KUALA TERENGGANU – Enam graduan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) yang dipilih sebagai mutawif bersama Syarikat Juara Travel & Tours Sdn Bhd mengakui menempuh banyak pengalaman baharu sepanjang kerjaya sebagai mutawif profesional.
Muhamad Izzuddin Noor Ali, 24, berkata, Mac ini genap setahun penglibatan beliau dalam kerjaya sebagai mutawif bersama agensi itu.
“Kerjaya seorang mutawif memberi peluang untuk bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat. Berbagai-bagai ragam manusia dapat dilihat termasuk kemusykilan berkaitan ibadah umrah.
“Walaupun menjadi mutawif pada usia muda, ia bukan penghalang untuk memberi tunjuk ajar kepada mereka yang lebih berusia. Ini merupakan peluang untuk saya berkongsi ilmu kepada jemaah sekali gus menjalankan tugas-tugas sebagai pendakwah,” katanya.
Beliau berkata, sebagai mutawif perlu membuat persediaan dari segi mental dan fizikal untuk berdepan dengan 1001 ragam manusia.
“Kerjaya ini memerlukan kesabaran yang tinggi, namun terdapat banyak pengalaman manis yang tidak dapat dilupakan. Paling manis bagi saya ialah dapat menjejakkan kaki ke Bumi Haramain ini setiap tahun di samping menambah ilmu mengenai sirah di Bumi Anbiya’,” katanya.
Menurut mutawif Azri Amran, 25, mutawif juga berperanan dalam menyediakan makanan, kenderaan, penginapan, kelengkapan dan khidmat nasihat kepada jemaah di Tanah Haram.
“Para jemaah akan meletakkan harapan kepada mutawif untuk memimpin mereka ke tempat penginapan, menyediakan juadah setiap hari serta akan menyediakan kenderaan untuk ke tempat tujuan mereka.
“Mutawif juga berperanan memberi teguran atas kesilapan jemaah serta memberi semangat dan galakan agar mereka bersemangat dan berusaha meraih umrah yang mabrur,” katanya.
Sementara itu, mutawif Nor Hafiz Akmal Razak, 24, berkata, mutawif juga berperanan sebagai penunjuk arah dan guru sejarah.
“Mutawif juga bertanggungjawab memimpin jemaah ke tempat yang hendak dituju dan mereka perlu mendedahkan mengenai sejarah Nabi dan sejarah para sahabat agar jemaah mengambil pengajaran,” katanya.