Friday, August 31, 2012

Sarimah ligat mengacara

pix_middle

APABILA terlalu banyak cerita peribadinya dijaja orang, ramai peminat seolah-olah terlepas pandang perkembangan karier seni penyanyi, pelakon dan pengacara versatil, Sarimah Ibrahim.

Hakikatnya, penyampai radio Red FM berdarah kacukan Melayu-Irish ini tidak menang tangan menerima tawaran mengacara daripada pelbagai pihak. Dia juga bakal muncul dengan biografi kisah hidupnya, sekali gus berjinak-jinak dalam perniagaan sebagai jaminan masa depannya.

  • Foto

    caption image

  • Foto

  • Foto

Sarimah juga bersiaran dengan rakan setugasnya, Lil’Kev di Red FM setiap Isnin hingga Jumaat, jam 7 hingga 10 pagi setiap hari, sejak lebih enam bulan lalu.

Secara peribadi, Sarimah yang bermula dalam bidang pengacaraan mengakui sangat bersyukur kerana ramai pihak yang masih memberi kepercayaan kepadanya sebagai pengacara sehingga sekarang.


“Alhamdulillah, masih banyak tawaran mengacara pada setiap hujung minggu, setiap bulan sehinggalah tahun depan. Saya bersyukur sebab masih boleh ‘bersaing’ dan belajar banyak ilmu mengenai bidang pengacaraan dengan pengalaman mengacara di dalam dan luar negara.


“Bukannya mengacara lebih memberi kepuasan berbanding lakonan, sebaliknya mungkin sudah lama saya menjadi pengacara iaitu selama 16 tahun, sebab itu orang masih beri peluang kepada saya. Orang juga nampak saya lebih menyerlah sebagai pengacara kerana saya mengacarakan pelbagai acara atau majlis sama ada majlis formal atau biasa yang disiarkan secara langsung serta dirakamkan di dalam dan luar negara,” katanya.

Mengulas dakwaan, pengacara berwajah Pan Asian dan urban sepertinya kurang diterima peminat Melayu, Sarimah lebih suka melihatnya dari sudut positif.

“Saya diundang sebagai pengacara Melodi tapi pada waktu itu pengacara tetap sudahpun tandatangan kontrak tetapi bercuti pula ketika itu. Saya sendiri memang suka mengacara program hiburan seperti Melodi. Justeru, peluang mengacara program itu saya tidak tolak.

“Lagipun saya tak pernah mengacara bersama Zizan Raja Lawak dan ingin mencuba peluang itu. Nak tengok sama ada kami serasi atau tidak. Ternyata, kami seronok mengacara bersama ketika itu. Soal wajah Pan Asian pula, ramai artis popular sekarang berwajah kacukan dan yang tak ada darah kacukan pun nampak seperti berdarah kacukan juga.

“Bagi saya, penonton bukannya melihat pada wajah saja, sebaliknya bakat, tutur bahasa dan cara kita mendekati penonton serta personaliti seseorang artis itu juga diambil kira. Banyak lagi aspek penting diambil kira selain wajah,” katanya.

Sarimah juga berdebar menanti filem terbaru lakonannya, Apokalips arahan Mamat Khalid.

“Siapa kata saya sudah tidak berminat berlakon lagi? Kalau masanya sesuai, saya akan terima kerana memang rindu pada bidang lakonan. Karakter yang diimpikan ialah gadis kampung yang baik dan ayu atau watak berbeza daripada yang pernah dilakonkan sebelum ini.

“Watak apapun saya terima kerana setiap watak adalah satu cabaran kerana bukan mudah untuk menghayati karakter baru. Pada masa sama, terlalu ramai pengarah yang saya ingin bekerja dan menimba ilmu dengan mereka. Saya tak memilih pun kerana semua pengarah kita bagus dan ada genre yang menjadi kekuatan masing-masing.

“Begitu juga teater, selepas beraksi dalam teater Tun Mahathir dan Mak Dara Nyonya, tahun lalu, saya terus jatuh cinta dengan bidang teater dan tidak menolak jika ada tawaran lagi selepas ini,” katanya.

Pada masa sama, Sarimah juga tidak melupakan cintanya pada bidang nyanyian. Buat masa ini, dia masih memilih beberapa lagu yang ditulis seorang dua penggubah lagu terkenal. Kemungkinan besar, dia akan menerbitkan album sendiri tanpa label dan genre muziknya pula lebih cenderung ke arah muzik Evanescence, Cranberries, Alanis dan balada.

Tidak lengkap, jika tidak menyentuh cerita peribadi pengacara jelita yang sudah lebih tiga tahun memegang status janda ini.

“Bukan mudah untuk mencari pengganti. Sebagai wanita, saya ingin mencari calon suami yang lebih baik, lebih serasi dan lebih sesuai sebagai teman hidup kerana saya bukan lagi wanita berusia 24 tahun yang cuma ingin romantik dan bercinta saja. Saya sudah matang sekarang dan lebih tahu apa yang saya mahu dan perlu dalam mencari seorang teman hidup.

“Saya tidak serik berkahwin lagi. Malah, saya sentiasa berdoa sekiranya diberi satu lagi peluang iaitu peluang kedua, saya akan berjaya mencari kebahagiaan dan cinta yang sejati buat selamanya. Saya memang seorang yang romantik tapi lebih matang soal cinta sekarang,” katanya yang menyambut lebaran di luar negara, tahun ini.


Tauke coklat Schocolates

DALAM diam, Sarimah kini sudah bergelar tauke coklat jenamanya sendiri, Schocolates yang bakal dilancarkan sebelum penghujung tahun ini.

Wanita muda berwawasan tinggi ini juga membuat kajian lebih setahun untuk merealisasikan perniagaan yang dirancangnya itu.

“Semuanya bermula selepas saya bercuti di Jepun dan Itali, tahun lalu. Secara kebetulan, saya mengambil kelas dan kursus berkaitan bidang kopi dan membuat coklat di sana.

“Saya banyak buat kajian mengenai asal usul kopi dan coklat. Apabila kembali ke tanah air, saya berasa teringin sangat nak menghasilkan coklat berkualiti tinggi dan tidak mahal untuk rakyat Malaysia kerana saya sendiri penggemar coklat.

“Saya pun mulakan bisnes dengan mencari pembekal yang bagus dan ada kredibiliti, ramuan halal, mempunyai rasa, kandungan coklat asli yang tinggi dan berkualiti. Saya mendapat idea menghasilkan bisnes secara online di bawah www.s-Chocolates.com,” katanya.

Sarimah ditemui pada majlis berbuka puasa bersama 26 orang peminat laman sosial twitter miliknya yang berlangsung di Restoran Delicious, Bangsar,
Ramadan lalu.

Tambah penuntut jurusan psikologi ini lagi, dia sudah lama cuba mendekati peminatnya menerusi twitter dan facebook, sekali gus mengeratkan lagi hubungan sedia ada.

“Saya juga mengadakan peraduan Reebok bersama pendengar Red FM dan pengikut twitter juga berpeluang memenangi kasut Reebok edisi terhad menerusi Red FM. Mereka yang hadir berpeluang merasai Schocolates buat pertama kalinya. Saya juga menghargai komen peminat yang memberi maklum balas menerusi soal selidik di sediakan pada majlis itu,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Sarimah bakal muncul dengan biografi kisah
hidupnya terbitan MPH Publishing dan akan berada di pasaran sebelum hujung tahun ini.

Buku yang mula ditulis pada 2010 ini menceritakan pengalamannya sebagai wanita, isteri, janda, anak seni dan seorang insan biasa yang pernah mengharungi pelbagai rintangan dari segi peribadi dan kerjaya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: