Tuesday, March 30, 2010

Sihat melalui pilihan makanan


Pilihan sayur-sayuran berwarna terang membantu merangsang sistem imun badan.



BERAPA kerap anda mendapat selesema atau batuk? Adakah luka yang anda alami mengambil masa yang agak lama untuk sembuh? Adakah anda sering mengalami keletihan amat sangat atau sakit kepala? Semua gejala di atas merupakan simptom-simptom penyakit yang kerap mengganggu sistem imunisasi tubuh manusia yang setiap waktu dikeliling bakteria dan virus.

Untuk itu selain mengamalkan gaya hidup sihat termasuk bersenam dan menjaga pemakanan, setiap individu juga dinasihatkan memantau kedudukan sistem daya tahan badan.

Pakar Terapi Rawatan Semulajadi dan Nutrisi Kordel, Esther Peh berkata, untuk meningkatkan sistem daya ketahanan badan, pemilihan kombinasi makanan yang berkhasiat amat penting di samping pengambilan vitamin-vitamin tambahan.

Jelas beliau, tabiat mengambil makanan yang mengandungi banyak lemak dan gula tetapi kurang atau tidak langsung melakukan senaman juga merupakan salah satu faktor yang menyumbang kepada gangguan sistem daya ketahanan badan seseorang.

''Corak pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat mengakibatkan masyarakat Malaysia hari ini mudah dijangkiti penyakit.

''Ini kerana dunia yang semakin maju turut mengakibatkan gaya hidup serta pemakanan masyarakat hari ini menjadi semakin moden.

''Ia ditambah pula dengan kesibukan bekerja dan tiada masa untuk bersenam yang secara tidak langsung menjadi penyumbang untuk dijangkiti penyakit berjangkit,'' ujarnya ketika pada forum terbuka mengenai gaya hidup sihat di Pusat Perubatan Sunway, di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Tambah beliau, untuk merangsang daya ketahanan badan, disaran agar minum banyak air - sekurang-kurangnya lapan gelas sehari.

Selain itu, seseorang individu turut dinasihatkan mengamalkan diet yang seimbang di samping memperbanyakkan pengambilan sayuran serta buah-buahan berwarna terang.

Senaman juga salah satu cara paling cepat dan berkesan untuk merangsang sistem imun badan.

Rehat dan tidur yang mencukupi juga salah satu cara untuk tampil sihat.

"Tidur adalah salah satu cara terbaik untuk merehatkan badan dan disarankan agar tidur antara enam atau tujuh jam satu malam.

"Selain itu elak ketagihan terutama alkohol, dadah dan rokok kerana semua itu boleh merosakkan sistem imun kita," katanya.

Dalam pada itu menurut Esther, mengurangkan pengambilan ubat juga merupakan salah satu cara untuk meningkatkan sistem ketahanan badan.

Ini kerana pengambilan terlalu banyak ubat akan menjejaskan sistem pertahanan badan disebabkan kandungan dadah di dalamnya.

Bagi penyelesaian kepada masalah sistem imunisasi badan, Esther menyarakan agar orang ramai mengambil kombinasi vitamin seperti vitamin C, zink dan selenium

Ketiga-tiga kombinasi vitamin tersebut merupakan kombinasi yang bagus kerana ia memberikan perlindungan yang diperlukan.

''Sebaik-baiknya bagi mereka yang mengambil vitamin tambahan digalakkan mengambil kombinasi antara vitamin C, zink dan selenium.

''Ini kerana ketiga-tiganya mempunyai peranan masing-masing dalam memberi perlindungan kepada sistem imunisasi badan anda,'' katanya.

Beliau turut memberitahu bahawa vitamin C banyak terkandung dalam buah kiwi berbanding buah oren di samping buah jambu dan betik.

''Seperti yang kita ketahui vitamin C terkenal sebagai perangsang daya tahan dan juga diperlukan dalam pembentukan kolagen.

''Pada masa sama, ia turut mengekalkan sistem imun badan di samping mempercepatkan proses penyembuhan,'' katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: