IPOH – Anggota bomba mengambil masa kurang dua minit untuk mengeluarkan kepala seorang budak berusia tiga tahun yang tersepit pada celah pemegang tangga di Taman Bercham Idaman di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.25 petang itu, kepala Chong Jin Yi tersekat di celah kayu pemegang tangga di antara tingkat bawah dan atas rumah berkenaan ketika bermain.
Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Ipoh, Khairuddin Hussin berkata, seramai 10 anggota dikejarkan ke lokasi kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 6.31 petang.
“Setibanya di lokasi, kanak-kanak berkenaan menangis sambil ditemani ibu bapanya yang panik kerana tidak berjaya mengeluarkan kepala anaknya di celah pemegang tangga itu.
“Operasi dijalankan tidak sampai dua minit apabila kita hanya mengeluarkan dengan menarik kepalanya perlahan-lahan sebelum dapat melepaskan kepalanya,” katanya.
Menurutnya, pemeriksaan oleh Unit Kecemasan Perkhidmatan Penyelamat Perubatan (EMRS) mendapati kanak-kanak berkenaan tidak mengalami sebarang kecederaan sebelum diserahkan kepada bapanya.