Friday, August 31, 2012

Erra tolak, Lisa terima

LISA yang baru pertama kali berlakon di pentas teater diberi tanggungjawab berat untuk melakonkan karakter Tun Dr. Siti Hasmah.


MENGIKUT perancangan asal, pementasan teater Tun Dr. Siti Hasmah Mohamad Ali sepatutnya sudah mula dipentaskan di Istana Budaya semalam sempena sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-55, tetapi ia terpaksa ditunda pada 14 September ini.

Walau bagaimanapun, perjalanan untuk merealisasikan teater yang menceritakan tentang tokoh negarawan terkemuka yang juga isteri kepada bekas Perdana Menteri Malaysia ke-4 tidak berjalan seperti yang diharapkan.

Bermula dengan keputusan Adlin Aman Ramlie yang menarik diri untuk mengarah teater berkenaan, terbaharu, aktres popular Erra Fazira yang sepatutnya memegang watak Dr. Siti Hasmah turut mengambil tindakan yang serupa.

Jika Erma Fatima menggantikan peranan Adlin selaku pengarah, watak tokoh negarawan itu pula kini bakal dipegang oleh pelakon Lisa Surihani yang baru kali pertama beraksi di pentas teater.

Ketika dihubungi Kosmo! semalam, isteri kepada Yusry Abdul Halim itu mengakui sangat terkejut dengan tawaran yang diterima, namun mengakui begitu teruja untuk terbabit dalam pementasan teater berkenaan.

Kosmo!: Bila Lisa ditawarkan untuk membawakan watak sebagai Dr. Siti Hasmah?

LISA: Saya telah dihubungi oleh pihak Istana Budaya. Saya telah diberitahu bahawa Kak Erma mahu saya membawakan watak ini setelah Erra terpaksa menolaknya kerana pertindihan jadual setelah tarikh teater ini ditunda.

Secara peribadi saya berpendapat bahawa Erra merupakan pelakon yang paling sesuai dengan watak ini berdasarkan pengalaman yang dimilikinya. Saya percaya dia mampu memainkan peranan sebagai Dr. Siti Hasmah dengan berkesan.

Apakah reaksi Lisa ketika mendapat tawaran tersebut?

Sudah tentu saya sangat terkejut dan seperti tidak percaya kerana saya langsung tidak mempunyai pengalaman dalam pementasan teater. Pada mulanya saya ingat ditawarkan watak kecil sahaja, tetapi tidak sangka pula saya dikehendaki membawakan watak seorang individu yang memang menjadi idola saya selama ini.

Namun, saya tidak mahu ramai yang salah sangka kerana saya tidaklah menggantikan Erra secara keseluruhan kerana saya sekadar membawakan watak Dr. Siti Hasmah semasa muda.

Sebenarnya pementasan ini membabitkan dua babak iaitu perjalanan ketika Dr. Siti Hasmah muda (babak pertama) dan dewasa (babak kedua). Jadi saya sekadar terbabit dalam babak yang pertama sahaja, manakala babak kedua pula dilakonkan oleh pelakon lain.

Kenapa Lisa bersetuju untuk beraksi dalam pementasan teater ini?

Sebelum ini saya pernah ditawarkan berlakon teater, tetapi saya terpaksa menolaknya kerana mempunyai komitmen lain. Secara kebetulan pula jadual saya sekarang tidak terlalu sibuk dan akhirnya saya bersetuju untuk terlibat sama.

Namun, saya ada memberitahu pihak produksi bahawa sepanjang pementasan berlangsung dari 14 hingga 23 September nanti, ada dua hari yang saya tidak boleh terlibat kerana ada komitmen lain dan mereka bersetuju untuk menggantikan saya dengan pelakon lain.

Pementasan ini dijadualkan bakal berlangsung dua minggu lagi, adakah Lisa yakin mampu membawakan watak yang dibawakan ini?

Saya akui tempoh dua minggu memang sangat singkat untuk menjayakan sebuah pementasan teater, apatah lagi saya langsung tiada pengalaman. Saya anggap ia merupakan satu cabaran baharu yang berguna buat diri saya sebagai seorang pelakon.

Tidak dinafikan beraksi di hadapan kamera dan penonton secara langsung memang sangat berbeza. Namun, saya percaya kerjasama dengan semua pihak yang terlibat serta tunjuk ajar daripada mereka yang lebih berpengalaman saya akan berusaha bersungguh-sungguh.

Adakah Lisa akan menerima tawaran untuk berlakon teater lagi pada masa akan datang?

Bagi saya itu semua bergantung kepada rezeki kerana pembabitan saya dalam teater ini juga berlaku pada saat-saat akhir. Selepas pementasan teater ini kalau ada tawaran lain yang diterima mungkin saya akan mempertimbangkannya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: