Wednesday, March 31, 2010

Wahid terima RM50,000 selepas luluskan visa

KUALA LUMPUR - Mahkamah Sesyen di sini semalam diberitahu bahawa bekas Ketua Pengarah Imigresen Datuk Wahid Md. Don menerima RM50,000 setelah mempercepatkan kelulusan visa pekerja Bangladesh pada 2008.

Saksi ke-29, Datuk Seri Low Chang Hian berkata, wang itu diserahkan ketika berkunjung ke rumah Wahid bersama-sama dengan rakannya 'Mr Sim', iaitu orang yang turut terlibat dalam mendapatkan pekerja asing.

Katanya, pembayaran itu adalah susulan daripada pembayaran pertama yang dibuat oleh seorang ahli perniagaan, Datuk Zulkafli Maulud sebanyak RM350,000 setelah memperoleh kelulusan visa tersebut.

"Sim menghubungi saya untuk berjumpa di rumah Datuk Wahid. Perbincangan turut berkisar mengenai perkara lain, bukan mengenai pekerja Bangladesh sahaja, kerana Sim mahu mendapatkan nasihat kerana dia diberikan kelulusan oleh kementerian untuk menubuhkan pejabat perwakilan di China.

"Selepas itu Sim berikan satu sampul surat kepada saya dan berkata ia mengandungi RM50,000 dan beritahu saya wang dalam sampul surat itu untuk dikongsi antara Datuk Wahid dan saya. Saya tidak buka sampul surat itu, saya hanya serahkan kepada Datuk Wahid," katanya.

Low, 66, memberikan keterangan pada perbicaraan kes Wahid, 57, yang didakwa menerima rasuah sebanyak RM60,000 daripada Low, juga seorang ahli perniagaan, pada 19 Ogos tahun lepas sebagai bayaran upah bagi mempercepatkan kelulusan permohonan 4,337 visa pekerja Bangladesh.

Wahid didakwa melakukan kesalahan itu di rumahnya di Jalan Lembah Ledang, off Jalan Duta, pada 10.15 malam, 10 Julai 2008.

Terdahulu, Low memberitahu beliau berjumpa dengan Wahid ketika bermain golf pada 2006 dan Zulkafli turut ada bersama.

Katanya, Zulkafli beberapa kali menghantar maklumat kepadanya untuk mendapatkan kelulusan visa dan sepanjang urusan itu Zulkafli telah menghantar maklumat sebanyak 16 kali mengenai pekerja dan syarikat pemohon, bermula 24 Jun hingga 28 Julai 2008.

Low berkata pada 9 Julai 2008, beliau telah ditangkap oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Hotel PJ Hilton.

Perbicaraan di hadapan Hakim Rosbiahanim Ariffin bersambung 10 Mei.

Pendakwaan diwakili Timbalan Pendakwa Raya Nik Azrin Zairin Nik Abdullah dan Ahmad Kamal Ariffin Ismail manakala Wahid diwakili peguam V. Sithabaram.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: