Tuesday, March 30, 2010

Melindungi kekuatan tulang


Dari kiri, Michelle Yeoh, Joanne Toad dan John McKay pada majlis pelancaran kajian klinikal terbaru Anlene di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.


KAJIAN pakar mendapati bermula daripada usia 30 tahun jisim tulang mula berkurangan kerana kadar penguraian tulang lebih cepat daripada kadar pembinaan tulang. Jadi, untuk mengekalkan tulang yang kuat seseorang itu disaran mengambil kombinasi nutrien tulang yang betul pada tahap disyorkan.

Menyahut cabaran itu, Anlene, susu tepung yang terkenal bagi kesihatan tulang optimum untuk golongan dewasa, baru-baru ini mengumumkan bahawa ia adalah satu-satunya susu berkalsium tinggi yang diuji secara klinikal untuk melindungi kekuatan tulang dalam tempoh empat minggu.

Penemuan kajian saintifik terbaru itu adalah hasil ujian klinikal yang dijalankan di Asia Tenggara oleh pakar-pakar tulang dengan sokongan jenama tersebut.

Pengurus Kanan Bahagian Kesihatan Fonterra Brands bagi Anlene, Joanne Toad berkata, kajian ini menunjukkan mereka yang minum susu Anlene dapat mengurangkan kadar penguraian tulang dalam tempoh empat minggu.

"Kami mendapati bahawa kadar penguraian tulang adalah lebih rendah dalam tempoh empat minggu bagi mereka yang minum susu Anlene.

"Ia penting kerana jisim tulang yang berkurangan tidak dapat dikembalikan," katanya di majlis pengumuman kajian tersebut di Petaling Jaya, Selangor baru-baru ini.

Hadir sama Pengurus Besar Fonterra Brands (Malaysia) Sdn. Bhd., John McKay, dan duta jenama Anlene, Datuk Michelle Yeoh.

Menurut Toad, Fonterra sebagai peneraju dalam sektor tenusu di negara ini sentiasa berusaha menghasilkan produk tenusu yang memberikan khasiat terbaik untuk semua peringkat umur.

Ia telah membelanjakan lebih daripada AS$45 juta (RM157 juta )dalam penyelidikan kesihatan tulang dan AS$14 juta (RM98 juta) hanya untuk Anlene.

"Kami sebagai pakar tenusu sentiasa menerajui inovasi dan kajian terkini melalui penyelidikan yang beterusan." katyanya

Sementara itu, Michelle yang juga pelakon antarabangsa terkenal, menggesa wanita Malaysia supaya mula menjaga kesihatan tulang seawal mungkin dengan mendapatkan lebih maklumat tentang kepentingan mengekalkan tulang yang sihat.

"Kesihatan tulang adalah satu subjek yang amat dekat di hati saya dan adalah penting bagi wanita untuk mengetahui bahawa tulang yang 'hilang' tidak dapat dikembalikan.

"Saya juga menyarankan agar rakyat Malaysia menjadikan kesihatan tulang sebagai komitmen mereka sepanjang hayat seawal yang mungkin dengan meminum susu kalsium tinggi yang sesuai," katanya

Dalam pada itu Anlene telah mengadakan pelbagai aktiviti membabitkan orang ramai berkaitan kesihatan tulang termasuk roadshow ke seluruh negara.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: