Friday, August 31, 2012

Kisah hidup Tok Ujang

Ujang Mormin, 91, merupakan satu-satunya saksi peperangan menentang Jepun yang masih hidup sehingga kini. Dia juga pernah bersama Leftenan Adnan menentang Jepun di Singapura.


PAKAIAN seragam tentera menarik minat Ujang untuk menyertai pasukan tentera ketika mudanya.


AKTIVITI harian Ujang Mormin sangat ringkas, bermula awal pagi untuk beribadat. Hidup bersendirian pada usia 91 tahun menjadikan dia lebih gemar makan di luar berbanding memasak sendiri.

Masih mampu memandu kereta, dia yang menetap di Rumah Rakyat Sikamat, Negeri Sembilan kadangkala akan ke Desaru untuk menikmati makan tengah hari.

Katanya, makanan yang dijual di situ sedap. Kemudian, dia pulang untuk tidur sebentar dan pada petangnya, Ujang yang lebih mesra dipanggil Tok Ujang berkebun di halaman rumah.

"Tiada apa yang boleh dibuat pada waktu malam selepas solat dan makan malam jadi, tidur awal," katanya sambil menambah dia akan tidur sekitar pukul 9 hingga 10 malam.

Walaupun telah pun berusia hampir 100 tahun, dia masih lagi berkebun di halaman rumah, memangkas dahan-dahan pokok malah masih mampu memegang cangkul menggembur tanah.

Tiada sebarang keistimewaan jika dilihat daripada pandangan mata kasar, namun ketika warga emas itu berumur 21 tahun, dia pernah bersama Leftenan Adnan menentang Jepun di Singapura.

Bercakap dalam loghat Negeri Sembilan, Ujang yang mesra dipanggil sebagai Tok Ujang boleh menceritakan saat-saat beliau dan rakan sepasukan dipanggil untuk bertugas.

"Semasa bercuti selepas tamat latihan di Port Dickson, kami dipanggil balik untuk bertugas di depoh yang terletak di Singapura," kenang Tok Ujang ketika ditemui di Seremban, Negeri Sembilan.

Sasaran pertama

TENTERA Jepun menakluk Malaya dari Kota Bharu, Kelantan.


British ketika itu menyangka pihak Jepun akan menyerang Singapura dahulu tetapi sebaliknya berlaku apabila Kota Bharu, Kelantan menjadi sasaran pertama.

Disebabkan perkara tersebut, tentera dibawa ke Pahang dan menggunakan taktik undur serta bertahan, pasukan yang dianggotai Tok Ujang bergerak semakin ke selatan seterusnya ke Singapura.

"Perasaan ketika itu bercampur-campur. Ada takut dan berani. Rasa takut akan kalah tetapi apabila melihat rakan sepasukan gugur di medan perang, semangat menjadi berkobar-kobar," ujarnya.

Setakat ini, Ujang merupakan satu-satunya saksi peperangan menentang Jepun yang masih hidup sehingga kini. Selepas Singapura jatuh ke tangan Jepun, Ujang hidup secara gerila sehelai sepinggang selama dua bulan.

Pada malam 14 Februari itu, British menasihatkan anggota tentera yang masih hidup untuk melakukan dua perkara iaitu menyerah diri untuk menjadi tawanan perang atau berundur ke dalam hutan. Opsyen kedua dipilih Ujang.

Gaji kecil


KERETA API Tanjong Pagar pernah menjadi sebahagian daripada sejarah hidup Tok Ujang yang mahu pulang ke Rembau, Negeri Sembilan.


Sepanjang berada di dalam hutan Singapura, Ujang mendapat perlindungan daripada sebuah keluarga yang menetap di Jalan Seranggon.

Kemudian dia menyusup ke stesen Tanjung Pagar sebelum menaiki kereta api ke Rembau, Negeri Sembilan dan menetap di situ selama setahun.

Pada tahun 1943 sehingga 1944, Ujang ke Johor Bahru, Johor dan menetap di sana bersama kakaknya sambil bekerja sebagai pemotong kayu balak dengan pihak Jepun.


WAKTU lapang Tok Ujang pada waktu petang terisi dengan aktiviti berkebun di halaman rumahnya.


"Bekerja dengan Jepun sangat susah. Gaji terlalu sedikit iaitu sebanyak $15 dengan sekati beras kapur," ceritanya.

Beras kapur merupakan beras paling rendah kualitinya, ia dicampur dengan kapur barus supaya tahan lama. Kuantiti kapur yang terlalu banyak sehinggakan apabila tangan dimasukkan ke dalamnya, tangan menjadi putih.

Ujang meminati bidang ketenteraan kerana tertarik dengan adat istiadat pemakaian tentera yang dipanggil baju mufti.

Di kampungnya, terdapat lima orang yang memohon untuk menjadi tentera tetapi hanya dua orang yang lepas menjadi tentera dan salah satunya ialah Ujang.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: