Sunday, May 1, 2011

Rahsia kecantikan semula jadi




ANGELICA Lee Sin-je, aktres kelahiran Malaysia yang mencipta nama di Hong Kong mula dikenali menerusi filem The Eye (2002) sehingga menerima anugerah Pelakon Wanita Terbaik pada majlis Golden Horse.

Wanita berusia 35 itu beranggapan kecantikan terpancar daripada fizikal dan psikologi yang sihat.

"Apabila saya sihat, gembira dan mempunyai keyakinan, saya akan merasai diri ini cantik," ujarnya yang mengamalkan disiplin kecantikan untuk kekal muda.

Menggunakan rangkaian produk SK - II sebagai penjagaan asas kulit, minum segelas air kosong setiap pagi selepas bangun daripada tidur dan duduk sambil merehatkan fikiran selama beberapa minit, sudah cukup membuat Sin-je gembira dan tenang bagi memulakan hari baru.

Pada awalnya, Sin-je merasakan tidak perlu bergantung kepada produk kecantikan sehinggalah dia merasakan perubahan pada kulitnya.

Dia kerap ke serata tempat dan menyedari kulitnya menjadi kering apabila berada di negara sejuk seperti China.

Kebetulan dia ditawarkan menjadi duta SK II dan pada masa sama dia melihat Qiqi dalam komersial televisyen SK II.

"Ketika itu saya mahu memiliki kulit bersih kristal seperti kulit Qiqi. Sejak itu, saya pun mendapatkan nasihat pakar kulit dan mula menggunakan SK II sejak empat tahun lalu.

''SK-II Facial Treatment Essence (FTE) sangat berkesan pada wajah saya. Saya dapat lihat kulit wajah saya berubah dari hari ke sehari.

''Ia kelihatan berseri dan tidak kering. Pori-pori kulit saya mengecil dan tidak hairanlah jika orang ramai menggelarkan FTE air ajaib di dunia," ujarnya yang turut menerima teguran rakan-rakan dan keluarga yang menyedari perubahan kulitnya.

Sin-Je memang dikenali di kalangan ahli keluarganya seorang yang menjaga kecantikan kulit sejak usia muda dan tidak menunggu sehingga kulitnya bermasalah.

" Apabila saya tidak berkerja, saya tidak menggunakan sebarang solekan supaya kulit saya boleh bernafas. Tetapi saya masih membersih dan menggunakan penyegar serta FTE.

''Saya juga percaya emosi memainkan peranan penting. Jangan tertekan kerana ia dapat dilihat pada kulit anda. Cuba menjadi gembira dan apabila anda gembira, anda akan tidur nyenyak dan membantu mencerahkan wajah anda," tambahnya.

Sebagai pelakon, Sin-je tidak lari daripada kesibukan jadual penggambaran namun kepenatan bekerja seharian tidak pernah menghalang dia melakukan rutin penjagaan kecantikan secara teratur.

Setiap hari, dia akan menggunakan pembersih, penyegar dan pelembap wajah. Berbeza dengan China, cuaca di Malaysia lebih panas dan krim pelindung matahari amat penting untuk kulit. Mujurlah, dia amat serasi dengan produk SK II khususnya topeng wajah dan FTE yang banyak membantu kulit wajahnya.

Untuk kelihatan menawan, pergerakan fizikal amat penting. Justeru itu, dia banyak melakukan senaman seperti berlari, berenang dan kick boxing, yoga dan qi-gong.

Sebagai tambahan, Sin-ju turut mengamalkan diet seimbang dan mengutamakan makanan yang kaya dengan bahan anti oksida.

Bagi wanita kelahiran Kedah itu, kecantikan datang dari hati dan dalaman akal kekal lama sementara kebaikan dan kebijaksanaan memberi kita keyakinan semula jadi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: