Friday, August 31, 2012

Yuna meriahkan Himpunan Janji Ditepati

YUNA antara daya tarikan utama persembahan konsert Himpunan Janji Ditepati di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada malam ini bersempena Hari Kemerdekaan ke-55 negara.


BERSEMPENA sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 yang disambut pada hari ini, suatu acara meriah berlangsung di Stadium Nasional Bukit Jalil, Kuala Lumpur yang dikenali sebagai Himpunan Janji Ditepati.

Acara yang bermula pukul 3 petang hingga 12.30 malam ini menampilkan penghibur muda yang cukup berpengaruh dalam industri hiburan tanah air, Yunalis Zarai atau lebih dikenali sebagai Yuna.

Pembabitan Yuna itu sebagai tanda kebanggaannya menjadi anak Malaysia selain sokongan terhadap sambutan ulang tahun kemerdekaan negara yang terus mengekalkan kesejahteraan dan keharmonian berbilang kaum selama 55 tahun.

Justeru, kesibukan mencipta nama di Amerika Syarikat bukan halangan buat Yuna untuk meluangkan secebis waktu untuk acara penuh bersejarah itu.

Selain Yuna, persembahan berkenaan turut dimeriahkan oleh ratu rock negara, Ella, selain Hafiz AF7, Stacy, Faizal Tahir, Nash Lefthanded, Suki, Daniel Lee dan Syeruthi.

Apa yang menarik, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) diberi kepercayaan dan dipertanggungjawabkan untuk menguruskan persembahan berkenaan termasuk sebuah lagi aktiviti iaitu perarakan dan perbarisan merdeka di Dataran Merdeka, pada pagi ini.

Terdahulu pada 13 Julai, pelancaran sambutan Hari Kemerdekaan ke-55 sudah dilaksanakan.

Ketua Pengarah JKKN, Datuk Norliza Rofli berkata, konsep yang diperkenalkan mengangkat tema keceriaan selain menyaksikan pembabitan generasi muda.

"Dalam menghidupkan suasana ceria fiesta, kami ingin mewujudkan interaksi pemimpin bersama rakyat. Menerusi pengisian persembahan pula, kami mengetengahkan lagu-lagu terkini dan segar yang memenuhi citarasa anak muda.

"Disebabkan itu, kami membariskan penghibur dalam kalangan generasi muda untuk membuat persembahan malah keseluruhan acara yang dijalankan menyaksikan pembabitan golongan Gen-Y.

"Golongan ini penting untuk mendapat pendedahan kerana merekalah yang akan memacu negara suatu hari nanti dan kesedaran perlu dipupuk dari sekarang. Saya melihat persembahan juga satu kaedah menggerakkan kebudayaan.

"Budaya bukan hanya perlu ditekankan atau bermula di sekolah, tetapi ia juga berupaya disemarakkan dengan acara seperti ini.

"Konteks kebudayaan meluas sebenarnya. Ia bukan sekadar tarian kebudayaan tetapi juga amalan dalam kehidupan misalnya hidup bersatu padu yang sinonim budaya Malaysia," katanya.

Tambah beliau, Himpunan Janji Ditepati disertai 8,500 peserta manakala perarakan dan perbarisan di Dataran Merdeka pula menghimpun 13,500 peserta. Sebahagian daripada mereka adalah artis kebudayaan di bawah JKKN sendiri.

Memastikan semua aktiviti berjalan dengan lancar seperti dirancang, kesemua jabatan di bawah JKKN Pusat iaitu 14 JKKN negeri mengambil bahagian berserta 200 pegawainya yang berdedikasi turun padang.

"Saya mewakili JKKN dan seluruh yang terbabit, mengharapkan acara yang dihidangkan bukan saja menghiburkan, menyerlahkan kebudayaan dan semestinya paling penting dapat memupuk semangat perpaduan sebagaimana disarankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yangmembawa dasar 1Malaysia.

"Marilah beramai-ramai membanjiri Stadium Nasional hari ini, kerana selain kita berhibur dengan persembahan penuh berwarna-warni, mendengar saranan Perdana Menteri, acara pada malam ini amat istimewa.

"Ini kerana turut diadakan acara cabutan bertuah yang menawarkan hadiah utama, sebuah Proton Preve dan empat motosikal Modenassp tajaan Proton, dua tiket penerbangan pergi balik, Kuala Lumpur - London dan Kuala Lumpur - Sydney tajaan Sistem Penerbangan Malaysia, 50 Tablets tajaan Huawei Technologies dan 10 basikal Fixie.

"Pengunjung perlu mendaftar di khemah pendaftaran yang mana urus setia kami akan memberi kad raya/kemerdekaan kepada mereka.

"Pada bahagian hujung kad itu nanti ada tertera nombor. Nombor itu perlu disimpan sehingga pengumuman hadiah cabutan bertuah diumumkan di akhir majlis," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: