Tuesday, March 21, 2017

Idris Khan, Dynas Mokhtar Komited Kerja Amal



Idris Khan dan Dynas Mokhtar merasakan kepentingan untuk terlibat dalam kerja amal. 
KUALA LUMPUR: Pelakon Dynas Mokhtar dan Idris Khan sentiasa mencari masa terluang untuk melibatkan diri dalam kerja kebajikan sebagai tanggungjawab sosial kepada masyarakat.
Idris berkata, status selebriti sedikit sebanyak dapat membantu menarik minat dan memupuk rasa tanggungjawab masyarakat tentang kepentingan membantu golongan kurang bernasib baik.
"Pada saya kerja amal ini bukan untuk golongan artis sahaja tetapi ia tanggungjawab semua untuk membantu golongan kurang bernasib baik.
"Alhamdulillah status selebriti itu mungkin memberi sedikit kelebihan kerana kita ada pengikut dan di sini saya lihat artis boleh memainkan peranan mereka.
"Dengan penglibatan kita dan penyebaran maklumat mengenai sesuatu aktiviti amal ia sekali gus dapat menarik minat lebih ramai untuk sama-sama menghulurkan bantuan," katanya.
Idris dan Dynas ditemui pada sidang media Hari Pengasas Ko 2017 kendalian Klinik Pakar Kulit Dr. Ko yang diadakan di Bangsar di sini, Isnin.
Bersempena sambutan itu, dengan setiap transaksi bermula dari 24 Mac hingga 30 April depan, klinik pakar kulit itu akan menderma RM1 kepada Persatuan Ibu Bapa dan Anak-Anak Sakit Kanser Malaysia.
Pelanggan yang mendapatkan rawatan dalam tempoh itu juga bakal mendapat pelbagai ganjaran dan tawaran hebat.
Aktor Idris Khan (dari kiri) bersama Presiden Persatuan Ibu Bapa dan Anak-Anak Sakit Kanser Malaysia, Amin Mohd Ali Sidik, Pengasas  Klinik Pakar Kulit Dr. Ko, Datuk Dr. Ko Chung Beng dan Dynas Mokhtar.
Dalam pada itu, bercakap tentang penglibatannya dengan Hari Pengasas Ko 2017, Idris berkata, dia terpanggil apabila program itu pengkhususkan untuk membantu kanak-kanak yang menghidap penyakit kanser.
Kata Idris, dia ingin sama-sama membantu dalam meringankan beban pesakit dan keluarga sedaya mungkin selain memberi sokongan.
"Pada saya tidak jadi miskin kalau kita membantu orang lain malah Insya-Allah, Tuhan itu akan melipat gandakan rezeki kita.
"Prinsip itu saya pegang. Walaupun mungkin bukan dalam bentuk wang dapat saya bantu tetapi dengan melibatkan diri membantu apa yang termampu juga satu sedekah.
"Tambahan pula ia tentang kanser dan kanak-kanak jadi saya ingin beri sokongan," katanya.
Berlainan pula dengan Dynas, dia mengakui penglibatan dalam acara ini membuatkan dia tersedar kepentingan untuk melakukan pemeriksaan kanser.
Akui Dynas dia tidak pernah melakukan sebarang pemeriksaan kerana berasa takut namun berazam memberanikan diri untuk berbuat demikian.
"Penglibatan dalam kerja amal seperti ini buka mata saya walaupun sebenarnya saya sangat penakut.
"Ia bukan sahaja membantu menyedarkan orang lain tetapi diri saya sendiri dan berharap dapat memberanikan diri seminggu dua ini untuk melakukan pemeriksaan kanser," ujarnya.
Dalam perkembangan sama, pengasas klinik berkenaan, Datuk Dr. Ko Chung Beng berkata, pihaknya berazam mengumpul sebanyak mungkin dana untuk diserahkan kepada badan kebajikan terpilih.
Kata Ko lagi, beliau menyasarkan untuk mengumpul dana sebanyak RM50,000 untuk diserahkan kepada Persatuan Ibu Bapa dan Anak-Anak Sakit Kanser.
"Saya perkenalkan Hari Pengasas Ko ini sebagai aktiviti tahunan dengan tujuan murni untuk salurkan bantuan kepada badan kebajikan berbeza setiap tahun.
"Kami juga ingin memupuk semangat tanggungjawab sosial dan memberi inspirasi kepada orang ramai dalam membantu orang lain," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: