Wednesday, March 31, 2010

Amber sembunyi identiti suami


KEINDAHAN dan pesona Bali menjadi saksi termeterai ikatan Amber dan lelaki yang kini sah bergelar suaminya.



MENAFIKAN kahwin kerana hamil, Amber berhasrat menjadi ibu sebelum menjelang usia 30 tahun.


BENAR, ramai yang terkejut saat membaca berita tentang model dan pelakon terkenal Malaysia, Amber Chia atau nama sebenarnya Chia Lai Ping sah berkahwin dengan kekasihnya di Bali, Indonesia pada 25 Mac lalu.

Namun, perkahwinan itu adalah lumrah kehidupan. Hanya apabila Amber berkahwin dengan seorang lelaki 'biasa', ia sekali gus menutup spekulasi tentang wanita itu yang pernah didakwa menjalin cinta dengan suami orang berpangkat Tan Sri.

Lelaki yang digambarkan Amber sebagai sangat pemalu dan tidak gemarkan publisiti itu juga bukan seorang usahawan kaya-raya seperti pernah digembar-gemburkan sebelum ini.

Sebaliknya, individu berambut perang yang berjaya menawan hati wanita tinggi lampai itu adalah seorang lelaki biasa - usahawan yang memiliki perniagaan di Australia serta Hong Kong dan juga kawan lama yang akhirnya secara rasmi menjadi suaminya.

Kisah cinta Amber dan lelaki misteri itu memang disimpan kemas oleh Amber. Dalam banyak pertemuannya dengan media sebelum ini, Amber yang jarang sekali bercakap soal hati, rupa-rupanya senang untuk bercinta secara normal.

Seperti wanita lain juga, biar popularitinya cukup tersohor serata dunia, dia turut punya perasaan mahu dicintai dan mencintai. Maka, membelakangkan statusnya sebagai selebriti, pada usia 28 tahun, wanita ini kini selamat bergelar isteri orang.

Memilih Bali sebagai lokasi pengikat cinta, Amber yang pada awalnya merahsiakan perkahwinan mereka akhirnya akur apabila media mula menghidu khabar gembira tersebut.

Tidak berdolak-dalik, dia mengaku sudah berkahwin minggu lalu dalam sebuah majlis tertutup dihadiri seramai 40 ahli keluarga terdekat dan sahabat handai berlangsung di pesisir pantai persendirian berdekatan Diwangkara Holiday Villa Resort, Bali.

Amber yang bersikap profesional bagaimanapun terus menghantar kenyataan akhbar pada Isnin lalu selepas ramai media sudah mula menelefonnya itu mendapatkan pengesahan tentang perkahwinannya.

Terlebih dahulu, dalam kenyataan media tersebut, jurucakap produk elektronik Pensonic sejak tahun enam tahun lalu itu memohon seribu kemaafan apabila menyembunyikan hari bahagia dan identiti suaminya.

"Saya mohon maaf kerana tidak menghebahkan majlis bersejarah ini demi menghormati permintaan suami yang enggan dikenali umum. Dia cukup pemalu dan tidak suka melibatkan diri dengan dunia glamor," ungkapnya yang sudah lama mengimpikan acara pernikahan tertutup sambil disaksikan individu-individu yang dekat dengan dirinya.

Walaupun disogok tentang identiti suaminya, Amber tetap rapi menyimpan rahsia lelaki tersebut yang hanya diketahui sebagai seorang usahawan dan membantu bapanya menjalankan perniagaan.

Menerusi maklumat yang disalurkan kepada pihak media juga, Amber secara ringkas bercerita tentang kisah bagaimana dia boleh berkahwin dengan lelaki yang dikenalinya sejak lebih enam tahun lalu.

Perkenalan sebagai sahabat akhirnya membawa kepada cinta yang dijalin selama lebih setahun sebelum mereka mengambil keputusan untuk berkahwin kira-kira lima bulan lalu.

"Saya tidak ingat bila hubungan persahabatan kami bertukar menjadi cinta. Yang saya ingat, saya mengambil keputusan untuk berkahwin sewaktu sedang sibuk mengendalikan program My Ford Supermodel saya beberapa bulan lalu.

"Ya, kami sangat dilamun cinta dan bahagia kerana akhirnya berkahwin. Selepas perbincangan dibuat kedua-dua belah pihak, kami akhirnya mengambil keputusan melangsungkan perkahwinan lantas mahu teruskan hidup bersama sehingga akhir hayat," luah Amber dengan penuh rasa cinta.

Menafikan diri hamil, sebaliknya model kelahiran Tawau, Sabah itu mengatakan dia sudah cukup bersedia untuk menempuhi alam rumah tangga.

Katanya penuh teruja: " Saya tidak sabar untuk jadi ibu selepas ini. Kalau boleh, sebelum usia 30 tahun, saya mahu menimang cahaya mata!"

Menerusi kiriman sistem pesanan ringkas (SMS) pula, Amber yang ditanya tentang kehidupannya selepas bergelar isteri memberitahu dia masih Amber yang sama. Tiada yang berubah, termasuk soal rutin kerjayanya.

"Walaupun sudah berkahwin, saya tetap Amber seperti yang orang ramai kenali sebelum ini. Saya akan bercuti selama 20 hari sebelum memulakan kembali tugas memperaga di pentas peragaan.

"Jangan bimbang kerana pihak media juga masih boleh berjumpa dengan saya dalam mana-mana acara hiburan selepas ini," jawab Amber yang bakal berbulan madu di destinasi dirahsiakan dalam waktu terdekat ini.

Dalam majlis perkahwinan yang diadakan di tepi pantai dalam suasana penuh romantik itu, Amber anggun menggayakan tujuh gaun pengantin secara keseluruhannya rekaan dua pereka tempatan, Keith Kee dan Alvin Tay.

Amber dan suaminya yang sedang dalam rencana berbulan madu tetapi merahsiakan destinasi cinta mereka itu juga sempat mengabadikan foto dan video perkahwinan mereka di pantai Sanur, Tasik Bedugu dan sekitar cerun Uluwatu, Bali sebagai kenangan untuk mereka berdua.

Daphne rai Amber

Selain ahli keluarga rapat, majlis perkahwinan Amber turut dihadiri pelakon dan hos popular, Daphne Iking. Tidak terkecuali, Pengarah Rafflesia The Pearl Centre, Winnie Sin turut meluangkan masa hadir pada upacara itu.

Daphne yang dihubungi Kosmo! berkata, dia mengetahui tentang perkahwinan Amber sejak sebulan lalu.

"Saya juga kenal lelaki itu yang sudah jadi suami Amber. Tidak dinafikan, dia sangat pemalu dan cukup bersederhana. Lama jugalah mereka menjalin cinta dan pernah ada perancangan untuk menamatkan zaman bujang masing-masing lebih awal.

"Cuma pada waktu itu, mereka belum bertemu waktu sesuai ditambah Amber terlalu sibuk dengan komitmen kerja. Paling penting, mereka kini sudah menjalani hidup bersama.

"Saya bersetuju dengan pilihan Amber kerana lelaki ini memiliki personaliti pendiam, bijak, tenang dan sangat mencintai Amber. Mereka cukup serasi sebagai suami isteri.

"Majlis itu berjalan lancar dalam suasana aman dan damai. Amber datang ke Bali seminggu sebelum berkahwin manakala saya datang pada 25 Mac lalu dan pulang hari sama disebabkan ada kerja," akui Daphne yang awal-awal lagi memohon maaf kerana tidak boleh mendedahkan nama suami Amber kepada pihak media.

Sebelum mengakhiri bicara, Daphne sempat mengucapkan tahniah kepada Amber yang selamat mendirikan rumah tangga.

"Saya dan Amber sudah lama mengenali antara satu sama lain. Terus-terang, saya bangga apabila dia berjaya dalam karier dan berkahwin dengan lelaki dicintainya. Harap usia perkahwinan mereka berkekalan hingga akhir hayat," jawabnya dalam nada gembira.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: