Wednesday, March 31, 2010

Kolaborasi nasyid 1Malaysia



BERGABUNG... Kumpulan Inteam dan Unique berkolaborasi dalam Nur Muhammad - Alunan Selawat dan Qasidah.


SABAN tahun ada sahaja kumpulan baru yang melatari genre irama nasyid tempatan. Saban tahun juga, pelbagai perubahan dari segi susunan muzik diperkenalkan oleh mereka.

Biarpun nama-nama kumpulan baru yang membawakan irama nasyid bagaikan tiada penghujungnya, namun, nama-nama seperti Rabbani dan Raihan misalnya tetap tidak luput ditelan masa.

Tidak terkecuali, kumpulan nasyid Inteam yang suatu masa dahulu cukup terkenal dengan lagu Kasih Kekasih.

Sedekad berkecimpung di arena muzik, Inteam yang kini dianggotai tiga anggota, Mohd. Syahril Abdul Khalid, Muhammad Hazamin Harun dan Abdul Rahim Osman itu masih lagi bertahan.

Selepas album Allahu Rabbi, kini mereka muncul dengan album terbaru, Nur Muhammad - Alunan Selawat dan Qasidah.

Menariknya, album ini merupakan kolaborasi pertama antara Inteam dan sebuah lagi kumpulan nasyid, Unique.

Album tersebut dilancarkan oleh Pengarah Urusan Inteam Records, Izaham Shah Md. Anuar di Hotel Quality, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Unique sebenarnya bukanlah baru di arena seni. Sebelum ini, kumpulan yang dianggotai oleh tiga anggota iaitu Bazli Hazwan Che Osman, Ahmad Fadhil Abd. Aziz dan Mohd. Fakhrulradzi Kamaruzzaman itu dikenali sebagai kumpulan U.N.I.C.

Album yang diterbitkan oleh Inteam Records Sdn. Bhd., itu merupakan kesinambungan daripada album yang pernah dihasilkan oleh mereka, Nur Selawat empat tahun lalu.

Nur Muhammad merupakan rantaian sebanyak 10 buah selawat termasuk Salamun Salam 2, Binnabil Huda, Nur Muhammad, Medley Selawat, Selawat Kasih, Rabiul Awwal, Balada Selawat, Salam Junjungan dan Selawat Syifa.

Istimewanya album tersebut, sebuah daripadanya iaitu Nur Muhammad disenandungkan oleh gabungan dua kumpulan itu dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu, Tamil, Mandarin, Arab dan English.

Selain memudahkan tujuan promosi nasyid 1 Malaysia itu juga untuk memastikan mesej yang disampaikan menerusi selawat difahami semua.

Wakil kumpulan Inteam, Hazamin memberitahu, sebelum melahirkan album tersebut, Inteam pernah menerbitkan sebuah album Love Allah, Love Rasul untuk pasaran antarabangsa.

"Kami tidaklah senyap. Saban tahun memang ada sahaja produk terbaru yang kami hasilkan," katanya.

Mengenai Nur Muhammad, mereka mempelajari pelbagai bahasa melalui orang Cina dan India yang turut memantau nyanyian kami dari segi sebutan.

"Ini bukan kali pertama kami menyanyikan lagu dalam bahasa lain. Sebelum ini kami pernah juga rakamkan lagu dalam bahasa Urdu iaitu Allah Ya Rabbi.

"Apa yang kami harapkan, dengan memasukkan pelbagai bahasa dalam lagu Nur Muhammad itu akan mendapat sambutan dari mereka yang berbangsa Cina dan India juga," kata Hazamin.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: