Monday, March 29, 2010

Mencemburui gaji guru

SAYA mencemburui guru muda kerana gaji permulaan mereka sekarang berada dalam ranking ketiga selepas doktor dan jurutera awam. Dengan gaji permulaan sebanyak RM2,500 hingga RM2,700 - termasuk beberapa elaun - maka gaji pokok mereka sebenarnya mengatasi sebahagian besar pendapatan eksekutif syarikat swasta.

Kalau di pedalaman, mereka cuci kaki kerana kerajaan menyediakan rumah, televisyen katil tilam, dapur, malah khabarnya set televisyen dan 'mangkuk' Astro di bumbung! Bukan itu sahaja, guru juga ada elaun khas, dengan jumlahnya bergantung kepada tafsiran pedalaman tempat mereka mengajar.

Memang mereka bekerja keras. Tetapi, seribu satu pengumuman tentang kenaikan, elaun, kebajikan, kemuliaan, pengiktirafan dan penghormatan kepada golongan guru sepatutnya telah meletakkan profesion itu pada tahap yang sepatutnya sekarang.

Seperti kata Abraham Lincoln: ''Jangan fikir apa yang negara boleh beri kepada kita, tetapi fikirkanlah apa sumbangan yang boleh kita berikan kepada negara."

Maksud tokoh itu, jangan seperti seekor burung yang keluar pagi balik petang, sekadar mahu mengisi perut sendiri dan untuk anak-anaknya. Berfikirlah lebih daripada itu. Perjuangan lebih penting.

Jadi, apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu bersemuka dengan ahli kesatuan dan beberapa guru yang terlalu ghairah memperjuangkan nasib guru, maka saya ingin mengingatkan 'kepala-kepala' persatuan dan kesatuan ini supaya bersedia dengan fakta dan hujah yang waras dan logik atau laras senapang mungkin akan menghala ke arah kepala anda sendiri!

Dua isu besar yang selalu dibangkitkan ialah kerja perkeranian nan remeh temeh sehingga menambah beban seorang guru, dan kedua kenaikan gred atau mata gaji yang terlalu lembap oleh guru, apabila dibandingkan dengan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD).

Memang isu yang pertama selalu bermain di bibir, tetapi tidak ada kes, data atau contoh yang boleh dijadikan asas kukuh untuk Kementerian Pelajaran melakukan tindakan susulan.

Kita perlu perhalusi bukti dan fakta. Kalau dikatakan kerja berlebihan, maka kerja lebih yang bagaimana, apa dan di mana? Nyatakan bukti dan skop. Lakukan analisis keperluan atau analisis jurang profesion. Kemukakan kertas lengkap kepada pejabat Menteri Pelajaran.

Apakah berlebihan seandainya seorang guru diminta membuat plan tindakan kecemerlangan pelajar kalau pelan itu boleh membantu meningkatkan prestasi sesebuah sekolah?

Kini sudah terdapat seramai 400,000 guru yang mendidik anak-anak kita di seluruh negara. Dalam setandan, ada sebiji yang rosak. Bukan semua. Kita faham benar dengan kekecewaan guru khususnya apabila isu tentang kenaikan gaji yang lembap disuarakan.

Memang benar kenaikan sebahagian besar gaji memang lembap berbanding PTD. Seorang ibu yang sudah 25 tahun menjadi guru mungkin baru menikmati mata gaji DG48, berbanding anaknya, pegawai PTD yang baru lima tahun berkhidmat sudah menikmati tangga gaji itu.

Untunglah kalangan guru yang cepat naik pangkat, kerana cepat jugalah kenaikan tangga gaji mereka. Bagi yang di bawah Khusus Untuk Penyandang (KUP) atau mengikut tempoh perkhidmatan, maka terpaksalah menunggu sehingga beranak, bercucu dan bercicit.

Tetapi perlulah juga diingatkan bahawa bagi setiap kenaikan gaji, maka ada beban tanggungjawab yang menyusulinya.

Maksudnya, mereka ini mungkin perlu diikat dengan konsep bai'ah. Pengetua dan guru besar mungkin sudah biasa dengan konsep bai'ah, tetapi belum bagi guru.Di bawah konsep bai'ah, pengetua atau guru besar membuat perakuan dan bersetuju bahawa dalam tempoh tiga tahun perlu ada peningkatan prestasi di sekolah mereka mengajar. Jika gagal, mereka mungkin 'dipencenkan' lebih awal.

Sekarang, guru tidak mempunyai komitmen atau akujanji terhadap pencapaian prestasi. Hal ini mungkin menyebabkan mereka goyang kaki.

Memang kita faham benar akan beban kerja guru dan pada masa yang sama masyarakat menuntut guru melakukan yang terbaik untuk mendidik anak bangsa. Namun, kalau kita percaya bahawa perbuatan baik dan kerja yang ikhlas akan dibalas dengan perkara yang baik juga, maka pasti kepentingan perjuangan kita akan mengatasi habuan dunia yang sementara ini.

385 comments:

  1. Penulis artikel ini menunjukkan rasa tidak bersyukurnya terhadap rezeki yang diperolehi.Tugas guru zaman sekarang tak sama seperti tugas guru zaman dahulu.Memang ada guru yang bercirikan seperti yang dinyatakan oleh penulis tp saya faham budaya orang kita "kerana nila setitik rosak susu sebelanga" dan budaya inilah juga sebenarnya "penyakit" dalam masyarakat kita.Nampaknya penulis artikel ini juga "berpenyakit" kronik ni.

    ReplyDelete
  2. Cikgu said...
    di rumah ada Astro, di sekolah ada guru (macam-macam ada),guru-kekadang jadi tukang kebun(landscapping), kekadang jadi kerani(filing), lepas tu jadi juruelektrik(blackout pulak), ada masa pulak jadi mekanik (repair alatan), terpaksa jadi doktor/bomoh (anak murid sakit), jadi pemandu ambulan (pelajar cedera), boleh pulak jadi hakim tu (pelajar buat hal),tiba pulak jadi kontraktor(lantai pecah sikit)(buat mural),ada pulak jadi pakar sakit jiwa(masalah keluarga murid), tak pasal-pasal jadi pelakon, penyanyi, pelawak (nak bagi pengajaran & pembelajaran menarik)..........tu baru diantara tugas sampingan guru selain dari tugas mengajar.

    Kojo lain, biasonyo skop tugas agak detail, tapi kojo guru nih sorupo rojak, tu pasallah gaji dio mahal, ada paham, kalo tak paham mai den skolah kan kao!!!

    June 3, 2010 3:04 PM

    haha..komen yg agak makan dalam...jgn ngutok cg..cg manusia biasa..xlari dr membuat kesilapan...isu gaji tgi...mmg dah salah tafsir...tp mmg releven duduk di pendalaman dpt gaji tgi...cth sabah n srwk...korg nak ke..duduk kat tmpt..xde letrik..xde bekalan air bersih(mandi, minum, masak air dr air sungai??)nk pg sek kn guna boat..then kn jalan kaki berape km sblm sampai sek...mn2 korang yg dok ngutok gaji cg tgi ngan elaun pendalaman...korang renung2kan kesusahan depa nie..

    ReplyDelete
  3. Kesian kepada Cikgu.
    Hanya menikmati gaji tertinggi setakat DG 41 sahaja, walaupun ada master dan PHD.

    Kalau dah ada PHD kat Universiti swasta mahu cekau lemah RM 5000.00 sebulan dan belum dicampur elaun.

    kesian...
    kesian...CIKGU
    Hanya sekadar cukup makan saja...

    Itulah nasib seorang Guru...

    Tanggungjawab menggunung..semua jabatan kerajaan melonggok beban disekolah untuk tempat ujikaji.
    Cikgu la paling ramai masuk wad dan hospital bahagia..
    Anak murid sudah tak pandai hormat Cikgu.. al-maklum mak bapak doktor, ahli perniagaan, tokoh keparat, kepala samseng, tauke itu, tauke ini dan seribu satu ragam perangai mak bapak.

    Biasa la.. Cikgu oooiii
    Untuk mendidik masyarakat terpaksalah berKORBAN.
    Kalau segan, kalau malas, kalau kaki ponteng, kalau mengharapkan habuan yang tidak seberapa...
    JANGAN MOHON JADI CIKGU.

    akhir sekali
    Terima Kasih Cikgu,
    Jasa mu tidak dapat ku balas dengan wang ringgit berlori-lori,
    mengajar aku mengenal ilmu,
    mengajar aku jalan kebenaran,
    mengajar aku erti SYURGA dan NERAKA,
    yang penting sekali mengajar aku menjadi insan yang taat perintah Allah s.w.t.

    Terima kasih CIKGU

    -Adam Amin-
    Jerlun, Kedah

    ReplyDelete
  4. diorang dah lupa, sapa yang ajar mengenal abc & 123.

    ReplyDelete
  5. masa gaji cikgu murah, tak nak jadi cikgu .
    tak standad , tak minat dsb. Skrg ramai-ramai
    nak gaji cikgu sebab nak gaji besar .

    Gaji cikgu sebenarnya bukannya besar sangat
    Aku diploma kerja 1o tahun gaji bawah 2 k .
    Kalu ijazah mungkin la 2 k atas. Itu pun banyak
    habis bayar hutang , derma , bahan p&p , minyak gi kursus . dsb
    Tap sapa2 nak rasa jadi cikgu cubalah apply .
    Itu jam baru tau m/mana jadi cikgu .

    ReplyDelete
  6. penulis kat atas ni memang menulis ikut belasah je. kitaorang kerja 10 tahun gaji permulaan baru 2000. skrg cikgu bukan setakat mengajar ja, dah kena menjadi pengasuh kpd anak2 murid agar jadi insan. lain kali kalu nak tulis cari bukti dulu. jgn main redah jer. kalau dah rasa cikgu ni mewah. kau tukar la profesion jadi cikgu.. merasa sendiri apa yang kami rasa. yang penting perlu ada sifat sanggup berkorban.

    ReplyDelete
  7. Penulis ni reti ke tak reti?????? gred gaji kerajaan ni ikut tangga gajilah. Kalau tak tau jangan nak berkokok tak tentu pasal. Klu gred 41 mana2x kakitangan kerajaan lebih kurang banyak tula. Bukan cikgu je yg dapat gaji mcm tu. Semua gred 41 lah. Cakap banyak nak mintak skop lah buktilah. Memang dah terbukti dah beban cikgu banyak, Try jadi cikgu dulu lepas tu baru boleh banyak nak sembang. Benda yang bukan kerja kita memanglah sedap nak kutuk sebab kita tak tau kerja dia macamana. Baca balik puisi usman awang tu.

    ReplyDelete
  8. hormatlah kepada guru kerana merekalah yang sering berdamping dengan anak-anak kita, mengajar anak2 kita menulis dan mengira,..malah menjadi penjaga separuh hari sehinggakan ibu bapa mereka boleh bekerja dengan senang hati kerana ada cikgu yang menjaganya....fikirlah...jangan kita asyik nak pandang kelemahan orang lain, renunglah kelemahan diri dan perbetulkanlah..

    ReplyDelete
  9. aku seorang guru....di sini aku ingin jelaskan kepada semua pembaca apa tugas guru yang aku dan rakan sejawat lakukan dan hadapi.... baca n fikir sendiri.......... semasa aku n kawan guru lain belajar di maktab n universiti, kami dijelaskan oleh pensyarah secara teori iaitu guru adalah pembimbing, ibu bapa, pensyarah n sebagai... tapi secara realiti guru juga merupakan pengasuh, tukang kebun, tukang cuci, bibik, kerani dan ada kalanya guru jadi mangsa kepada ibu bapa yang suka naik angin @ panas baran........ mungkin sesetengah orang menyangka kerja2 ini remeh temeh tapi itulah realiti..... some time cikgu terpaksa menjadi lawyer, kaunseler kepada ibu bapa yang ada masalah rumah tangga n anak2 jadi mangsa........ cikgu jugak yang jadi mangsa....... buat ini salah buat ini x betul.... kadang2 sedih bila pengorbanan yang diberi x dihargai oleh sesetengah pihak.. memang orang x nampak apa kerja guru yang sebenar jika x berada dalam situasi yang sebenar @ xjadi guru. Saya memahami dunia guru kerana waktu malam n siang saya dipenuhi dengan tugasan seorang guru... un tuk pengetahuan pembaca tugas guru lebih utama daripada keluarga apa tak nya seharian di sekolah, anak di umah pengasuh 2 suami jaga anak. Apa-apa pun ianya bergantung kepad pihak pengurusan . Kalu dapat pihak pengurusan yang kuat kerja jadi orang bahawahan akn kuat kerja,,, apa2 pun cubalah masyarakat menghargai guru2 kami guru2 x minta lebih cuma hargai kami itu sahaja.........

    ReplyDelete
  10. saya setuju dengan komen diberi. ye memang cikgu sekarang jadi pen gasuh . ada ibu bapa yang sangup hantar anak ke sek w/pun sakit atau demam panas. x nak amik cuti @ cari orang jaga kerana nak pi kerja...... nak kata guru x bertanggungjawab, ibu bapa sendiri yang lepas tangan. bila sek hubungi n anak dah parah mengamuk marahkan sek x jaga anak dia padahal....... pembaca pikir sendiri la.. oleh itu, saya bersetuju kalau guru gaji tinggi sebab bukan saja mengajar tapi guru terpaksa jadi hamba ibu bapa.........

    ReplyDelete
  11. Pekerja kilang said:
    takde hal gaji cikgu starting rendah pun.benefit banyak.Paling jelas kalau apply loan,sure approve.Dibandingkan ngan swasta,nak apply personal loan bank rakyat,gaji asas minima 3k!Gila ke hape?serba serbi payah la.apetah lagi nak beli rumah.Beruntung sangat la jadi cikgu.Tapi yang aku heran,ada sesetengah sekolah yang terang-terang tak cukup cikgu,tapi kenapa tak absorb cikgu GSTT.Kena jadi anak buah pegawai PPD ke baru boleh dapat??Cikgu GSTT kat skolah jadi mangsa untuk buat keje yang cikgu tetap tak mau buat.Padahal semangat nak mengajar tu berkobar-kobar,tau-tau je ujung taun tak disambung kontrak.Aku kesian la ngan bekas cikgu-cikgu GSTT.Cikgu-cikgu pedalaman plak macam kat kampung aku,kemain ganas ngan bebudak.Maybe sebab area pedalaman,so tak de sape nak amik tau.Ada kes cikgu raba budak pempuan pun,senyap macam tu je,tak diambil tindakan tegas.Teruk sangat la.Maaf kepada cikgu-cikgu yang dedikasi untuk mengajar yang pun kena tempiasnya.Ada segelintir manusia yang jadi cikgu bukan untuk mengajar(mendidik,membimbing dan menjadi contoh terbaik) anak-anak.Renung dalam-dalam,ingat balik cara kita mengajar.Tingkatkan kualiti pendidikan,baru buka cerita pasal gaji.

    ReplyDelete
  12. Kesian kepada Cikgu.
    Hanya menikmati gaji tertinggi setakat DG 41 sahaja, walaupun ada master dan PHD.

    -Adam Amin-
    Jerlun, Kedah

    aku kata: ni antara statement paling bengap aku rs...

    fazron80 said...

    Penulis ni reti ke tak reti?????? gred gaji kerajaan ni ikut tangga gajilah. Kalau tak tau jangan nak berkokok tak tentu pasal. Klu gred 41 mana2x kakitangan kerajaan lebih kurang banyak tula.

    aku kata: bila org berilmu berkata2..mantopp!!

    Anonymous said: aku seorang guru....di sini aku ingin jelaskan kepada semua pembaca apa tugas guru yang aku dan rakan sejawat lakukan dan hadapi.... baca n fikir sendiri...yada..yada...yada...

    aku kata: yg ko sebot ni, kes2 terpencil..hadoi..!!

    ReplyDelete
  13. Salam semua, ai susah benar nak hidup sekarang ni, cikgu dah tak boleh pakai vios ke city ke, ada juga yang komen... semua cikgu pakai kapcai ja la, atau bawa beca ke sekolah. Allah dah bagi tugas masing- masing kat dunia ni, adalah hikmah Allah bagi kita jadi guru...yang tak dapat jadi guru pin faham-faham ja la.. tak layak le tu. ha.ha.ha. memang ilmu banyak tapi tuhan tak bagi rezaki sebab....ada masalah la tu.. kerja cuma nak komplen orang lain je...Syukurlah kita...hidup cikgu

    ReplyDelete
  14. >>>apa sangat kerja cikgu ni.. banyak kerja sangat ke sampai buku rekod pun tak boleh nak buat.. periksa buku budak yang salah pun tanda betul. lepas tu budak tak boleh jawab kalau ditanya, cubit pipi la.. dibodohkan la.. jangan nafi la.. mengajar kalau main redah saja, induktif, deduktif, taksonomi bloom pun kalau ditanya menggaru kepala.. itulah sebanrnya yang dikata banyak kerja cikgu. kirim salam la.. malam lepak kedia kopi, bawa la note book ppsmi cari wifi free sampai pukul 12.00 tgh malam.. besok mengajar alat bantu pun tak ada..main redah saja..buat lukisan sendiri di papan tulis, budak pun tak faham cikgu lukis apa. kenudian duduk atas meja besrcerita dengan budak2 sampai loceng bunyi..bagus akalu sekolah bunyikan loceng, ini sekolah loceng pun tak ada... orang minta naik gaji, dia pun sibuk! tak dapat time-based pun dah mengamuk 1/2 mati.. *bukan nak kata sesapa la ni tapi cikgu2 tahu sendiri apa yang terjadi di sekolah! Pss... jangan lupa letak buku di kelas cikgu jalan pi kantin ya...<<<<

    jgn ingat semua guru tu sam yek..jiran aku guru..sk dia cuma sesi pagi tp aku tengok selalu balik petang...tiap kali gi umah dia buku sekolah budak2 melambak2 dia tanda...bila aku minta dia wat tuisyen dia xnak sbb takut xleh komited sbb beban kerje sekolah dah bertambah...korg yg ckp seperti di atas mmg org x berhati perut...x semua cikgu seperti yg korang ckp...ntah2 kalu kene sipi2 je...

    ReplyDelete
  15. gila apa gaji prmulaan guru 2500....klu x tau jgn nk cerita....abg aku jd cikgu kelulusan ijarah perundangan gaji dia baru 1900 je sebulan....mhl lagi gaji polis ngn askar yg dok mkn rasuah tu.....baik ko komen ke polis ke...klu ikut rangking pegawai gaji cikgu la antara yg plg rendah.....ko ni x tau ke x dpt jd cikgu..tu yg mrh sgt

    ReplyDelete
  16. Tahniah! Tahniah Ini adalah salah satu KPBM (Kumpulan Pemusnah Bangsa Melayu)yang sentiasa ada hasat Dengki terhadap bangsa Melayu. Wahai sahabat sebangsaku Ramai guru Melayu! Anda Melayu usah pening-pening kepala tentang gaji guru lebih. Kalau anda x dapat gaji sebanyak itu mungkin anak hang ke dapat jadi guru kalau takpun satu hari nanti cucu hang lak. Bak kata perpatah singh Jaga filem P Ramlee."Apa lu mau sakit hati diapun sama bangsa dengan lu' Maka fikir2 le.. Zuan9779

    ReplyDelete
  17. salam.
    semua komen tu ade yg btul,ade yg x.yg pting kita cari kerja halal.bab gaji n kerja x payah bising.itu dah allah tetapkan.kalu ckgu mintak naik gaji,knpe pekerja lain x mintak.yg nak lulus bukan ckgu,tp org atas.mari kita pakat2 mintak.x salah mintak.lg 1 kalu kite kata kerje ckg senang mintak lah jd ckgu.kalu kata keje polis senang mintak jadi polis.xyah nak cemburu dengan keje orang.x kemane nanti.kalu x suka kerja sekarang tukar kerje.ape pun bersyukurlah dengan ape yg dah allah bg kat kita.dan marilah same2 majukan negara kita yg tercinta ini dari bertikam lidah dan hasad dengki.wallahhualam........:)peace.....

    ReplyDelete
  18. U betul la bro .
    Lagi 1 , gaji belum naik tapi barang dan minyak
    dah naik .

    Ini yg. nak naik angin ni .

    Mari dengar lagu barang naik dari abg . mokhtar peace..... bro .

    ReplyDelete
  19. Fokus pada kerja masing-masing..jangan mencemburui antara satu sama lain...selepas ibu dan bapa ialah guru yang bersama pelajarnya.........Ingatlah...

    Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
    Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
    Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
    Jika hari ini seorang ulama yang mulia
    Jika hari ini seorang peguam menang bicara
    Jika hari ini seorang penulis terkemuka
    Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
    Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
    Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

    ReplyDelete
  20. usahlah ko orang kutuk cikgu.....kita orang berkorban masa, keluarga, wang, harta dan macam lagi pengorbanan yang telah kita orang buat untk ko orang..dari buta sampai celik....malah kita orang adalah baby siter ko orang....manalah nak berkat ilmu....walaupun pada ko orang, sejahat-jahat manapun guru dia tetap akan memberikan ilmu sebaik-baiknya......

    ReplyDelete
  21. kenapa la isu ni jadi panas macam ni sekali...saya seorang cikgu....mmg tak di nafikan cikgu di pendalaman dapat elaun pelbagai....tapi kene pikirkan jugak tamabang dorang nk kuar dari pendalaman tu nak dapatkan supply....maw abis beribu gak...kalo x caya cuba la sendiri dok kat pendalaman 2...dan gaji cikgu besar,,,bagi saya tidak la sebesar yang disangkakan...walaubagaimanapun alhamdullillah cukup la untuk menampung anak bini....mmg tak di nafikan ada guru yang kurang attitudenye...tp lagi byk guru yang menjalankan kerjanya dgn terbaik....manusia rambut sama hitam tp hati lain2....fikir dahulu sebelum membuat ape2 tomahan yang tidak berasas....kaji dulu jika tidak da jatuh fitnah...bahaya 2....wasalam
    guru biasa

    ReplyDelete
  22. cikgu spatutnya gaji rendah la sbb keje sparuh hari je..keje plak snang...cuti plak mcm bdk skolah..bnykkkk

    ReplyDelete
  23. "cikgu spatutnya gaji rendah la sbb keje sparuh hari je..keje plak snang...cuti plak mcm bdk skolah..bnykkkk"

    banyak cantik, cuba kau jadi cikgu...tengok betul tak kerja separuh hari je! nanti sampai malam kena periksa buku, buat minit mesyuarat...baru padan muka. korang pandai2 je cakap, hanya guru yang tahu betapa peritnya pengorbanan untuk anak2 korang!

    ReplyDelete
  24. Ngutuk memang senang . Kalau tak betul jadi fitnah.
    Sebelum mati kena minta ampun kepada seluruh guru
    di Malaysia satu -satu . Ada sanggup ka .

    ReplyDelete
  25. aiyaa ...dtg jd cgu dlu bru taw ...kalo da jd cgu bru la rsa ...jgnlah kta na brgduh ttg ni ..cubala brsikap matang ckit .....memang la ada guru yg x komited tp mcm kerja lain jgak la ....bukan semuanya komited jugk ....ada yg ok ada yg tdk ......jgnlah nak mnyalahkan cgu d ats suma perkra .....

    ReplyDelete
  26. profesion perguruan adalah profesion yang mencabar...

    ReplyDelete
  27. ANDA JANGAN INGAT GAJI GURU SEKARANG BERBALOI AKU PUN INGAT BESAR SBLM JD GURU SBLM AKU SENDIRI MERASA TINGGAL DALAM HUTAN NI... DUIT TIDAK MEMBERI APAPUN KPUASAN JIKA ANDA MEMIKIRKAN PASAL DUIT SAHAJA NAMUN DEMI MENDIDIK ANAK BANGSA KAMI GURU SANGGUP P KAWASAN PDALAMAN NAK KUAR P BNDAR PUN BFIKIR 2-3 KALI PASAL JAUH DAN SUSAH.. JGN FIKIR TAMBANG SESUAI DENGAN ELAUN YG DIBERI HABIS UTK BAYAR TAMBANG BOT KELUAR DARI KAWASAN PDALAMAN TU SEKALI TAMBANG BOT BLEH MENCECAH DALAM RM100-200.. JD KALAU SKADAR ELAUN HIDUP SUSAH RM1000 5 KALI KELUAR UTK BRURUSAN DAH HBIS ELUAN.. DUIT SNDIRI LG TKOPAK..

    ReplyDelete
  28. GURU ITU PENDIDIK

    ReplyDelete
  29. Aku heran komen jenis mangkuk jamban kat sini... kata cikgu cuti 2 bulan sbb bersalin. cikgu saje ke... kakitangan kerajaan yang lain serupa jugak. Inilah hasil menulis pakai kepala lutut. Sah murid lembam masa sekolah dulu...

    Kata kerja swasta jadi engineer gaji tak sampai 2.5k. Ko kerja engineer syarikat apa ni... Enginer indah water pun gaji dekat 5-6k. Sama ada ko kerja engineer syarikat tong taik atau engkau pekerja bawahan saje perasan engineer... sebab itulah tulis pakai kepala otak bukan pakai kepala lutut...

    ReplyDelete
  30. Ni dasar orang kita. Kalau yang kutuk2 ni dapat jadi guru, aku gerenti mesti tak kecoh2 nak dengki dengan profesion guru. Kalau diri tu dah bodoh, otak lembab. mana layak nak jadi guru. kalau pun layak tapi tak dapat, jangan dengki dengan guru ni. diaorang dapat kerja tetap guru pun sebab kelayakkan ataupun melalui kabel. kalau korang kebulur nak jadi guru yang sememangnya gaji besar dan kerja senang, rajin2lah apply yer

    ReplyDelete
  31. Tak kisahla samada korang guru ke or government servant ker sbb dua2 keje pon goyang kaki...takyahlah tuduh menuduh sesama sendri...takyahlah ckp beban keje korang berat la apalah sbb hakikatnyer tak beban mana pon..dua2 pon keje rilek jek...korang bukan profit oriented pon so xder aper nak dikejarkan pon...xder per pon yg dpt memotivasikan korang utk berdaya maju...mgkin adala segelintir yg betul2 berkualiti tapi yg len2, same jek...keje guru or government sbb xder choice atau malas nak pening kepala...buat loan sennag sampai belas2 tahun pon bleh..blacklist pon leh wat loan lagi..tu yg membuatkan korang naik lemak...

    ReplyDelete
  32. Setuju dengan individu yang mengatakan jadi cikgu dulu baru tahu susah senang..jangan pandai mengata kalo tiada pengalaman dalam bidang perguruan..lagi satu tangga gaji guru takla smpai rm2000 lebey lpas tu dtg skola goyang kaki setiap bulan gaji msk enjoy..kpd yg berkaitan jgn nk fitnah cikgu2 goyang kaki..

    lagi satu "cikgu2 belajar senang.." itu tidak masuk akal,setiap pembelajaran ade susah & senang..

    nk menangani mslh budak2 kami boleh je, tp segelintir ibu bapa bila kami ajukan mslh ank mereka kami digelakkan..tp kalo ank xpandai mrh cikgu..

    kami ajar murid semua sama tiada pilih kasih..jgn sesekali hina profession perguruan..kalo korg yg tua xhormat cikgu jgn harap negara nk maju sbb korg da tunjukkan sikap yg tidak bagus utk ank2 remaja ikt..

    ReplyDelete
  33. skrang sudah ada pembantu pengurusan murid dikebanyakan sekolah.Isu mengasuh tu kadang2 saja,tugas mengasuh sebenar tu kerja pembantu p,murid......apa2 pun kerja sekrg yg penting bersyukurlah seadanya...

    ReplyDelete
  34. MasyaAllah..bykkan beristighfarlah. Duduk dulu dlm dunia perguruan, baru kalian tahu bagaimana peritnya. jgn hnya segelintir yg "TERGURU" kalian hukum semua guru sebegitu. Kepada yg cemburu dgn gaji guru, cuba pula kaji gaji tentera. Tanpa perlu bertungkus-lumus berusaha dan berkorban wang ringgit utk menggenggam segulung ijazah seorang pegawai tentera yg berpangkat MEJAR sudh mampu meraih gaji RM4500+. Mnambh manis lagi jika kerjanya berhubungan dgn para kontraktor. Bekerja seorang, anak lapan orangpun mampu pakai Alphad..kpd yg bekerja swasta tu. jgn nk buat bidaah x usul periksalh ya? Kamu mmg jns x bersyukur. Gaji lebih bsr drp golongan guru mash juga mengeluh dan memfitnah guru. Cuba bandingkan bonus swasta yg 5-6 bulan gaji berbanding RM500 ktangan kerajaan. Sikap ini terbawa2 sehingga generasi skrg x hormat akan guru..kenapa? sbb ibu bapa di rumah sering mencebik para guru..alahhhh, cikgu ko tu. Gajipun x sbsr mana..

    ReplyDelete
  35. Nampaknya ramai yang tak puas hati dengan cikgu... yang herannya mengaku jadi engineer gaji lak tak sampai 2.5k. Logik ke.... nak kelentong patut padan la... kami cikgu ada gak member yang seangkatan jadi engineer tapi gajinga berbelas ribu... ko ni engineer syarikat tong taik kot... atau kerja biasa saja mengaku jadi engineer.... pikir la pakai kepala otak bukan kepala lutut...

    ReplyDelete
  36. ermmm cikgu nak beckup lah tu kata gaji cikgu starting bukan rm2500. Sebenarnya gaji permulaan guru bukan pada P1T1 iaitu sekitar RM1600 tapi bermula dengan P1T4 iaitu sekitar RM1900 sebab kebanyakan guru semua dapat ijzah dengan kepujian so mereka akan bermula dengan P1T4. bila masuk semua elaun yang mereka dapat, maka tercecahlah RM2500 hingga RM2700. saya adalah bekas guru. sakrang menjadi pensyarah dengan gred DS52. sy berada di sekolah selama 16 tahun. Mmg macam2 peel cikgu kat sekolah. ada yang komited dan ada yang hampeh. yang komited sebagai pendidik sy mmg cukup kagum tapi yang hampeh ni lebih ramai kat sekolah. kepada yang bukan guru, sila lihat di sekolah anak2 anda, kebiasaanya hanya ada 2 hingga 3 orang saja yang free dalam satu2 masa P&P di sekolah. yang lain patotnya ada dalam kelas, kalau tuan/puan dapati lebih daripaa 5 org guru tak masuk kelas (ada di kantn, di makmal komputer, di bawah pokok atau di mana sahaja yang bukan dalam kelas) maknanya ada guru yang tak masuk kelas. Jika masuk kelas pun berapa ramai yang mengajar, dan berapa ramai yang mengajar sambil duduk atau membuat keje lain dalam kelas. Setiap tahun kerajaan memberikan insentif kepada guru bila ada hari guru. tapi cara kerja cikgu tetap cam tu jugak. yang malas tetap malas, yang rajin tetap rajin. ermmm, apa pun harapan ibu bapa kepada semua guru, anda akan dipersoalkan di hari kemudian, dari mana kamu dapat punca rezeki? dan di mana kamu belanjakannya. hehehe.

    ReplyDelete
  37. hello...pd yg nk ngutuk cikgu 2 pkr la dl yer...mak sy cikgu dh 25 thn tp knp xleh pakai kete mewah lg..kita cm ada proton saga aje,tu pn x abih byr lg wpun dh beli lama..gn pn kete secondhand je tau..kdg2 2 duit gaji pn xcukup untuk bulan 2...so sp yg kata jd cikgu 2 mewah fikir2kan lah yer

    ReplyDelete
  38. salam.. Sy tak nak komen banyak pasal bukan seorang guru. Semua orang ada rezeki masing-masing kan. Bersyukurlah dapat gaji banyak, tapi pastikan kerja dibuat setimpal dengan gaji, barulah halal dan mendatangkan berkat. Pernah berkawan baik dengan guru sekolah rendah, selalu juga tinggal di rumah dia. Dah faham rutin harian dia, sibuknya dari pagi hingga ke malam menguruskan anak, hal sekolah dan lain2. Kadang saya ini jadi pembantu, tulis nama murid di buku, tulis markah lah, itu belum lagi tolong buat mural di sekolah memandangkan beliau guru PSV. Oi penat tengok rutin beliau sehari-hari.
    Syabaslah kepada guru yang memang betul2 dan bekerja keras mendidik pelajar, bukan mengajar sambil lewa dan reti terima gaji je.
    Kenanganku ketika bersekolah di SMKA ada manis ada pahit.. Yang x dapat aku lupa masa Form 1 ada ke cikgu maths wanita boleh panggil LEMBU dan PANDIR kepada pelajar. Bayangkan kalau guru panggil anak2 anda macamtu sedangkan anda pun x pernah panggil.. Maaf ter'off' topic pula. Bukan minta simpati, tu pun cerita lama, cuma nak ajak para guru berfikir dan meletakkan kemuliaan guru di tempat sepatutnya..

    ReplyDelete
  39. KO CAKAP SENANG LA KO TAK TAHU LG PERANGAI BUDAK SEKARANG... KO CKP GURU TAK TAHU MENDIDIK NI AKU NAK BERITAHU HAKIKAT... GURU LEBIH MENGAMBIL BERAT PASAL ANAK MURID BERBANDING IBUBAPA MEREKA SENDIRI... MULA SBLM AKU JD CIKGU AKU TAK PERCAYA TP BILA AKU TNGOK DGN MATA AKU SENDIRI.. YUP INI LA MAK BAPAK YG JNIS TAHU BERANAK TAK TAHU NAK URUS... ADA BLEH DIA TANYA GURU ANAK DIA KELAS MANA CUMA DIA TAHU THN SJ TP KELAS TAK TAHU? KADANG2 ADA YG LUPA NAMA ANAK JUST SAMARAN D UMAH SJ DIA TAHU JD TERBUKTI NI JNIS PARENTS YG MENGABAIKN PERSEKOLAHAN ANAK KES NI BUKAN SKIT KALU DR 10 5 JNIS MCM NI... KAMI SBG PNDIDIK RUNSING DGN SIKAP IBUBAPA YG MENGABAIKN ANAK2 MEREKA KADANG2 SY HERAN SIAPA MAK BAPAK SEBENAR GURU KA ATAU MAK BAPAK SBENAR MURID? KAMI GURU BUKAN GILA NAK MENDENDA ANAK MURID TENGOK SJ KADANG2 AMARAN DAH DI KELUARKAN BYK KALI MURID BUAT TAK TAHU APA LG MAKBAPAK MREKA AKU RASA KALU ANAK DORANG X IKUT CKP MAKBAPAK MSTI MARAH BGITU JG GURU...TP BILA ANAK D SENTUH BKN MAIN LG MAKBAPAK MENYINGA! TP YG BODOHNYA MEREKA TAK MAHU TAHU KENAPA ANAK MREKA D DENDA KALU D SEBUT PUN MEREKA TAK PECAYA JD APA YG KAMI PERLU BUAT? KALU NAK IKUT CKP MAKBAPAK AKU RASA BGUS ANDA BERHENTIKAN ANAK ANDA KALU ANDA TAK SETUJU DGN UNDANG2 SEKOLAH N BUAT SEKOLAH SENDIRI KALU ANDA TAK MAHU ANAK ANDA D SENTUH GURU. GURU MENDENDA UNTUK MENDIDIK MURID YG BUAT KSILAPAN BUKAN UNTUK MEMBUNUH...PASAL GAJI ANDA RASA DULU JD GURU BARU ANDA RASA PUKULAN MENDIDIK MURID SEKARANG DAN BERJUMPA DENGAN PELBAGAI KERENAH IBUBAPA YG PELBAGAI JGN TAHU BECAKAP MCM TIN KOSONG!

    ReplyDelete
  40. pembetulan gaji pokok cikgu yg ada ijazah adalah rm1900, campur elaun baru sampai 2500, tp penulis kate gaji pokok cikgu rm2500-2700 ditambah dengan elaun lagi, lebih2 plak penulis kita nie, nak tulis apa2 pun kena la selidik dulu ni pakai tulis jer

    ReplyDelete
  41. sy insaf mendengar komen2 saudara2 sekalian...yg baik jadikan teladan yg buruk jdikan sempadan...sy rindu kat cikgu2 saya dlu...ingin sekali sy berterima kasih byk2 wlaupun mrka garang2 tetapi sy sebgai murid mereka..sy tetap ingat mereka...jgnlah berdendam dengan guru yg telah mengajar kita...sentiasa beranggapan baik dgn guru..setiap manusia pernah melakukan dosa dan kesilapan...sentiasa doakan kebahagiaan guru..muliakanlah guru anda semua...insyaAllah hidup kita akan mendapat balasan yg sewajarnya...Aamiin...
    "selagi kita mengadili seseorang selagi itulah kita tidak dapat mengenali,mncintai dan menyayanginya"
    ~ELiN~

    ReplyDelete
  42. jgn dilayan sgt komen2 yg x bernas ttg cikgu2 ni...yg baik jdkn teladan..yg buruk jdkn sempadan....muhasabah diri wahai rakan2 guru sekalian...kredebiliti & pengorbanan kita dlm mendidik anak bangsa biar Allah swt shj yg menilainya..mmg ada sikap segelintir guru yg memburukkn tanggapan umum terhdp kerjaya ini...tp bkn semua...mslh tu dlm kerjaya lain pn ada..blh aje klu kita nk pertikaikn...hanya guru yg tahu beban kerja & t/jwb guru...org lain hanya tahu memandang & menilai w/pn faktanya hanya senipis kulit bawang....jd kpd sesiapa yg merasakan kerjaya guru ni penuh glamour,mewah,kaya-raya,goyang kaki,gaji tinggi..apa kata anda resign keje sekrg dn mohon jd guru...

    ReplyDelete
  43. eleh..stakat guru pakai vios,honda tu kaya sgt ke??nurse ada yg aku tgk pakai bmw lg...x de lak yg nk heran,jakun sgt...keta import skrg ni dh murah...dulu2 ye la keta mahal...apadaaa...

    ReplyDelete
  44. gaji ckgu mmg ad yg basic rm2509.90 tp xramai sgt..bleh semak sendiri,tp utk ckgu KPLI yg ad dgree acccount..terima kasih

    ReplyDelete
  45. jgn dilayan sgt komen2 yg x bernas ttg cikgu2 ni...yg baik jdkn teladan..yg buruk jdkn sempadan....muhasabah diri wahai rakan2 guru sekalian...kredebiliti & pengorbanan kita dlm mendidik anak bangsa biar Allah swt shj yg menilainya..mmg ada sikap segelintir guru yg memburukkn tanggapan umum terhdp kerjaya ini...tp bkn semua...mslh tu dlm kerjaya lain pn ada..blh aje klu kita nk pertikaikn...hanya guru yg tahu beban kerja & t/jwb guru...org lain hanya tahu memandang & menilai w/pn faktanya hanya senipis kulit bawang....jd kpd sesiapa yg merasakan kerjaya guru ni penuh glamour,mewah,kaya-raya,goyang kaki,gaji tinggi..apa kata anda resign keje sekrg dn mohon jd guru...

    SAYA SOKONG , ADA BARANI !!!

    ReplyDelete
  46. cubalah kamu jadi guru barulah kauorang tahu betapa besarnya tugas guru. kauorang tengok jadi guru banyak cuti tapi pernah ke kauorang tengok masa cuti buat apa tak cuti pun budak je cuti guru masih lagi bekerja. aku tahulah sebab aku pun guru jugak. so jangan memandai kauorang nak persoalkan pasal gaji guru.kalau nak kira TAK CUKUP PUN GAJI TU. tapi aku masih bersyukur ada orang lain yang lagi susah daripada aku.. belajar dengan buku boleh jadi sesat tetapi belajar dari guru dapatlah ilmu berpandu. rasullullah juga merupakan guru pada umatnya..

    ReplyDelete
  47. tuhan memberi rezeki kepada seluruh umat manusia... jd da mmg rezeki cikgu di malaysia dapat gaji 2.5k... x perlu dipertikaikan...
    dulu cikgu suruh blaja korg malas.. bile da besar bising dapat gaji ciput time keje... kite kene pikir sapa yang mendidik kita dari sekolah rendah sampai sekolah menengah... mestila cikgu2 kn... tanpa cikgu2 nie x lahir lah pakar2, doktor dan len...

    ReplyDelete
  48. Ala hampa dok bising- bisin apa aih.. Buat la keja masing-masin sudahlaa.. Rezeki allah semua tu. Had dok sembang cakap banyak tu la yang dok malas nak buat keja. Bagi gaji banyakpun tak buat keja dengan iklas tak berkat aih gaji tu.. Tu yang rm tak cukup sedia.. Biar gaji kecik pun kalau iklas rm cukup aih...

    ReplyDelete
  49. Lain kali jangan suka kutuk2 orang lain
    terutama guru 2 yang ibarat ibubapa hang semua.
    kan dah kena sekolahkan balikkkk . Kahhhh kahh kahh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  50. salam kepada semua pembaca..

    aku bukan guru dan bini aku bukan kerja guru. dulu kerja bank dan sekarang gaji aku (bila dah campur elaun) hanya separuh dari gaji aku di bank. tapi alhamdulillah rezeki tuhan kasi.

    lawak sungguh baca komen yg diberi, ada yg marah, ada yg nak minta elaun oku lah dan elaun pendalaman lah .. memang kelakar.

    apapun pada teman, kalau cikgu dah dapat mcm tuh gajinya, itu dah rezeki mereka. jgnlah kita persoalkan. kalau nak keadilan dalam gaji susahlah. semuanya nak sama. dalam dunia ni mana ada semuanya sama. nothing is fair in this world kata org putihnya. and thats life...

    satu lagi, pada engineer yg dah 7 tahun kerja tuh, tapi gaji 2.5 k ajer buat apalah hang duk kerja situ lagi. chow laaa cari offer lain. dlm dunia sekarang nie mana ada erti setia dgn company. melainkan kalau hang kerja dgn company bapak ahng sendiri ataupun hang kerja dgn company bapak mentua.

    hah tang tuh hang kene kerja samapai matilah atau kalau dgn company bapak mertua, kerja situ sampai hang kawin satu lagi. tapi kalau dpt pak mentua mcm en. jamil dlm madu tiga, takyahlah berhenti.

    kalau cikgu cikgu nie pakai kereta besar, rumah besar biarlah. kita tak tau, mungkin poket rabak. takpun kalau mereka berkeretea besar atau berumah besar, mungkin ada kerja luar, buat jualan langsung, jual amway ker atau jual jus doktor rozmey tuh ker kan. takpun mereka nyer husband atau wife gaji besar...atau org besar..

    apapun pada guru-guru semua, tingkat produktiviti anda, jgn asyik nak minta itu ini sahaja. kalau anda berhak, insyallah anda akan dpt penyelarasan gaji tuh nanti sama dgn ptd.

    akhir kata, maaf lah kalau ada tersinggung atau terasa. yang baik dari Allah, yang buruk dari saya.

    wassalam.

    ReplyDelete
  51. lupa nak ckap , aku kerja gomen jer la ni bukan di bank.

    ReplyDelete
  52. pengalaman aku ni....
    cikgu xnk masuk kelas bkn sbab die malas, tapi murid tu sdiri yang taknak belajar...
    cikgu masuk pintu depan group dia keluar ikut pintu belakang.
    penulis ni pun dalam ketegori murid camni gak la. pastu nak cari salah cigu pulak.
    cikgu betulkan jawapan yang murid dia buat salah sebab kalau tak buat macam tu langsung takde jawapan yang betul.
    cikgu duduk atas meja dan bercerita sebab waktu tu murid2 dia dah nampak mengantuk.
    korang jangan lupa kalu bukan sebab cikgu yang dikatakan malas ni mungkin huruf kat keybord ni pun korang tak kenal.
    aku kesian kat cikgu ni, kije dari pukul 7 pagi sampai pukul 5 petang. sabtu pun kena pegi sekolah gak ada ko la, farduain la, hari sukan la, koperasi la, spbt la.
    murid gagal, cikgu salah. bila berjaya mak bapak canang 1 kampung anak dia hebat.
    kesian pada yang bagi komen kata kat cikgu teruk2
    mungkin kamu semua tak pernah minta halal ilmu yang cakgu kamu bagi. makna nya ilmu yang kamu semua dapat tu tak halal patut la nampak kamu tu tak pandai berterima kasih..
    w'salam..

    ReplyDelete
  53. nak jd cikgu........:)

    ReplyDelete
  54. maaf la menyampuk..jangan la cemburu pasal gaji orang...pokok pangkal kat kite jgk...nak gaji tinggi kerja la bersungguh2..ni x..!! blaja malas...tapi sibuk mengata gaji orang...kau x tau pengorbanan cikgu mcm mane?sesedap ko je kate cikgu x de komitmen..DARI SAPE KAU BELAJAR MEMBACA?DARI SAPE KO BELAJAR MENGIRA?DARI SAPE KAU BELAJAR AGAMA?memang patut pun gaji die mcm 2...dan 1 lagi..kau main ckp je kan gaji ckgu 2500-2700..??lain kali kaji la dulu..pasal kuartes,perabut,n astro pun kau nak jeles..2 namenye kelebihan kerja kerajaan..menjamin mase depan...

    ReplyDelete
  55. apasal gaji kontraktor ataupun bisnessman yang berpuluh2 ribu,beratus2 ribu n berjuta2 ringgit ko x pertikaikan??apasal guru jgk yg ko nak pertikaikan...yang sebenarnye ko ni keje ape ek sampai gaji cikgu pun ko nak jeles??

    ReplyDelete
  56. kepada penulis MENCEMBURUI GAJI GURU...nasihat saya sila tulis berasaskan fakta yang sebenar bukannya tuduhan melulu...saya bukan seorg guru tetapi ramai kawan dan kakak serta abang yang terdiri dari kalangan guru..sya terpanggil untuk memberi pendapat kerana artikel ini sangat bercanggah dengan realiti sebenar kehidupan guru...gaji permulaan(pokok) guru yang baru posting bukanlah seperti yg dinyatakan oleh penulis iaitu RM2500 - RM2700 malahan yang telah 5 tahun berkhidmat pun masih belum mencapai tahap itu..sila rujuk tangga gaji guru sebelum menulis..

    bercakap tentang beban tugas guru juga...sy minta jganlah kita membuat andaian sesuka hati sekiranya kita tidak berada di dalam profesion itu...adalah wajar sekiranya penulis pergi ke sekolah dan alami sendiri pengalaman menjadi guru supaya lebih memahami keperluan profesion tersebut..tidak dinafikan mungkin ada segelintir guru yang bersikap sambil lewa ketika menjalankan tugas..TETAPI ini tidak bermakna penulis boleh melabelkan semua guru bersikap sedemikian..jangan hanya kerana penulis mngkin bermasalah dengan seorang guru..semua guru menjadi mangsa hentaman penulis

    Isu kenaikan gaji..sy rasa guru tidak pernah meminta kenaikan gaji..MTUC mewakili semua kakitangan kerajaan menyuarakan kenaikan gaji semua kakitangan kerajaan..HARAP MAKLUM...NUTP pula hanya memperjuangkan kesamarataan bagi kenaikan gred sahaja bukan kenaikan gaji seperti yg didakwa penulis...mungkin ada yang tidak tahu memang guru perlu menunggu masa yg lama untuk dinaikkan gred iaitu 10 tahun time based jika dibandingkan dgn kakitangan kerajaan yg lain..

    Saya bersimpati dgn tohmahan yg diberikan kepada guru2 oleh golongan yang hanya pandai bercakap tanpa merujuk kepada fakta yang sebenarnya...kepada semua guru2 SYABAS dan TAHNIAH kerana tanpa anda semua siapalah kita pada hari ini..dan siapalah juga ANAK2 kita pada masa hadapan tanpa jasa seorg guru..mmg tugas guru masa kini sgt mencabar jika dibandingkan dgn guru masa dahulu kerana perlu berdepan tugas yg bukan hanya melibatkan P&P semata2 ttp pengkeranian, pengasuh,tukang cuci,tukang kebun, polis, pengaduan awam, hakim..semua ini guru laksanakan secara tidak langsung yg tidak disedari oleh golongan yg bukan guru yg hanya tahu menunding jari kepada guru...kepada semua guru2 anggaplah komen2 yg tidak berasas seperti artikel ini sebagai cakap2 org yg tidak menggunakan akal fikiran sebaliknya hanya menggunakan emosi semata2...

    ReplyDelete
  57. cikgu sekarang gred dg 41 diaorg puny gaji starting lebih kurang RM1900.itu belum lg di sah kan jwtan mereka.itu basic ma..tak termasuk elaun.kalau mcm di sabah ni di kawasan pendalaman gaji bersih diaorg lebih kurang RM3200 termasuk elaun.dan kerja pun senang,tak sampai pun 6 jam.kebanyakan sekolah la..jd pada guru-guru yg hendak kerja senang dan nk gaji besar,datng la ke sabah dan sarawak ni.sabtu n ahad kompem cuti.kerja pun x bnyk.tp gaji bnyk.
    aku tahu semua ni sebab aku pun krj di sekolah.
    klau tak caya leh la test.hanya guru di bandar2 ja yg sibuk n bnyk krj.

    ReplyDelete
  58. astaghfirullahal azhim,kalu nk bg komen tu takpe,krn itu adalah persepsi masing2 berdasarkan pandangan dan maklumat masing2.tapi kalu boleh,komenlah dgn baik.jgn guna bahasa yg kesat..kerana ada guru2 kita yg masih mjadi guru.Tak dinafikan,mmg ada guru yg bermasalah,tp segelintir,ada guru yg kuat merungut,tp bkn semua.saya percaya,profesyen ape pun golongan bermasalah mmg ada..hatta profesyen yg baik2 pun ade yg brmasalah..jd,tuan2 komenlah dgn profesional dan ingatlah kita ni muslim yg bersaudara..sy juga tak suka guru yg bermasalah,tapi saya sanjung tinggi terhadap guru, terutama guru2 saya!terima kasih juga kpd guru yg didik anak sy!

    ReplyDelete
  59. anonymous said...

    Mana ada gaji permulaan cikgu 2500..skrg nih br 1900 lebih...kena kaji dulu sblum taip..klu kami senang pun memang berkat dr doa para pelajar...ikhlas mengajar dptlah keberkatan..gaji byk ker sikit ke yg penting berkat..beban kerja guru hanya org yang terlibat dlam bidang nih je yg tau..kerja kdg2 kena bwk blk umh..tanda paper, isi testimonial..kdg2 nk mintak cuti rehat pengetua pun tak bagi...bila bdk2 pandai n cemerlang mk bpk kata mmg anak dh pandai...tp kalau tak cemerlang ckp cikgu tk pandai ajar...so berbaloi ler dgn cmplain mk bapak dgn gaji guru....ingat senang ke nk develope human nih...so pk2 lah yer..

    ReplyDelete
  60. Hasad atau dengki satu daripada maksiat batin yang boleh membinasakan seseorang. Kata Imam Al-Ghazali, ia sebesar-besar kejahatan manusia yang dicela oleh syarak. Katanya lagi, ketahuilah hasad itu haram dan maknanya ialah engkau suka hilang nikmat daripada orang yang engkau dengki atau turun bala kepada orang itu (Hidayatus Salikin 206).

    Sifat hasad itu mendatangkan kemurkaan Allah. Ia boleh membinasakan diri seseorang dan amalannya. Rasulullah bersabda bermaksud: �gTakutlah kamu semua akan sifat dengki sebab sesungguhnya dengki itu memakan segala kebaikan sebagaimana api memakan kayu bakar.�h (Riwayat Abu Daud daripada Abi Hurairah Riadus Salihin 4:1441)

    Menurut Imam Al-Ghazali, dengki itu ada tiga macam:

    Pertama menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang dan digantikan kepadanya.

    Kedua, menginginkan agar kenikmatan orang lain itu hilang sekalipun ia tidak dapat menggantikannya, baik kerana merasa mustahil dirinya akan dapat menggantikannya atau memang kurang senang memperolehinya atau sebab lain. Asal orang itu jatuh, ia gembira. Ini lebih jahat daripada dengki yang pertama.

    Ketiga, tidak ingin kalau kenikmatan orang lain itu hilang tetapi ia benci kalau orang itu mendapat kenikmatan lebih daripada kenikmatan yang dimilikinya.

    Dengki hanya dimiliki orang yang berjiwa rendah dan sifat itu mendorongnya berangan-angan kosong untuk mendapatkan kenikmatan yang dimiliki orang lain. wallahua'lam

    jauhilah sifat dengki nescaya jiwa kita akan tenang, tulisan penulis di atas adalah berbaur hasad peringkat ketiga yang digariskan oleh imam ghazali... sebenarnya dia tidak redha dengan pemberian rezeki yang telah ditetapkan oleh Allah SWT, kerana segala rezeki kita adalah ditentukan oleh Allah SWT, dengan kata lain seolah2 dia menidakkan keadilan Allah ke atas hamba2nya, memang di dunia ini ada yang rezeki lebih dan ada yang kurang, sesiapa yg redha akan digantikan dengan balasan di syurga kelak.. jauhilah sifat hasad ini...

    ReplyDelete
  61. korang semua ni tak ubah anjing ngan kucing ,bergaduh aje..begini nak selesaikan masalahnya, pasal gaji cikgu nak d naikkan tu,cikgu itu kene renungkan kembali niat @ nawaitu dia mase mula 2 kita hbs blajor dulu, nak didik anak bangsaku lah,nak bela kaum kerabatku lah dan mcm2 lg lah kita niat. itu semua kalu d pkrkan ihklas namanya,ya ALLAH, besar ganjarannya cikgu ni,tp itu semua 15 tahun yg lalu,tak di nafikan zaman sudah berubah,tak bermakna niat ikhlas kita pun kene berubah. cth yg nyata,mcm nilah straight to the point,sy bg tips paling berkesan dan paling mujarab,apabila kita rasa keje kita semakin lama semakin banyok, satu je sy pesan jangan mengeluh sesekali,perlu di ingatkan lagi sekali jgn sesekali MENGELUH,cikgu mesti tau maksud mengeluh kan..ustaz @ cikgu2 sekolah pondok x mengeluh pun gaji tak naik, semata 2 mengharapkan keredhaan ALLAH,ni tak ikhlas, sy tau mmg ade yg x puas hati, x yah reply aa, coz sy bc ni sekali aje, tp betul saye pesan,ni adalah amanat cikgu sy, sy pegang amanat dia, walaupun saya ade anak 2 orang, 5 thn dan 3 thn,gaji rm650.00,isteri x brape sihat, kije bawak lori,pandu stakat 350-450 km 1 hari,letih tu x yah ceritalah tp sy x ngeluh mcm cikcu nak naik gj, cikgu leni bwk kreta berbisa dah skarang ni, air cond ade lg nyaman je,tp sy bwk lori air cond pun x dak + sampai kat bandar besar jem lagi ,tgh hari lak tu hanya Tuhan sj yg tahu penderitaannya,tp ape yang penting sekali tadi ,ingatlah pada NYA, Didiklah anak bangsa kita dulu sampai berjaya,satu mase nanti manelah tau anak 2 berjaya dek cikgu berjasa td mengajarnya,kita jugak yang senangkan, renungkan lah kembali Wassalam __________insan yg lemah78

    ReplyDelete
  62. aku blajar dkt dkt u amik kimia petrolium. gler babi pnye sush. tp last dpt kerani je... cgu seng. ngajar seni.... muzik... math.. ape la sgt...dh 2 belagak nk mampus. yg si mk bapaknye lak mcm nk jual anak klu anknye cgu..sabo je la.huhu...

    ReplyDelete
  63. semua yg bercakap n komen semua nak salahkan org lain... buat hal sendiri... didik anak jgk kat umah. jgn lepas tangan n salahkan guru yg mengajar. anak kat sekolah fikiran melayang ingat benda lain... kat sekolah guru pantau murid..kat rumah ibu bapa pantau anak2 punya pelajaran... muhasabah diri sendiri baru komen kelemahan orang lain... kenapa xnak majukan diri merebut peluang terbaik...

    ReplyDelete
  64. guru sekarang dah jadi satu profesion..
    guru sekarang dah ada program ijazah sarjana sendiri..
    program ijazah sarjana muda perguruan (pismp)..
    program ni dalam masa 5 tahun setengah..
    dah macam belajar jadi doktor..
    jadi, selayaknya gaji guru + elaun kami besar sedikit..
    kami juga bekerja untuk masyarakat..
    kalau pergi kampung2, cikgu juga yang dicari kalau nak minta buat surat, urus ke jabatan itu ini, cikgu juga yang dicari..
    jadi kenapa nak mengeluh kalau kami dapat keistimewaan..

    ReplyDelete
  65. napa nak cemburu ngan gaji cikgu..korg baca gaji dg41..kebanyakan mmg start P1T6.korg x baca dg29 p1t1 start x samapi 1k pun..aku yg dah nak masuk 7 thn keja pun tak sampai 2k gaji..kwn aku baru 3 thn keja gaji dah masuk 3k.jgn sebab segelintir cikgu yg malas korg nak samakan dgn semua guru2.klu anak2 bangsa berjaya cikgu x minta apa2 pun..tumpang gembira je..korg keja lebih masa ada OT..cikgu mana ada OT.klu senang buat loan pun cikgu yg menanggung hutang..x de org yg x berhutang dlm dunia ni..jgn asyik nak menyalahkan org lain..pikir baik buruk diri sdr dulu..org yg bagus x menyalahkan diri org lain tp sentiasa salahkan diri atas kelemahan sdr.

    ReplyDelete
  66. Aku tidak kisah berapa besar pun gaji guru.Sepatutnya sejak dulu lagi kaum guru diberi perhatian oleh Kerajaan.Aku....dan semua anak-anak aku berjaya kerana limpah kasih dan khidmat murni para guru.Aku...dan semua anak-anak aku menjadi warganegara berguna bermula dari seorang guru.Aku bersyukur dan berterima kasih kerana guru-guru kini berada di kedudukan yang dihormati masyarakat.Assalamualaikum cikgu!

    ReplyDelete
  67. bayangkan ... jaga 40 kanak2 aktif dalam satu bilik... ada famili yang anak satu pun tak terjaga.. apa kerja guru jaga 40 org tu senang ke? Saya 25 tahun mengajar.. gaji baru 3000plus.. tu pun campur dgn elaun2. Baru dapat dapat senang sikit dah ada orang cemburu...
    Profesion guru lah yang paling rugi... kita jaga anak orang.. siapa mau jaga anak, bini kita? Duduk kat sekolah sampai petang, memang patut cikgu buat.. habis cikgu pun ada famili.
    Bila cuti, di kira "super peak period".. nak bawak famili gi cuti... hotel harga `3 kali ganda sebab "super peak period".... semua barang melambung naik sebab "super peak period" dan masa ini lah saja kami ada masa utk famili kita... skrg.. siapa yang untung.. dan siapa yang rugi?
    Kepada yang cemburu dgn gaji yang kita dapat ni... cuba lah tukar kerja dengan kita... tak perlu lama... sebulan cukup lah... dan lihat gaji kita dengan kerja kita dengan pembelanjaan kita... patut tak. Pen merah tak dibekalkan... kertas.. tak dibekalkan... komputer/printer.. sendiri... tolong jangan lagi caci guru.. kalau rasa gaji guru terlalu tinggi dan guru semua tak buat kerja... ambik lah anak engkau tu balik dan buat lah home schooling....

    ReplyDelete
  68. Sabar cikgu.....yang buat komen negatif itu berfikiran cetek dan tidak tahu bersyukur.Setakat mereka melepaskan perasaan ,tidak akan meninggalkan apa-apa kudis pada cikgu.Sebelum saya pencen,saya pernah menjadi guru selama 3 tahun di zamana muda saya.Saya tidak sanggup terus menjadi guru kerana tanggungjawabnya berat dan menuntut keikhlasan.Guru-guru yang bertahan sehingga pencen adalah guru-guru yang berhati mulia.

    ReplyDelete
  69. hurmm fikirkan lahh..cikgu deal dengan manusia, budak2 dan remaja lagi..bayangkan bagaimana masalah2 yg dorang bawa dari rumah dan sekeliling dan kumpulkan di skolah..satu kelas bukan 10 org tau..paling sikit 30..so 3o masalah dan perangai..kalo cikgu tuh ada 4 kelas sehari? 120 perangai dan karakter..deal dengan manusia muda nih perlukan skill dan kesabaran tahap tinggi.. bukan kebanyakan kerja lain...deal dgn machine or kertas2..kalo deal ngn org pun x der laa sampai 120 org sehari..*kecuali ko kerja kaunter pertanyaan..itu pun ko jumpa skali je org tuh..nih cikgu jumpa hari2..120x5hari..x ker sakit otak??padanlah dgn gaji cikgu2 tuh..malah aku rasa masih x padan dengan beban yg dorang pikul.. ~~aku bercakap dengan pengalaman setahun mengajar smk..then x sanggup dah dengan beban kerja..aku tukar jadi lecturer..memang beza..lagi tenang..

    ReplyDelete
  70. saye nak komen engineer mangkuk yang keje 7 tahun tapi gaji x sampai 2.5k..

    ape la bangang sangat ko ni...ko yang malas nak berusaha majukan diri ade hati nak kutuk cikgu2.. berhijrah la ke kompeni lain.. standard engineer kalo dah 7 tahun bangang2 pun ade 3k+.. ataupun ko tu jenis engineer yang just punch in punch out je.. jangan menyalahkan org lain di atas kegagalan diri sendiri..

    ReplyDelete
  71. guru bynk berkorban demi anak bangsa negara

    ReplyDelete
  72. Bersyukurlah dengan rezeki yang Allah beri,tak kira apa kerja kita asalkan halal.Jika kita nak lebih,berusahalah dalam bidang masing-masing.Tak usahlah menyentuh tugas-tugas dan pendapatan orang lain.Kita buat,kita dapat.Selain itu,mata jangan asyik melihat langit yang tinggi kerana di tapak bumi masih ada insan yang masih kesusahan untuk mencipta puncak setinggi kita.Bersyukurlah........

    ReplyDelete
  73. nape hati busuk sgt smpai kata suruh jeleskan polis yg makan rasuah tp naik gaji. ni lah melayu. dengki mendengki.klau ckp guru goyang kaki marah lak. xsmua guru prangai ngok ngek dan xsmua polis bongok. anda yg hati busuk jer prangai mcm bangang..

    Itulah hakikat sebenar dunia...Allahuakbar...

    ReplyDelete
  74. sekolah tempat aku belajar dulu setiap tahun upsr,pmr,spm xde sorang pn yg lulus dgn cemerlang.nak silap kn siapa?cikgu dpt gaji tiap2 bulan untuk ape? aja abc & 123 je ke?.gaji nak banyak mengajar malas...murid jd mangsa.

    ReplyDelete
  75. Bukan semua guru mendapat imbuhan seperti yang diumumkan oleh kerajaan, hanya kepada kelompok tertentu. Gaji guru sama seperti kakitangan kerajaan yang lain, oleh itu kita tak perlu kecoh. Sila rujuk gaji guru dan buat perbandingan. Guru bukan menghabiskan wang negara tapi pendidikan adalah satu pelaburan

    ReplyDelete
  76. guru adalah golongan yg paling banyak merungut dan tidak tahu bersyukur

    ReplyDelete
  77. Tanpa guru, tiadalah doktor, peguam, arkitek dll...so jgn menghina pekerjaan guru,....merekalah yg tlh berhempas pulas utk mendidik anak bangsa sehingga mereka semua berjaya..pekerjaan guru bkn sahaja mengajar malah bersama2 pelajar menceburi pelbagai aktiviti..hampir separuh hari n kdg2 sehari guru disekolah berkorban utk mengajar anak bangsa... jgn kerana nila setitik rosak susu sebelanga...fikir2kan sblm membuat andaian atau hujahan tanpa usul periksa...

    ReplyDelete
  78. "aku keje kilang gaji pun baru rm2000"..
    Ada sesapa nak ulas tak kenyataan bangang ni?
    Sendiri mau ingat la, kalau nak banding pun ambik la profession lain...

    ReplyDelete
  79. Tajuk artikel pun dah cukup jelas menggambarkan kecemburuan penulis terhadap guru2. kalau dah cemburu, biasalah nampak yang tak elok sahaja, disusuli dengan merendah2kan orang yang dicemburui. Cubalah tulis artikel yang seimbang dengan fakta yang betul, ini tidak nak melepas geram je. Kalau di negara barat sana guru ini satu profesion yang dihormati dan selaras dengan tu gajinya pun memang boleh tahan. Tak semua orang mampu bawa tugas sebagai guru, dulu orang pernah pandang rendah dekat profesion guru, saya rasa memang patut profesion guru dimartabatkan semula. Manusia2 yang berjaya ni, kalau tiada guru siapalah anda. Tak dinafikan ada guru yang perangai tak semenggah tapi itu hanya segelintir. Ramai lagi guru2 yang dedikasi dalam tugas dan ikhlas bekerja.

    - anak cikgu

    ReplyDelete
  80. Bersyukurlah dengan apa yang ada....

    ReplyDelete
  81. kepala hotak hok banggangg banggang nik memang suka kutuk2 cikgu dari sekolah lagi , sampai dewasa kerja dan bekeluarga pun nak dendam dengan guru lagi .
    belajar malass .gaji kecik pend tak berapa marah pulak.

    cuba tengok orang2 pandai dan berpangkat macam pak2
    menteri , prof dsb semuanya kenang jasa cikgu .

    ReplyDelete
  82. syukur la dgn gaji yg awak terima tu. saya dah 19 thn kerja guru baru dpt satara dgn awak. sebenarnya gaji berapa pun boleh kalau nak beli keta cuma gaji cikgu lebih berkat kut, fikir2kan

    ReplyDelete
  83. Alhamdulillah...cikgu veteran...betul apa kata cikgu..gaji pendidik lebih berkat...amin...

    ReplyDelete
  84. yang penting berkat sikit pun cukup , dan yang penting
    bersyukurlah , kalau banyak syukur juga . kalau benci
    dan cemburu dgn cikgu apa faedahnya . kalau cikgu dapat
    naik gaji pun taklah tinggi sangat , sesuai dengan beban
    dan taraf pendidikan mereka . makan gaji mana boleh mewah .
    kalau nak kaya dan hidup senang cuba-cubalah berniaga ,kemudian minta doa2 dari ibubapa dan guru2 supaya capai kejayaan . kalau dah hidup mewah jangan lupa bayar zakat . guru2 dan ibubapa anda tak harapun
    duit anda, janji anda senang . Jadi janganlah berdengki
    dengan guru sebaliknya cemburulah dengan kaum lain yang
    berjaya dan berusaha bersungguh - sungguh bagi mencapai
    kemewahan atau kesenangan atau duit dan gaji serta pendapatan banyak yang anda inginkan , tidak salah asalkan ingat kepada tuntutan Allah swt . Ustaz pencen

    ReplyDelete
  85. senang ke jadik ckgu...hmmm....entahla...
    mgkin org yg post comment ni trdiri dr org yg bijak pndai...alhamdulillah....
    aku da berkhidmat kat 3 buah skolah...insyaAllah stakat ni smuanya aku ikhlaskan...bab gaji...aku rasa bolehla untuk hidup, alhamdulillah...tp xla mewah spti yg dikata...klu ada kwn2 yg mewah pn,itu sbb nye ade lg usaha lain yg dorg bt utk tambah pdptn...stakat ni aku tgok, dorg xpnah pn tggl tggungjawab dorg kat skolah...mgkin dgn sbb tu la, rezeki dorg lebih diberkati Allah & dimurahkan lg olehNYA utk org2 yg rajin berusaha mcni...kerja ikhlas, usaha lebih...bukan kata-mengata, hasad dengki....rezeki manusia ni Allah dah tntukan...klu pn gaji yg sstgh cgu tu dpt xbrbaloi dgn usaha dia, itu urusan dia dgn Allah...jgn kerana nila setitik,rosak susu sebelanga...aku pn pnah keje swasta jgk sblum ni...beban kerja cm lebih kurang je....cgu perlu brhadapan dgn bermacam2 peel budak & mak bapak...klu keje lain dgn client & lain2 gak kan...hmmm tah la...trserah la org nk pkir ape...yg pnting, kna tau bhw smua krja ada susah & snang die...klu ini mmg rezeki utk aku....alhamdulillah

    ReplyDelete
  86. weh itu gaji guru dg41...kenapa x lihat kepada gaji guru dga29? perbezaan amat ketara...pekerja kilang pun lebih dari guru dga29.. P1T1 baru rm1440.83... beban tugas sama dengan guru dga41.. murid2 pun panggil cikgu... x de plak dengan murid2 panggil cikgu 41 dan guru 29.. lain kali rujuk betul2...jangn main keluarkan fakta je..

    ReplyDelete
  87. As salaam saudara/saudari. Tak payahlah nak gaduh tak habis-habis pasal gaji. Kita sepatutnya dah matang sekarang. Duit ni... ada banyak mana pun tak akan cukup bagi orang yang tak tahu bersyukur!... Yang pentingnya kita semua kena bermuhasabah diri. Gaji dibayar ada kaitan dengan AMANAH. Kita kena tanya diri kita sendiri adakah kita sudah menjalankan amanah kita dengan sebaik mungkin dengan ganjaran yang diberikan oleh majikan. Kalau nak cakap pasal tak "perform", semua jabatan ada golongan yang tak "perform" dan buat perkara yang tidak ikut peraturan semata-mata untuk kepentingan diri sendiri.Mereka ni semua dah tukar Tuhan ALLAH SWT dengan DUIT. Sebab tu ramai manusia hari ni jadi tidak jujur, tidak amanah, ambil rasuah, tidak buat kerja sepertimana sepatutnya dan sbgnya. Tak payah kita nak cemburu dengan gaji profesyen guru. Kalau tak puas hati, tukarlah kerjaya jadi cikgu pula. Bersama kita menjalankan tanggungjawab masing2 dengan penuh iltizam serta rasa tanggungjawab kepada ALLAH SWT. Insya'allah kita akan dapat nikmat melebihi dari orang lain yang bergaji lebih tinggi dari kita. Insya'allah. Wassallam.

    ReplyDelete
  88. Semua adalah cikgu, sape yg mengajar adalah cikgu kepada orang yg diajar, apa yang penting hidup secara Islam..

    ReplyDelete
  89. Sebelum ko jadi engineer ke ape ke. ko blaja dlu kan. Sape yg ajar ko mende sme tu. Cikgu yg ajar kn sampai ko jadi pandai & masuk University amek kos engineering or so whatever. Ko dah berjaya skang, tapi ko kutuk lak org yg penah bagi ilmu kat ko dari kecik sampai skang ni. Klo bukan cikgu yang ajar korang mase korg kecik, ade korg leh masuk U & dpat keje yang korg buat skang. Tlg muhasabah diri dan sentisa bersyukur..!!!

    ReplyDelete
  90. teriiimaaa kaaasih cikgu...!!!!x kan da lupa ayat ni...

    ReplyDelete
  91. Blaja pandai2 tp bodoh bertingkat2 penulis nih

    ReplyDelete
  92. amboiiiii..sedapnya mengata cikgu!
    tulis ni buat kajian tak? ke main tulis je? ntah apa2. tak guna otak langsung.
    tak hargai jasa guru..kalo cikgu takde, xde la ko pandai nk tulis blog ko ni.huhuhu

    aku jadi cikgu pedalaman .xde pon goyang kaki mcm ko cakap, even pelajar sikit.
    ada je aktiviti yg kami cikgu aturkan untuk bdak2.
    dahla tu duk pedalaman..kadang2 kami kn kluarkan
    wang sndirik utk lembaran kerja pelajar..tapi ada kami kisah..nk tgk bdk2 pndai..mcm sanggup buat.. xde buku xde pensil..cikgu beli sndirik bagi kat bdk2! asalkan bdk boleh belajar!

    dahlaa duk pedalaman, mandi air hujan n air sungai color air teh ..mula2 mcm2 kurap naik kat badan aku. time panas kemarau, hujan xde..aku dahla perempuan, pam air..xpenah penah aku knal pam kat kl.. kt pedalaman seme aku buat..

    jgn kata cikgu pandai cubit budak je..bkn tu je keje cikgu!!!

    kalo ko tempat aku...dahla berkorban datang jauh2 masuk pedalaman,korban duit sndiri nk bagi lembaran kerja tetiba anak murid main2 time belajar, xbuat kerja rumah, apa ko rasa agaknya??? menyirap daraaahhh aku ko tau tak.
    cubit2 manja nk mendidik biar budak tau tu biasalaaa..cubit tu kadang2 tak sakit pon, psiko je lebih pon jadi takut!

    panjang lagfi aku nak bebel ni..tapi aku rasa aku cakap pon tak guna!sbb ko xpenah hargai cikgu!

    ReplyDelete
  93. sekolah tempat aku belajar dulu setiap tahun upsr,pmr,spm xde sorang pn yg lulus dgn cemerlang.nak silap kn siapa?cikgu dpt gaji tiap2 bulan untuk ape? aja abc & 123 je ke?.gaji nak banyak mengajar malas...murid jd mangsa.

    >> ni cakap main sedap ni!
    ye ke cikgu ko tu malas nk mengajar??
    ke korang yg sengal malas belajar..time cikgu belajar..korang buat xdengar..berlagak pandai!
    x berkat ilmu yg cikgu bagi kt ko tu..sbb suka salah kan org lain..cermin diri sendiri dulu!!!!

    ReplyDelete
  94. cakap banyak pun x guna...penulis 2 cakap ikut sedap mulut je....lain kali kaji n pk dulu sblm tuduh melulu...

    ReplyDelete
  95. Eh.... cakap tu biarlah berdasarkan fakta yang sebenar... Siapa cakap buat silibus Rancangan Pengajaran Harian main suka hati ja... Ingat tak kena periksa ker silibus tu....? Sekolah saya wajib hantar silibus rancangan mengajar harian tu setiap hari isnin. Tidak semua warga pendidik yang tidak berdedikasi dalam menjalankan tugas. Luaskan pandangan sikit. Cuba check and survey2 ngan pekerja2 dalam sektor yang lain... Betulkah semua berdedikasi ? PIKIR SENDIRI LAH...

    ReplyDelete
  96. Paku dulang paku serpih mengata orang dia yang
    lebih , mana ada manusia sempurna termasuk guru ,

    Dalam pada kutuk - kutuk cikgu , tak kanlah
    tidak ada sekelumit jasa guru terhadap anda ,
    adakah anda dilahirkan tiba - tiba pandai , atau
    adakah anda percaya faktor ibubapa 100 peratus
    memberi kejayaan kepada anda ? tak kan tiada
    faktor guru walau 0.00000000000000000000000000013333333333333333%
    menyumbang kepada kejayaan anda .
    renung dan muhasabahlah diri kita .

    ReplyDelete
  97. cikgu patutnya declare gaji diorg RM 5000 tuh.. hahaha sbb keje separuh hari , cuti melambak2 pon leh dapat RM2500.. kalau cikgu ni keje opis hour.. x de cuti skolah.. sbnrnya cikgu ni dapat gaji 2 kali ganda tau hahahahah

    ReplyDelete
  98. wei..apsal sakit ati gaji cikgu ni...dh pernah jd cikgu ke yg nk kutuk2...korang tau tak betapa stress nk mengajar anak bangsa zaman skrg ni..bukan mcm2 kita masa kecik2 takut cikgu..zaman skrg cikgu tak boleh jentik pon plajar...plajar maki hamun pon kite simpan dlm hati je..dh la tu zaman skrg suka kutuk guru scara terbuka...klu nk kira kos sara hidup zaman skrg yang tinggi sesuai la tu..ingat pas skolah cikgu leh balik tido ke..sabtu ahad pon kdg2 kene g skolah juga..ada yg nak jadi cikgu pinjaman blajar 4 tahun 30 ribu..klu korang nk sgt hidup senang g goda jutawan sane...bukan nk merepek kat sini.....sebab anak bangsa tak maju sebab orang2 mcm korang lah, bnyak manusia2 parasit benti keje swasta mohon jd cikgu wpun tak minat...pastu tak buat keje..org ingat cikgu tak ada keje....rupanya org mcm korang lah yg bg menjatuhkan mrtabat profesion perguruan..klu bagus sangat ko cari 10 org yg paling bodoh dan jahat kt skolah, ko wat tuisyen ajar mereka kt rumah sampai mereka dpt street A..klu berjaya ko try mohon la cikgu..tu pon klu dpt lulus interview an insak..

    ReplyDelete
  99. keje swasta klu rajin naik la gaji..sdra aku keje swasta boleh dpt bonus 6 bulan..sebulan gaji spuluh ribu...klu dah malas sape nk bagi naik gaji...pas tu nak melalak kt sini plak pertikai gaji cikgu...klu gaji cikgu 1500 dh nk same dgn org keje kontrak buat bangunan sape nk jd cikgu.ko dan generasi ko pon tak kan jadi cikgu klu gaji 1500 je..keje perah otak, jumpe dgn beratus student pelbagai kerenah..tu ko belom fikir kerenah pengetua dgn kakitangan skolah pulak....skolah nk prestasi plajar bagus je sedangkan murid ko semua kelas corot..
    kalau blajo nk jd cikgu dh berhabis berpuluh ringgit, cube ko letakkan diri kt situasi orang, bukan situasi ko tuh...cikgu slalu juga kuarkan duit tuk plajar photoste bahan semua..tak mintak duit pon..mls ak nk tulis lagi la...ak benci org x profesional ni..zaman skrg ade SPM je gaji dh cecah beribu...ak x sakit ati pon...

    ReplyDelete
  100. nape la tak puas hati ngan cikgu nie...syukur la apa yang ada...jadi cikgu nie penat baik jadi lecture gaji mahal tp relek...tu la pesanan lecture aku masa blaja dlu...yang pastinya mmg betul cakap dia. sepupu aku yang jadi lecture cakap mmg best jd lecture nie...utk pengetahuan korang semua sepupu aku ni bekas cikgu kat mrsm, tp sebab terlalu tension jd cikgu terus smb master jadi lecturer..ermmm satu lagi sapa yang nk jadi cikgu ni baik jadi cekgu sek ren lagi best dari jd cikgu sek men sebab cikgu sek ren nie dia taklah tension sgt cikgu sek men nie......coz sepupu aku yg sorg lagi pernh jd cikgu sek men dan dia telah bg penampar kat bdk india ne n msk paper pastu skang dia dah kena pindah kat ptd n skang dia cakp keja kat opis lagi best dan kenaikan gaji lagi cepat dari jd cikgu .
    finally jadi apa pn sama je workload dia yang penting ikhlas dah nawaitu lillahitaala. baru dipermudah kan oleh allah swt ok

    ReplyDelete
  101. pakai vios pun kena ka.awat....yang pegawai kerjaan lain yang gred 41 tu xdak ka pakai kereta mahal2.cikgu kena naik kapcai kut.

    ReplyDelete
  102. sapa kata gaji cikgu mahal...kalau mahal pun banyak habih kat budak2.fotostat keje la, ABM, gi hantar budak pi wakil sekolah.memang la bleh claim tapi belum tentu dapat.tu pasal ada antara kami ni malas isi borang claim.

    ReplyDelete
  103. cuti banyak ke.... cuti sekolah yang seminggu tu boleh kata 5 hari di sekolah.Cuti hujung tahun ni jaga exam.nk prepare benda untuk tahun depan lagi.kursus sana kursus sini.silap-silap depa yang kerja office biasa la yang boleh bawak anak berjalan merata

    ReplyDelete
  104. please put urself in our shoes.kami x kisah pun gaji doktor mahal.kami x kisah pun gaji sapa nak mahal.tapi kenapa gaji kami org nak pertikai.agak2nya lah orang2 macam ni nak tengok cikgu ni kekal macam dalam tahun 50an kut.

    ReplyDelete
  105. sapa kata blaja jadi cikgu ni senang.tanya la orang ambik B.Sc Ed.Susah ke tak susah.macam ambik 2 ijazah dalam satu masa.sedap-sedap je kata blaja jadi cikgu ni senang.orang kata lembu masuk maktab pun bleh lulus........jahat sungguh mulut orang tu

    ReplyDelete
  106. Pi la mohon jadi cikgu.....sifat dengki tak habis-habis boleh merosakkan jiwa, akhlak. jiwa tak tenang. Aku tetap respect semua guru aku...walaupun ada yang lebih dan kurang. Itu sifat manusia. Boleh ditambahbaik. Sanggup jadi guru dan jaga anak orang dengan baik , kira hebat la tu. Selamat Majujaya Cikgu..(Mahu jadi murid yang dapat keberkatan ilmu guru)

    ReplyDelete
  107. aku rasa ni la thread paling panjang..
    penulis sengaja nak provoke keje cikgu.
    nak glemer kan blog sendiri pun jangan hantam kromo je bro.aku yg jd cikgu bertahun thn ni sakit ati betul dgn komen2 korang.terutama skali yg cakap basic gaji guru RM2700.nampak sangat buat kenyataan sekadar 'hearsay' tanpa kajian yg mendalam...kalau nak menuduh tu jgn biarkan fakta tu salah.macamla keje cikgu ni.mewah sangat sampai korang nak jeles2. ke bengang pasal apply guru asyik kena rejek je?

    ReplyDelete
  108. sapa2 nak glemerkan blog korang..sila bukak thread baru.tajuk dia, guru makan gaji buta,gaji guru dapat beli 10 bijik kondo, takpun letak je iklan,kpd semua ibu bapa,sila ajar anak anda sendiri di rumah kerana guru2 kat sekolah dah jadi terencat akal!!
    aku konfem blog korang dapat rating tertinggi!

    ReplyDelete
  109. hinalah kerja cikgu tu..!!! tapi anda takkan dapat pahala seorg guru...pahala amal jariah hingga akhir zaman selagi ilmu yg dicurahkan terus diamalkan dari generasi ke generasi.....!!! itulah GAJI seorg guru yang paling mahal sekali....!!

    ReplyDelete
  110. ape2 pun,semua kembali pada niat asal.kalau dulu..(tahun 80 an dan ke bawah)ramai guru2 yang kita lihat mereka begitu ikhlas dalam kerja..kalau guru yg garang,mereka sgt serius dlm menghukum pelajar,tapi xpernah simpan dendam pd pelajar tu.walhal pada zaman itu ada ibubapa yg bw parang ke sekolah jumpa cikgu..huhu..akhirnya,pelajar tu sendiri malu pada guru tersebut.guru yang baik pula,disenangi & dihormati semua pelajar..jd kenapa perkara ni tidak berlaku lagi pada masa ini?pada pandangan saya (maaf lah kalau silap,tolong perbetulkan)dulu sekitar tahun 80'an,orang kurang berminat dgn kerjaya guru.maka orang yang berkerja sebagai guru adalah insan2 yang benar2 ikhlas berniat nak didik anak bangsa.walaupun dihantar ke pedalaman,tiada@kurang yg merungut.Tapi sekarang zaman dah berubah,akibat banyak IPTA/S maka ramai graduan yg keluar tp tiada pekerjaan.so pilihan akhir ialah jd GURU..pendek kata kalau dah niat asal nak jadi guru,mesti dari awal lepas SPM dah msk maktab @UPSI..so kesimpulannya,bila niat asal dah menyimpang,maka impaknya seperti yang kita duk lihat skrg ni...so kepada GURU2 muda sekarang,cubalah belajar drp GURU2 yang telah lama berkhidmat dlm bidang pendidikan..pasal gaji tu no komen,cuma tgk skrg cikgu ramai yg pakai kereta import & terkini,rumah juga besar,diharap impian anda juga besar untuk membela anak bangsa....piss

    ReplyDelete
  111. Hentam dan cacilah cikgu sepuas hati anda...namun kepada cikgu yang ikhlas..TAHNIAH.....anda adalah seorang insan yang senang orang nak caci dan hina namun anda adalah insan yang mulia disisiNya....ingat...jalankan tanggungjawab seikhlasnya....Ramai manusia zaman ini mudah lupa tentang pengorbanan guru...bila mereka dah berjaya guru lah yang sering dilupakan, bagi mereka kebijaksanaan itu datang sendiri tanpa bimbingan seorang guru ( di sekolah ) dan ibubapa ( di rumah . Kepada engineer di atas, saya baru jadik guru selama 10 tahun, dah hampir 20000 ( 2+++ murid X 10 thn ) murid di bawah seliaan dan didikan saya dan rakan2 guru selama 20 thn kami berkhidmat...rata-rata gaji pokok kami tak capai pon lagi 2K.....kecuali guru2 yang berkhidmat lebih drp 15 thn...jangan tgk segelintir guru anda nak "cop" semua guru dengan macam2 tohmahan...sedarlah anda juga dulu bersekolah di sekolah, diajar oleh guru bukan bersekolah di rumah....ibubapa anda hanyalah pembakar semangat dan penjaga anda untuk anda semua menjadi insan...bukan "binatang". Bersyukurlah denga apa yang telah di takdirkan oleh Nya untuk kita, kalau inginkan yang lebih baik...lebihkanlah usaha untuk mencapainya....buang sifat DENGKI sesama manusia...

    ReplyDelete
  112. nahhh. jadi cikgu ler law nk gaji besar, cuti banyak. yang sebok nk keje lain nape? ke dah kene kick xlae jadi cikgu?

    hahaha. before nh, sape yang ajar kat sekolah? bukan cikgu eh? ke ko belajar sendiri? HEBAT!

    sorry to say, kerja cikgu x senang. derg kene didik student dy. BUKAN MAKAN GAJI BUTA, OKAY?

    decision is in ur hand. nak gaji tinggi,kerja elok2. xya na kutuk2 ;D

    ReplyDelete
  113. anda perasan tak??

    setiap bait patah perkataan yang anda komen kat sini.. tak kira lah mencaci guru .. menyokong guru ker , menghina para guru..

    semuanya adalah bermula dari seorang guru @k@ cikgu !!

    jadi sedarlah.. "guru" juga merupakan sebahagian manusia yang menentukan nasib sesuatu bangsa!!

    peranan guru tidak boleh dipertikaikan!! p/s; kerana gurulah anda semua dapat mengenal perkataan!!

    ReplyDelete
  114. yg bg komen negatif tu x payah menyalak laa...dah rezeki masing2...bila ada yg bg bukti yg betul ko pusing kot lain pulak...pastu x habis2 komen negatif pd senua guru...aku yakin diri ko skrg ni adalah kurang didikan dr parents ko dgn cikgu2 ko (pd zaman tu) laa..kalu cikgu ko wat salah dgn ko jgn salahkan semua cikgu2 yg ada kt m'sia ni...besok anak2 ko..ko ajarla sndiri kt umah...habis cerita

    ReplyDelete
  115. lumrah sifat manusia yang hanya mudah untuk melihat perkara yang negatif dari yang positif. membuat penilaian berdasarkan dan berlandaskan emosi dan mengikutkan kata hati dari memikirkan sedalamnya penilaian dengan akal fikiran yang waras dan bertimbangrasa. kalau rasa kerja guru senang kenapa tak berlumba-lumba jadi cikgu, jadi guru. kalau rasa diri lebih layak jadi guru dari guru-guru sekarang yang dikatakan banyak kerenah dan masalah, buat penyelidikan, buat siasatan, kemukakan bukti dan serahkan pada kementerian pelajaran malaysia. dan selepas itu anda, ya anda semua yang mempersoalkan kredibiliti seorang guru-guru sekarang yang bermasalah ini mohon untuk mengambil tempat mereka dan menggantikan mereka. mungkin pada masa itu baru anda memahami tugas sebagai seorang guru.

    ReplyDelete
  116. saya pernah berpengalaman jadi GSTT selama 3 thn dan kini bekerja swasta jadi sy tau ape yg baik dan buruk even makcik2 sy pon 3 org jadi guru jadi sy boleh nilai mana guru yg ikhlas atau tidak dan susah senang bergelar guru ni..bab tuka2 kete2 berlumba2 jgnla salah paham pula..cube tgk kebanyakkan cikgu2 begitu suami mereka bergaji besar tak mungkin pulak cikgu sekolah rendah boleh pakai estima dan honda stream kan? jadi cubala berfikiran positif!!hanya segelintir je yg jadi sekam..dan cikgu lelaki pon kebanyakkan sy tgk takde yg berkereta jenama luar melainkan yg bwk kereta besar2 tu cikgu perempuan jadi logikla suami mereka yg berpendapatan besar!

    ReplyDelete
  117. bagi aku...sape yg tulis artikel kat atas dgn org2 yg megaku cikgu tapi tulis komen mcm x sekolah ni sama je level IQ nya.

    berckap fikir la dulu beb!

    ReplyDelete
  118. aku tabik sgt kat cikgu2 nih.....klu x kerana cikgu ntah ape aku skang nih...kepada cikgu yang ber gelar guru...teruskan usaha anda...kepada guru yang "nakal" 2 berubahlah demi masa depan anak bangsa juga...

    ReplyDelete
  119. lucu r bca komen2 tu sume...de yg mmbina,de yg mruntuhkn..n de jugk yg ats pgr..tp yg samenye...dlu knl abc,123,sume blaja kt skolah kn...prnh kna 'air tangan' seorg ckgu...sbut je sape2 pn..kompom prnh dpt wlw 1 ilmu dr seorg ckgu..xkira dri skecik2 kerja smpaila kpd sbesr2 kje..jd kalo ada yg xkna, jgn slhkn 'cikgu',tp org yg mnyndg jwtn tsebut..bgtulah sbaliknya....phm kn sume????

    ReplyDelete
  120. weh agak2 la..aku ni cekgu gakk.standard la ijazah smpi 4 thn..haha..tp klu korg rase cgu kt pedalamn cuci kaki meh dtg sini try tgk sebulan..tambang bot nk ke bandar saje sebulan dah 1500.aku ni cekgu baru x pki kete pun.agak2 la nk kutuk.aku cabar korg dtg ke pedlmn srwk tmpt aku keje ni tgk cukup ke x duit yg korg kate byk sgt tu..ni yg aku angin ni..aku cam nk mampus ajar bdak2 iban kt sini..duit keluar ratus2 nk tlg bayokan duit yuran bdak..ade korg kire ke? meh sini klu korg jeles ngan cekgu cam aku ni..meh la try..sebulan cukup la...

    ReplyDelete
  121. Sebagai guru yang telahpun bersara selepas bertugas 30 tahun, saya rasa saya amat berhak memberi komen disini. Ya, memang terdapat ramai guru yang komited dan berdisiplin, sanggup memberi khidmat luar biasa. Saya memang sanjung guru begini tetapi saya berasa terkilan bila ramai guru yang lain pula makan gaji dan goyang kaki sahaja. Saya akan memberi contoh yang pernah saya alami :
    1. seorang guru sains yang ditegur Pengetua- kenapa belum mula mengajar dan anak murid puan masih keliaran diluar bilik darjah.Jawapan guru- masih duduk ditempatnya di hadapan kelas dan senyum sahaja
    2. Seorang PK HEM di sekolah berprestasi di KL yang mengajar Biologi- bila murid meminta penjelasan tentang kesalahan mereka dalam ujian-jawapan- saya tiada masa untuk menjawab soalan kamu.
    3 senario guru baru- masuk kelas dan tidak boleh memulakan P&P kerana pelajar liar.- tidak tahu bagaimana nak kawal murid.bila ditanya di beritahu pelajar belum bersedia untuk belajar.
    4. Seorang guru lelaki dalam lingkungan umur lewat 30an- tidak dapat mengajar kerana pelajar tidak berdisiplin; sentiasa tidur berdengkur dihadapan kelas. Jawapan- terpaksa jaga anak yang berumur 10 tahun waktu malam. Bukan sekali , hampir setiap hari
    5. Guru bahasa inggeris - sentiasa mengajar dalam BM dan tidak mahu mengajar literature sepanjang tahun walaupun ditegur berkali-kali.kerja beliau perlu diambilalih oleh guru lain.
    6. Guru yang sepanjang khidmat beliau sentiasa bercuti jumaat dan isnin dan mengambil cuti tanpa gaji beberapa kali
    7. Guru yang tunggu di dalam kereta jam 1.10 tengah hari kerana tak sabar nak balik rumah untuk menonton serial
    8. Guru yang sentiasa boleh membaca novel waktu kerja sedangkan kerja menanda buku tidak pernah di buatnya
    9. Guru yang datang ke sekolah berbekalkan makanan untuk dijual sesampai ke sekolah jam 7 pagi- bukan nak bersedia untuk mengajar tetapi berniaga.
    10. Guru yang enggan memberi kerjasama ke pihak sekolah untuk menjalankan program sekolah walaupun disuruh/ atau membuatnya ala kadar.
    11. Guru yang sentiasa keluarkan kata-kata kesat terhadap pelajar- tetapi tidak boleh menerima bahasa yang sama dari pelajar mahupun pentadbiran sekolah...anehnya sikap guru ini.
    12. Guru yang tidak faham psikologi manusia- bahasa dan tindak tanduk yang lemah lembut dan penyayang akan menghasilkan pelajar yang begitu rupa. Dengan mengunakan psikologi saya berani kata bahawa para guru boleh menghasilkan pelajar cemerlang kelakuan, watak dan akademik.

    Beginilah sikap guru yang kita dapat sekarang. Jangan hairan kerana sebagai bekas guru, saya boleh komen begini. Inilah hakikatnya dan antara pengalaman saya. Dengan relanya saya pernah mengendalikan kelas pelajar lemah untuk lebih dari 10 tahun dan saya dapati bahawa kita boleh hasilkan pelajar yang berjaya sehingga ke peringkat universiti jika guru berusaha bersungguh-sungguh. Jadi saya minta para pendidik -ingat kerja yang mulia kita buat ini bukannya seperti jawatan lain tetapi satu peluang dan anugerah yang diturunkan kepada kita agar kita boleh mengukir masa depan dunia ini. Baik buruk pelajar kita dalam tangan setiap guru dan jangan pandang kecemerlangan pelajar yang cerdik sahaja sebagai ukuran prestasi kita, malah bilangan pelajar yang tercicir dari sekolah kita perlu diambil kira sebagai ukuran kecemerlangan kita sebagai pendidik.

    ReplyDelete
  122. Aku cikgu(bukan ijazah) dga32 bagi aku gaji cikgu sangat sikit.Aku hanya mampu pakai kereta proton buruk saja.Barang la sangat mahal la.Baik berniaga atau jadi doktor baru banyak duit la.Cikgu yang pakai kereta baru ni banyak yang kongsi laki bini dua dua kerja.Kalau kerja seorang memang tak mampula pakai kereta baru.

    ReplyDelete
  123. AKU CIKGU.GAJI CIKGU SIKIT LA.ORANG JUAL NASI LEMAK LAGI BANYAK GAJILA.

    ReplyDelete
  124. Brother.... kalau dengki sangat dengan guru yang baru sekarang gaji besar... konon kau orang pun lulusan universiti... mintalah jadi guru... kalau tidak jangan cakap banyak... dulu guru kelas kedua. kalau dah tak dapat kerja lain baru nak ambil jawatan ini... sekarang doktor pun masuk KPLI jadi guru. kalau kau orang nak sangat gaji macam guru minta jadi guru. Rasa dulu jadi guru baru boleh komen. Ini tak... komen membabi buta saja.. kerja sebagai guru ini. Anak-anak kau orang guru yang ajar bukan kau orang. Walaupun kau orang kelulusan universiti... Yang benar (Guru yang tersinggung....)

    ReplyDelete
  125. korg jgn jeles, engineer ke apa ke keje perah otak la konon. Korg ada anak tak? yg sorg dua pun korg pening kepala nak layan kerenah,apa lagi dlm satu kelas kadg2 40 org.tu baru satu kelas.. eleh keje penat kat pejabat konon, sempat lak dok layan internet. kerje cikgu mana ada camtu. aku bukan cikgu tapi dlm famili aku ada yg keje cikgu, bila balik diorg cakap penat "tenaga" dan "emosi" korang paham tak apa makna tu?

    ReplyDelete
  126. kepada penulis artikel ini...
    "kalau nak tahu dalamnya lautan, TERJUN.."

    ReplyDelete
  127. engineer....(Anonymous)...kalau pada pandangan tuan gaji guru lebih-lebih sangat dari gaji tuan sebagai engineer, tuan nak beri berapa gaji guru? nak bagi gaji hari. RM15.00 sehari. Bro...sebagai seorang professional yang ada ijazah, kalau bercakap biarlah ada kematangannya seperti ijazahnya.Jangan-jangan ..... hamba ada satu cadangan untuk tuan.u fikirlah sendiri... jangan marah... hamba bukan guru tetapi kasihan melihat para pendidik yang diperkatakan seperti itu. Satu lagi tuan... rezeki ada di mana-mana... kalau nak lebih boleh kerja lebih...jangan nak cemburu dengan gaji guru... keluarga hamba banyak guru tuan..kalau nak boleh pohon guru juga...jangan marah.

    ReplyDelete
  128. saya mula kerja 2000 - Gaji 8++.++
    setelah 11 tahun baru merasa gaji 2+++.++

    Penulis kena buat kajian ...

    ReplyDelete
  129. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  130. Betoi semua cikgu tak guna...... gaji jer besor, kete besor, umah besor, cakap besor, ngata orang besor, aku jadi engineer, bapak aku doktor, mak aku angkasawan, tok aku bomoh semua belajar sendiri maner ader cik gu ajar oii...sekolah pun aku tak penah tengok tapi aku banyak pandi laaaa aney

    ReplyDelete
  131. Ello incik pengkomen diatas...fuck u...
    ko ingat tanggungjwb cikgu sket ke..sabtu ahad slalu nye keje..balik petang..masuk awal..7.30 dh tpacak dh kat skolah..ko tu 7.30 dok buat taik mata lagi..itu tak masuk kalau ada program mcm lagi..cikgu gak handle..sgala mak nenek event..aku pun keje swasta gak..wife aku cikgu..mmg azab tgk die keje...aku keje swasta dlm it..baru 4 tahun pengalaman..gaji dh lebih 4k..bukan nak blagak..kalau keje engineer penpengalaman dh 7 tahun gaji still 2.5k..tu mmg salah diri sendiri..samaada ko tu tak reti buat keje...kwn2 aku engineer mantap je gaji..ko je yg kokak.. lagi teruk kalau jadik cikgu SBP...lagi balik lambat...serius la lu mat..at least swasta kalau outstation ada elaun...cikgu mana ada bongok..ko benti je la keje engineer tu..noreh getah..lagi tinggi gaji..kecik2 taknak mampos..besar nyusahkan org je..hahaha..

    ReplyDelete
  132. alahai... byk yang mengutuk guru. Dasar bangsa Melayulah tu, tak boleh tengok orang lain senang sikit. Apa kata korang dok pakat ramai-ramai minta kerja jadi guru ha ha ha. Aku tengok member serumah aku yang jadi guru tiap hari sibuk memanjang, mengalahkan menteri besar....Duit gaji pulak byk jadi korban kat mesik fotostat, belanja bawa budak bertanding ke sana ke sini, buat benda apa diaorang cakap tu alat mengajar...Tengok kat keadaan dia gaji lebih besarpun aku tak nak.. Biarlah aku gaji kecik banding dia tapi lepas jam 5 aku boleh pergimana atau buat apa aku nak... hiiiii tak rela aku kerja tu he he he. Korang nak?

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum,
    cukup2 la tu mempertikaikan kerja org lain. Allah dh bg rezeki kite stakat tu dh la, jgn dok dengki dgn rezeki org lain. Disebabkan aku engineer gaji 2500 dan tak cari kj lain & takde kebolehan utk dpt gaji lebih 2500, maka itulah rezeki utk aku. Kalau aku niaga dan pendapatan cecah 25K sebulan, akan aku derma wang ringgit aku...tp dgn gaji aku 2500 nie pon aku tak bg derma pastu aku complaint pasal imam masjid gaji besar, jiran rumah sebelah plak pasang pagar besar sampai tak nampak rumah aku. Anak aku bijak dr cikgu, alhamdulillah rezki Allah bg dan aku berterima kasih kat cikgu skolah walaupon dia tak kenal ank aku sgt. Kini ank aku dh besar dan sampai skrg anak aku igt apa yg cikgu ajar dia. Dia kata slama dia kt skolah, 10 minit je ms cikgu tu ajar dia stiap ari dan bg kepahaman kpd dia utk bljr kat umah. aku yg bg pendorong kat dia bljr rajin2 spy tak jd cam aku, gaji rm800 sebulan. tp kalu ank aku tak bijak, mesti aku marah kat cikgu.hahaha....tu lah manusia, tak pernah puas dgn ape yg dia ade.

    ReplyDelete
  134. nak jaadi cikgu jugak la......buleh menghabiskan duit negara
    :D
    hohohohoho
    makan minum tido makn minum tido makan minum tido je kejenya
    XD

    ReplyDelete
  135. saye rasa artikel ini tidak tepat dan tidak patut dibangkitkan. menjadi cikgu, hidupnya tak semewah mana. kawasan pedalam yg dimasukkan dpt elaun, adalah kawasan yg betul2 pedalaman, yg kurang kemudahan asas, dan bukan kawasan kg. cikgu2 terpaksa naik bot ke sekolah yg memakan masa 2/3 jam. itu yg dapat elaun. mak ayah saye cikgu. malah guru besar. tp terus terang kata, kami tidak hidup mewah. rasanyer artikel ini perlu di review semula. kena ingat, cikgu2 bukan dpt bonus atau kenaikan gaji atas prestasi mereka sgt. segalanyer mengenai skali gaji dah di tetapkan. cuma guru besar akan ratingkan mereka sama ada boleh dpt prestasi melentang atau menengak. utk bonus, semua kakitangan kerajaan dpt 1 bulan bonus, tp adil ke pada sektor perguruan. hermmm, perlu lebih kajian sebelum membuat kenyataan.

    ReplyDelete
  136. orang yang tak pernah jadi cikgu xyahlah nak cerita banyak2 pasal cikgu...korang engineer ke doktor ke hape ke, kalo dulu cikgu korang tak ngajo korang xsmpi ke mana...korang xyh ckp besar sgt...

    ReplyDelete
  137. Gaji engineer x sampai 2.5k..?. Bodoh punya engineer.. engineer jamban kot.. aku keje kilang sebagai technician dengan basic 2.2k..baru 5 thn keja.. campur elaun tetap dapat la 2.4k... dlm sebulan dah ada fix OT sebanyak 24 jam... minimum gaji aku 2.9k... klu engineer x dapat 2.5k bodoh la kamu nie..

    ReplyDelete
  138. TUGAS GURU - Bukan sekadar 7.30pg sehingga 1.30ptg sahaja...
    SEORANG GURU BIASA
    1. Menulis rancangan mengajar
    2. Menanda kedatangan murid/pelajar
    3. Menanda buku kerja murid. 1 murid = 3 buah buku 1 kelas = 45 orang murid Jumlah Buku bagi 1 kelas = 135 Buah buku Seorang guru akan mengajar sekurang-kurangnya 5 kelas > 5 X 135 = 675 Buah buku.
    4. Menghadiri/ mengendalikan pelbagai jenis mesyuarat - Mesyuarat JKK sekolah - Mesyuarat Guru - Mesyuarat Sukan - Mesyuarat Panitia seorang guru mungkin ada 2 panitia - Mesyuarat PIBG - Mesyuarat Kelab Guru - Mesyuarat Kokurikulum - Mesyuarat Program lebih dari 6 program anjuran sekolah Hari Guru Maulidur Rasul Maal Hijrah Kemerdekaan Bulan Bahasa Hari Anugerah Sekolah Selamat
    5. Aktiviti kokurikulum, kadang-kadang seorang guru bertanggungjawab terhadap 2 unit - Perjumpaan unit uniform kekadang hadir Sabtu - Perjumpaan permainan tambah untuk pertandingan pulak - Perjumpaan persatuan / kelab - Latihan rumah sukan setiap minggu
    6. Menghadiri pelbagai jenis kursus dalaman / luaran
    7. Mengisi pelbagai jenis borang. Borang keluar masuk & buku keluar masuk Borang emis / hrmis/ label Buku Hadir Kursus / balik dari kursus Borang Fleksi PMR / SPM Borang kehadiran murid ke kelas fleksi Buku Pemantauan / salah laku murid Buku catatan relief guru Buku tugasan mingguan Laporan mingguan Laporan keceriaan Borang menghantar dan mengambil kertas peperiksaan selepas mengawas peperiksaan Buku Kokurikulum murid Borang permarkahan kokurikulum 8. Menghantar murid ke Klinik
    9. Mengisi maklumat murid di dalam file peribadi
    10. Menceriakan bilik darjah selalunya duit poket sendiri
    11. Mengisi markah ujian/ peperiksaan
    12. Mengisi data murid SMM
    13. Menangani masalah disiplin murid / pelajar
    14. memasukkan data disiplin di dalam e-disiplin
    15. Melayani karenah Ibu Bapa / penjaga
    16. Mengecat sekolah
    17. Membersihkan bilik / stor / bilik khas
    18. Menganjurkan program-program wajib (Hari terbuka dsb)
    19. Menyiapkan program Head Counting
    20. Melaksanakan pelan tindakan PPD, JPN (seperti KIA2M, etc)
    21 Menyiapkan file gerko, persatuan, kelab dan sebagainya
    22. Menghantar murid ke pertandingan atau kejohanan
    23. Mengendali masalah / kebajikan murid
    24. Menunggu semua murid pulang sebelum guru pulang.
    25. Mengadakan kelas tambahan, kelas intensif dan sebagainya
    26. Menyediakan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
    27. Berniaga (jualan hari kantin, etc)
    28. Menjaga kebajikan murid / ke rumah murid bermasalah
    29. Bekerja lebih masa (menyiapkan pentas, backdrop, banner dsb)
    30. Menyediakan kertas peperiksaan / ujian
    31. Menanda kertas peperiksaan / ujian. 1 subjek 2 paper – 2 2 x 45 = 90 90 x 5 = 450 kertas
    32. Perkembangan staf
    33. Mengendalikan perhimpunan murid
    34. Gotong-royong kadang2 guru perlu bawa semua alatan
    * Terdapat lagi tugasan sebagai seorang guru terutama yang ada tugas khas….. tetapi cukuplah sekadar ini untuk nilaian kita bahawasanya tugas seorang guru amatlah berat. Walaupun kita sering menganggap cikgu cuti banyak dan sebagainya. Tetapi hakikatnya tugas seoran guru amatlah berat. Jarang sekali bagi pekerjaan lain membawa balik kerja-kerja pejabat ke rumah, berbanding guru yang terpaksa menanda buku dan menulis rancangan mengajar sehingga lewat malam. Sungguh besar pengorbanan mereka dalam mendidik anak bangsa kita. Ada yang masih mempertikaikan gaji guru! Xbesar pom...kalo nk diikutkan bebanan yg dipikul seorang guru. Kami guru2 susah untuk melienting apabila ramai yang mempertikaikan cuti...gaji guru...sbb keikhlasan melebihi segalanya. Tp jgn anggap kami bodoh dan mudah diperlekehkan!!!
    SELAMAT BERJUANG SEMUA GURU-GURU HANYA ALLAH SAHAJA YANG DAPAT MEMBALASNYA…..

    ReplyDelete
  139. astagfirullah, anggap saja la kenaikan gaji tuh sebagai rezeki org yg bergelar pendidik. Jgn mempertikaikan komitmen seorang guru sbb tanpa mereka tiadalah ilmu. Mmg ada yg malas, saja nak duit, tetapi at least mereka try the utmost they can. Takde la smpai xmengajar lgsg. mereka pn tahu esok2 mereka akan mati dan dipersoal. Hangpa yg duk ngate, ngutuk cikgu nih dulu hangpa belajar monyet ker ajar? Cikgu belajar senang? It is not easy as u see, u never nuw until u be in others shoes. Engineer gaji lmbat naik, habis hangpa ingat gaji cikgu naik mcm air ke? Selama aku hidup aku xpenah nmpk cikgu yg hidup mewah, tukang jahit tepi rumah aku lagi Jutawan. Hangpa duk tgok duit yg cikgu dpt, hangpa tngok x cikgu yg ngajar di kampung2 hari2 duk tlg anak murid yg susah. Ada hangpa kisah? Aku bukan cikgu tapi aku penah jumpa cikgu yg baik2. Tlg anak2 org kg yg susah. Kdg2 bagi duit, kdg2 bagi makan. Insaflah manusia yg berdebat psal isu cikgu nih. Kalau xdak cikgu xdak la engineer, doktor. So, hangpa agak2 sebelum jadi engineer, doktor, polis, Cikgu yg sampai berak kesat duk ajar ABC123 smpai hangpa bleh isi borg apply keje. Cikgu yg tiap2 mlm duk doa anak2 murid dia berjaya. Murid2 berjaya, tapi mereka tatau yg plg gembira sampai nangis kat blakg adalah CIKGU. Murid2 yg nak ami exam, org yg plg byk berdoa, buat solat hajat ialah CIKGU. SAPA YG BUAT ISU XPUAS HATI NIH, HANG MEMG XBERTERIMA KASIH. BAK KATA KALU DLM ISLAM KALU HANGPA XPUAS HATI DGN CIKGU, HANGPA PULANGKAN BALIK SEGALA ILMU SAMPAI HANGPA PANDAI ABC123, BLEH JADI DOKTOR, BACA BORANG NAK APPLY U, KEJE. HANGPA INGAT TANPA ABC123 HANGPA BLEH KER NAK TULIS BLOG CKP HANGPA XPUAS HATI?

    ReplyDelete
  140. Ada pro n cons nyer pasal gaji ni, bukan gaji cikgu aja, semua profesion la. Tp kan, ada negara luar (cthnya UK) gaji cikgu=lecturer, tp xder org pertikaikan sbb berpadanan dgn kualiti kijer. Aku rs xsalah pon cikgu dpt gaji tgi, cuma yg boleh dipertingkatkan ialah kualiti (kerja2 lain pon). Aku bukan cikgu, tp aku rs kalo bolehla biar pendidikan sekolah mantap, n jgn mengharap budak2 dpt ilmu lebih di tuisyen. Kesian budak2, xabis2 memanjang je belajo... kalau tanya politik/isu semasa ramai yg lemah. Kalau hiburan mmg tip top la....

    ReplyDelete
  141. SAPE2 YG KOMPLEN CIKGU GAJI BESAR KE APE..YG KORG XNK JADI CIKGU TU PEHALL..SENGAL..KALO NAK GAJI BESAR GI LA JADI CIKGU..TU PON NAK BISING..SEBAB KORG XLAYAK JADI CIKGU KAN KORG KOMPLEN2.EMANG DASAR JELES.HAHAHA....

    ReplyDelete
  142. Guru2 pedalaman yang melalui jalan laut bertarung nyawa untuk sampai ke sekolah terutamanya pada musim tengkujuh. Guru perempuan yang mengandung siap tergolek naik atas botpun digagahkan juga diri ke sekolah demi menunaikan tanggungjawab sebagai guru.Tiba di pangkalan, jambatan kayu yang hampir roboh pula bergoncang bagai nak tercabut kepala lutut dibuatnya. Lorong tanah merah yang becak bukan penghalang untuk sampai ke sekolah tepat pada masanya. Apabila tiba di kelas, murid pula tergaru2 kepala dan terkebil2 biji mata ketika guru meminta kerja rumah semalam, yang ada cuma buku latihan penyek dan hapak di atas meja.Inilah antara jejak kehidupan guru2 pedalaman yang tidak semua orang sudi mengerti..Malah ganjaran yang diterima guru dipertikaikan sesuka hati...:-(

    ReplyDelete
  143. sedeinye bile terdengar di sane sini mengenai isu gaji guru ni..ade x yg pertikaikan gaji kakitangan awam yg same gred 41 ni dgn gaji guru gred 41 jugak..bole tak senaraikan tugas yg dibuat oleh kakitangan awam gred41 bukan guru ni..bkn sy nk ckp ape la..suami sy gred17 je..kt opis die ade sorang bos kecik gred41..tp satu keje tak penah buat..dok ngadap komputer wat assignment master die..tu baru sorang..yg lain2 tu mcmane pulak ragamnye..sadis..korang tak layak nk kutuk guru tak tentu pasal..cermin die sendiri..rezeki masing2 Allah dah tentukan...

    ReplyDelete
  144. tanpa cikgu...tak kan ade jurutera yg hebat, tanpa cikgu tak kan ada doktor yg hebat... tanpa cikgu tak kan DIRI ANDA SEMUA terdidik dengan bagus...

    pendidikan awal bermula drpd rumah... jangan harapkan 100% kepada guru...

    setiap guru ade kelebihan dan kekurangan masing-masing...dan masing-masing meliputi kepakaran masing-masing... jgn ingat sorang guru boleh pakar dlm semua bidang... maybe versatile... tapi still ada yg kurang dan lebih..

    cikgu yg iklas mengajar anak bangsa dapat lebih "gaji" utk bekalan akhirat kelak... rasanya.."gaji" ini yg anda sepatutnya cemburu... duit RM...masuk kubur tak boleh bawak pun...

    zzz...

    ReplyDelete
  145. sape yg sakit hati kat cikgu? suke2 hati je, mak bapak dia x ajar kut, tu yg jadi kurang ajar, kapela hotak hangpa, p jahanam la, ngn cikgu pon nk cemburu.

    ReplyDelete
  146. Penulis ni reti ke tak reti?????? gred gaji kerajaan ni ikut tangga gajilah. Kalau tak tau jangan nak berkokok tak tentu pasal. Klu gred 41 mana2x kakitangan kerajaan lebih kurang banyak tula. Bukan cikgu je yg dapat gaji mcm tu. Semua gred 41 lah. Cakap banyak nak mintak skop lah buktilah. Memang dah terbukti dah beban cikgu banyak, Try jadi cikgu dulu lepas tu baru boleh banyak nak sembang. Benda yang bukan kerja kita memanglah sedap nak kutuk sebab kita tak tau kerja dia macamana. Baca balik puisi usman awang tu

    sape yg sakit hati kat cikgu? suke2 hati je, mak bapak dia x ajar kut, tu yg jadi kurang ajar, kapela hotak hangpa, p jahanam la, ngn cikgu pon nk cemburu.

    ReplyDelete
  147. sapa yang nak kritik cikgu type la no fon dan nama sebenar...senang aku nak pi bunuh.....sekor-sekor

    ReplyDelete
  148. kalau x bunuh pun aku nak sunat lagi sekor-sekor...biar sampai jadi cerdik...rasanya doktor dulu x habis potong kot...tu yang otak mcm keldai...

    ReplyDelete
  149. you eat what you are and you know what you do

    ReplyDelete
  150. gaji guru baru yg ada ijazah m1908. je la. kalau ada astro d rmg guru tu, pasang sendiri byr sendiri la.

    ReplyDelete
  151. Terima Kasih cikgu!!!
    Hidup cikgu!!!
    Gaji cikgu besar@kecik itu bkn masalah cikgu, tugas cikgu hanya mengajar anak bangsa...

    -millxmania 2011-

    ReplyDelete
  152. prosedur pemberian pencen awal bukan kerja mudah yang boleh dimain2kan. negara akan lebih rugi sekiranya guru ini diberi pencen awal. kirakan saja berapa banyak kos dikeluarkan untk melatih seorang guru. kira kan pula wang pencen yang akan dikeluarkan sedangkan servis yang diberi terlalu singkat.

    ReplyDelete
  153. Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
    Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
    Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
    Jika hari ini seorang ulama yang mulia
    Jika hari ini seorang peguam menang bicara
    Jika hari ini seorang penulis terkemuka
    Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
    Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
    Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

    maafkan kami yang bergelar guru,
    kerana melahirkan bangsa yang berhati cemburu,
    kerana menghasilkan bangsa yang mencerca selalu,
    kerana mewujudkan bangsa yang tidak mengenangkan jasa...

    maafkan kami yang bergelar guru,
    kerana gagal mendidik bangsa untuk bersyukur,
    kerana gagal melakar bangsa untuk bersatu,
    kerana gagal mengajar bangsa supaya hormat-menghormati,

    maafkan kami yang bergelar guru...

    ReplyDelete
  154. Pendapat saudara tidak salah..
    Cuma saudara perlu buat kajian dahulu mengenai cabaran guru masa kini, skop kerja guru yang 'on paper' & bukan 'on paper' serta pengorbanan guru..
    Sekian..

    ReplyDelete
  155. Di Johor..lebih 400 org guru sakit jiwa....beban kerja guru ni...guru merangkap tukang sapu,jururawat,doktor,tukang kebun,pemandu,menteri pembangunan,menteri buruh,guru ibarat kontraktor juga...macam2 kerja guru......

    ReplyDelete
  156. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  157. Asallamualikum semua. Terjumpa pula laman ini sementara menunggu untuk memasukkan data ke SAPS online yang bermasalah. Lama saya di sini, sejak pukul 7.15 pagi lagi. Aplikasi masih belum dapat diakses dengan lancar. Terpaksalah menggunakan waktu 'free' dengan memerhatikan skrin komputer ( bukan tidak masuk mengajar ya....)

    Wah, hebat betul ruang bicara ini. Sampai bertukar tahun, anda masih membincangkan isu yang sama. Sudah macam cerita lembu dengan kambing yang saling menuduh membuang najis bersepah-sepah. Padahal kedua-duanya memang membuang najis bersepah-sepah.

    Saya cikgu, anda bukan. Jaga tepi kain masing-masing dan sentiasa muhasabah diri sendiri. Hentikan keji-mengeji sempena Ramadhan yang mulia.

    Emmm....SAPS online masih belum dapat diakses. Hendak tunggu sampai pukul berapa ya ? Nanti kata saya cikgu yang tidak buat kerja pula. nasib-nasib.

    Lebih baik mencari bahan untuk p & P esok dan akan datang. Moga anak didik saya mencari insan yang diredhai Allah dan cemerlang di dunia dan akhirat.

    ReplyDelete
  158. Nak Gaji banyak jadi lah tukang kayu. Ada gaji besar,gaji kecik,gaji..dlln

    ReplyDelete
  159. nasib kau memang baik kerana guru yang kau kutuk tu lah yang mengajar kau menulis dan membaca serta menjadi orang kerana yang mengutuk guru belum menjadi manusia lagi...

    ReplyDelete
  160. bnyk org dengki dgn gaji guru... kenapa begitu? itu rezeki mereka... mahu kah kita kita org persoalkan rezeki kita?

    antara sebab suara guru kuat adalah kerana suara mereka ramai, dan kesatuan mereka kuat... cuba bidang2 lain buat persatuan begitu, aktifkan diri, mesti la suara didengar...

    saya pun tak mau persoal rezeki org, takut oeg persoal gaji saya pula...

    kita sendiri macam mana pula? kerja tu kalo boleh nak mengular saja kan? pergi meeting, habis awal, ada ke nak ke ofis balik? tak de la... selalunya kita cabut balik ke rumah je...

    kalo nak sebut pasal kerja guru perlukan keihklasan, ada ke org yg kerja semata2 kerena keikhlasan? ada ke org kerja sgt ikhlas sehingga sanggup kerja tanpa gaji atau gajinya disumbangkan ke badan2 kebajikan?

    penulis entry ni pun tangkap muat saja nampaknya... ntah2 dia tak de kerja pun, itu yg hangin kat org tak tentu pasal tu...

    nak cemburu tak salah, tapi cermin diri kita juga... kalo saudara penulsi entry ini kerja sebgai blogger sepenuh masa, bagus la, tapi kalau beliau sendiri pun guna masa kerja di ofis utk update blog beliau, ermmm... bak mengata dulang paku serpih, nak org ikhlas, tapi kita sendiri pula yg mengular sewaktu kerja... itu kah keikhlasan yg saudara penulis blog ini maksudkan... biar kita tak ikhlas tak apa, janji org lain ikhlas...

    saya pun ada sedara mara kerja cikgu... saya suka tengok hidup mereka tenang saja, walaupun hanya mampu pakai kereta jenama tempatan... aca yg pakai mercedes pun dah dekat nak pencen, itu pun mercedes dah berbelas2 tahun usianya... beli sekenhen...

    ReplyDelete
  161. bekaitan dengan gaji guru selidik dulu sebelum keluarkan statement...sesiapa yang kata kerja guru mudah, cuba la jadi guru untuk sebulan. baru korang yang tak puas hati akan faham..guru menghabiskan wang negara? cuba terangkan macam mana guru menghabiskan wang negara? kadang-kadang guru yang terpaksa keluarkan duit sendiri untuk kebajikan pelajar...korang tak nampak sebab korang bukan guru..mendidik pelajar sekarang tak sama dengan pelajar dulu..jangan kata nak rotan atau cubit, nak marah dan jeling pelajar pun dah tak boleh sekarang.kenapa? sebab ada mak bapak yang cerdik macam korang la yang sentiasa mempersoalkan tindakan guru..kerja sekolah tak siap..ponteng..salah laku disiplin..semua guru tak boleh ambil tindakan..so, tolong bagi tahu macam mana nak ajar anak korang supaya jadi pelajar yag baik akhlak dan akademik? guru sedaya upaya mendidik pelajar tapi tanpa kerjasama ibu bapa, sukar untuk membentuk para peljar ini berjaya..pasal cuti tolong jangan bercakap sesedap mulut sahaja.kami para guru dah berapa bulan berkerja setiap hari sabtu..kami balik rumah masih membawa kerja balik..bukan nak menungkit tapi menerangkan kepada kalian keadaan yang sebenar..kami para guru bukan bertindak sebagai guru sahaja bahkan sebagai kerani, coach, kounselor, tukang cuci bahkan mak dan ayah kepada anak kalian dan sebagainya..fikir-fikirkanlah...

    ReplyDelete
  162. jgnla kita dengki mendengki....bg smua kakitangan kerajaan.....rezeki ALLAH yg berikan..jd bersyukurlah dgn pemberianNYA...gunakanlah sebaik mungkin rezeki yg diberi,,mudah2an kita smua dipelihara.....ameen......

    ReplyDelete
  163. jadi cikgu ke guru ke mengajar anak-anak murid adalah yang terpenting...tetapi ada cikgu yang kuat berpolitik sehinggakan anak murid sendiri diabaikan...kejap-kejap mesyuarat kejap-kejap mesyuarat hal-hal yang berkaitan politik, fikir macamana nak jadi ajklah,nak jadi ketua cawanganlah,nak jadi wakil kampunglah....'sehinggakan berjalan hidung ke langit'.terlalu ego....bak kata orang lama-lama...semua dia tahu...tetapi sebenarnya cikgu nie bodohhhh mcm 'ketut' berlagak pandai walhal dia hanya cerdik di bidang perguruan sahaja dan berkejar-kejar untuk mencapai kuasa berpolitikannya. ini adalah dituju kepada guru-guru yang bodoh berpolitik. kepada guru-guru yang ikhlas mengajar/mendidik anak-anak buah (tidak berpolitik) teruskan perjuangan anda. hanya anda dan Allah sahaja tahu niat anda sebenarnya.tepuk dada tanyalah iman anda...

    ReplyDelete
  164. Miz Green, setuju dgn awak.
    Saya juga guru, baru 5 tahun. Sblm ini saya kerja swasta, dah usia 30-an baru jd guru,dulu ingatkan kerja guru senang, rupa2nya....sgt byk yg perlu difikirkan, diambil tindakan, dibuat susulan. Guru menghasilkan produk "orang" bkn barang. Kalau jd engineer barang reject buang, tp cikgu...? Berat tanggungjawab cikgu. Cikgu gaji banyak?siapa kata...kalau saya lepasan ijazah, ada master lagi, sama saja dgn Gred 41 jawatan kerajaan yg lain. Dgn gaji itulah kami byr duit kelab kebajikan, kami beli langsir dan tikar dlm kelas,kalau kena jaga bilik2 khas spt makmal komputer, surau atau pusat akses kena lagi keluar duit sendiri utk beli benda2 mcm tu. Hari sukan, perkhemahan, dan apa saja walau jamuan mesyuarat atau kursus dalam perkhidmatan pun semua kena kutip duit masing2...apa yg banyak nya gaji cikgu...mungkin sesetengah org silap faham, sebab yg dikatakan gaji cikgu yg banyak dan didengki itu sebenarnya dari gred DGA32, lulusan maktab yg berkhidmat berbelas tahun baru naik ke gred itu. Mereka-mungkinlah ramai yg cemburu sebab sejak kerajaan naikkan gaji kump sokongan dulu, gaji mereka melebihi gaji guru berijazah...tapi dah rezeki mereka..cuma ramai penjawat awam dr gred pengurusan & profesional bkn dr golongan guru saja, merasa kurang adil apabila presiden Cuepacs itu hanya menuntut apa2 semua utk kump. sokongan, sebab diapun dr kump. itu sehinggakan penjawat yg bergred 41 berada jadi kumpulan yg tersisih. Dulu belajar bertahun2, kena byr ptptn, bila kerja, gaji kumpulan sokongan yg dulu belajar ditanggung kjaan pulak lbh tinggi...semoga ada pembelaan utk semua golongan terlibat. Amin.

    ReplyDelete
  165. sori yer...sape kata guru di pedalaman dapat kemudahan semua tu..seperti yg ditulis di atas "Kalau di pedalaman, mereka cuci kaki kerana kerajaan menyediakan rumah, televisyen katil tilam, dapur, malah khabarnya set televisyen dan 'mangkuk' Astro di bumbung! "..saya cikgu di pedalaman..tak ade semua tu...yg ada cuma basic..rumah dan katil..yg lain seperti tilam,tv,dapur,peti sejuk ke,semua tu cikgu2 yg beli sendiri..walaupun susah hanya dengan menaiki perahuyg berjam2..semua tu kena bawak sendiri...lagi satu..sape kata gaji permulaan cikgu smpai 2500-2700...gaji permulaan saya sebagai cikgu cuma 19++ sahaja...

    ReplyDelete
  166. bila guru bergaji mahal.. maka kita akan lihat lahh mereka berlumba lumba menayangkan kemewahan .. tukar kereta seprti tukar seluar dalam..tapi anak murid tetap di takuk lama! guru dah mula bercerita tentah harta benda dari cerita tentang moral dan disiplin anak muridnya!

    ReplyDelete
  167. tak perlu bisingla aku tengok cara komen pun dah tau jenis cikgu mcmana.

    ReplyDelete
  168. Tahniah kerana pandaman terhadap gajiguru...tp pernahkah kamu terfikir apa yg dilakukan oleh guru kpd ank2 kita:
    .......Gunakan duit gaji untuk sediakan bahan pengajaran dan pembelajaran hampir setiap mnggu iaitu photocpy lembaran kerja,keceriaan kelas,keluar duit sndiri utuk aktiviti sekolah, tk ada claim, kerja lebih masa tk berbayar, tk ada kereta jabatan..dan gaji itu tk ternilai pn dengan didikan seorg guru kpd anak2 kita...hmpr 30% gaji digunakan untuk kepentingan pelajar dan tanggungjwab kpada kerajaannnn...

    ReplyDelete
  169. sy p cikgu. jika ada cikgu yang tidur ke, x check buku ke, malas ke. hantar surat @ call sekolah tunjuk bukti????? kalau semua parent ambil berat. barulah cikgu2 yang bawak lumpur ini dapat dikurangkan. pepatah baru " anak2 ibarat kain putih,guru2 yang akan mencorakkannya".... mak bapak tunggu saman dan lempang guru aje.....

    ReplyDelete
  170. tak payah la nak bergaduh kat sini....tentang gaji ni sampai bila pun tetap orang tak puas hati...tapi kena ingat...mana2 negara pun, bajet untuk pendidikan adalh yang paling tinggi sebab ianya menjana negara. negara yang mundur ekonomi macamanapun tetap akan letak priority pada pendidikan sebab ianya memang penting...

    ReplyDelete
  171. sikit banyak gaji tak jadi soal, kalau pengutuk cikgu ni tulis dalam waktu pejabat itu dah kira rasuah masa dan salah guna kemudahan, macam mana nak hidup senang dan berkat. ini boleh report bpr ni.
    DIA TULIS PADA Monday, March 29, 2010
    Posted by Tan Sri Ami Shah Maharaja Blog at 8:30 AM INI WAKTU KERJA NI.

    ReplyDelete
  172. SPRM (bpr), jawab-jawab ada barani ka. Dah la kutuk cikgu , tak buat kerja pulak.

    Aku rasa dia ni kakitangan kerajaan juga, itu pasal dia tak puas hati kat cikgu , pada hal cikgu sama jee gred 41jugak . banyak itu lah elaun dan gajinya.

    ReplyDelete
  173. Haaa, baru aku sadar rupa-rupanya pemfitnah cikgu
    ini adalah seorang yang memang banggang !!!

    ReplyDelete
  174. Tak tau la kalau dia kerja kilang kotak ikan kot,
    tapi tak kan masa paku kotak kayu boleh sambil tulis blog.

    ReplyDelete
  175. Dah rezeki cikgu, korang jangan jeles...he he he he

    ReplyDelete
  176. Orang yg cemburu kat cikgu dan tulis isu ni sebenarnya kepala hotak dia tak betul dan hati busuk. Kalau dah takde pelajaran dan kelayakan tu, buat la mcm yg takde kelayakan. Dulu suruh belajar elok2 tak nak. Fakta yg ditulis pun tak betul. Bodoh la ko ni.

    ReplyDelete
  177. malanglah diri awak kerana awak tidak pernah ada guru.agaknyyyaaaa=)

    ReplyDelete
  178. Seperti kata Abraham Lincoln: ''Jangan fikir apa yang negara boleh beri kepada kita, tetapi fikirkanlah apa sumbangan yang boleh kita berikan kepada negara."

    Pembetulan disini ya saudara, ini bukan Abraham Lincoln yang cakap, tapi John F Kennedy.
    Sebagaimana fakta-fakta lain yang anda tulis yg mengarut, ini juga anda telah silap

    Tak salah kalau kita selidik topik yang kita hendak tulis sebelum kita menulis.

    Wassalam

    ReplyDelete
  179. MENGARUT... penulis ni tertipu atau mahu menipu.. mana ada gaji guru starting 2500 oi? buat lawak... it is only 1900 campur elaun baru 2500.. lepastu ADA HATI kutuk cikgu mengajar... melampau la...

    ReplyDelete
  180. guru sebenarnya berhadapan dengan generasi akan datang, dan generasi ini datangnya dari pelbagai lapisan masyarakat. dalam satu sekolah harian biasa kita mmg akan berdepan dengan pelbagai situasi murid dan ibu bapa. ada ibu bapa yang mmg berpelajaran dan berfikiran matang. ibu bapa sebegini mmg menyenangkan serta mudah untuk guru mendidik anak-anak mereka. lihatlah sekeliling, lihatlah aperangai anak-anak remaja sekarang...jika diluar begitu, bayangkan bagaimana perangai mereka di dalam sekolah...cikgu bukan sahaja berdepan dengan kerja tetapi juga berdepan dengan tekanan emosi dari karenah murid...inilah penyebab mengapa attitude segelintir cikgu yg nampak 'pelik'...

    ReplyDelete
  181. semua..yang duk bising2..kt sini..buang mase aje.. duk tambah dosa pun ada..astaghfirullahalazim.......

    ReplyDelete
  182. cikgu2 ni kne blajar bersyukuer la..awak semua kat maktab krajaan tanggung..pas2 teus dpt keje jd cikgu...pas2 naik gaji je ljenye..kje x mcm mane..sparuh hri pulak tu..dok main tukar2 kete je tiap2 thun..pas2 dpt cuti melambak2..tanggungjawab?? bukan semua cikgu yg brol2 bertanggungjawab...ade cikgu yg rilex je memanjang..jgn nak klentong sbb saya pun kje di skolah..dah la cikgu2 ni kedekut nak mmpos..nak org je respek die..die x de pon nak respect org...kalau dinilai cikgu2 rmai yg bodoh ntah aper2...spm pun x kmane...bi tunggang langgang..yg pandai bi pun level skolah rendah smuanye...pas2 mula la x suka dgn bdak kpli yg tahu segenap serbi hal...it pun ko buta cikgu2 weh..jgn nak blagak...aku slalu mohon agar...cikgu ni kje 8 jam ngen gaji x sampai 3 k mcm org lain..maunye melenting...nak brenti..baik jgak la..ramai bdak degree 3.6 yg mengangur..baik dr ko yang diploma maktab yg ntah aper2

    ReplyDelete
  183. komen kat atas power.... suruh cikgu bersyukur (dah nampak islamik dah) pastu... maki hamun plak...mmpertikaikan cikgu dll.. ni budaya apa plak tu?

    ReplyDelete
  184. Cikgu mkn gaji bute.dtg keje lambat..time cuti sekolah siap smbung amik MC lg.xpuas ke dh lame cti?mcmne kputusan bdk xtruk tiap tahun.mengajar bkn ikhlas.skdr nk duit tmbahan ckgu baru skrgni..ckgu skrg bkn mcm ckgu zman dlu..mengajar,merotan sume sbb ikhlas nk mndidk bkn mcm ckgu skrg merotan sbb maslh peribadi..kt umh ank buat hal kena bebel dgn laki xpun bini pastu masuk kelas pntang salah skit je plajar kne rotan mcm nk rotan lembu..tgk dlu ade dgr kes tentang budk skolah brbanding skrg ni??aku hormati ckgu sbgai tunjang mase dpn ank bangsa tp aku skitpun xrespect apatah lg nk memuji guru zaman skrg..MENGAJAR KERANA TERPAKSA

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: