Tuesday, May 31, 2011

‘Tarik balik al-Quran diragui’

AL-QURAN digital dalam bentuk iPod yang dibawa masuk dari China ini dijual secara berleluasa di seluruh negara tanpa kelulusan KDN.
AL-QURAN digital dalam bentuk iPod yang dibawa masuk dari China ini dijual secara berleluasa di seluruh negara tanpa kelulusan KDN.
PPIM bimbang kandungan produk digital silap jejas akidah

KUALA LUMPUR: Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mahu Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan bertindak segera menarik balik semua produk al-Quran elektronik dan bercetak di pasaran yang tidak mendapat kelulusan untuk dipasarkan.

Pengerusi Majlis Penasihat PPIM, Tunku Azwil Tunku Abdul Razak, berkata pemantauan pihaknya jelas mendapati wujud lambakan produk sedemikian secara berleluasa di pasaran seluruh negara sejak sekian lama seperti di kedai buku dan cenderamata termasuk dijual peniaga bukan Islam.
Katanya, penerbitan al-Quran bercetak dan digital itu bebas dijual tanpa sebarang cetakan logo kelulusan dari pihak berwajib khususnya KDN sekali gus mengundang pertanyaan adakah produk itu dipantau rapi atau tiada kesilapan isi kandungannya.“PPIM cabar pihak yang mempertikaikan perkara ini (tiada lambakan dan semua produk dijual di pasaran mendapat kelulusan KDN) meninjau keadaan sebenarnya.

“Banyak bahan penerbitan agama khususnya kitab al-Quran dijual tanpa mendapat kelulusan atau mempunyai logo KDN, keadaan ini boleh mengancam keselamatan dan menjejas akidah umat Islam jika tidak dipantau dengan segera.

“Dua kementerian ini perlu bertindak segera dan bekerjasama dengan Majlis Agama Negeri dan Majlis Fatwa Kebangsaan kerana ia membabitkan kandungan digital dan cetakan yang diragui isi kandungannya,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas produk al-Quran khususnya yang diimport membabitkan perisian digital mengandungi banyak kesilapan.
Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim, berkata pihaknya mengambil berat kesilapan yang terdapat pada kandungan al-Quran elektronik dan bercetak kerana khuatir ia diseleweng pihak tidak bertanggungjawab yang mempunyai agenda tertentu untuk menjejas akidah umat Islam.

Katanya, walaupun kesilapan kandungan tidak sampai ke tahap kritikal, keadaan itu merbahaya apabila dibaca setiap anggota keluarga atau generasi.

Beliau berkata, setiap patah perkataan dalam kitab suci itu tidak boleh silap kerana ia adalah wahyu Allah yang diturunkan kepada umat-Nya yang boleh memberi pengertian berbeza.

“Jika tidak betul kandungannya sama ada secara sengaja atau sebaliknya, memang berbahaya.

“Kita takut ada penyelewengan dengan agenda tertentu, kena berhati-hati sebab mungkin ada pihak tertentu guna cara lain untuk memesongkan akidah umat Islam di negara ini,” katanya.

Bagaimanapun Mashitah berkata, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) tidak mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan kerana ia tertakluk kepada bidang kuasa KDN.

Katanya, JAKIM hanya terbabit dalam jawatankuasa dikendalikan KDN bagi meneliti kandungan al-Quran.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: