GUA MUSANG - Senamam aerobik atau senamrobik merupakan sukan yang memberi banyak kebaikan serta menyeronokkan kerana diikuti rentak muzik secara berkumpulan.
Antara manfaat aerobik untuk kesihatan adalah seperti menyihatkan jantung, menguatkan otot-otot badan dan memberi kecerdasan minda bagi mengurangkan tekanan.
Mula berjinak dengan sukan ini sejak lima tahun lalu, Mohd Zawawi Yusoff, 44, turut membawa jiwanya ke Gua Musang setelah berkhidmat di daerah ini dua tahun lalu.
Katanya yang juga anggota bomba di Balai Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Gua Musang, dia mula meminati sukan ini setelah mengikuti kursus kecergasan anjuran Kementerian Belia dan Sukan (KBS).
"Sejak dari itu, saya terus mengikuti persatuan kecergasan di Negeri Sembilan di mana ketika itu saya bertugas di kawasan tersebut.
"Pada 2015, saya bertugas di Gua Musang dan saya lihat, masyarakat di sini tidak didedahkan dengan aktiviti kecergasan terutamanya ketika hujung minggu.
"Jadi, saya terdetik untuk membawa masyarakat di sini untuk turut sama bersenam dengan saya di mana ia merupakan aktiviti kecergasan yang mudah dan tidak memerlukan tempoh yang lama," katanya yang berkhidmat 17 tahun bersama JBPM.
Mahu lebih lagi sertai aerobik
Bagaimanapun, Zawawi atau lebih mesra disapa Awie ini mengakui, bukan mudah untuk mengajak masyarakat Gua Musang untuk turut serta bersenam bersama.
Katanya, dia hanya menggunakan medium laman sosial sebagai hebahan dan pada mulanya hanya 10 orang sahaja yang berminat untuk menyertai aerobik.
"Pun begitu, hampir dua tahun di sini, saya mengumpulkan lebih 20 peserta. Ia menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan namun kalau boleh, saya mahu ramai lagi yang turut serta.
"Saya mahu masyarakat di sini peka dengan aspek kesihatan memandangkan aktiviti ini lebih terbuka dan boleh disertai seisi keluarga. Buat masa ini, majoriti peserta adalah di kalangan suri rumah.
"Aktiviti ini hanya dijalankan seminggu sekali sahaja iaitu di hari Jumaat selama satu jam. Peserta pula boleh membawa anak-anak dan keluarga bersama," katanya yang memiliki kelulusan sijil aerobik kelas 1 dari KBS dan dari Majlis Sukan Negara (MSN).
Soal bayaran pula, Awie memberitahu, dia tidak mengutamakan soal itu dan hanya meletakkan bayaran RM2 untuk satu keluarga.
"Saya buat aktiviti ini bukan untuk duit. Namun lebih kepada membantu masyarakat untuk melakukan aerobik dengan langkah dan cara yang betul.
"Lagipun, tak seronok pula kalau saya aerobik seorang diri. Bila saya uar-uarkan kepada umum, sekurang-kurangnya saya bersenam bersama mereka.
"Selain mengadakan latihan aerobik setiap pagi Jumaat di Taman Tasik Gua Musang, saya juga turut memenuhi undangan menguruskan senaman ini di beberapa kawasan termasuk bersama Persatuan Keluarga Polis (Perkep) dan masyarakat di kawasan lain menerusi undangan," katanya lagi.