Friday, August 31, 2012

Maxis catat perolehan RM4.445 bilion


SANDIP (dari kiri), Raja Arshad dan Suren pada sidang akhbar mengumumkan keputusan kewangan Maxis di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Maxis Bhd. (Maxis) mencatat perolehan sebanyak RM4.445 bilion pada setengah tahun pertama dengan pertumbuhan sebanyak 3.6 peratus berbanding RM4.291 bilion tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Maxis, Sandip Das berkata, segmen perniagaan bukan suara merupakan pemacu utama kepada pertumbuhan tersebut dengan sumbangan sebanyak 62 peratus.

Turut menyumbang ialah segmen data dan panggilan Dail Terus Antabangsa selain beberapa langkah pasaran merentasi kategori produk yang telah dilancarkan sejak awal tahun lalu

Menurutnya, keuntungan selepas cukai bagi tempoh kewangan tersebut ialah RM1.039 bilion berbanding RM1.092 bilion dengan menyaksikan penyusutan sebanyak 4.9 peratus berbanding tempoh yang sama tahun lalu.

"Penyusutan itu merupakan impak daripada pelupusan aset sebanyak RM125 juta dalam tempoh berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar mengumumkan prestasi kewangan suku kedua Maxis bagi 2012 di sini semalam.

Turut hadir ialah Pengerusi Maxis, Tan Sri Raja Arshad Raja Tun Uda dan Ketua Pegawai Operasi Bersama, Suren Jeevaka Amarasekere.

Sandip menjelaskan, perolehan bagi suku kedua untuk tempoh kewangan itu ialah sebanyak RM2.216 bilion berbanding RM2.229 bilion tempoh yang sama tahun sebelumnya.

Keuntungan sebelum cukai bagi suku berkenaan pula ialah RM630 juta berbanding RM767 juta tempoh yang sama sebelumnya.

Sementara itu, Sandip menerangkan, Maxis telah melantik Astro sebagai penyedia kandungan untuk produk terbaharunya, televisyen internet protokol (IPTV) yang akan dilancarkan tidak lama lagi.

"Kami telah menandatangani perjanjian bersama Astro pada hari ini (semalam) dan kami akan mengumumkan secara lanjut dalam tempoh dua minggu lagi," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: