Friday, August 31, 2012

Loji lupus bau busuk

GIAT DIBINA...Projek LRK Pantai 2 yang dalam pembinaan.
GIAT DIBINA...Projek LRK Pantai 2 yang dalam pembinaan.

KUALA LUMPUR: Projek pembinaan Loji Rawatan Kumbahan (LRK) Pantai 2 yang dijadualkan siap sepenuhnya pada 2015 bakal memberi perubahan besar kepada kehidupan komuniti Pantai Dalam di sini, khususnya di kalangan lebih 17,000 penduduk sekitar loji berkenaan.

Menerusi teknologi ‘geotube desludging’ (pengosongan secara geotube), loji yang dibina di bawah tanah sedalam 15 meter itu tidak mengeluarkan bau kurang menyenangkan di persekitarannya seperti kebanyakan loji konvensional sebelum ini.


Malah, pembinaan taman rekreasi di atasnya mewujudkan satu kawasan riadah untuk penduduk, sekali gus menaikkan nilai hartanah kawasan terbabit.

Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Pembetungan, Mohd Akhir Md Jiwa berkata, sejak sekian lama, penduduk setempat mahupun sekitar LRK Pantai 2 terpaksa menghidu bau busuk dari loji berkenaan yang menjejaskan keharmonian serta gaya hidup mereka.


Mengimbas kembali sejarah loji itu yang menggunakan kaedah lagun pengudaraan ketika mula dibina pada 1930-an, kata Mohd Akhir, kaedah berkenaan tidak lagi sesuai digunakan di kawasan penduduk berkepadatan tinggi khususnya Pantai 2 yang menampung kumbahan sebahagian penduduk ibu kota.


Menurutnya, berbanding hanya 550,000 penduduk setara (PE) yang ditampung loji itu sekarang, pembinaan loji menggunakan teknologi A20 dari China itu akan dapat mengendalikan sisa kumbahan untuk 1.4 juta PE mengikut sasaran sehingga 2035.

“Idea pembinaan loji ini tercetus sejak sekian lama selepas kami mula menyedari perlunya LRK baru untuk merawat jumlah kapasiti sisa kumbahan yang semakin meningkat akibat pertambahan PE di kawasan liputan loji.


“Ketika ini, ruang tanah di ibu kota semakin terhad dan operasi di bawah tanah dilihat sebagai alternatif terbaik yang bukan saja tidak mengganggu ruang, malah secara tidak langsung mengelak pencemaran bau untuk keselesaan penduduk.

“Menerusi LRK Pantai 2 yang baru ini nanti, kos operasi dan penyelenggaraan yang ditanggung juga dapat dijimatkan dengan kira-kira 25 peratus lebih rendah daripada sekarang,” katanya.


Mohd Akhir berkata, ketika ini LRK Pantai 1 bersebelahan loji berkenaan turut menanggung sisa kumbahan di beberapa kawasan sekitar antaranya Bangsar, Sentul dan sebahagian Petaling Jaya dengan kapasiti hanya 377,000 PE.


Namun, katanya, kaedah enap cemar aktif yang digunakan tidak begitu moden berbanding LRK Pantai 2 yang dibangunkan di tanah seluas 17 hektar sekarang.


“Projek LRK Pantai 2 ini membolehkan pengendalian kedua-dua loji yang meliputi kawasan kediaman dan komersial seperti kilang, pejabat serta hospital dapat diperkemaskan serta lebih terurus selain menjana kehijauan dengan pembinaan taman rekreasi di atasnya melalui ciri mesra alam,” katanya.


Antara kawasan penempatan yang terbabit secara langsung dengan loji berkenaan termasuk Projek Perumahan Rakyat (PPR) Seri Cempaka, PPR Seri Pantai, PPR Pantai Ria, PPR Kampung Limau dan Kampung Dato’ Tatah.


Selain taman rekreasi, pelbagai kemudahan lain disediakan untuk penduduk serta pengunjung antaranya padang bola sepak, gelanggang futsal, gelanggang tenis, surau dan dewan komuniti.


Pada November tahun lalu, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) memeterai perjanjian dengan Beijing Enterprises Water Group (BEWG) bagi pembinaan loji rawatan kumbahan bawah tanah pertama negara iaitu Loji Rawatan Kumbahan Pantai 2 bernilai RM983 juta.


Menterinya, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata, loji rawatan kumbahan menggunakan teknologi hijau itu serta mempunyai kapasiti 320,000 meter padu sehari yang menyediakan keperluan rawatan sisa kumbahan untuk 1.8 juta penduduk di kawasan sekitar Lembah Klang sehingga 2035.


“Dengan adanya loji kumbahan baru yang lebih canggih ini, kerajaan akan menutup lebih 100 loji kumbahan kecil pada 2020 berikutan kos operasi loji ini terlalu tinggi,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: