Friday, August 31, 2012

Gerbang perkahwinan pada tarikh keramat

MOHAMAD RASHID dan Nurul Aina yang akan bergelar pasangan merdeka kerana diijab kabul hari ini menunjukkan gambar majlis pertunangan mereka pada tahun lalu.


SETIAP bakal pengantin sudah pasti mahu mengabadikan hari bahagia mereka dengan cara yang terindah. Justeru, sudah menjadi kebiasaan kebanyakan pengantin dilihat lebih gemar memilih tarikh, bulan dan tahun yang istimewa.

Selain itu, ada juga yang melangsungkan perkahwinan beramai-ramai termasuk pada Hari Kekasih. Paling menarik apabila ada yang tidak ketinggalan memilih tarikh 31 Ogos yang turut menjadi tarikh penting negara bebas daripada belenggu penjajahan.

Melihat keunikan tarikh 31 Ogos, Mohamad Rashid Roslan, 25, dan Nurul Aina Danyal, 24, turut memilih tarikh tersebut.

Ikatan percintaan kedua-dua pasangan itu yang terjalin lebih kurang empat tahun akan dinoktahkan di jenjang pelamin hari ini walaupun pada asalnya mereka memilih tarikh Hari Malaysia 16 September 2012.

“Oleh kerana kebetulan jiran Nurul Aina juga akan mengadakan majlis perkahwinan pada tanggal 16 September, maka selepas berbincang, kami membuat keputusan untuk bernikah pada Hari Merdeka.

“Kami yakin keputusan yang dibuat ialah satu momen yang akan diingati selama-lamanya dan kami turut bersyukur kerana kedua-dua pihak tidak mempunyai masalah dengan tarikh tersebut apatah lagi ia jatuh pada hari keramat,” kata Mohamad Rashid ketika ditemui di kediamannya yang terletak di Jalan Gombak, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Lebih manis, menambahkan koleksi tarikh bersejarah dalam hidup mereka, apabila tanggal 16 September tetap dipilih untuk majlis menyambut menantu di Jalan Gombak nanti.


SELAIN dinikahkan pada hari kemerdekaan, Mohamad Rashid dan Nurul Aina memilih satu lagi tarikh penting iaitu 16 September untuk mengadakan majlis resepsi pihak lelaki.


Kakitangan swasta itu dan pasangannya menyifatkan mereka berasa amat bertuah kerana setiap kali ulang tahun perkahwinan mereka, semua rakyat Malaysia akan bercuti.

Ketika ditanya mengenai persiapan perkahwinannya, menurut anak jati Kuala Lumpur itu, hampir 95 peratus persiapan telah dilakukan.

Dalam pada itu, hampir 1,500 saudara-mara dan kenalan dijemput dari seluruh Malaysia. Bagi majlis akad nikah tersebut, Rashid membawa 11 dulang hantaran berbalas dengan 13 dulang hantaran daripada pengantin perempuan.

Majlis akad nikah pasangan itu diadakan di rumah Nurul Aina di Taman Desa Permai, Padang Nenas, Kuala Terengganu ketika seluruh rakyat Malaysia bersemangat merayakan Hari Kebangsaan.

Pasang bendera

Ketika ditanya sama ada akan memasang bendera ketika majlis akad nikah dan majlis persandingan nanti, Mohamad Rashid berkata, kedua-dua pihak sememangnya bercadang untuk berbuat demikian.

Lagipun, bapa kepada Nurul Aina amat menitikberatkan soal pemasangan bendera kerana dia merupakan bekas anggota Polis Hutan.

Mahu menambahkan lagi erti detik 31 Ogos dalam hidup mereka, Mohamad Rashid dan Nurul Aina turut menyimpan niat agar mendapat cahaya mata sempena Hari Merdeka tahun hadapan.

“Jika itu berlaku, ia memang satu bonus, jadi kami boleh menyambut tiga perkara pada tarikh tersebut iaitu Hari Merdeka, ulang tahun perkahwinan dan hari lahir anak,” katanya secara berseloroh.

Sementara itu, ibu Mohamad Rashid, Hashimah Hashim, 51, berkata, dia dan suaminya cuma berharap semua sanak saudara dan kenalan dapat menghadiri majlis perkahwinan anak sulung mereka.

Lagipun, ia merupakan cuti kelepasan kepada seluruh rakyat Malaysia sekali gus memudahkan memperingati ulang tahun perkahwinan anaknya itu kelak.

“Apapun, kami suami isteri berharap majlis tersebut berjalan dengan lancar,” katanya yang akan berangkat ke Kuala Terengganu pada awal pagi 31 Ogos memandangkan majlis akad nikah akan diadakan selepas solat Isyak.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: