Wednesday, March 31, 2010

Warna persembahan Stephen


STEPHEN memukau audiens bukan sahaja dengan vokal, tetapi dengan karismanya sebagai seorang anak seni.


BERDIRINYA sosok dikenali ramai, Stephen Rahman Hughes di pentas Dewan Filharmonik Malaysia, Kuala Lumpur pada 12 hingga 14 Mac lalu tidak dinafikan benar-benar mengujakan mata memandang.

Merealisasikan persembahan muzik dari Broadway diiringi tenaga-tenaga kerja di bawah bumbung Orkestra Filharmonik Malaysia, Stephen dilihat membuai setiap jiwa menerusi alunan suara energetik dan merdunya.

Kalau peminat menyaksikan lakonan Stephen sebagai Hang Tuah menerusi pementasan teater muzikal Puteri Gunung Ledang beberapa tahun lalu, kali ini dia menonjolkan transisi jauh berbeza.

Apa yang paling pasti, tiada lagi pakaian umpama pahlawan Melayu lama dan keris di pinggangnya. Sebaliknya Stephen memunculkan diri dengan tuksedo rona hitam sambil menyarung sepatu merah jambu berkilauan.

Himpunan karya hebat daripada Dreamed A Dream, Journey Home, Luck Be A Lady Tonight, Music Of The Night, Over the Rainbow, Impossible Dream, Don't Cry for Me Argentina sehingga Can You Feel The Love Tonight membikin audiens seramai 865 orang tidak senang duduk. Malah ada juga yang menyanyi sama dengan Stephen.

Memilih mendendangkan variasi lagu daripada beberapa pementasan muzikal terkemuka dunia seperti The Phantom Of The Opera, Les Miserables, West Side Story, The Sound Of Music dan Evita, persembahan Stephen boleh dikategori bertaraf lima bintang.

Tidak sekadar berdiri di sebelah konduktor bertugas iaitu John Georgiadis, Stephen yang pernah terlibat dalam karya West Side Story dan Bombay Dreams menonjolkan warna persembahan tersendiri selayak statusnya sebagai subjek utama pada malam itu.

Dalam waktu sama, dia berkongsi cerita dan pengalaman dengan penonton sebelum beralih dari satu persembahan ke persembahan lain.

Tanpa berselindung, Stephen mengaku hatinya cukup dekat dengan lagu Journey Home dan Maria.

"Lagu ini dipersembah sewaktu saya menjayakan teater Bombay Dreams. Manakala lagu Maria menjadi projek pertama saya untuk West Side Story di gelanggang teater London," ujar Stephen sambil mengimbau momen indah bergelar penggiat teater.

Sementara itu, Orkestra Filharmonik Malaysia memulakan konsert sepanjang dua jam itu dengan pilihan lagu ciptaan Frederick Loewe diangkat melalui pementasan My Fair Lady.

Selain memainkan lagu Sound Of Music dan Oklahoma! Overture, bunyi-bunyian instrumen terus memenuhi segenap ruang dewan apabila para pemuzik terus memainkan lagu sarat elemen teknikal, West Side Story selama 20 minit tanpa henti.

Selama tiga hari menemui khalayak di Dewan Filharmonik Malaysia, tiket yang dijual dengan harga RM25 dan RM95 itu habis dalam waktu singkat. Itu semua gara-gara gabungan dua kuasa - Stephen dan Orkestra Filharmonik Malaysia.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: