LANGKAWI - Pasukan aerobatik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang menerbangkan pesawat Sukhoi SU-30MKM hanya menjalani latihan kurang sebulan sebagai persiapan mempamerkan aksi menarik pada Pameran Maritim dan Udara Antarabangsa Langkawi 2017 (Lima '17).
Pegawai Laksana No 11 Skuadron Leftenan Kolonel Ahmad Edros Ahmad Osman berkata latihan aerobatik yang dilakukan TUDM adalah bagi melakukan aksi-aksi aerobatik unik yang tidak mampu dilakukan oleh pesawat lain.
"Kami hanya mula melakukan latihan intensif konfigurasi aerobatik bermula 7 Mac lepas selepas ditempatkan di Pangkalan Udara Butterworth, Pulau Pinang," katanya kepada pemberita ketika ditemui selepas melakukan persembahan aerobatik di sini.
Beliau berkata keistimewaan pesawat Sukhoi dalam melakukan persembahan aerobatik adalah ia mampu melakukan penerbangan dalam aras kelajuan yang sangat rendah.
"Sukhoi boleh diterbangkan pada aras kelajuan yang sangat rendah sekitar 40 knot. Pesawat lain tidak mampu berbuat demikian dan hanya boleh diterbangkan dengan kelajuan melebihi 100 knot," katanya yang menggunakan nama panggilan Jborg.
Menurut Ahmad Edros yang telah melakukan penerbangan Sukhoi selama lebih 200 jam, pesawat Sukhoi yang dilakukan untuk persembahan aerobatik dilengkapi dengan konfigurasi khas hanya untuk melakukan pertunjukan.
"Pesawat untuk misi aerobatik hanya boleh dilakukan oleh pesawat yang sesuai sahaja," katanya.
Persembahan aerobatik oleh TUDM menjadi persembahan yang dinanti-nantikan oleh pengunjung yang mula melawat pameran Lima '17 bermula hari ini yang diadakan di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri dan Resort World Langkawi, di sini.
Lima '17 berlangsung dari 21 hingga 25 Mac dan dianggarkan seramai 140,000 pengunjung awam akan melawat pameran dwitahunan itu tahun ini.