Monday, March 29, 2010

Mencemburui gaji guru

SAYA mencemburui guru muda kerana gaji permulaan mereka sekarang berada dalam ranking ketiga selepas doktor dan jurutera awam. Dengan gaji permulaan sebanyak RM2,500 hingga RM2,700 - termasuk beberapa elaun - maka gaji pokok mereka sebenarnya mengatasi sebahagian besar pendapatan eksekutif syarikat swasta.

Kalau di pedalaman, mereka cuci kaki kerana kerajaan menyediakan rumah, televisyen katil tilam, dapur, malah khabarnya set televisyen dan 'mangkuk' Astro di bumbung! Bukan itu sahaja, guru juga ada elaun khas, dengan jumlahnya bergantung kepada tafsiran pedalaman tempat mereka mengajar.

Memang mereka bekerja keras. Tetapi, seribu satu pengumuman tentang kenaikan, elaun, kebajikan, kemuliaan, pengiktirafan dan penghormatan kepada golongan guru sepatutnya telah meletakkan profesion itu pada tahap yang sepatutnya sekarang.

Seperti kata Abraham Lincoln: ''Jangan fikir apa yang negara boleh beri kepada kita, tetapi fikirkanlah apa sumbangan yang boleh kita berikan kepada negara."

Maksud tokoh itu, jangan seperti seekor burung yang keluar pagi balik petang, sekadar mahu mengisi perut sendiri dan untuk anak-anaknya. Berfikirlah lebih daripada itu. Perjuangan lebih penting.

Jadi, apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu bersemuka dengan ahli kesatuan dan beberapa guru yang terlalu ghairah memperjuangkan nasib guru, maka saya ingin mengingatkan 'kepala-kepala' persatuan dan kesatuan ini supaya bersedia dengan fakta dan hujah yang waras dan logik atau laras senapang mungkin akan menghala ke arah kepala anda sendiri!

Dua isu besar yang selalu dibangkitkan ialah kerja perkeranian nan remeh temeh sehingga menambah beban seorang guru, dan kedua kenaikan gred atau mata gaji yang terlalu lembap oleh guru, apabila dibandingkan dengan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD).

Memang isu yang pertama selalu bermain di bibir, tetapi tidak ada kes, data atau contoh yang boleh dijadikan asas kukuh untuk Kementerian Pelajaran melakukan tindakan susulan.

Kita perlu perhalusi bukti dan fakta. Kalau dikatakan kerja berlebihan, maka kerja lebih yang bagaimana, apa dan di mana? Nyatakan bukti dan skop. Lakukan analisis keperluan atau analisis jurang profesion. Kemukakan kertas lengkap kepada pejabat Menteri Pelajaran.

Apakah berlebihan seandainya seorang guru diminta membuat plan tindakan kecemerlangan pelajar kalau pelan itu boleh membantu meningkatkan prestasi sesebuah sekolah?

Kini sudah terdapat seramai 400,000 guru yang mendidik anak-anak kita di seluruh negara. Dalam setandan, ada sebiji yang rosak. Bukan semua. Kita faham benar dengan kekecewaan guru khususnya apabila isu tentang kenaikan gaji yang lembap disuarakan.

Memang benar kenaikan sebahagian besar gaji memang lembap berbanding PTD. Seorang ibu yang sudah 25 tahun menjadi guru mungkin baru menikmati mata gaji DG48, berbanding anaknya, pegawai PTD yang baru lima tahun berkhidmat sudah menikmati tangga gaji itu.

Untunglah kalangan guru yang cepat naik pangkat, kerana cepat jugalah kenaikan tangga gaji mereka. Bagi yang di bawah Khusus Untuk Penyandang (KUP) atau mengikut tempoh perkhidmatan, maka terpaksalah menunggu sehingga beranak, bercucu dan bercicit.

Tetapi perlulah juga diingatkan bahawa bagi setiap kenaikan gaji, maka ada beban tanggungjawab yang menyusulinya.

Maksudnya, mereka ini mungkin perlu diikat dengan konsep bai'ah. Pengetua dan guru besar mungkin sudah biasa dengan konsep bai'ah, tetapi belum bagi guru.Di bawah konsep bai'ah, pengetua atau guru besar membuat perakuan dan bersetuju bahawa dalam tempoh tiga tahun perlu ada peningkatan prestasi di sekolah mereka mengajar. Jika gagal, mereka mungkin 'dipencenkan' lebih awal.

Sekarang, guru tidak mempunyai komitmen atau akujanji terhadap pencapaian prestasi. Hal ini mungkin menyebabkan mereka goyang kaki.

Memang kita faham benar akan beban kerja guru dan pada masa yang sama masyarakat menuntut guru melakukan yang terbaik untuk mendidik anak bangsa. Namun, kalau kita percaya bahawa perbuatan baik dan kerja yang ikhlas akan dibalas dengan perkara yang baik juga, maka pasti kepentingan perjuangan kita akan mengatasi habuan dunia yang sementara ini.

385 comments:

  1. aku keje kilang pun baru rm2000

    ReplyDelete
  2. Tapi guru sekarang ne bukan berlumba2 nak didik anak2 tetapi berlumba2 tukar keta baru... pakai baju baru... dan bongkak pulak 2... dah 2 ramai yang megutuk kerajaan macam2 hai guru kamu semua dah ada keta besar rumah besar nak pe lagi? kita orang ne kerajaan bantu mcm2 sekarang bersyukur lah. takkan nak jadi mcm pulau pinag habis kedai melayu tutup... nak makan pe? korang bulan2 gaji masuk x kan la x cukup2 jagan tamak haloba!!!! korang lagi banyak ilmu

    ReplyDelete
  3. Guru jangan plak sekadar mengajar tuk dpt gaji besar je tapi mau ingat pelajaran anak murid mesti ditingkatkan supaya ibu bapa tak risau prestasi anak mereka tak meningkat sehingga ada ibubapa kena hantar anak ke tuisyen luar ..jgn marah cikgu sume ini kenyataan.

    ReplyDelete
  4. jd guru dulu baru tau susah senang nyer mcmna........kalu cemburu napa tak jd cikgu jer...kalu nak komplain pasal gaji ni, byk lg pekerjaan yg bergaji tak msk dek akal...

    ReplyDelete
  5. biasala nak cari yg sempurna ni susah...setiap insan ada kelemahan dan kelebihan msg2...mana2 agensi atau jabatan kerajaan pon ada masalah bukan sahaja guru....yg penting cari jln penyelesaian dan menambah baik kelemahan...

    ReplyDelete
  6. korang cakap senang... korang tak tau komitmen guru macam mana... kalau takde guru, anak-anak bangsa akan terus daif!

    ReplyDelete
  7. excuse me....tak semua guru yg betul2 komited dan ikhlas mengajar...jadi cikgu sbb tak dpt keje lain.itu realitinyer klu korang survey...sekadar mengajar ikut silibus....nk buat keje extra sikit dah complain...attitude pun tgk sdrilh...cmner nak didik anak bangsa...cara bercakap,hormat org,kredibiliti n lain2..tgk cikgu korg sendiri la.Beban tugas mmg la berbeza ikut profesion msg2..tp dah tau pekerjaan cikugu tu mulia...buktikanlah kat masyarakat ...jangan merungut byk sgt...government server yg lain pun apa kurg beban tugasnya....belajar bersyukur..untuk cikgu2 yg komited memang a salute sgt n masayrakat or student sendiri boleh tgk n nilai n boleh ingat cikgu2 ni seumur hidup dorg...jgn la rosakkan imej cikgu tu..beban bertambah mmg sesuai dgn zaman yg makin maju n mencabr

    ReplyDelete
  8. aku rasa atas ini silap mana ada gaji permulaan guru rm2,500 ke rm2,700.. aku dah kerja sampai 20 tahun ini pun baru dapat rm3,000! tak adil kau kata ada guru2 yang tak komited dan tak ikhlas pasal guru zaman sekarang kena banyak berkorban, kena pergi ngajar kat pendalaman dulu... kalau sekadar nak gaji aje, lebih baik kerja pejabat apa-apa kat kl, gaji jauh lebih tinggi! untuk suka kepada kerja kita, tak kira apa kerja sekalipun kita mesti sekurang2nya rasa seronok dengan kerja kita...dari situ baru kita rasa berbaloi lakukannnya...takkan nak kerja sampai 30 tahun tapi tak suka apa yang kita lakukan... kalau tak komited dan tak ikhlas, pada saya tak lama kerjaya seseorang tu...tak kiralah cikgu ke tak!

    ReplyDelete
  9. lagi satu, pada saya memang bagus NUTP perjuangkan nasib guru, kalau tidak sapa nak bela nasib kitaorang semua... nak biarkan diri di tindas begitu sahaja...mana boleh kan?

    ReplyDelete
  10. korg xtau rasa jd cikgu..bukan stkat mengajar je tp banyak keje lain yg kene uruskan..dulu aku rasa keje guru la plg senang tp bila da keje mmg penat badan dan mental.emosi pn kene kuat.hal gaji pn skrg elaun kene potong..baik korg jeleskan polis yg makan rasuah tp gaji naik.

    ReplyDelete
  11. salam,
    Gaji guru sepatutnya lebih tinggi daripada itu..
    kalau nak dilihat kan di negara lain, gaji guru antara yang tertinggi atau pown kedua tertinggi.. gaji guru di malaysia hanya pada kadar sederhana..
    Guru ialah pendidik bukan kerja senang2.. Pekerjaan guru bukan nya mudah.. aku rasa kerja sebagai seorang guru adalah paling berat dalam dunia...
    K salam

    ReplyDelete
  12. salam,
    Gaji guru sepatutnya lebih tinggi daripada itu..
    kalau nak dilihat kan di negara lain, gaji guru antara yang tertinggi atau pown kedua tertinggi.. gaji guru di malaysia hanya pada kadar sederhana..
    Guru ialah pendidik bukan kerja senang2.. Pekerjaan guru bukan nya mudah.. aku rasa kerja sebagai seorang guru adalah paling berat dalam dunia...
    K salam

    ReplyDelete
  13. nape hati busuk sgt smpai kata suruh jeleskan polis yg makan rasuah tp naik gaji. ni lah melayu. dengki mendengki.klau cko guru goyang kaki marah lak. xsmua guru prangai ngok ngek dan xsmua polis bongok. anda yg hati busuk jer prangai mcm bangang

    ReplyDelete
  14. cikgu2 diamje..buat keje masing2..lpas bdak2 pekse kite g cuti2 mlaysia ngn bdak2 n fmily...bykkn keje dr berkata2..ssah snang biar ckgu2 je tahu..bila anak2 bjaya ckgu hnya tmpang gmbira..best woo jd cikgu.meh la jd ckgu..we r proud to be a teacher :-p kn2..

    ReplyDelete
  15. btol2...jadi cikgu best...gaji besar..keje separuh hari...cuti banyak...jomlah jadi cikgu..x payah komplen2...apply KPLI ke, maktab ke, amik ijazah pendidikan ke...pastu apply lah nak ngaja kat mana2...pedalaman cuci kaki kan kan kan ?...so, apply lah ngaja kat pedalaman...x pyh jauh2...kat pedalaman pahang pun cukup...nak gaji lagi besar?..apply ngaja kat pedalaman sarawak or sabah...lagi bagus...pastu baru lah merasa betapa besar pengorbanan seorang guru... :) fikir2 lah...

    ReplyDelete
  16. Fakta ini tak betul. Mana ada gaji guru bermula RM2500. Kalau nak tulis pun, kaji dulu. Cari sumber. rukuk pekeliling. Pergi kementerian, minta salinan tangga gaji guru. Pelik sungguh...
    Cuba bandingkankan gaji guru dengan gaji kakitangan awam lain. Guna gred yang sama.
    Gred 41 banding dgn 41, gred 44, banding dengan 44. GURU YANG PALING RENDAH. Buak kajian kalau tak percaya. Jangan tulis ikut suka hati.

    Ini dia gaji sebenar cikgu lepasan Ijazah. Yang baru keluar Universiti, guru muda, guru fresh..

    Tarikh kuat kuasa. 1.07.2007 .
    Gred DG41
    P1 T1 RM1695.95

    Gaji PTD M41
    Gaji permulaan : RM1993.63

    Gaji Jururawat U41
    Gaji Permulaan : RM1999.99

    Gaji Dr Gigi U41
    Gaji Permulaan: RM2366.55

    Jurutera J41
    Gaji Permulaan : RM1750.87..

    Jadi kepada penulis buatlah kajian sebelum menulis. Apa nak dicemburukan. Bandingkan dengan gred yang sama. Lihat gaji permulaan. Kemudian tulis semula FAKTA yang betul

    ReplyDelete
  17. betul dengan atas...mengarut aje mana ada gaji cikgu start rm2500?

    yang paling best tu...gaji pokok cikgu kalah pekerja swasta adalah kenyataan yang paling bodoh saya dengar! tak tau apa yang tak kena dengan penulis lah?

    ReplyDelete
  18. bengong..gajik cikgu boleh la nak hidup..tapi bukan boleh nak mewah...laki aku cikgu..gik sekolah kalo ada koko ker apa..kui 9 dah tolak..ngajar sesi petang, balik pukui tujuh..nak magrib sampai umah...tambah2 cikgu seni, nyonteng dinding ja koje..pastuh balik umah nak bt keja sekolah lak tuh..kui4 pg baru nak tido. (mereka kata cikgu senang sebab mengajar budak-budak, cuba korang pulak mengajar..sure korang akan masuk penjara sebab karate budak-budak)

    ReplyDelete
  19. jgn la melenting kpd cikgu2 yg bertanggungjwb...penulis-penulis kat atas ni rasanyer cuma luahkan apa yg realiti dorg tengok...bukan semua cikgu camtu tapi memang ada yg macam tu.golongan ni la yg bg bad reputation kpd kerjaya cikgu.Kalau tkde angin,tkde la pokok bergoyang..i pun cikgu tapi i setuju dengan sesetengah statement kat dalam ni.Yang salah kita betulkan...yang berhak dapat haknya,biarkanlah..yang tak berhak duduk diam-diam....diri sendri tahu layak or tak,berhak or tak....yang penting halalkan gaji kita keje nak bagi makan anak bini tu..betul tak.....TQ

    ReplyDelete
  20. salam..betul la ..tk semua cikgu lagu tu tapi ada

    ReplyDelete
  21. takde la...cikgu2 tak masuk kelas pun ramai.. cakap meletup2. bukan jeles la.. kalau tinggal kat pulau @ pedalaman lagi, entah turun ke sekolah nke tak.. itu pun nak ditambah elaun lagi.. buta2 saja makan gaji buta! kalau dia orang betul2 menghargai, sedar gaji lumayan, dah lama budak2 pulau, pedalaman berduyun2 masuk universiti.. ini berapa orang saja? UPSR pun ada sekolah masih 0%. itu lah kejayaan cikgu. terima kasih cikgu!!

    ReplyDelete
  22. apa sangat kerja cikgu ni.. banyak kerja sangat ke sampai buku rekod pun tak boleh nak buat.. periksa buku budak yang salah pun tanda betul. lepas tu budak tak boleh jawab kalau ditanya, cubit pipi la.. dibodohkan la.. jangan nafi la.. mengajar kalau main redah saja, induktif, deduktif, taksonomi bloom pun kalau ditanya menggaru kepala.. itulah sebanrnya yang dikata banyak kerja cikgu. kirim salam la.. malam lepak kedia kopi, bawa la note book ppsmi cari wifi free sampai pukul 12.00 tgh malam.. besok mengajar alat bantu pun tak ada..main redah saja..buat lukisan sendiri di papan tulis, budak pun tak faham cikgu lukis apa. kenudian duduk atas meja besrcerita dengan budak2 sampai loceng bunyi..bagus akalu sekolah bunyikan loceng, ini sekolah loceng pun tak ada... orang minta naik gaji, dia pun sibuk! tak dapat time-based pun dah mengamuk 1/2 mati.. *bukan nak kata sesapa la ni tapi cikgu2 tahu sendiri apa yang terjadi di sekolah! Pss... jangan lupa letak buku di kelas cikgu jalan pi kantin ya...

    ReplyDelete
  23. salam...
    cakap psl gaji ni, guru kpli xsame dgn guru lepasan diploma...itu mmg kenyataan. lagi, kami guru2 x macam pekerja awam dan pekerja swasta kat luar tu, kami xder istilah o.t...xmerasa pun claim utuk kerja lebih masa...dari awal pagi sampai ke tgh hari mengajar dalam kelas.pastu sambung pulak dgn SBT/ Kelas bimbingan, aktiviti KK dll.sampai rumah dh masuk maghrib,blm lagi dgn kerja2 sbg ibu dan isteri/suami, kerja sekolah lagi.

    ReplyDelete
  24. Celaka punya orang yang kata gaji guru tu besar..rasakan sendiri dulu baru tahu..bengong..tidak sekolah punya orang

    ReplyDelete
  25. "apa sangat kerja cikgu ni.. banyak kerja sangat ke sampai buku rekod pun tak boleh nak buat.. periksa buku budak yang salah pun tanda betul. lepas tu budak tak boleh jawab kalau ditanya, cubit pipi la.. dibodohkan la.. jangan nafi la.. mengajar kalau main redah saja, induktif, deduktif, taksonomi bloom pun kalau ditanya menggaru kepala.. itulah sebanrnya yang dikata banyak kerja cikgu. kirim salam la.. malam lepak kedia kopi, bawa la note book ppsmi cari wifi free sampai pukul 12.00 tgh malam.. besok mengajar alat bantu pun tak ada..main redah saja..buat lukisan sendiri di papan tulis, budak pun tak faham cikgu lukis apa. kenudian duduk atas meja besrcerita dengan budak2 sampai loceng bunyi..bagus akalu sekolah bunyikan loceng, ini sekolah loceng pun tak ada... orang minta naik gaji, dia pun sibuk! tak dapat time-based pun dah mengamuk 1/2 mati.. *bukan nak kata sesapa la ni tapi cikgu2 tahu sendiri apa yang terjadi di sekolah! Pss... jangan lupa letak buku di kelas cikgu jalan pi kantin ya..."

    jangan sangkakan kami guru ini semua macam tu. mungkin sorang aje guru yang you kenal perangai macam atas ini...seluruh umat guru kau anggap perangai macam atas pulak!

    ReplyDelete
  26. sepatutnya gaji cikgu mesti yang paling tinggi pasal dia membina masa depan kita semua...esok2 bila kita tua semua...sapa yang bakal memimpin dan membina ekonomi untuk membayar segala social obligations seperti membina jalan, hospital, dan lain-lain. anak-anak kita sekaranglah...sapa yang perlu didik mereka? gurulah... kalau tidak kita di malaysia hidup senang sekarang, satu hari belum tentu lagi kalau generasi akan datang kacau bilau!

    cuba korang yang kutuk2 guru ini fikirkan betul2 tentang masa depan korang sendiri bila hari tua kelak?

    ReplyDelete
  27. hi all,
    I think ada pro n kontranyer isu ni.bergantung pada diri cikgu tu sendiri tentang tanggungjawab dan amanah sebagai seorang pendidik iaitu tugas yang mulia di sisi agama.perjuangkan hak tu tak salah tapi yg jadi pertikaian ialah attitude sesetengah guru yang makin terserlah.Kalau pelajar sendiri boleh pertikaikan akhlak dan kredibiliti guru di sekolah,mcmner diorg nak dapat tauladan atau contoh yang baik...cuba tgk guru2 muda tak kira lelaki or perempuan dah sama level dengan mereka yang tidak berpelajaran.kita sbg parents plak malu nak menjawab dgn anak2.so kpd guru2 bersihkanlah nama baik guru.Tanamkan niat nk didik anak bangsa di samping dibayar gaji,Insyaallah tak la rasa bosan jadi cikgu.that's why bg i,klu tak minat jadi pendidik lebih baik jgn sbb u all menyampaikan ilmu dan ilmu tu perlu betul2 ikhlas disampaikan supaya pelajar senang menerima dan bg sy cikgu2 tkyh la melenting,just pikir mana yg tk betul tu dibetulkn.klu ada kawan2 yg mcm tu,btlkanlh.Bkn sbb jealous gaji guru tp kdg2 mmg geram tgk attitude...peace ya

    ReplyDelete
  28. apa pun cikgu sekrg kena smart n kreatif,takut nnt student request nk belajar online je la...lagi cepat faham....work smart then mna yg rasa beban sgt tu dpt dikurangkan..patut pk la cmner nk mudahkan kerja dlam zaman serba canggih ni.,cmner nk krgkn kerja luar kelas tanpa jejas silibus...baru blh salute..student lagi pandai dari cikgu.....camner tu...sorrry cikgu

    ReplyDelete
  29. btl tu...pk2 la mcmner nak mudahkan kerja guru dengn tidak menjejaskan kejayaan pelajar....i setuju..work smart...takkan la kementerian pelajaran bangang sgt tkleh terima pembaharuan.zaman IT camni takkan masih nk ikut silibus zaman sblm ada kemudahan.pasti ada caranyer...nak mudahkan pemahaman pelajar n lain2...bagi la idea baru..boleh kan.stop being a typical teacher k...zaman dah canggih.fikirknlah betapa susahnya guru2 terdahulu mengajar dgn serba kekurangan tapi berkesan n melekat kt jiwa ni walau dah beranak pinak....terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  30. salam..tkyh gaduh-gaduh..kpd cikgu2 esok gi sekolah cuba perhati sorg2 cikgu kt sekolah tu,ada tak kriteria mcm disebut tu,klu tkde Alhamdulillah,klu ada itu maknanyer penulis2 ni semua tk bercakap kosong...tq

    ReplyDelete
  31. hahaha..xpayah gaduh2...gaji cikgu mmg tinggi skang ni..so,prestasi kerja mestilah berpadanan dgn gaji yg diterima..tp kadang2 pelik juga kenapa mereka demand gaji tinggi2..sbb mereka ada byk kemudahan,cthnye mereka bercuti apabila student bercuti....sy seorang pensyarah di IPTA tidak merasa kesenangan seperti itu tetapi menerima gaji yg lebih kurang mcm gaji cikgu..sedey je..tp ktorg x demand pun....

    ReplyDelete
  32. he he...btl btl btl......asyik nak berkira je...biar keje lebih ,Insyaallah halal gaji tu tapi klu tk ikhlas pikirlah knp jadi mcm tu..aku sokong...gaji pensyarah pun tkla tinggi mana...cuti pun sama je dgn org lain..keje byk serupa je....buktikan dulu qualiti keje cikgu tu dlm mendidik anak bangsa.Takkan Tuhan tu tak adil...ank2 luar bandar dibagi otak kecik compared dgn ank2 di bandar? mmg tugas cikgu pk cmner nk cemerlangkan dorg...bkn bersungut pemikiran ank luar bdr lain,ank bdr lain....bila ank luar bandar berjaya korg jgk yg bangga btl tak? sian la kt dorg..takkan la penjawat awam lain yg siankan dorg ni plk nk kena gi ajar cikgu2 spy pk lbh sikit n tk semestinya wat keje lbh...mesti ada cikgu yg brilliant otaknya.zaman moden mcm ni patutnya tk timbul student pekak IT n lain2 n cikgu kena perjuangkan...Tq

    ReplyDelete
  33. setuju...............bangat!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  34. rasa nk berhenti je jd ckg dan bukak kedai. Korang sume betul.

    ReplyDelete
  35. kerja apa pun tkper asal minat dgn kerja yg dibuat...yg lain tu tk jd hal besar...n boleh bertolak ansur.pk2kan la.klu congak2 blk ...tgk plk cikgu pompuan klu beranak..hal cuti n lain2...tolak campur...kira la sdri..lps tu nk demand..sorry la ..i mmg tk phm ...hal pengorbanan mmg dah tk wujud..klu ada pun ...mmg sikit sgt cikgu yg mmg utamakan prestasi pelajar dulu sblm fikir berbaloi ke tak apa yg dibuat...klu mmg nmpk hasilnya ..org pun tkkn heran apa yg di demand

    ReplyDelete
  36. btl tu...tnyer diri sdri

    ReplyDelete
  37. sya keja nurse tp fhm la bab2 gaji ni..lum ada lg gaji smpi 2500 bru mula keja..sbnrnya campur sma elaun2 yg ada bleh mencecah smpi 2500-2700.. itu gue percaya..tp klu start keja smpi dpt gaji mcm tu sya nk berhenti jd nurse jadi cikgu lg byk gaji...jd jgn salah fhm..klu nk gj lagi naik, kna berusaha pi la smbg belajar

    ReplyDelete
  38. yang dok kutuk cikgu tu...hang belajar dulu sapa yg ajar..bapak hang. Apa bezanya kerja GURU dgn PTD, Pensyarah dan yg lain-lain. Kenaikan diorang begitu cepat, kenapa tidak cikgu..Apa kerja PTD..dulu dlm bilik, belum faham btl bab Dasar dah naik M48, bila mesyuarat terkebil-kebil. Pensyarah mengajar juga sama dgn GURU..saya rasa lebih senang dari GURU..satu hari 2 credit hours dah...baru dapt PhD terus dpt naik pangkat. Mengapa GURU tak boleh memohon utk itu semua..Kalau sekirany kerajaan tidak bertidak..ramai yg berhenti jadi guru..sapa yg akan bertanggungjawab keatas anak-anak kita...bapak yg kutuk GURU nak mengajar. maaf kepada PTD n Pensyarah just contoh..what is the different. Guru yg memegang Master n PhD..ada kenaikan utuk diorang..

    ReplyDelete
  39. cikgu yg tk gitu tkyh terasa la....i cikgu jgk..tp malu kt kwn2,kt org kpg bila terbukti ada cikgu yg mmg tk layak pun jd cikgu or dpt gaji cikgu...i yakin cikgu yg profesional blh terima teguran.klu tak mmg busuk je nama cikgu.mmg bdk krg respect pun dgn cikgu..jgn deny la.so mn2 yg penulis2 ni komen blh dipikirkan utk bersihkn nama cikgu.bab gaji tu bab lain n blh diselesaikan.i rasa yg penting sahsiah cikgu2 skrg ni yg jd pertikaian.tlglh perbaiki.kita ni role model bdk2 btl tak

    ReplyDelete
  40. kesian korang kutuk guru-guru... memang tak kenang jasa betul!

    ReplyDelete
  41. he he..sbb kenag jasa guru-guru la makanyer profession guru tu perlu dibersihkan namanyer spy gah mcm dulu n mcm guru2 dulu.TERIMA KASIH pd cikgu i yg mmmg i respect sgt kewibawaan diorg mengajar dalam n luar kelas.lantak la cikgu2 nk demand apa pun asal tak sakit ht org tgk perangai tu

    ReplyDelete
  42. meh pakat ramai2 apply jd cikgu..blm cuba blm tau..

    ReplyDelete
  43. Jawatan guru tidak seharusnya dibandingkan dengan PTD, Pegawai perubatan dan jurutera.. jawatan tersebut sesuai dengan kebolehan dan kelayakan mereka...cuba guru2 bandingkan dengan pegawai kerajaan gred N,S, E semuanya sama..kami tak pernah demand lebih2 sedangkan tugas juga sukar...gred pegawai dalam kerajaan mana boleh OT hanya staf sokongan sahaja yang boleh OT. harap cikgu2 ni bersyukur dengan imbuhan yang diberi...hormatilah tugas anda..pegawai jabatan lain kami tidak dibernar berpesatuan kerana kumpulan P NP, tetapi guru dibenar...bukankah itu sudah diberi ruang bersuara.

    pegawai N 41

    ReplyDelete
  44. korang ni mmg manusia spesis akhir zaman yg nak jadi golongan yakjuj dan makjuj, korang kena ingat di mana kedudukan guru, islam melatakkan guru selepas ibu bapa, korang dah tpengaruh dengan freemason sbb itu korang tak hormati guru!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  45. aku setuju orang2 sini yang tak hormat atau kenang jasa guru kepada dia dulu dah sebenarnya hilang pedoman!

    ReplyDelete
  46. orang yang tak tau macamner rasa mmg boleh ckap ikut sedap mulutje...jd guru dengan bebanan dan tugas yang diberikan berlambak yang perlu disetelkan ..sat2 wat program tu ni ,kena p ksus lagi..lps waktu sekolah sambung lagi dgn aktvt koko sblh ptg..balik umah sambung lagi keje kat rumah.tak masuk lagi dengan urusan sbg anak/suami isteri dan kluarga....bila kptusan murid2 jatuh,guru yg dpersalahkan..bila kptusan naik..gru cuma blh tumpg bangga je...profesion guru skrg bukannya semudah yg disangka...kdg2 masa dgn keluarga pun tak ada...jd hormatilah guru anda ...dan berfikir msk2...sblm menerima jwtn sbg guru....

    ReplyDelete
  47. Bila sebut Cikgu dulu tak ada yang nak, dulu dikata Lembu masuk maktab pun lulus tapi sekarang calang-calang pelajar yang masuk maktab boleh ditendang jika tak lulus jadi kenapa persoalkan gaji guru. Kebanyakan guru sekarang adalah berijazah dan memang layak mendapat gaji begitu. Jangan cemburu sangat, bandingkan dengan jawatan lain dan setaraf dengannya gaji sama aja. Jangan banding guru dengan tukang kebun mesti ada perbezaan. Oleh itu kalau anda rasa gaji guru lebih pohon masuk jadi guru tapi baru ni gaji polis naik kenapa tak persoal dan pohon masuk polis kan bagus. Sayonara!

    ReplyDelete
  48. agaknyer mmg betul la,,guru2 dulu kurang mengajar sbb generasi sekarang semuanya kurang ajar...contoh2 nya pengkritik2 diatasla,,,x tau mengenang budi...dahtu cuba hasut org lain supaya bersikap yg sama...ilmu yg diberi di salah guna..di ajar menulis...diburuk2 nya guru..sblm bercakap berfikir la dulu dan buat pertimbangan...kepada guru-guru sbnrya inilah cabaran sbnr yg perlu dihadapi...menghadapi manusia yg berilmu tetapi terlalu sombong...
    dia berjaya dikata atas usaha sendiri,,,dia gagal di kata guru tidak mengajar......sape pon kita bersyukurlah dgn ape yg kita dapat dan semoga rezeki yg kita dapat di jamin halal walaupon satu sen....

    ReplyDelete
  49. aku setuju dengan di atas... tapi sekurang2nya banyak generasi kita kenang jasa guru... banyak yang komen sini memberi sokongan juga...

    pada aku guru memang berhak dapat gaji lebih lagi sebenarnya... merekalah pembentuk masa depan kita! so minta janganlah dikutuk2 guru lagi...guru tamak lah, guru itu lah... mereka dah berjasa kat anak-anak korang...dan kat korang juga! yang komen buruk tu...aku minta depa bertobat lah!

    ReplyDelete
  50. kalau ada orang yang katakan gaji guru nie boleh hidup mewah, saya rasa orang tak pandang pekerjaan lain lagi, gaji guru boleh dikategorikan sederhana saja, tak lah semewah mana. mana ada dengan gaji guru, boleh beli kereta besar atau rumah besar. itu fakta yang salah. ada orang kata guru nie kerja setengah hari saja, itu pun salah. kerja guru nie sampai ke rumah tau sebab kalau tak siap,terpaksa bawa ke rumah untuk disiapkan. lagi satu, mana kamu tau guru yang mengajar di pulau atau pendalaman nie jenis yang tak menjalankan tugas dengan baik, dah buat penyelidikan? tak semua guru macam tu, kamu kena ingat guru yang mengajar di pulau atau pendalaman mempertaruhkan nyawa sendiri untuk sampai ke sekolah yang ditempatkan demi mendidik anak bangsa yang hauskan curahan ilmu daripada seorang guru.orang yang tak rasa itu semua bolehlah cakap macam - macam sebab mereka tak rasa sendiri macam mana mengajar di pulau atau pendalaman yang terpisah dari dunia luar, sorrylah emosi sikit tapi itu lah hakikatnya

    ReplyDelete
  51. Saya seorang guru seni sekolah menengah berkelulusan ijazah, mengajar pelajar ting 5 dan 6, pegi sekolah pukul 7pg dan pulang pukul 5ptg, waktu cuti jumaat dan sabtu juga berada di sekolah membuat kelas tambahan dan mural untuk sekolah tanpa bayaran walau sesenpun. Saya telah lima tahun mengajar tetapi gaji saya hanya dlm lingkungan 2700 sahaja termasuk elaun. Namun begitu saya tetap bersyukur dan tidak pernah menyesal menjadi guru disebabkan minat saya, malah pada waktu cuti sekolah saya juga membawa anak-anak dan suami bersama kesekolah untuk membantu saya membuat mural dan kelas tambahan. bagi saya apa yang dibuat dengan ikhlas dan minat, kita akan mendapat kepuasan dan habuan yang setimpal.Sewaktu mengajar di pendalaman waktu malam dirumah juga saya masih menerima kehadiran pelajar untuk belajar sehingga pukul 12mlm. Pelajar saya setiap tahun mencatat kelulusan 100% dan jumlah A yang ramai. walaupun ada diantara mereka yang lupa dengan jasa saya namun saya tidak pernah ambil hati, kerana ramai yang mengenang jasa saya dan terus menghubungi walaupun telah berada di IPTA. Jika ada yang mengatakan kerja guru itu mudah, sebenarnya kerja guru amat berat dan penuh pancaroba, kerana guru mendidik seorang manusia untuk menjadi seorang insan yang berguna. Benar ada segelintir yang bekerja sambil lewa. Golongan ini biasa terdiri daripada mereka yang menjadi guru kerana terpaksa dan tiada pilihan lain setelah lama mengangur. Mereka inilah yang merosakkan profesion perguruan kerana menjadi guru bukan kerana minat tetapi kerana mahukan gaji dan kedudukan yang stabil dan tetap walaupun tidak lumayan. Namun begitu masih ramai yang benar benar komited dan berdedikasi dengan tugas mereka. untuk pengetahuan pembaca seorang guru walaupun berkelulusan Master dan PHD, namun tangga gaji mereka masih lagi ditahap ijazah, oleh itu anda nilailah sendiri tahap pengorbanan seorang guru walaupun berkelulusan tinggi namun menerima gaji pada tahap ijazah, namun mereka tetap menjadi guru, walaupun mereka sebenarnya berpeluang untuk menjadi pensyarah dan mendapat gaji yang lebih tinggi. Oleh itu nasihat saya kepada penulis dan pengomen, selidiklah dahulu dengan teliti sebelum mengeluarkan kenyataan. Nasihat saya kepada para guru pula, yang paling penting amanah yang Allah berikan perlu dilaksanakan dengan jujur dan penuh tanggungjawab. Insyaallah walaupun anda sibuk mendidik anak orang lain sehingga terlupa anak sendiri Allah tetap memelihara dan menolong anak anda...

    ReplyDelete
  52. salam...sedikit komen dari saya sbg penjawat awam yg professionnya taklah semulia profession cikgu-cikgu di sini.Tapi Alhamdulillah so far boleh bekerja dengan niatnak membantu negara walau pun sumbangan cuma sebesar hama tetapi Insyaallah ikhlas .Syabas untuk cikgu di atas kerana memberi komen dan pandangan dari persepsi seorang guru dengan bahas yang amat tersusun dan cantik yang turut melambangkan peribadi seorang guru yang tidak mudah melatah apabila dikritik.Apabila membaca semua komen di sini,pada pandangan saya pula soal gaji guru tidak menjadi pertikaian utama berbanding sahsiah dan kredibiliti guru yg secara langsung mmg menjadi sebahagian dpd kehidupan samada dia adalah guru kpd anak,guru kpd adik dan lain2.Guru itu menjadi profession yg paling dekat di mata kita seharian .Maka segala perilaku dan sikap guru secara realitinya amat mudah dilihat dan sebahabgian penulis di sini adalah sebahagian daripada kumpulan tersebut yang peka.Komen tidak bermaksud lupakan jasa cikgu tapi bagi sy sekurang-kurangnya terlintas juga di hati mereka ini untuk menegur walaupun gaya bahasanya mungkin tidak secantik dan murni bahasa seorang guru.Kesimpulannya apa yg ditegur eloklah diterima secara positif dan bukan bersikap defensive untuk sesuatu yg mmg benar.Tuntutlah hak anda sebgai guru tetapi tolonglah perbaiki dan 'cantikkan ' semula profession yg mulia ini.terima kasih

    ReplyDelete
  53. kami bekerja kerana takdir kami di sini..sebagai guru untuk mendidik murid sekolah..berat atau ringan mata yang memandang..pahit manisnya hanya guru jua yang tahu..

    ReplyDelete
  54. hmm.........kerja lain pun camtu la jgk.pahit manis semua ada..yg dorg cerita ni psl attitude yg banyaknyer...bekerja kerana takdir? ni yg bahaya ni

    ReplyDelete
  55. Duduk bilik guru buka katalog, jual itu-ini, cukup masa balik... Dah jadi macam pasar pulak... tak cukup-cukup lagi rupanya gaji yang diperolehi.. Macam-macam MLM masuk, siang malam cari downline... sampai kat Sekolah letih... bila nak tumpu pada murid. Alahai nasib la....

    ReplyDelete
  56. Keja apa pun yang penting tanggungjawab. Kalau hanya tunggu hujung bulan nak tekan gaji je keja apapun takkan nampak mulia. Sy bukan seorang guru, tp pengalaman menjadi seorang pelajar dulu rasanya sy boleh menilai guru. Memang ada yg ikhlas & anggap satu tanggungjawab & ada pulak yg selalu cakap dia mengajar kerana Allah jer, kalau ikutkan gaji yg di terima dia pun tak ingin jadi guru (kat sini ada sedikit persoalan, betul ke dia ikhlas??), & ada juga cikgu yang suka menyumpah pelajar yang dia tak suka tak lulus subjek yg dia ajar, ada yang suka buat lawak yang agak kurang ajar & gunakan bahasa2 yang kurang sopan, tak kurang juga guru yang pemalas. Masuk kelas, ajar skit2, bg latihan (walau apa dia ajar apapn sy x faham),lepas tu dok kat kerusi gentel misai.Tak semua tapi sebab golongan guru macam ni la mencacatkan imej guru2 yang lain.perangai cikgu yang saya ceritakan tu adalah dari pengalaman saya masa bersekolah dulu.

    ReplyDelete
  57. Yang mengajar..

    Adilkah jika di tunding pada semua guru,
    Adakah semua orang selain guru amanah pada tugas,
    Siapa sanggup berada di sekolah sepanjang hari, siapa sanggup balik kerumah dan sambung sediakan bahan untuk esok, siapa sanggup di maki hamun,diguriskan kereta,digertak pukul kerana menegur pelajar, siapa snggup keja tanpa overtime,siapa sanggup dengar masalah orang lain,siapa sanggup memikirkan dan cuba mencari penyelesaian bagi masalah sosial pelajar.
    CIKGU SANGGUP! TAHNIAH CIKGU2 SEKELIAN

    ReplyDelete
  58. emmm..... aku tak puas hati lah.... sampai sekarang cikgu yg tampar aku dulu sebab jual kuih utk kutip derma tidak di ambil tindakan oleh pihak sekolah.... alasannya sebab nak jaga nama sekolah.....

    ReplyDelete
  59. "emmm..... aku tak puas hati lah.... sampai sekarang cikgu yg tampar aku dulu sebab jual kuih utk kutip derma tidak di ambil tindakan oleh pihak sekolah.... alasannya sebab nak jaga nama sekolah....."

    amacam kalau kau bagitau nama penuh dia...sekolah kat mana dan lain2 di sini...kalau letak gambar lagi best!

    ReplyDelete
  60. ish tk phm btl....yg org dok bincg ni psl cikgu-cikgu yg tk berapa 'betul'.Cikgu yg betul tu ok la.ALHAMDULILLAH.hakikatnya mmg ada cikgu mcm tu.betul2knlah cikgu yg mcm tu

    ReplyDelete
  61. salam.. saya merupakan pelajar IPT yang belajar dalam bidang pendidikan.. sebagai orang yang bakal bergelar guru (insyaAllah).. sy dapat merasakan kepayahan akan tugas seorang guru berdasarkan pemerhatian melalui ketiga-tiga kakak sy yang bergelar guru... kakak sy pernah berkata pada sy, tugas guru ni satu tugas yg bukan mudah, guru kena ada tanggungjawab, kena tahan jiwa n mental dan paling penting ikhlas dalam memberi ilmu, kalu nk kaya didunia jgn jd cikgu... satu ungkapan yang benar2 membuat sy terlalu mencintai bidang ini ialah CIKGU- Cerdik Insan Kerana Guru Unggul...

    ReplyDelete
  62. Betul..I setuju...so pikir2kn lah...tgklh insan2 sekrg ni mcmn.mmg lah salah mak bapak jgk anak jadi tak betul..tapi sebagai cikgu yang cerdik daripada mak bapak n belajar pulak mcmn nak mendidik sepatutnya kalu pelajar tak semuanya cemerlang pun sekrg2nya masyarakat dapat tgk ada nilai baik pada anak2 skrg.Pengalaman i ada kawan2 yg jd cikgu maybe tk ikhlas nk jadi cikgu asyik merungut pelajar jadi Mat Rempit,ponteng kelas n lain2 gejala biasa kt sekolah tapi tk pernh pun fikir mcmn nk mendekati bdk2 ni.i pun jd confused n hilg sikit rasa hormat sbb i mmg pandang tinggi sgt cikgu2 i dulu sbb cuma contoh2 baik yg i nmpk.maybe nilah maksud penulis2 kt sini.kt manusia biasa tp sbg pendidik kenalah tunjuk contoh yg baik sbg teladan pada diorang.kalau tak nnt tauladan yg diorang dapat semuanya dari Mat Rempit n lain2 or artis2 yg diambil teladan.Nak pndapatan lebih itu biasa,tapi kalu ketara sgt smpai nmpk itu plk kerja utama ,i rasa kurang manis.i setuju cerdik insan sbb gurunya unggul

    ReplyDelete
  63. Janganlah cemburukan kami...kami buat kerja dengan ikhlas...kalau sapa2 yg kata keja cikgu separuh hari itu bullshit namanya, bengong....sekarang mana ada sekerat hari...masuk pukul 7.30pg sampai kul 1.30 ptg. lepas tu sambung ngan kokurikulum sampai petang. malamnya periksa buku budak...kalau kira rasa2nya minimum kerja cikgu 10 jam sehari...tu dah lebih dari sektor2 lain...lagipun kami sama ada guru diploma atau ijazah tak ada overtime payment...tapi yg tu pun org dok cemburu lagi...dunia dunia...semua pekerjaan ada job description masing2....takyah komen lebih2 kalu tak tau JOB CIKGU

    ReplyDelete
  64. org yang bodoh dan x kenang jasa saja yg duk kutuk cikgu.....macam la diorang bagus sangat

    ReplyDelete
  65. cikgu siti
    bab gaji tu tak nak komen..coz mmg tak btul statement tu.tapi sebagai guru yg mengajar d sk separa pedalaman,sgala rumah, astro n kelengkapan tu tak betul.ramai rakan2 guru trmasuk sy tak merasa kemudahan cam tu.tinggal d rumah takde tandas,(tandas nun jauh bawah bukit)bilik mandi tak berdinding.rumah tinggal nak roboh n atap bocor,(dah 20 thn lebih rumah tu syukur alhamdulillah ada tmpt tinggal)keja perkeranian, perkebunan,tukang sapu d bangunan sk dah jadi perkara biasa.kitalah gak guru agama,guru matematik, bahasa malaysia n belum lgi keja2 lain kokum dan sebagainya.sesapa guru d luar sana pasti tau gris pnduan tugas sbenar).kelas tambahan x de ot(sbt)tu blum kira kelas tambahan masa cuti pertengahan semester atau hujung semester...x de cuti beb..tapi tak rasa sedikit pun terbeban.yg penting didik anak murid btul2,jangan sesekali mecuri MASA, ikhlas,...gaji bukan ukuran.redha dan keberkatan rezki yg paling penting.insyaAllah..kita dmurahkan rezki dberi ketenangan dalam hidup.

    ReplyDelete
  66. ishk..ishk..ish...ntah per2 jer nak gaduh kat dalam blog nih..urm...kepada cikgu2 sekalian jgn lah berperangai budak2..be profesional...biarkan aper org nak kata..yg penting bulan2 kiter tak pinjam duit2 mereka yg tidak berpuas hati dgn gaji cikgu nih..bukan nak back up,cikgu2 sekalian..tapi i know how teacher work...but sometimes der gak cikgu2 yg malas buat kejer,tambah bebudak lepasan U.Walau per pon,tutup jer citer pasal gaji cikgu nih..baik kiter pikir pasal gaji anda2 sumer yg tak seberapa byk nih,..hehehhe....jgn mare erk..tapi nak g tau gak nih..i bukan cikgu..tapi i boleh dapat gaji macam maner yg cikgu dapat..yg penting bukan MLM or...jenis2 perniagaan internet..

    ReplyDelete
  67. kalau nak gaji besar..jadilah cikgu
    kalau nak tanggungjawap besar..jadilah cikgu
    kalau nak menjadikan insan jadi jurutera,peguam malah menteri..jadilah cikgu
    kalau cikgu makan gaji buta..jawaplah di akhirat..
    kalau cikgu banyak amalnya..begitulah turun amalnya kepada anak2nya sendiri....sebab anak dia juga diajar oleh seorang cikgu...
    so???ada sesiapa nak pertikaikan...soalnya bukan pada gaji...memang gaji penting..tapi soalnya kenapa Tuhan menjadikan AKU CIKGU..pasti ada hikmahnya....itulah yang paling penting...

    ReplyDelete
  68. korang ni tk reti baca ker...dorg ni komen pasal gaji cikgu byknyer...dorg cakap pasal "KREDIBILITI" cikgu sekrg yg sesetengahnya memburukkan reputasi kerjaya cikgu....gaji org lain lg besar,tanggungjwb lagi besar...sama je.yg dok terasa org jealous gaji cikgu ni knp ek...i don't think so gaji cikgu tu besar tp maybe ada la kot yg mmg tk layak dpt gaji tu n ada gak yg menganggur sblm ni lepasan U tnk keje kilang malu nnt org kata,keje cikai2 pun tanak sbb malu....dah abih ikhtiar tk dpt jgk keje n tnk kaji knp tk dapat..pastu isi borang KPLI sbb nawaitu dah terpesong...jadi cikgu pun tkperlah...nah...org2 mcm ni la sebenarnya yg bakal melingkupkan profession cikgu kecuali niat tu dibetulkan balik...soal gaji ke....keje pedalaman ke org tk persoal sgt....tapi sahsiah tu.....TOLONGLAH.....dlm kepala .....antara semua kerjaya dlm dunia ni....bila sebut 'cikgu' selalunyer i tk pk gajinya...tapi selalu ingat cikgu-cikgu yg pernah mengajar smpai i jadi manusia berjaya sampailah satu ketika bila i tgk sendiri n dgr sendiri all the negative things psl cikgu dpd anak2 di sekolah.....mmg dunia nk kiamat agaknya....pendididik yg ptt dijunjung dan disanjung oleh masayarakat berperibadi sebegitu....mmg segelintir sgt tp bila boleh dibualkan..means dah ada..so kpd cikgu-cikgu kt sini waktu meeting ker...kursus ker...selit2knlh perkara-perkara yg masih blh dibetulkan ni .cikgu-cikgu yg lain jgn melenting asal anda tahu siapa diri anda.Risau plk takut anak-anak nnt dah tk reti nak respect cikgu...tq

    ReplyDelete
  69. org yg daripada mula niatnya mmg nk jadi pendidik dengan org yg 'accidentally' jadi pendidik mmg ketara perbezaannya...itu je sbnrnya

    ReplyDelete
  70. cikgu pun manusia juga...tak semestinya berkorban jugak..sekali-sekala perlu selfish...ini adalah human inherent dari dulu lagi! sekali-kala kena fikir pasal diri sendiri juga!

    ReplyDelete
  71. Cikgu negeri mana yang gaji pemulaannya RM2500-RM2700. Dah buat research ke bro? atau mencedok info dari perigi buta je? Apa nak heran pasal persatuan-persatuan guru tu, memang kerja diorang untuk menjaga kebajikan guru.....itulah objektif utama persatua-persatuan tu ditubuhkan....janganlah asyik mencari salah orang sahaja..

    ReplyDelete
  72. sy paling suka isu guru ni, emak sy pun seorang guru, abg saya juga seorang guru, malah mempunyai 7 org ayah dan ibu sedara yang bekerjaya sebagai seorang guru, mmg tugas guru adalah berat dan mulia, tetapi bila nak dikira dengan tangga gaji, jumlah pendapatan ini boleh di anggap berbaloi kerana jumlah pendapatan pokok ini telah di sokong dengan pelbagai benefit yang maha banyak berbanding pekerja swata yang mana terpaksa bertungkus lumus menyiapkan resume, bersaing dengan calon seluruh negara tak kira senior atau junior demi untuk mndapatkan pekerjaan yang pendapatan nya belum tentu lagi berapa dan tarafnya belum tentu lagi bagaimana samada contract, yearly monthly or daily basis...berbanding dengan guru yang hanya menunggu masa untuk posting (the post is already there for u! y u r so demanding?)kalau nak cakap bekorban sanggup ke pedalaman n what so ever, helo! berapa lama sgt korang nak duduk ctu, cukup tempoh leh la mintak transfer... aiyo, jgn la bikin kecoh meh. wahai guru, jika anda begitu bijak, fikirkan la apa kelebihan yang para guru miliki dan taraf kerjaya anda yang tidak goyah.

    ReplyDelete
  73. penulis ni hanya tulis ikut suka hati dio jer.. mano ado gaji cekgu tinggi sampai camtu, ado ijazah akaunting pun tak sampai camtu.. tak sangko lak ado juga org yang tinggi bonar sikap dengki ngan cekgu nih.. mungkin dio nih slalu kono rotan ngan cekgu ko dulu ?? atau dulu tak gi skolah agak eh.. mayb ado personal tutor ngajor dio di umah.. pado pendapat den memang den sokong sangat gaji cekgu tinggi pasal skang nih.. tugas cekgu bukan sekadar mengajar tetapi juga, menjadi pengasuh, steno, nurse, penceramah, kaunselor, event planner, jurukamera, juruvideo, programmer, juruteknik, juruelektrik, jurulatih sukan, security guard, pengurus dan memacam lagi lah.. kalo nak senaraikan tak cukup lak huhu.. mak bapak zaman sekarang ni pulak hanya pandai lopeh tangan, tapi bilo cekgu naik tangan pandai lak nak saman-menyaman.. jadi pado yang hanya pandai mengutuk tu kaji selidik la dulu profession perguruan ni secara terperinci.. kalo tak tahu, jgn sesuko hati nak mengutuk yo.. jadi kesimpulannya, kerjaya guru memang patut mendapat gaji yang lebih tinggi.. cuma yang menjadi masalah ialah sikap segilintir individu yang bergelar guru itu sendiri dan juga sikap pentadbir yang suko berat sebelah maso memberi markah LNPT.

    ReplyDelete
  74. MLM..."Taksodomi" Bloom...Kedai kopi...Lempang budak...Tanda buku ikut suka...Ponteng ngajar... Tido dlm kelas...duduk atas meja..."Remote Control PJK"...Merokok di bilik seni/sukan/Riso...TINGGAL BUKU GI KANTIN!?...Errrr tolong list kan lagi bro apa yg gua buat...Sakit jari la petik keybod...Gheeee....

    ReplyDelete
  75. Terima Kasih Guruku
    by AFI Junior

    Pagiku cerahku matahari bersinar
    Kugendong tas merahku di pundak

    Slamat pagi semua
    Kunantikan dirimu
    di depan kelasmu menantikan kami

    Guruku tersayang guru tercinta
    Tanpamu apa jadinya aku
    Tak bisa baca tulis mengerti banyak hal
    Guruku terimakasihku

    Nyatanya diriku kadang buatmu marah
    Namun segala maaf kau berikan

    ReplyDelete
  76. Oleh itu wahai saudara-saudari betulkanlah sikap guru2 yg tk betul tu untuk menjamin kemurnian dan kemuliaan kerjaya cikgu ni....tkyh panjang2 psal gaji la...itu rezeki....sikap dan wibawa lebih mahal dari gaji yg diperolehi....itu sahaja....aku sayang cikgu2 aku sbb tu sakit hati n kecewa bila ada cikgu yg merosakkan pandangan org terhadap cikgu...TERIMA KASIH CIKGU zaiton,fatimah,kamarul ariffin,zainab,faiza,bBibi,Zul,'uncle',shamir,norlina,zakaria,david,Ng dan semau cikgu-cikgu yg pernah mengajar dan menjadikan aku 'manusia'.Terima kasih sbb hanya perkara dan sikap positif yg ditunjukkan dan dicontohkan...

    ReplyDelete
  77. CUBA KONON PENULIS P PEDALAMAN, TENGOK MCM MANA KEADAAN D PENDALAMAN BARU KOMEN. JANGAN CAKAP MELULU KALAU TAK TAU MCM MANA KEADAAN D SINI.

    ReplyDelete
  78. Mudah2an la cakap2 gaji pokok guru muda rm2500-rm2700 yg penulis cakap tu jd kenyataan. masin la mulut mu ah. tp, sbl penulis teruskan "puji2an" tentang guru tu, tolonglah datang ke sk d kawasan pendalamand sabah ke, sarawak ke, barulah ckp. nda pun p la mana2 sekolah yang terdekat dengan penulis n tengok cara kerja seorang guru. haa. bru ada feel. tak pun cuba2la apply jadi gstt pastu alami sendiri suasana kerja seorang guru . baru ok. apa2pun, hidup 1Malaysia

    ReplyDelete
  79. korang ni dengki ngan guru....sapa suruh ponteng sek/kelas waktu belajar,kemudian tak boleh jadi guru, pas tu dengki,............mangkuk betul la...

    ReplyDelete
  80. T S A S M: penulis ni pandai buat lawak...bagus masuk rancangan Raja Lawak, u tak pegi sekolah...kata Alex orang tak pergi sekolah itu bukan student...itu stupid namanya...tulis tu guna la fakta.................

    ReplyDelete
  81. Tengok dulu kerja cikgu macamana..

    Kerja sampai dibawa ke rumah, semak buku, filing.. 2 x termasuk lagi kalau jadi guru data atau jurulatih pasukan sekolah.

    X dinafikan ada guru2 yang kerja senang dan setakat makan gaji ja, tapi jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

    Cuba rasa dulu kerja cikgu macamana sebelum komen lebih2 atau tanya dulu sedara mara yang jadi cikgu dan paham kan kerja mereka.

    Anyway, tq lah sebab doakan gaji kami rm2500-rm2700, aku da 9 tahun mengajar ni gaji pokok x sampai pun rm2000... tu pon kalau penulis paham apa tu gaji pokok...

    ReplyDelete
  82. mencabar woo jadi cikgu...susah nk mengajar skang nih...ader budak yg kurang mak bapak ajar kalau kita jentik sikit...wow mak bapak datang menyalak kat sekolah...habis nk kira macamana tu????penulis nih nk kena penerajang nih. korang dengki sgt gaji kitorang tinggi asal korang mase dulu2 xnk apply jadi cikgu?result bangang sgt ker atau mmg bodoh dari zigot lagi?try la jadi cikgu....stakat cakap pakai modal petik keyboard nih xde makna la...menyalak sana sini.sampah punya org.

    ReplyDelete
  83. ada cikgu bila mengajar dlm kelas mcm ada tidak.....lepas tu gula2kan murid2 supaya datang tuition di tempat dia...suruh makbapak bayar RM100 sebulan..cukup 4 bulan cikgu tukar kereta Alphard...makbapak pakai kapcai sbb nak tanggung anak bio jadi org pandai2....tak cukup ke gaji cikgu skrg ini...?
    ikhlas ke tidak mendidik anak bangsa...

    ReplyDelete
  84. adengki gaji cikgu????? TAK LA TINGGI SANGAT PUN..PADAN LA TU DGN KEJA DORG....KEJE PUN ADA YG MMG KEJE SUNGGUH-SUNGGUH NK DIDIK ANAK BANGSA....ADA JGK YGGGG..........TGK BAHASA DAN PERKATAAN PUN DH TAU TK BERAPA LAYAK JADI CIKGU.......GAJI ORG LAIN LAGI TINGGI DAA....TP ORG TK BISING SBB MMG PATUT PUN......BLA BLA BLA

    ReplyDelete
  85. kebanyakan guru KPLI skrg...dulu belajor tinggi2 n keluar xde kerja...masuk gomen jd cikgu...semata nk kerje je..tggjwb x tertggung..murid2 gak yg terabai...byk dh aku jumpa cikgu2 camni..jadi cikgui psl nk kerja je...bukan nk amik tggjwb mendidik..

    ReplyDelete
  86. kau org ni pandai komen tu, komen ni.. apa kata kalau tukar kerja secara kontrak selama sebulan... ckigu jadi kerani sekejap dan kerani jadi cikgu. ah rasa macam mana susah senang jadi cikgu. cikgu mana boleh tinggal kelas... kerani boleh pergi sana sini.. baca surat khabar dan kalau ada org luar nak jumpa.... cakap ada meeting tapi yg sebenarnya (kata Yuna)pergi minum

    ReplyDelete
  87. dulu gaji guru kecik org bising gaji xsetimpal dengan tugas mendidik anak bangsa,, sekarng orang dah angkat martabat guru malaysia ada pula yang dengki...

    ReplyDelete
  88. apsal nak dengki ngan cikgu lak..cikgu bkn saja mengajar budak tp byk kerje perkeranian yang nak kena buat...dahlah bdk2 zaman skrg ni pemalas unta padang pasir..bila budak berjaya mak bapak bangga kononnya anaknya pandai..bila gagagal cikgu yg dipersalahkan..takdenye nak dtg ucap terima kasih pd cikgu kalu anak berjaya...ptg2 kena g sek byk keje luar nak kena wat samapi anak sendiri tak terjaga...kain kali jdlah cikgu baru tau....poorah..

    ReplyDelete
  89. he he............klu tk bl org tk kata la...btlkn je la mn yg tk btl...tkyh bising2..byk lg kerjaya lain yg hebat2 n mulia jugak n sama jgk menyumbang pada negara kita ni tapi dalam bentuk yg lain ..btl tak? kat sini ada kerani,ada engineer,akitek,planner,juruteknik,jurutaip,nurse,bomba,polis,doktor,tukang kebun,tukang sapu,tukang kayu,pemandu,nelayan,pilot,pensyarah n lain2..semuanya menyumbang walaupun namanya tak semulia nama 'cikgu' ...TQ

    ReplyDelete
  90. betul la...org komen dah kata org dengki...sbb tu la jangkit kt student ...tkleh ditegur...kena jentik sikit dah sawan...skrg br i phm knp pelajar jd camtu tk professional langsung ...biar la diorg dgn dunia dorg...kt doakan je la mudah-mudahan cikgu-cikgu yg sewaktu dengannya insaf....muhasabah diri bila ditegur bkn melenting.kt citer psl kerjaya lain plk yg tk kurg menarik n penting jgk

    ReplyDelete
  91. patut la anak2 skang ni makin lama makin kurang ajar, perangai makin x senonoh. Klu dulu bila guru marah anak2 murid, guru rotan anak2 murid, mak ayah ckap terima kasih cikgu. Ajar anak saya utk jd insan, jd org brguna. Tp skng ni, guru jentik anak dorg ckt, mak ayah dtg sekolah, maki hamun cikgu nk saman cikgu, salahkan cikgu dan perasan yg ank2 dorg baek sgt. Buat semua tlg la renung2kan, xda cikgu bleh ke kamu nk didik anak2 kamu? mampu ke kamu? nk jadikan ank2 kamu brguna tanpa pertolongan mereka?? kamu yg sekarang ni mengutuk guru2 lahir dari didikan spa? bukan guru jugak ke. Ingatlah akan keberkatan ilmu tu. Mungkin kamu dah berjaya tp klu xdak keberkatan mungkin anak2 kamu yg akan menerima balasannya. bukan gaji soal nya, cubalah mnjadi seorng guru dahulu, tau perit pedih nya.. bukan senang nk mendidik tp senang untuk mengkritik.

    ReplyDelete
  92. Anonymous said...

    salam....sy guru lepasan ijazah dan bertugas hampir 3 tahun...bagi saya apa yg ditegur atau dikritik adalah untuk tujuan penambahbaikan.Rata-ratanya ingin membetulkan 'kecacatan' di dalam profession perguruan dari segi sahsiah dan bukan gaji.Saya akui ada kritikan yang melampau tapi sesetengahnya adalah benar dan ia adalah realiti yg perlu dihadapi.Masih ramai pelajar yg menghormati guru dan hanya sesetengah guru yang tidak mendapat penghormatan sedemikian rupa .Kenapa berlaku sedemikian,guru berkenaan harus bertanya pada diri sendiri dan betulkan diri.Sesuai dengan status 'pelajar' yg masih belajar, maka kita sebgai org yg 'terpelajar' harus mengajar dan bukan berputus asa atau mengeluh.MMg tugas sebagai guru tidak mudah dan semua orang tahu dan sebelum ini tiada yg mengkritik keperibadian guru dan berapa tangga gaji guru,adakah patut atau tidak dan lain-lain.Kerana nila setitik mmg akan rosak susu, maka nila yg setitik ini harus ditapis cepat-cepat atau dibuang atau apa sahaja tindakan....Cikgu tetap mulia di hati pelajar jika betul caranya.t.kasih....Berkhidmat Untuk Negara
    April 25, 2010 8:16 AM

    ReplyDelete
  93. utk pengetahuan penulis sebelum ni saya bekerja sebagai pegawai kerajaan.jika sebagai pegawai saya tak perlu membawa kerja ke rumah berbeza dgn guru.setiap hari banyak benda nak difikir.sesungguhnya saya agak tertekan dgn kerjaya baru ini tetapi kerana sayangkan anak bangsa saya tolak itu ketepi.harap penulis janganlah membandingkan kerjaya guru dengan pekerjaan yg lain.jika anda tidak berada disitu maka jangan cuba membuat perbandingan.dulu sayapun berfikir sama seperti awak tetapi skrang saya tahu guru bukan sesenang yg org ramai sangkakan.

    ReplyDelete
  94. iskh...tkde plk org kata kerja guru senang...yg org dok kata sikap sesetengah guru....c'mon la

    ReplyDelete
  95. Kalau gaji pokok guru tinggi kenapa penulis tak jadik guru jek? Daripada dengki gaji cikgu, baik dengki ngan gaji doktor ke, lawyer ke, Baru layak nak dengki...
    Dah kata gaji guru tinggi, byk kemudahan, apa lagi, jadi laa guru, ke tak layak sebab sekolah dulu bodoh sangat... ooo patut laa, bodoh...
    Orang bodoh ni reti nk komplen org jek...diri sendiri HAMPEH..

    ReplyDelete
  96. Saya sokong yang di atas..Penulis memang bodoh pun, sebab tu tak tahu gaji cikgu berapa, main hentam saja, bodoh katakan...apapun terima kasih doakan gaji cikgu setinggi tu...

    ReplyDelete
  97. Market Value menentukan gaji sesuatu profesion... Contohnya doktor, lagi mahal sebab kelayakan doktor lagi tinggi... Dah kelayakan cikgu pun tinggi jugak, memang patut pun dapat gaji tinggi... Dah penulis hebat sangat, jadi doktor je lah, dapat gaji mahal..
    Dah penulis dengki ngan gaji cikgu, apa lagi, jadik jer lah cikgu, peluang melalui KPLI terbuka luas, cuma KPM terima ke tidak kelulusan penulis...KPM ambik yang terbaik, tapi jika penulis tak layak, sori erkk...

    ReplyDelete
  98. MATA DUITAN BTL LA...ORG CITER PSL ATTITUDE...DEPA NI DOK KATA ORG JEALOUS PSL GAJI CIKGU...KLU GAJI CIKGU TINGGI SGT I PUN NAK JADI CIKGUTP TANAK LA JD CIKGU SBB GAJI...TK IKHLAS NAMANYA...YG NAK JADI CIKGU N MINAT JADI CIKGU MOHON LA CIKGU...YG TAK MINAT KERJA LAIN BANYAK LAGI...YG SESUAI DGN KELAYAKAN ANDA...DAH JGN CEMARKAN PERIBADI ANDA DGN MAKI HAMUN ORG LAIN....I TK SEBELAH SESIAPA N I BUKAN GURU JGK N GAJI I LBH DARI CIKGU TAPI SJ TERTARIK TGK BYK SGT YG RESPON.I THINK IT'S NOT ABOUT DENGKI LA..I'M NOT SAYING KEJE CIKGU TAK HEBAT TAPI KEJE LAIN PUN SAMA HEBATNYER ...SO SAMA 2 LA KEJE BAIK2

    ReplyDelete
  99. ye ker KPM ambik yg terbaikk je....

    ReplyDelete
  100. dulu masa kecik sampai besar cikgu ajar.skrang pertikai tanggungjawab cikgu.penulis...kalau beginilah anak murid saya, saya pun malu nak mengaku

    ReplyDelete
  101. yang terbaik adalah muhasabah diri..
    rezki setiap insan tu dah ditentukan oleh Allah..kalu gaji kita x tinggi, ttp bersyukur kerana lebih baik dr penganggur.
    apepun muhasabah diri.
    jgn asyik nak cr point kenekan org lain..
    x baik...Islam x ajar wat mcm tu..
    cuba pk, kenapa gaji aku x mcm dia?mungkin aku byk main mase muda...x bagi tumpuan mase cigu ajar...so, kene keje lebih kuat..
    kalu kita redha, ikhlas, insyaallah, Allah akan tambah rezki kita.
    jgn lupa sentiase berdoa..
    harap2 dibukakan hati penulis, disejukkan, dilembutkan supaya sedar akan kesilapan nya.

    ReplyDelete
  102. untuk pengetahuan penulis atrikel gaji permulaan guru hanya 1900 sahaja..itu pun kpli. mana datang nyer rm 2500.selidik dahulu sebelum membuat sesuatu kenyataan.untuk pengetahuan penulis mengajar bukan hanya memberi ilmu pengetahuan kepala pelajar tetapi menerapkan nilai-nilai murni ke dalam diri pelajar. bukan senang melatih murid-murid.jika penulis ingin merasa bagaimana nikmat nya bekerja seorang guru cubalah memohon memasuki alam perguruan dan anda akan memahami dengan sendirinya.jangan hanya sedap memberi pendapat. sekian...

    ReplyDelete
  103. pada saya, gaji cikgu perlu lagi tinggi... banyak jasa cikgu dah beri...dalam hidup saya sekarang...teringat lagi banyak2 cikgu yang mengajar...kalau boleh nak turn back the clock dan ucapkan terima kasih kepada mereka... orang yang jeles dan puas hati kepada cikgu tu termasuk penulis di atas dan sapa2 komen menyokong penulis TAK BERHATI PERUT langsung!

    ReplyDelete
  104. seharusnya sebelum penulis menulis artikel ini amatlah diharap penulis buat kajian dan selami perasaan guru.dah ramai guru2 luahkan bebanan tugas mereka.takkanlah mereka saja2 mereka.saya untuk bulan ini sahaja setiap sabtu bekerja.mcm2 aktiviti nak buat.kelas tambahan lagi.tapi itu bukan penghalang nak melemahkan semangat untuk mengajar.yg menjadi guru2 lemah dan hilang semangat kerja kerana wujudnya orang mcm PENULIS yg menulis ikut suka hati ajer.sedar sikit kenyataan kamu membuatkan ramai2 guru tak puas hati...saya pun tak paham apa yg penulis tak puas hati dgn gaji guru tapi bg saya pengorbanan guru tak ternilai dgn wang ringgit...mohonlah jadi guru penulis kalau hati sentiasa tak tenang dgn gaji2 guru...

    ReplyDelete
  105. Mana ada gaji guru permulaan sampai macam tu byaknya...he..kalau nak mengarang biar betul!!

    ReplyDelete
  106. jangan nak komplen..gaji guru naik sebab banyak sebab..kebanyakan nota fotostat yang dibekalkan kepada murid diguna melalui gaji guru...bayangkan sekali fotostat RM50, itu baru kos utk 1 kelas..cuba bayangkan kalau sorang guru ajar 4 kelas?
    macamana pula perkiraan utk kelas tambahan?duit minyak sapa nak bayar sedangkan anak murid menikmati kemudahan percuma dari sekolah...
    bukan nak kata apa, dalam kehidupan guru banyak korban masa berbanding pekerja gov lain..masa cuti pun kena kerja buat persediaan utk tahun baru..masa utk family tak ada.....

    ReplyDelete
  107. Uiii... asik2 cikgu je... nasib kakitangan bkn guru yg sekali bekeja kt sekolah..lg x d tgk org...huhu..klu cikgu d anta ke pendalaman bgtu juga ngn kakitangan bkn guru............

    ReplyDelete
  108. saper yg xmemahami profesion perguruan mmg sush..saper2 yg xtaw life as a educator,cuba tgk video2 dlm utube mngenai guru di pdalaman..dlm byk2 bidang,bidang ape jerk yg ada kt pdalaman??hutan2,bergaul ngan org asli,mandi air sngai,gna generator??guru lah weiiii...try korg rasa mcm mana sushnyer nk jadik guru..jgn duk kutuk2 guru sbb guru lah korg pndai mengenal huruf, nombor..fikir2 kan lah!!!

    ReplyDelete
  109. Excuse me think before you say coz its not true the teachers pay higher than the private sector. take note.and moreover the teacher posted to rural area sabah and sarawak had a miserable life esp no basic facilities.

    ReplyDelete
  110. Kerana guru-guru saya skarang dh jadi jururawat,tq wlaupun adik saya belum tadika masa mula-mula saya jadijururawat ni saya dh keje 23 thun gaji dia bawah sikit je dari saya takpe la tu rezeki masing-masing... gaji banyak ke sikit yang penting berkat. Tapi akhir-akhir ni hati saya berbuku je sebab anak dara 15 tahun saya asyik dirotan ditapak kaki oleh guru lelaki disebabkan masalah disiplin kecil misalnya tak hadhir sekolah ataupun terlewat seminit dua tiba di pintu pagar sekolah. Kalau betul pun itu dikatakan kesalahan takde guru pompuan ke nak rotan murid pompuan ke guru lelaki tu gatal cuba bayangkan macamne cara nak rotan tapak kaki orang lain. Satu lagi tudung singkat sign dengan pen sedangkan dalam buku undang-undang xde sebut ukuran pun kan elok denda murid tu g kelas ugama biar dia tahu hukum ugama jangan lah asyik nak denda je kan elok ajar apa yang diorang silap... Bagi no talipon ibubapa simpan xnak tepon bagitau anak-anak disiplin kurang memuaskan masa mesyuarat pibg cakap lain luar mesyuarat cakap lain, kalau ibubapa bersuara sikit anak dalam kelas kena perli2 oleh guru smpai merah telinga. sama-sama lah kite perbaiki mutu bangsa kite cikgu saya tetap ucapkan ribuan terima kasih pada golongn guru yang sentiasa mendidik anak bangsa ingatlah setiap kite adalah pemimpin kite akan dipertangjawabkan diakhirat nanti dengan apa yang kite pimpin...

    ReplyDelete
  111. Hi, sapa yang bagitahu Cik Penulis Yang Bijak dan Membuat Rujukan ini mengenai gaji permulaan guru ialah RM 2500??? Bijak sungguh Cik ni...sekolah mana dulu?

    ReplyDelete
  112. haha..pnat weh jd ckgu..pi pg blk ptg.. skolah aku msk 7.20 pg-2.40 br bis sesi P&P.. ada ari2 len lak blk 3.50.. kol 5.30 kna mai skolah plak lateh skuad bola sepak.. blk umh da mgrib.. mndi smyg tgk brita.. cek buku2 student lak... bsok ulang bhnda yg sm lak., ni aku ckgu yg blom kawen g.. kalo ckgu2 yg da kawen, lg la sibuk.. tggjwb terhadap isteri n ank2.. bkn mgajar ank org shj..ank sndiri di umh pon kna ajar gak.. kite x pyh la jeles anatara 1 sm len.. msg2 iklas wt keje........ sbb itu lah keje yg kite plh..kite truskan jelah

    ReplyDelete
  113. hah psl yg sesentengah tu ckp jd ckgu sbb xde keje len aku krg stuju... mybe geng2 KPLI n DPLI btol kot..tp x smuanye jgk...ada yg aply nk jd gr tp x dpt... maka diorg pon bljr la bidang len..pas bis bljr dibuka la kpli n dpli.. n diorg pon aply la sbb mmg mnt nk jd gr... utk yg mmg dr awl bljr kursus perguruan, mereka mmg minat.. n utk dpt kursus pndidikan, contohnye di usm penang, pljr msti dpt pointer 3.5 keatas.. itu pon utk 4 thn lpas.. dan yg terbaru, majoriti yg dpt kursus pndidikan mjoritinye 3.8-4.0.. hah! rnung lah sndiri..bkn snang nk jd guru...aku dl pon aply gr sbb mmg minat aku... jd jgn la ckp aply gr sbb xde keje len... sbb skrg ni mmg berebut rbut nk jd guru.. ble da brebut tu, saingannye pon sengit...jd, ingat lah..bkn snang nk jd gr

    ReplyDelete
  114. laa biasa la...kerajaan kena jaga la kebajikan guru2.....sebab....tiap kali mengundi....guru2 la menjadi punca undian untuk parti BARISAN NASIONAL....tiada guru2...kalah mengundi HAHAHHAHAHAHAHA murid2 siapa setuju angkat kaki dan blahhh hahahahahha lawak la korang ni...pasal ni pon nk bising....si penulis pon satu hal...ikut suka jer bantai taip....penulis bantai gelak kat depan pc...korang yg bergaduh sana sini.ok peace out murid2....

    ReplyDelete
  115. keja guru la senang.. dulu aku keja kilang naik bas ja.. tp dah jadi cikgu.. aku pakai 10 kereta mewah.. hari-hari boleh tido petang..hari-hari boleh makan kat kantin..hari-hari boleh marah orang...mana ada orang atas marah aku.. BOSS pun guru juga..JPN pun guru juga..Kementerian pun guru juga.. Mana boleh marah guru biasa..Gaji aku campur dengan elaun ada dekat 5 juta.. MAI La Jadi GUru... Guru silat ka.. Guru Yahya Ka .. MAHAguru ka.. KALAU nak rasa jadi kayaraya mai la jadi GURu..BEST wo... BANK RAKYAT gerenti jadi sahabat anda..

    ReplyDelete
  116. MEREPEK N MERAPU APA KORG NI KAT SINI....DAH ORG KOMEN TU,YG BETUL BUAT LA TELADAN N BETULKAN .TAK PROFESSIONAL LANGSUNG LA

    ReplyDelete
  117. korang nie kan...kalau nak wat posting tu..wat la kajian dulu...RM 2500 tu sikit sangat tu...korang x tau ker gaji permulaan guru laa ni Rupiah 3000 sebulan....hu..hu...semak2 la dulu..ikut suka ati korang jer...

    ReplyDelete
  118. HA HA...BAGI GAJI GAJI JUSA JE BARU PUAS HATI...DAH SUSAH SGT KEJE CIKGU KAN

    ReplyDelete
  119. he he....mcm budak2 la....cikgu mende...emosi sgt

    ReplyDelete
  120. mana la guru untung sangat tu...gaji permulaan RM2500, saya 15 tahun jadi cikgu baru gaji RM2710.99. pakai keta buruk, rumah buruk, anak ramai, tempat kerja jauh, rumah guru tadok. gaji abis wat beli minyak je.

    ReplyDelete
  121. salam...
    bkn stakat rm2500..nk gaji rm10k pon xper.. bila anak2 berjaya siap bleh gaji besar lg dr cikgu.. ape nk kisah rezeki masing2..klu dh rezeki terima seadanyer..syukurrrrr..

    ReplyDelete
  122. kepada penulis yang bijaksana dan bijakcakap

    aku cabar kau jadi cikgu seminggu jeeee,, x lama... aku bagi gaji kat kau dua bulan... apa macam,, ada mau kaaaa...

    jangan nak ajar itik berenang lah...
    kau ajar anak dua orang pun belum tentu berjaya... tapi cikgu boleh ajar sampai 40 orag..

    ReplyDelete
  123. apa yg cikgu ajar d sekolah bbeza ngn cara didikn ibubapa luar dari sekolah......example d rumah.. tp apapn...REZEKI MASING2... wuallahualam......

    ReplyDelete
  124. Dah cemburu sgt dgn gaji cikgu,jd la cikgu cik penulis oiii...mintak posting kat P3...cmfirm dpt gaji dekat 4000 sbln...tp layan ke cik penulis nk jd cikgu...entah2 blajar kt SPM je...

    ReplyDelete
  125. meh jadi guru disiplin kalo nak tau..mampus tak mampus..... nak banding dgn gaji DG 41 TU.NGAJA BUDAK SKRANG ..... NGALAHKAN SETAN

    ReplyDelete
  126. emmmm....aku ni cikgu baru lima tahun tahun ni mmg gaji aku 3000....sbb aku ada elaun warden...walau br 5 tahun...gaji pokok tak ada la sampai 2500....mungkin gaji slps ditambah elaun kot....

    apa apa pun jadi guru mmg penat....guru ni semua mrk kena jadi...

    semua kena tahu

    yg aku sedih banyak sgt aktiviti...hujung minggu lak tu

    terutama negeri johor ni....
    aku tgk pantai timur terengganu kelantan...result gempak...tp tak ada la sgt aktiviti....ni dah masuk bulan pmr dan spm...belambak aktiviti....adoi....
    pas tu pnp tak blh tinggal...kena belah badan cikgu jadi 3...satu g kelas...satu g meting...satu g koko...

    ReplyDelete
  127. masalah guru datang dari banyak sudut:
    1.pentakbir yang ada 5 kepala
    2.ppd yg banyak sgt aktiviti sbb nak saing ppd daerah lain
    3 kawan kawan yg duk cemburu klu ada baik gan pentadbir
    4.ibu bapa yang nak anak dapat A tak henti henti dtg sekolah
    5.ibu bapa yg tak ambik peduli pasal anak semua guru tanggung
    6.pejabat sekolah yg kerani lembab 5 bulan keje gaji pun tak buat ada gak
    7.kokurikulum...entah apa apa program dia.
    8.penyelia ptg yg suka jd pengetua
    9.pibg yg duk cari masalah cikgu jer
    10...pelajar yg malas......

    ReplyDelete
  128. dah la tu..buat je keje masing-masing...pohon je apa patut dipohon asal tau patut tak patut...tulis panjang2 pun bknnyer settle masalah

    ReplyDelete
  129. Cuba try test jadi cikgu , barulah komen ,
    lepas tu baru la tau macamana jadi cikgu,
    baru tau langit tinggi rendah .
    Sepeatutnya gaji cikgu buka 2.5-2.7 k
    tapi pokok 3 ribu ke atas .Siapa sokong ?

    ReplyDelete
  130. Yang banyak kutuk-kutuk ni pastinya bukan cikgu..
    Sebab mereka takkan pernah paham..?
    Kalau nak darah tinggi..?
    Nak test sejauh mana tahap kesabaran dalam kelas..?
    Kalau nak hampir tiap hari pening kepala dengan karenah 30 orang budak dalam kelas..?
    Try jadi cikgu dalam sebulan..!!
    Baru kau tahu..!!

    Cikgu pun manusia..
    Bukan malaikat..
    Sama macam pekerja lain juga..

    Blog kontroversi saya:
    http://mypanty.blogspot.com

    ReplyDelete
  131. mmg patut la keja kilang gaji 2k..xkan 8k pla..da tau keja kilang xkan apply guna master@phD kot?bengong!!

    ReplyDelete
  132. aku nk tanya ckit..org yg bagi komen di sini cuma cikgu ke..? pandai-pandai je kutuk cikgu pedalaman makan gaji buta, x masuk kelas mengajar, xpandai mengajar, n x bagi ilmu x murid. korang tau x murid2 pedalaman ni ssh nak ajar bkn mcm murid bandar. ada 2 tv pn x pernah tengok. klu ada pn jarang2 tngok tv. elektrik xde, ape lagi peralatan elektirk. dengan latar belakang keluarga yang seba kekurangan dan latar belakang budaya yang berbeza membuatkan mereka menghadapi pelbagai masalah. klu nak tau korang try la jd cikgu pedalaman. bar korang tau mcm mana budak2 kt pedalaman. nk crita sampai penuh satu page nie pn x abis..korang renung2kanlah sendiri..

    ReplyDelete
  133. Skg , PM dah mula crita pasal gaji .
    Saya menyokong gaji askar naik sebab merekalah menjaga kedaulatan negara setiap saat siap siaga .
    Saya menyokong gaji polis naik sebab merekalah
    yang menjaga keamanan dan keselamatan dalam negara 24 jam .
    Saya juga menyokong gaji kakitangan awam lain
    naik kerana harga barangan semakin naik termasuklah wang hantaran nak kahwin .

    Yang penting ekonomi pun sudah mula naik .
    Jadi saya amat menyokong gaji guru naik kerana
    merekalah yang berada dibarisan hadapan menyediakan generasi gemilang dan pemimpin masa depan . Tiada cikgu siapalah kita yang
    ada pada hari ini .

    Sama - samalah kita berdoa semoga negara kita
    akan terus aman makmur .

    SELAMAT HARI GURU , TERIMA KASIH CIKGU .

    ReplyDelete
  134. Dulu cikgu2 garang tapi hati tetap baik .
    Cikgu pernah rotan dan denda saya dengan segalamacam jenis denda . Tapi saya redha dan akui
    salah saya sendiri . Saya tidak pernah berdendam dengan cikgu . Walaupun saya degil
    tapi masalah diri saya sendiri , saya sebenarnya sentiasa hormat pada cikgu . kalau
    cikgu tidak buat begitu mungkin saya sudah jadi
    hantu black metal , ibu bapa mana tau , semua
    saya temberang .
    Syukur kepada Allah , berkat dibelasah dengan rotan dan kena maki hamun cikgu , sekarang saya
    sudah jadi manager besar dan hidup mewah .
    Terima kasih cikgu dan Selamat hari guru diucapkan , semoga panjang umur dan urah rezeki , amin .

    ReplyDelete
  135. Setuju... dulu cikgu-cikgu garang. Saya pernah dirotan, dihalau keluar kelas dan didenda sebab kerja rumah tak siap tapi takut nak mengadu ibu bapa. Takut kena tambah dengan rotan lagi.. Orang dulu-dulu hormat pada cikgu sebab meraka percaya guru mendenda kerana ingin mendidik anak-anak mereka.
    Berbeza dengan zaman sekarang, anak sedikit pun tak boleh dicuit. Macam mana cikgu nak mendidik... Terlebih sedikit guru salah.. terkurang pun salah... serba salah dibuatnya.
    Walau macam mana pun terima kasih cikgu...kerana rotan dan denda cikgu dulu, saya menjadi manusia sekarang. Bila dah besar baru terfikir, jika bukan kerana didikan cikgu.... entah lah .. Jasamu tetap kukenang n terima kasih cikgu

    ReplyDelete
  136. Salam buat semua...Slmt Hari Guru. Jgn marah dengan segala unsur-unsur negatif yang dilemparkan. Dengan nama Allah, ikhlaskan hati kita di dalam perjuangan mendidik anak bangsa kita. Hidup kita tidak lama...bertaubatlah.

    ReplyDelete
  137. Terima kasih kepada pengutuk2 dan pendendam kepada guru kerana sekurang-kurangnya dapat menyedarkan mereka , guru2 dan masyarakat bahawa tugas guru bukan main2 , bukan kerja makan angin , T/jawab guru melahirkan generasi cemerlang , terbilang dan gemilang dan pemimpin masa depan yang menentukan hidup mati , tengelam timbul agama , bangsa dan negara kita . Kerja guru bukan boleh temberang2 . ingatlah sekalian bahawa guru adalah ibubapa kita semasa disekolah . Jangan sampai hilang keberkatan hidup kita kerana dendam kesumat didalam hati sedangkan tiada sebab guru mendenda jika tiada kesilapan diri kita . Guru juga adalah manusia sama seperti ibubapa kita dirumah . Siapa yang terlajak kata dan melencong niatnya cepat-cepatlah bertaubat dari MAHAGURU .

    ReplyDelete
  138. btl...btl...btl...bab pukul,tarik telinga,kena denda tu perkara biasa sangat sbg murid sekolah yg tk cukup akal lg n itu semua tandanya guru tu bertanggungjawab nak sedarkan murid...kat situ mmg i sokong..cuma tolonglah kpd cikgu2 yg tk ikhlas nak jd cikgu ni.....perbetulkan niat anda dari sekarang....niatlah mengajar tu untuk mendidik bkn sekadar dapat gaji...Insyaallah apa sahaja tindkan anda hatta mendenda pelajar dgn niat nk membetulkn pelajar akan difahami oleh pelajar dan ibu bapa n jgn plk jadi takbur dgn selalu menyebut klu tak kerana guru tkdelah manusia cemerlang kat dunia ni..pls don't coz semuanya dari Allah dan dgn izinnya.Allah benci org takbur....istighfar byk2...kt semua sama di sisiNya.kakitangan awam or swasta yg lain pun sama berkhidmat untuk negara dan bangsa...sama-sama menyumbang....tegur dgn cara berhikmah sesuai dgn kelebihan anda sbg pendidik...salam

    ReplyDelete
  139. Saya ngaku dulu sy mintak jd cikgu sbb takde keje lain..saya ngaku saya mintak jadi cikgu dulu sbb saya ingat keje cikgu ni yang paling senang di dunia..tapi stelah 3 tahun berkhidmat sbg cikgu saya rasa saya dah silap..bagi saya inilah keje yang patut semua orang rasa sekali dalam seumur hidup kerana bagi saya pengalaman memberi ilmu selama 1 tahun lebih bermakna dari pengalaman 25 tahun saya mencari ilmu..terasa nikmatnya menjadi cikgu bila kali pertama air mata saya jatuh melihat anak2 murid saya berjaya dalam periksa..sejak dr hari tu saya cuba untuk ubah matlamat saya..saya tau saya banyak kelemahan tapi saya akan usaha untuk menjadi guru yg terbaik..biar la ilmu yang saya beri pada anak murid saya akan bantu mereka ubah nasib keluarga mereka..mengenai isu gaji ni,biasa laa bila berkaitan ngan duit ni mmg manusia pun boleh membunuh antara satu sama lain..itu rezeki masing-masing Allah dah tetapkan..tp nape nak bergaduh pasal duit ni..sbbnya semua orang yg kat atas ni sumenye bekerja, sumenye dapat gaji, sumenya dapat duit kan..cuma ada yang lebih ada yang kurang..cuba bayangkan orang yang takde keje tu, yang tak mampu bekerja tu..lagi kesian...mengajar di kawasan kampung dan melihat kehidupan anak2 murid saya ni mengajar saya supaya sentiasa bersyukur..kesimpulannya, apa pun keje yang kita buat Allah dah tentukan ganjaran yang
    setimpal dengan usaha yang kita dah lakukan..itu janji Allah..salam

    ReplyDelete
  140. Itu la namanya rezeki guru sudah ditentukan oleh Allah swt .
    berkat doa anak-anak murid yang simpati kepada guru - guru mereka . Selama ini gaji guru dah la kecil , sebahagian pula digunakan untuk kos-kos berkaitan murid , pnp dan derma -derma yang
    hadir hampir setiap hari . Tidak percaya tanya
    guru-guru senior .

    ReplyDelete
  141. Tanpa guru,siapalah kita...tanpa guru cik penulis ni menulis pon tak reti..jgn uat kyataan tnpa myelami dlu profesion guru ni...Murid zaman skang bkn murid zamn dlu..kita dlu tgk ckgu pon lari..tp skang murid npk ckgu uat bangang je..Pasal gaji tu,saya ni guru lepasan ijazah..gaji POKOK RM1901 je ekkk?Mna engkau korek gaji pmulaan kami rm 2500 tu?Dari otak tak betol ngko tu ker??Satu je aku nk ckp,sebelum buat sesuatu kaji betul2...bukak kertas kerja pastu engkau g bg kat kementerian Pelajaran...kot2 Ment pelajaran nk bg kami gaji POKOK rm2500...igt keje ckgu sng mcm sesenang ko kutuk kami ni?Cube jd ckgu 1minggu..aku jamin ko takkan kutuk ckgu sampai bila2...

    ReplyDelete
  142. Bagus juga jika gaji pokok guru RM2,500 hingga RM2,700 atau lebih lagi ... jadi kenyataan . Masin mulut anda .

    Terima Kasih bro ...
    Pantun khas buat anda ..

    Masuk pusat pengajian tinggi ,
    Masuk Universiti sama serupa ;
    Kalau sudah berpangkat tinggi ,
    Guru sekolah jangan dilupa .

    ReplyDelete
  143. Sebagai cikgu yang dah banyak kena fitnah ni, aku tak halalkan ilmu yang aku ajar pada korang,anak-anak korang, cucu korang, sedara mara korang,yang suka sangat mengeji walaupun salahnya cikgu tu hanya besar titik pensel je,(kalau terkena la), dunia akhirat.

    ReplyDelete
  144. Kalau gaji mula pokok cikgu lagi tinggi dari
    gaji PTD ok gak . Sebab kerja PTd berganda-ganga lebih mudah dari cikgu .

    ReplyDelete
  145. 'dulu....aku jadi tukang padam papan hitam, aku..berdiri atas kerusi, tgu cikgu tak masuk kelas sibuk dgn koperasi, latih budak main bola,ngajar budak2 yg pandai shj'..kini Alhamdullilah aku berjaya dapat Phd!...belum terlambat 'selamat hari guru'.

    ReplyDelete
  146. Dari sudut gaya bahasa dan gerak geri kematangan nampaknya mengambarkan anda tiada Ph.D , mungkin phd yang lagi satu kot . Gaya macam budak baru gred SPM je .
    dari MAHAGURU .

    ReplyDelete
  147. dari satu sudut, klu bayaran gaji ni dijadikan isu...sampai bila pun x habis...duk cemburu sesama sendiri....yang adilnya, bayaran gaji ni haruslah dinilai dari segi kursus yang diambil.... maksudnya kena sekatakan pada satu-satu tahap....contohnya bg tahap diploma, kerajaan dah tentukan byk mana yg harus dapat....so, follow la ape yg dah ditetapkan tu....

    ReplyDelete
  148. xyah cakap sal gaji dl..cuba TRY wat RPH sains sat??yang lengkap yer..thanks^^(baru ko taw camna nak jadi cekgu, ingat kami masuk kelas ikut sedap ati jak ke hmm..)

    ReplyDelete
  149. AKU RASA SUKATAN PELAJARAN SAMA JE TIAP TAHUN.MAKNANYA TIAP2 TAHUN KO AJAR MENDE YG SAMA CUMA BEBUDAK JE YG LAIN. LU PIKIR LA SENDIRI ...

    ReplyDelete
  150. dulu cikgu gaji kecil kena keji ,
    eleh , cikgu gaji kecik baik kerja kilang .
    sekarang gaji cikgu besar sikit , tapi ramai pulak yang iri hati , tapi yang iri hati tak nak pula jadi cikgu sebab jadi cikgu memang susah .
    Dato Hisamuddin Tun Hussein dan Dato Sri Najib Tun Razak patut dijadikan contoh sebab mereka adalah anak murid yang mengenang jasa guru dan berusaha bersungguh-sungguh menaikkan martabat guru , walaupun mereka berkedudukan dan berpangkat tinggi .Hanya Allah swt saja yang dapat membalas budi baik mereka . Jadi dapatlah guru2 sekarang ni merasa senang sikit .

    ReplyDelete
  151. Terima kasih cikgu-cikgu yang telah mengajar saya dahulu... Saya kini insan berguna. Dan, insyaAllah... saya akan berusaha mendidik anak bangsa seperti mana cikgu-cikgu mendidik saya agar mereka menjadi insan berguna.

    Apa ada pada gaji guru... pandang pada apa hasilnya. Jangan hina guru... kerana dia, kamu semua padai menyusun indah bahasa. Tahniah kepada semua guru yang berjasa.

    Kepada guru yang masih leka dan alpa, ingatlah... hidup kita seperti roda. Anak orang di tangan kita... anak kita??? InsyaAllah, yang baik pasti akan ada balasannya.

    Kepada penjawat awam yang lain, dan pekerja swasta... anda sama berjasa.

    ReplyDelete
  152. di rumah ada Astro, di sekolah ada guru (macam-macam ada),guru-kekadang jadi tukang kebun(landscapping), kekadang jadi kerani(filing), lepas tu jadi juruelektrik(blackout pulak), ada masa pulak jadi mekanik (repair alatan), terpaksa jadi doktor/bomoh (anak murid sakit), jadi pemandu ambulan (pelajar cedera), boleh pulak jadi hakim tu (pelajar buat hal),tiba pulak jadi kontraktor(lantai pecah sikit)(buat mural),ada pulak jadi pakar sakit jiwa(masalah keluarga murid), tak pasal-pasal jadi pelakon, penyanyi, pelawak (nak bagi pengajaran & pembelajaran menarik)..........tu baru diantara tugas sampingan guru selain dari tugas mengajar.

    Kojo lain, biasonyo skop tugas agak detail, tapi kojo guru nih sorupo rojak, tu pasallah gaji dio mahal, ada paham, kalo tak paham mai den skolah kan kao!!!

    ReplyDelete
  153. Betul-betul betul-betul , ado kalo ponjat pokok kelapo , cari kayu api tuk perkhemahan pon ado yo .
    . Elaun tak ado leceh claim , duit sendiri lagi keluar, itulah hakikatnya jadi guru .
    Syukur kpd Allah sobab jadi guru , badan sihat,
    dilimpahkan rezeki .
    Guru kampung .

    ReplyDelete
  154. ermmmmm...gaji cikgu cikgu KPLI yg baru mula mengajar pun baru RM1901.80...mana ada samapi 2500...penulis ni cuba nak menipu....apa2 pun guru mmg semua pekerjaan dibuat...tak der masalah pun...tanpa gugu tidak adalah tentera,polis,jurutera,dan banyak lagi..jadi,usahlah dipertikai gaji guru...besar pengorbanannya...yg kijo kilang sbg ooperator or apa2 position pun,jgn lah nak cemburu...g sambung belajar...jadi guru boleh kijo separuh hari...amacam?

    ReplyDelete
  155. tolong siasat siapa penulis ni yg kata gaji guru tinggi.....kita belasah dia smpai mampus...aku nak sumbat duit gaji aku dlm pungkok dia..cibai betui...

    ReplyDelete
  156. ade sape2 dr jpa yg bole betulkan fakta penulis ni x? cikgu2 pun x yah sembang la keje cikgu susah bla2..smpai kiamat x abes.sume profesion ada bahagian masing.ade kesukaran masing2.cikgu2 sume byk kan muhasabah diri dr dok meroyan ke hulu ke hilir.kalo cikgu2 rase performance bagus,ramai anak didik yg dh berjaya x perlu nk sentap2 dengan kritikan mcm ni.

    ReplyDelete
  157. saya student so tak tau gaji cikgu brp. apa yg sy nk share ialah sy bsyukur dpt cgu yg baik. sanggup balik lambat ngajar sy maths...tp bilik guru memang tak selesa..panas..kecik...nk duduk sebelah cgu pun tak de tempat..meja cgu kecik dgn buku student yg btimbun...aircon pun tak de..kat ofis, kakak kerani dok dlm aircon, meja pun besar dgn komputer sekali...dulu ingat cita2 nk jadi kerani sebab ingat gaji besar dari cikgu tp skrg dah ubah cita2.cikgu gak yg motivate kami utk lebih bjaya dan cgu sabar je mlayan kami...kdg2 photostat pass yrs or notes utk kami pakai duit sendiri...sekolah takde duit..apa pun sy sgt mghargai cikgu saya.Terima kasih cikgu.

    ReplyDelete
  158. bila gak nye krajaan nak maksm gaji pekerja swasta

    ReplyDelete
  159. Anonymous said...

    Sebagai cikgu yang dah banyak kena fitnah ni, aku tak halalkan ilmu yang aku ajar pada korang,anak-anak korang, cucu korang, sedara mara korang,yang suka sangat mengeji walaupun salahnya cikgu tu hanya besar titik pensel je,(kalau terkena la), dunia akhirat.
    May 26, 2010 9:58 PM

    bolehker anda sebagai seorg guru untuk tidak menghalalkan ilmu Allah ?? conpius nie.. cikgu ckigu zmn skrg xleh kena tegur ker?? terima laa dengan berhemah teguran.. nie cara reply coment tak menggambarkan mcm seorg guru yg patut untuk dihormati.. sorry aa kalo terasa.. ilmu itu dtg dari Yg Esa,kite cuma menyampaikan.. gurukan ibarat lilin..yg memberi cahaya... pikir pikirkanlaah...

    ReplyDelete
  160. Saye mengajar 3 kelas yg teruk dari segi disiplin mahupun akademik....selesai mengajar saye memang stress. Ditambah dgn kerisauan apabile ilmu yg di ajar tu tak dipraktikkan baik dlm peperiksaan mahupun dlm kehidupan seharian. Memang tension bile mengajar murid2 yg degil, malas dan kurang ajar. Tp itu tdk bermakne kite sbg cikgu senang2 nak haramkan ilmu yg kite curahkan pd mrk. Saye pun ade 3 org anak dan saye berpendirian bahawe kalau kite mengajar anak2 org lain dgn penuh tanggungjawab dan ikhlas, insyaallah..anak2 kite pun akan berjaye juge. Saye pun manusia biase, pernah beberape kali terlepas batasan menghukum anak2 murid saye atas sbb marah yg tak terkawal krn ade yg tak beri penuh perhatian malah mengganggu murid lain yg nak belajar. Tp saye sentiase mendoakan agar mrk terbuka hati utk belajar. Guru2 jgnla berfikiran sempit....biarlah ilmu yg kite curahkan pd anak2 bangse tu diberkati. Jgnla kite mengharamkan ilmu yg kite sampaikan krn manelah tahu, satu hari nnti, anak2 kite, keluarge kite takkan mendpt ilmu yg dicurahkan oleh org lain.

    ReplyDelete
  161. Tanggungjawab seorang guru ialah mengajar dan bukan meminta (demand) manakala tanggungjawab seorang murid ialah belajar dan membayar upah kepada orang yang mengajarnya. Upah tersebut merupakan hak bagi guru.

    ReplyDelete
  162. Letih la nak komen pasal gaji guru.... orang yang berkuasa tak ambil pot pun.... Sebenasrnya mengikut pengalaman dan pengetahuan aku... yang selama ni guru bising-bising bukan nak gaji lebih sangat daripada penjawat awam orang lain.... tapi NAK KESAMARATAAN GAJI DAN KENAIKAN PANGKAT YANG SAMA RATA DENGAN PENJAWAT AWAM YANG LAIN. bayangkan rakan satu batch di universiti berkerjaya sebagai PTD atau mana-mana sektor kerajaan yang lain... gaji dan pangkatnya lebih tinggi dengan rakan mereka yang masuk profesion guru.... Cuma perbezaan ini je yang jelas nampak bagi ORANG YANG MAHU MEMIKIR DAN MENGANALISA.

    ReplyDelete
  163. terima kasih cikgu..
    jasamu dikenang...
    tanpamu aku tesesat di lautan hidup,
    begitu besar pengorbanan mu guru..
    biarpun umpat keji dan fitnah melanda,
    kau tetap teguh mendidik anak bangsa.. tanpamu..penulis blog ini tentu tidak tahu nak membaca dan menulis.. tanpamu..penulis blog ini tidak kenal erti BLOG...

    keranamu guru..
    aku memahami..mengerti
    bertapa dirimu begitu mulia..
    sehinggakan aku berjaya..
    menjadi seorang doktor ... dan adikku menjadi peguam..
    semuanya atas pengorbanan mu cikgu..
    asalku di kampung pedalaman..
    kau sanggup meredah hutan ..
    demi mengajar dan medidik kami..
    oh cikgu... syukur pada Allah..
    tanpamu kami mungkin..masih hidup di bawah tempurung...
    wakalupun gajimu tidak setimpal..
    kau tetap gigih mengajar kami..
    sedih hati ini...bila golongan mu dipertikaikan...
    sedangkan mereka juga
    pernah... diajar oleh guru..
    tanpa guru...siapalah mereka..
    yang hanya tahu berkata2..
    tapi x tahu menilai...
    oh..guruku...
    kuatkan semangat...
    abaikan kejian...
    demi negara bangsa...
    terima kasih cikgu...

    ReplyDelete
  164. ORANG YANG COMPLAINT BELUM TENTU BERATTITUDE.. guru2 semua pun ada juga yg tidak menjaga attitude.Atas nama guru juga seorg manusia biasa, tidak sempurna. Ada guru kadangkala attitude nya tidak dinafikan ada ciri2 d atas, bukan SEMUA ttp krn nila setitik rosak susu sebelanga. Yang x stuju saya rasa anda tentu pendidik yg berattitude dan mempunyai prinsip atau pegangan sbg cekgu. Ttg cekgu yg x berattitude pd pndgn saya byk faktor yg menyumbang, brgantung kpd situasi individu. ada guru x berattitude krn suasana d tmpt kerja, hubungan dgn pentadbir, ikut attitude kawan, atau memang guru tersebut semulajadi x berattitude. mudah2an guru2 golongan ini dpt memperbaiki kelemahan diri. Namun, saya juga percaya masih ramai cgu yang berattitude dan memikul amanah sbg pendidik berijazah. Beban tugas guru memang berat, x habis di sekolah sambung d rumah. Nk cite 1 persatu sgt panjg, hanya Allah yg maha mengetahui. Sekiranya, anda mahu mengemukakan pndangan biarlah yg membina kerjaya guru bukan menghina atau mengutuk kerana setiap huruf yg anda taip itu adalah tunjuk ajar daripada seorang yg bernama guru. Guru pembina negara bangsa. Guru mendidik bukan hanya untuk tahu membaca, tetapi berusaha untuk membentuk sahsiah pelajar di dalam keadaan pelajar yang trdedah dgn kebejatan sosial waktu ini. Mudah ke? Tepuk dada tanya selera sesungguhnya bukan semudah mengajar 123 kerjaya ini.

    ReplyDelete
  165. ya..saya setuju..
    meh la apply jd cikgu..
    posting kat pulau2, kat pedalama...
    baru KAU tau bagaimana rasanya...
    tahu komplen saja..
    ingat kerja cikgu senang ke?
    berfikir dan fahami sebelum mengulas..
    sedangkan dulu KAU pun diajar oleh guru juga...
    tanpa guru, KAU is NOTHING laa..

    ReplyDelete
  166. Gaji banyak kena setimpal dengan job load and description. Kalau gaji mahal tapi tak boleh deliver pun tak guna..same goes to kerja swasta. Bezanya kerja swasta boleh keja 24/7 dan cuti yg limited berbanding keja cekgu. maybe sebab tu org ramai pertikaikan pasal gaji cikgu.Apa2 pun cikgu wajib dihormati barula berkat ilmu yang dicurahkan..

    ReplyDelete
  167. kalau setakat guru biasa, gaji tidaklah sebesar mana.. bandingkan dengan pekerja kilang technician lulusan ikm gaji lebih kurang sama.. di mana besarnya gaji seorang guru? rumah besar, keta besar itu semua kalau dapat partner seumur hidup yang BESAR juga.. ataupun guru yang bijak berniaga, jangan salahkan guru berniaga klu dh tanggungan ramai, gaji terhad, dan itu pun salah satu punca rezeki tetapi tidaklah sampai berniaga di dalam kelas. kerja banyak, sampai bwk balik umah, kdg2 4 kali sabtu overtime.. tp GAJI GURU TAK KIRA OVERTIME tu sumer.. kira timbal balik lah waktu cuti sekolah tu sumer..

    ReplyDelete
  168. itu gaji basic,belum campur claim TNT nye lagi,kalau SU koko mau seribu cecah sebulan,tapi sampai PPD kena potong tinggal la lima ratus.standard lah tu..

    ReplyDelete
  169. mamat-mamat yang ada kat sini ... tolong la jangan bangkitkan isu guru tak beratitud atau culas dalam kerjaya... ini semua bukan atas alasan dia ni berprofesion guru... itu adalah masalah peribadi dia sendiri. mana pekerja pun tak kira kerjaya apa sama ada sektor awam atau swasta kalau dah spesis yang tak nak kerja sungguh2 apa nak buat... memang hasil keturunannya kot... Lebih baik dalam isu ni tumpukan pada kesamarataan dan peluang kenaikan pangkat yang sama dalam sektor kerajaan. Itu je... janganl;ah disebabkan satu-satu kerjaya yang terdedah dengan risiko rasuah maka gaji mereka akan dinaikkan spt polis sedanmgakan apahal dengan kerjaya profesional yang ada ijazah pun kalah dengan kenaikan gaji mereka. Begitu jugalah dengan askar... dah itu kerjaya dan pilihan mereka ... seharusnya gaji diberikan atas dasar kelulusan mereka. takkan kot gaji pemotong rumput yang kerja ditengah panas lebih tinggi daripada managing director atas dasar mereka lebih susah bekerja. fikir-fikirkan lah... sori terover dan agak terkeluar tajuk...

    ReplyDelete
  170. mak aku cikgu...tp hidup kami tak mewah...jururera pom...org yg ckp gaji ckgu mhl cubala tngk mcmana kehidupan cikgu...sesapa yg xrase mcm ni la...ditomah mcm2...padahal gutu tu ikhlas...berapa kerat je yg xikhlas?kalau rmi guru xelok...xrmi la yg jd jurutera, jururawat, doktor...pikirla dulu sblm ckp...cikgu sebenarnya terlalu berlembut selama ni...tolong la hormatkan guru sikit...

    ReplyDelete
  171. satu lagi...tolongla jngn mengata orang...tolong cermin diri sendiri tu baik dulu...jaga diri sendiri...jaga anak supaya berkelakuan bek...jngn smpai cikgu kat sekolah yang kena ajar...jngn angkuh dalam berbicara...hormat sesama insan...itu semua yang diajar guru-guru seluruh dunia...

    ReplyDelete
  172. Itulah cakap tak tengok fakta.. gaji permulaan guru pun tak tahu... gaji permulaan tak sampai RM2500 lah ... itu lah main belasa ja cakap... lupa siapa yg jadikan dia pandai... cakap main agak2 ja... kepada penulis yang malang ni cuba buat kajian tentang sesuatu barulah tulis dan pastikan ia tidak menyinggung perasaan org lain... terutama guru2 yg telah mengajar awak tu... tak berkat tau ... guru ibarat ibu bapa kedua selepas ibu bapa kandung...

    ReplyDelete
  173. salam sume,,korang jgn pertikai dengan gaji guru jer?ada korang ambik tahu cmna gaji tentera kita?keje takda ot,,walaupon 48jam non stop..tinggal anak bini,,keluarga,,,bila2 masa leh panggil,,,tp gaji?...tp alhamdulillah,,,rezki dimana2,,

    ReplyDelete
  174. salam bro..gua setuju,,orng luar tengk memang hebat,,aku anggota tudm,,technition pesawat lg..org bajek gaji gua 2 3ribu,,tp belajar 4tahun keje 4tahun dah 8tahun bro gua keje tp gaji x sampai pon 2ribu,,cmna tue?nak mengadu kat sapa tue bro...

    ReplyDelete
  175. sektor swasta pemangkin ekonomi negara..guru-guru kena contohi mcm mana pekerja swasta berkerja.baru lebih berdaya saing

    ReplyDelete
  176. Saya ni Guru cemerlang oku kebangsaan...sepatutnya bagi le elauan khas kepada kamai yang tak berapa ramai ni

    ReplyDelete
  177. Berapa ramai guru-guru dan penjawat sektor awam kat Malaysia ni?? kurang lebih 1 juta saja. Selebihnya 20 juta lebih adalah pekerja sektor swasta dan pelbagai sektor. NUTP dan CUEPACS buat tuntutan tak munasabah, kerajaan pulak terlalu memanjakan, membelai dan mengusap kepala 1 juta ni, hingga terlupa kepala 20 juta lebih lagi. MTUC minta gaji minimum 1200 tak dapat dapat , turun ke 900 saja pun tak dapat dapat. tau tau gaji guru dan penjawat awam di naik kan menjulang julang bak api membakar..kesannya harga barang keperluan naik dan rakyat 20 juta lebih tertindas. Kami di sektor industri menjana ekonomi negara dan pembayar cukai terbanyak di LHDN , tanpa kami mana kerajaan nak bayar gaji guru-guru dan penjawat awam lain? Nak harap duit jual kelapa sawit je ke? , nak harap duit cukai judi je ke? Bukan nak memperlekehkan guru-guru , tapi kita semua mesti sedar diri la sikit, kita ni umpama rantaian yang saling memerlukan. Tak kemana nya kalau nak bahaskan kerja siapa yang susah , gaji siapa yang tinggi , cuti siapa yang banyak . Cikgu sessi pagi masuk 7.30pagi , pukul 3 ke 4 petang rasa nya dah ada kat rumah , kami di sektor Industri masuk pukul 8 pagi , pukul 9 ke 10 malam baru ada kat rumah , cikgu ada masa borak-borak dalam kerja , cuti berlambak-lambak , banyak masa berpolitik nya parti itu la parti ini la , takat bawak balik kerja kat rumah..nak semak buku murid la tu dah tugas kena la buat. Bukan dia yang semak pun, kadang tu suruh anak buah yang buat. Camne kalau NUTP bawak cikgu cikgu buat lawatan ke sektor swasta dan industri , tengok dan bandingkan kualiti kerja siapa paling tinggi. Jangan ingat diri sendiri pandai sebab ada diploma ada degree , kami pun ada semuanya dari sijil , diploma , degree cuma kami tak dapat jadi cikgu sebab nak masuk maktab dulu, kami tak ada orang dalam atau mak bapak kami bukan parti kerajaan. DAH DAPAT GAJI TINGGI , KUALITI KERJA PUN MESTI LAH TINGGI , JANGAN MAKAN GAJI BUTA , NANTI GENERASI AKAN DATANG TURUT BUTA JUGAK.

    ReplyDelete
  178. Sebenarnya hanya tahun kebelakangan ini saja gaji kakitangan awam dinaikkan itu pun hanya untuk menyamatarafkan gaji dengan kaki tangan swasta yang berkelayakan lebih kurang sama atau lebih rendah lagi . Contohnya tecnition swasta bergaji lebih tinggi dpd. jurutera awam .

    Malahan sehingga sekarang ada gaji kakitangan awam masih berada dibawah paras kemiskinan .

    Kalau nak dibanding gaji bagi tahun 2000 kebawah gaji k/tangan awam lagi rendah berbandung kos hidup sedangkan dimasa itu lebih ramai yang lebih suka kerja swasta kerana gaji jauh lebih tinggi .

    Masa itu umur saya hampir 30 an kelulusan diploma kerja cikgu gaji sekitar RM 800 .
    anak saudara umur 20 an kelulusan sijil IKM
    kerja tecnition gaji pokok hampir RM 2000 tambah ot lagi parah beza . Cikgu balik kampung naik cup , pekerja swasta dah ada kereta . Itulah hakikatnya sebagai kakitangan awam .

    ReplyDelete
  179. AKU RASA X PATUT CIKGU MINTA ELAUN PENDALAMAN.CUBA CIKGU SEKELIAN TENGOK SEKTOR LAIN YG KERJA DI PENDALAMAN ADAKAH DIAORANG BISING ?. ASKAR, POLIS, JABATAN HUTAN, NURSE, BOLEH KATA SEMUA JABATAN ADA YG DITEMPATKAN DIPENDALAMAN MACAMANA CIKGU JUGA. BAYANGKAN JIKA MEREKA MENUNTUT ELAUN YG SAMA. JANGAN RASA KERJA CIKGU TU SUSAH. KERJA JABATAN LAIN SENANG KE. ADIK BERADIK DAN SEDARA SAYA 7 ORG KERJA CIKGU. 3 ORG POLIS, 1 ASKAR, 1 JAGA, 1 JURUTERA, 1 PEG PENDIDIKAN DAERAH, 1 PEG PERHUTANAN, 1 PENSARAH, 2 DOKTOR DAN ANAK SAYA LEPASAN IJAZAH KERJA SWASTA. SAYA MASAK DENGAN MASALAH MEREKA MASING MASING. PADA PANDANGAN SAYA X PANDAI NI RASA X ADIL JIKA CIKGU MENGADA NGADA NAK GAJI DAN ELAUN LEBIH. BERPADALAH DGN GAJI DAN KERJA YG ANDA LAKUKAN. SEDARLAH KEPDA ORG YG LEBIH SUSAH DARI KITA. SAYA ULANG LAGI 'JANGAN MENGADA NGADA'.

    ReplyDelete
  180. Oooi mangkuk...!!!! yang ko melalut pasal elaun pendalaman. cuba ko tengok asal tajuk asal.... pasal gaji basic. yang atas tu melau sampai RM2500. Yang jangan ikut kot...

    ReplyDelete
  181. lebih kasihan pada pekerja sektor swasta,cth pekerja kilang proton adk saya sndiri masih gaji rm450..pada saya sebelum kerajaan nak jadikan negara kita negara berpendapatan tinggi & membayar gaji yg tinggi kpd profesional luar supaya balik berkerja di malaysia,kerajaan kena tgk juga saranan dari Pihak MTUC soal gaji pokok 900 ni..pasal elaun pedalaman.ada yg dpt 500 & 1000.ikut tempat.cikgu2 juga ada elaun BISP,gred 29 & 32 dpt 10%,gred 41 dpt 5%..

    ReplyDelete
  182. mmmm..x masuk akal la starting cg 2500..x sampai 2000 strting cg... mmm..byk kerja yg x spttnya dpt gaji tggi nape x dipertikaikn..mcm ni la bdk2 skang, x tau nk hargai n hormat cg.. x mcm dulu, nk angkat muka skit pn dh tkt sbb terlalu hormatkn cg..fikir2 kn la...

    ReplyDelete
  183. Tak baik mengata-ngata cikgu itulah , inilah
    Cikgu ibarat ibubapa kita juga . Walaupun saya
    tidak berapa pandai disekolah , tapi bila dah dewasa ada juga kereta baru , jumpa cikgu ada masih pakai kapcai , ada juga pakai kereta seken2, itu pun dah kira ok , tapi cikgu - cikgu yang saya jumpa rock steady je .Anak ramai gaji kecil . Kesian cikgu .

    Sekarang bila jumpa / terjumpa guru-guru saya
    dah ramai pakai kereta baru , ada pakai kereta besar , rumah sesuai , gaji dan elaun munasabah dengan taraf mereka , anak-anak berjaya .

    Saya sebagai murid tumpang gembira . Dapat juga
    cikgu - cikgu saya merasa senang sikit berbanding dulu .

    Yang penting kita selalu meminta keampunan untuk guru - guru kita sebagaimana ibubapa kita juga . Insyallah berkat hidup .

    Kalau tak berkat gaji besar manapun tak cukup ,
    sampai dengki - dengki dan mengata-ngata cikgu
    gaji besar sangatlah , tak patutlah , mengada -ngadalah dsb.
    Diharaplah ingat - mengingati sesama kita.

    anggaplah itu semua memang tertulis sudah rezeki guru . MURID DUNGU

    ReplyDelete
  184. hahaha....dulu aku kutuk cikgu....tup..tup skang aku dah jadi cikgu....yang kutuk-kutuk tue mesti apply cikgu tak dapat-dapat tue....cam bini aku huha.....best jadi cikgu....duit ok...pahala pun dapat......yang x bestnyer cuti guru mengandung lama sangat....guru lain plak kena ambil alih tugas....dah lah mengandung satahun skali plak tue hahaha......

    ReplyDelete
  185. jgn ske buat fitnah n mengata2........ckp yg baek2 sudah laa...guru the best...mmg patot gaji naik...

    ReplyDelete
  186. Alhamdulillah........ramai yg masih sedar kat dunia ni masih ada cikgu..i luv u all..

    ReplyDelete
  187. Bagi yang xpuas hati dengan guru tu..pigila mohon jagi guru...jangan merepek ja di sini..jangan pula cakap xminat..kan gaji guru lumayan..orang bodoh ja tak nak...em..lau xdpt temu duga.Sah! memang xlayak jadi guru..layak jadi tukang komen ja..

    ReplyDelete
  188. tu guru yg bersiswazah... klu guru yg masih ngn sijil diploma same jek.... gaji below 2k klu mula2 jd guru... smentara nk naik gaji dan abeh lu gaji dok wat personal loan.. desakan hidup.. tambah2 dok dibandar besar disekitar slangor... ditambah plk ngan belanja anak, blanja taska, nursery, mkn, minum, pampers, bla bla bla.. alkisahnyee... gaji cekgu bukanya menjanjikan ape2 kesengangan hidup... bohong je sume tu...

    ReplyDelete
  189. cikgu skng lebih pentingkan gaji yang lumayan dari mendidik anak bangsa... pasal tu lah ramai anak bangsa yang bagus dalam pelajaran tetapi teruk dalam akidah... tu semua salah cikgu... kerana masa bnyk anakbangsa bnyk dihabiskan di sekolah berbanding di rumah.....

    ReplyDelete
  190. nak kata kat cikgu....pikir-pikirla...cuba datang ngajar dalam seminggu tengok macam mana...lagi satu...tanpa guru...sape2 pun tak akan berjaya.bab gaji tu...selidik dulu baru tulis...kalau tak tahu lebih baik diam...nanti banyak salahnye.

    ReplyDelete
  191. teruk dlm akidah??? bukan ke tu tanggungjawab ibu bapa.yeke masa banyak abes kat sekolah?rasenye sekolah dari jam 7.30-2.00 ...mase lain mungkin ngn kawan..jadi sepa yg patut pantau pergaulan anak2? tu pun cigu jg ke yg kena buat. cigu pn ada ank sdiri jugak. bertimbangrasa la...ibu bapa pn jgn la nk lepas tgn je. apa yg baik x pn disebut,tau nk kutuk je.

    ReplyDelete
  192. Cikgu2, dah laa belajar senang. Silibus, assignment ntah apa2 ntah. Kerja gaji besar, kerja lebih sikit komplen banyak. Cuti berlambak, cuti bersalin laki pun dapat cuti. Bawak pulak kereta VIOS or CITY. Mampu laa kononnya...
    Aku ni kerja swasta dah 7 tahun jadik engineer, gaji tak sampai 2.5k pun. Balajar kat U sampai nak pecah kepala tapi kerja gaji kecik. Pendapatan negara 60% adalah dari proses pembuatan & pertanian. Cikgu pulak dok menghabiskan wang negara jer.. Cukup laa tu..

    ReplyDelete
  193. Siapa suruh tak nak jadi cikgu ?

    Apa yang pasti lepas ni gaji cikgu naik lagi
    melambung2 . jom mari mohon kerja cikgu ramai2
    kalau dapat nasib la . Kalau tak dapat jangan
    mengata2 pulak , kira tak puas hati la.

    Rezeki masing2

    ReplyDelete
  194. "Cikgu2, dah laa belajar senang. Silibus, assignment ntah apa2 ntah. Kerja gaji besar, kerja lebih sikit komplen banyak. Cuti berlambak, cuti bersalin laki pun dapat cuti. Bawak pulak kereta VIOS or CITY. Mampu laa kononnya...
    Aku ni kerja swasta dah 7 tahun jadik engineer, gaji tak sampai 2.5k pun. Balajar kat U sampai nak pecah kepala tapi kerja gaji kecik.Pendapatan negara 60% adalah dari proses pembuatan & pertanian. Cikgu pulak dok menghabiskan wang negara jer.. Cukup laa tu.. "

    Sapa yang men curahkan ilmu supaya orang-orang tu boleh hasilkan pendapatan dari pembuatan & pertanian? pakai otak sikitlah...sah cikgu tak cukup ajar kau dulu!

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: