Tuesday, May 31, 2011

Rumah tergantung atas bukit

MOHD RASHID  (kiri)  meninjau  keadaan tanah runtuh berhampiran  rumahnya di Kampung Darul Hidayah, Batu 15, Dusun Tua.
MOHD RASHID (kiri) meninjau keadaan tanah runtuh berhampiran rumahnya di Kampung Darul Hidayah, Batu 15, Dusun Tua.
HULU LANGAT: Nyawa seorang ibu bersama 12 anaknya di Kampung Darul Hidayah, Batu 15, Dusun Tua di sini bagaikan telur di hujung tanduk kerana rumah yang mereka diduduki seperti tergantung di atas bukit akibat tanah runtuh selepas hujan lebat awal bulan ini.

Kejadian itu dipercayai bermula di lereng bukit yang terletak di belakang rumah keluarga berkenaan pada 3 Mei lalu.
Aliran air hujan menghanyutkan sebahagian besar tanah termasuk tanah yang menyokong bahagian bilik rumah mangsa runtuh sehingga menyebabkan ia kini tergantung dan boleh roboh pada bila-bila masa.
Pemilik rumah, Mohd Rashid Abd Majid, yang bekerja di Pahang dan sesekali pulang ke rumah itu, berkata ketika kejadian tanah runtuh itu, beliau sedang minum petang bersama isteri, Habibah Hafiz, 45, dan anak mereka.

“Kejadian berlaku sekitar jam 5 petang ketika hujan lebat. Tiba-tiba terdengar bunyi dentuman kuat dan mendapati bukit di belakang rumah runtuh sehingga menyebabkan pokok tumbang.

“Air deras juga menghanyutkan sebahagian besar tanah di bawah rumah menyebabkan bahagian bilik tidur kini tergantung. Akibat hakisan tanah juga, benteng di bahagian depan rumah hampir roboh manakala lantainya retak,” katanya.

Keadaan itu menyebabkan Rashid bimbang dengan keselamatan isteri dan anaknya yang tidak mempunyai pilihan lain kerana terpaksa tinggal di rumah berkenaan.
Katanya, lebih menyedihkan tiada pihak yang tampil membantu untuk melakukan kerja pembaikan cerun bukit dan tanah runtuh di rumahnya itu.

“Pada 24 Mei lalu, saya buat laporan polis selepas dinasihatkan untuk tujuan rekod dan membuat aduan kepada Majlis Perbandaran Kajang (MPKj). Mereka ada datang melawat tetapi tiada sebarang tindakan susulan diambil.

“Bukan saja tiada bantuan, lebih menyedihkan MPKj turut menampal tiga notis di dinding rumah dengan mengarahkan kami keluar kerana enggan bertanggung jawab dengan sebarang risiko yang berlaku nanti. Bagaimana kami nak pindah kerana kami tidak mempunyai tempat lain untuk pergi?” katanya.

Mohd Rashid juga kesal kerana permohonannya supaya pihak berkenaan membersihkan kesan tanah runtuh juga tidak dipedulikan menyebabkan beliau terpaksa mengeluarkan wang sendiri untuk tujuan berkenaan selain membina saluran untuk air mengalir di depan rumahnya.

Isterinya, Habibah turut merayu pihak bertanggungjawab mengambil tindakan segera kerana tidak sanggup terus hidup dalam kebimbangan terutama setiap kali hujan lebat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: