Monday, May 24, 2010

Cabaran baru industri gaharu


Hasil pati minyak gaharu yang diperoleh bernilai ribuan ringgit.


SEBAGAI seorang petani, penternak, mahupun apa jua bidang yang diusahakan, ilmu yang berkaitan apa yang dilakukan adalah amat penting bagi memastikan kejayaan sentiasa berada di sisi kita.

Tanpa ilmu yang cukup para pengusaha boleh diibarat belayar tanpa arah tuju dan apa yang pasti hasil yang diperolehi pastinya tidak seperti yang diimpikan.

Begitulah fenomena yang sedang berlaku di dalam perusahaan tanaman karas atau lebih dikenali sebagai gaharu.

Justeru, Fakulti Perhutanan, Universiti Putra Malaysia (UPM) mengambil inisiatif mengadakan sebuah seminar untuk memberi gambaran menyeluruh industri tersebut.

Ia sekali gus memberikan peluang pengusaha karas untuk memperbaiki segala kelemahan, kekurangan serta masalah yang sering dihadapi dalam perusahaan tersebut.

Selain itu, ia juga bertujuan memberi pendedahan serta maklumat yang lebih tepat daripada segi kajian saintifik serta aplikasi sains di dalam industri tersebut.

Seminar yang berlangsung selama tiga hari itu di mulakan dengan sesi pembentangan kertas kerja oleh ahli akademik, jabatan kerajaan serta pengusaha yang telah berjaya.

Seramai 24 pembentang berjaya menarik perhatian peserta dengan tajuk-tajuk menarik.

Antara tajuk yang dibentangkan adalah Pengurusan Sumber dan Taburan Karas, Status dan Pembangunan Industri Gaharu Serantau dan pelbagai lagi memberi pendedahan terhadap industri tersebut.

Menurut pengarah seminar tersebut, Dr. Hazandy Abdul Hamid, ia bertujuan mengumpul para pengusaha sama ada daripada orang perseorangan mahupun syarikat ke arah satu sesi perkongsian maklumat.

"Sebelum ini tiada satu usaha dilakukan bagi mengumpulkan mereka untuk duduk semeja berbincang berkenaan hala tuju industri ini.

"Justeru peluang sebegini memberikan kita (penyelidik) ruang untuk mengetahui permasalahan yang dihadapi pengusaha," katanya.

Beliau yang juga pensyarah kanan ekofisiologi dan pembaik biak pokok berkata, ia sedikit sebanyak dapat mendedahkan teknik-teknik yang betul secara ilmiah kepada pengusaha gaharu.

Tambahan pula kini negara sedang menuju ke arah negara maju di mana bidang bioteknologi semakin berkembang.

Justeru para pengusaha gaharu tidak lagi boleh berada pada takuk lama, di mereka juga perlu berubah ke arah yang lebih baik.

Oleh itu, seminar tersebut bertujuan membuka minda pengusaha agar berfikir di luar kotak.

Ia bermakna setiap pengusaha gaharu perlu mempelbagaikan hasil serta produk mereka bagi memastikan kelestarian produk tersebut berkekalan sekali gus mampu membawa mereka ke arena global.

Setiap daripada golongan ini (pengusaha, penyelidik dan pengguna) sebenarnya adalah saling memerlukan.

Justeru setiap daripada mereka perlu menggembleng tenaga dan kepakaran untuk menghasilkan teknik yang benar-benar boleh digunapakai.

Jelas Hazandy, seminar tersebut berjaya membincangkan pelbagai permasalahan yang wujud didalam industri tersebut secara ilmiah.

Selain seminar, terdapat juga gerai-gerai pengusaha gaharu dibuka bagi mempamerkan barangan serta produk gaharu masing-masing.

Seminar selama tiga hari tersebut berjaya mengumpul maklumat penting daripada pengusaha serta ahli akademik berkaitan untuk meningkatkan taraf industri gaharu di negara ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: