lencana bekas polis, pakej jualannya termasuk kad pengenalan diri yang memaparkan nama pembeli, nombor kad pengenalan dan nombor siri keahlian bekas anggota polis.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: