Thursday, August 30, 2012

Remy Ishak Tolak Tawaran Berlakon Untuk Pulih Emosi

Remy mengakui terbawa-bawa watak Budi yang dipegang dalam filem 29 Februari sehingga ke luar set penggambaran.

PETALING JAYA: Pelakon kacak, Remy Ishak mengakui terpaksa menolak beberapa tawaran berlakon gara-gara terbawa-bawa watak Budi menerusi filem terbarunya berjudul 29 Februari.

Remy berkata, perkara itu terjadi selama sebulan selepas penggambaran tamat dan terpaksa berehat sepanjang tempoh itu bagi memulihkan emosi.

"Saya tidak tahu mengapa watak Budi begitu memberi kesan kepada saya sehingga tidak mampu melepaskannya sehingga terbawa-bawa ke alam realiti saya walaupun telah selesai menjalani penggambaran.

"Bagaimanapun perkara tersebut hanya berlarutan selama sebulan dan ia kembali seperti sedia kala selepas itu," ujarnya ketika ditemui semasa pra-tonton filem terbitan KRU Studios itu di sini pada malam Selasa.

Tambah Remy, kejadian mungkin berlaku kerana semasa penggambaran dia sentiasa berperang dengan watak tersebut yang memerlukan dia menukar 'mood' lakonan beberapa kali dalam sehari mengikut perjalanan cerita yang berubah mengikut tahun.

"Sebagai contoh, pada waktu pagi saya perlu berlakon untuk watak ketika zaman 1950-an, sebelah tengah hari untuk watak tahun 2012 manakala pada waktu petang pula kembali ke era 1970-an.

"Ia kelihatan mudah pada orang lain tetapi realitinya ia sukar kerana saya perlu bijak membezakan gaya dan cara mengikut zaman-zaman tertentu," katanya.

Dalam pada itu, Remy tidak menafikan berlakon dalam filem arahan Edry Abdul Halim itu turut memberikan pengalaman berbeza kepadanya sebagai seorang pelakon.

Remy memberitahu beruntung dapat bergandingan dengan Jojo yang disifatkan sebagai seorang pelakon yang profesional.

Menurut Remy, walaupun telah bergelar sebagai pelakon untuk beberapa tahun dia mendapati masih banyak perkara yang perlu dipelajari dan menerusi 29 Februaribanyak pengetahuan telah dikutip.

"Selepas mengharungi watak Budi yang penuh dengan karakter berbeza mengikut zaman, saya lebih yakin dengan teknik menjiwai sesuatu watak yang diberikan.

"Tambahan pula saya perlu menyanyi dalam filem ini dan ia menambah lagi keyakinan diri saya sebagai seorang pelakon kerana ia bukan mudah untuk dilakukan," katanya.

Sementara itu, bercakap mengenai gandingannya dalam filem tersebut iaitu Jojo Goh, Remy memberitahu kagum dengan pelakon berbangsa Cina itu kerana dia sangat profesional ketika berada di set penggambaran.

"Saya kagum dengannya kerana walaupun telah banyak pengalaman bergelar sebagai pelakon dia telah merendah diri bertanya tentang perkara yang dia tidak pasti.

"Malah dia tidak lokek berkongsi pengalamannya yang pernah berlakon dalam produksi filem di Hong Kong sebelum ini," katanya.

Selain Remy dan Jojo, 29 Februari turut dilakonkan oleh Izzue Islam, Fizz Fairuz, Dian P. Ramlee, Muniff dan Namron.

Ia bakal ditayangkan kepada umum bermula 30 Ogos ini dalam tiga format berbeza iaitu 3D, 2D dan 35mm secara serentak di 79 buah pawagam di seluruh negara.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: